/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål

Smalltalk
Så må der ryges i Fly
Fra : Mille35
Vist : 702 gange
50 point
Dato : 10-01-07 12:03

Fra : viskinge

Dato : 10-01-07 12:19

Ja, hvis man har råd til billetten.

Fra : Mille35

Dato : 10-01-07 12:29

Jammen det ville da være rert at måtte ryge en smøg under en flyve tur med alt den sprut de servere

Fra : Mille35

Dato : 10-01-07 12:33

rart

Fra : Mille35

Dato : 10-01-07 13:03

Offentliggjort 6. januar 2007 03:00 Tip en ven Print-version

Lad ryge, hvem der ryge vil
Af Hans Haustein, Jels Møllegade 3 C, Jels, Rødding
Politikerne bør have vigtigere ting at tage sig til end at angribe borgernes persolige frihed.

DER ER I den seneste tid skrevet en del om rygning kontra ikke-rygning, men ikke nok, så jeg vil gerne give mit besyv med.
Et flertal i Folketinget har vedtaget en ny rygelov, som træder i kraft den 1. april, og ifølge den vil det blive mere end besværligt at være ryger i Danmark. I sin indbildte store visdom har Folketinget besluttet at være formynder for hele befolkningens adfærd. Det ville have klædt de folkevalgte bedre, om de havde erkendt, at der er større og vigtigere ting at tage stilling til end at angribe borgernes personlige frihed.

Der skrives og tales i dag så meget om islamister og andre fundamentalister, men jeg vil mene, at debatten og nu lovgivningen er gået helt ud af proportioner. Nu er sundhedsapostlene, ikke-rygere, tidligere rygere og politikere da de fremmeste til at optræde som fundamentalister og tvinge det største mindretal, Danmark nogen sinde har set, ud i den kolde luft. Antirygerkampagnen er blevet til en religion.

Skønsmæssige tal
Man siger, at ca. 15.000 til 20.000 personer hvert år dør af rygning, og deraf de ca. 2.000 af passiv rygning. Hvor har man de tal fra? Det lyder noget skønsmæssigt.

Ville mange af disse ikke være døde alligevel? Jeg mener bestemt ikke, at rygning er sundt, men lad dog folk selv bestemme, hvad de vil.

Så er et af argumenterne for loven, at rygerne udsætter andre for den farlige røg. Hvad så med alkohol? Her er det ikke kun alkoholikeren, der lider, men hele hans eller hendes familie, kolleger o.a., og når man nu ved, at 5 pct. af befolkningen er afhængige af alkohol, kan man jo nogenlunde regne ud, hvor mange, der lider under denne svøbe.

Alligevel er flaskerne ikk mærket med "Alkohol dræber", "Alkohol dræber", "Alkohol kan give impotens", Alkohol skader dine omgivelser". Hvorfor gør der ikke det? Hvorfor forbyder man ikke udskænkning af alkohol på restauranter, som man nu forbyder rygning disse steder?

På madvarer står der heller intet om, hvad der feder, selv om vi ved, at fede mennesker får flere livsstilssygdomme end andre, og at de dør tidligere. Nej, de skader jo ikke andre med deres umådeholdne indtagelse af kalorier, siges der. Nå ikke? Det er da en kendsgerning, at fede forældre opfostrer fede børn. Man kan ligefrem sige, at fedmen smitter af på afkommet. Så forbyd flæskestege, leverpostej, sylte og meget andet fra landets spisesteder, ligesom salg af cola, chips og anden fastfood skal mærkes som livsfarlig.

Så har vi bilerne, som med deres udstødning forpester luften især i byerne. Men har vi tænkt os at forbyde bilerne? Det er ønskværdigt, at så få af dem som muligt kommer i byerne, men det er foreløbig ønsketænkning. Men selv om de så kom ud af byerne, så var vi jo brændeovnene. Iflg. dagspressen, forurener disse lige så meget i villakvartererne, som bilerne gør i bykernerne. Har vi tænkt os at forbyde brændeovnene? Næppe.

Når jeg om aftenen går en tur i området, hvor jeg bor, kan jeg føle mig hensat til min spejdertids lejrbål. Duften fremkalder dejlige minder, men den er jo farlig, siges der. Så ud med hyggen.

Ud i kulden
Rygerum på hospitalerne er også snart en saga blot. Nu må de indlagte ud i kulden og regnen, og mon ikke der kommer megen forkølelse, lungebetændelse og anden dårligdom ud af det? Det er mere end ubehøvlet over for den tredjedel af de indlagte, som er rygere.

Jeg har altid været af den mening, at et flertalsdiktatur er af det onde, og det er det, vi oplever nu. Et stort mindretal på 25-30 pct. af befolkningen bliver tromlet ned. Hitler var som bekendt tysk diktator fra 1933 til 1945. Han var antiryger om en hals, men selv han indførte ikke så åndssvag en lovgivning mod rygerne, som vi nu gør i Danmark. Det er lige før, jeg kunne finde på at flytte til Tyskland, hvor deres moderne forfatning ikke levner mulighed for den slags indgreb mod befolkningen. Men der er åbenbart ikke taget højde for den personlige frihed i kongeriget Danmarks grundlov.

Det var på tide, om vore politikere begyndte at prioritere og skelne mellem, hvad der er væsentligt, og hvad der er uvæsentligt. Lad dog være med at lovgive om den slags ting, hvor folk ad frivillighedens vej selvfølgelig selv finder fornuftige løsninger til glæde og tilfredshed for alle parter.

I år har jeg 50 års jubilæum som piberyger, og for mig er rygning af gode tobakker, kombineret med en god lænestol og en god bog noget af det ultimative af min livskvalitet, ligesom jeg finder en god pibe tobak til aftenkaffen efter en god middag for en udsøgt nydelse.

Det er ikke årene i livet, der tæller, men livet i årene.

Fra : Gambrinus

Dato : 10-01-07 16:00

HØRT ! ! ! ! ! !
Gambrinus

Fra : droslerne

Dato : 10-01-07 18:21

Det var da rigtig dejligt så kan min kone ryge og rejse

Accepteret svar
Fra : taunusanden

Modtaget 50 point
Dato : 10-01-07 18:51

Mille35, hvor har du dog ret!!
Sagt af en tidligere ryger.

Der har før været en tråd af molokyle om emnet rygning.. Der blev vendt mange meninger. Så følger spændt med her

- Anden

Fra : Camillasmoster

Dato : 12-01-07 14:36

mille35 - HØRT, HØRT, HØRT!

Moster

Fra : viskinge

Dato : 19-01-07 08:42

Ja, der kom da meget godt frem i denne tråd, men hvad med at lukke for spørgsmålet??
(hvis da der var tale om et spørgsmål)

MVH

Godkendelse af svar
Fra : Mille35