Pervers eller iorden?
Fra : o.v.n.
Vist : 870 gange
300 point
Dato : 02-01-07 21:39

Et indlæg fra en ellers glad Kandu bruger, sidder og nyder den sidste dag af juleferien og tæt på at længes efter arbejdet (operatør og programør på opkortelinien i en landets hurtigst voksende træindustrier) er i banken med en` browser vindue,for at betale nytårs regninger, og der er nok til alle og så ser jeg TV avisen og undres over at videoer med Saddams henrettelse, er et hit, hvad får folk, måske også dig, til at se den slags ????? jeg skal nok undgå at gå ind for at se sådanne scener, jeg er udmærket klar over det brutale og blodige i krig, det behøver ikke at udpensles i TV og Internet, jeg har heller ikke se diverse billeder fra Abu Graib fænslet og synes heller ikke at alle skulle have adgang til dem, men selvfølgelig skulle de frem så overgrebene kunne stoppes og helst undgås i fremtiden, sikkert utopi, men igen hvorfor skal i se den slags ????? Er din hverdag for kedelig ?? Kan du som har set disse scener gøre andet end forarges ?? Er det mig der er for sart ? Et spørgsmål fra en modstander af dødsstraf uanset forbrydelsen

Fra : Nordsted1

Dato : 02-01-07 21:52

Enig med dig o.v.n. det er ikke i orden at man kan se sådan noget, og kunne aldig drømme om at gøre det.

Men mange drages af sådan noget, bare se en stimlen sammen ved færdelsuheld, falck og politi kan næsten ikke kom til for nysgerrige mennesker.

Når man så også kan læse, at en dreng på ni år har set videoen om Saddam og har mistet livet
fordi han ville "prøve" at blive hængt, hvor er det gruopvækkende, at han havde mulighed for det

Fra : e.c

Dato : 02-01-07 22:00

Pressefrihed - ja da men .......................................vel også ansvar.

Ps. Jeg er rigtig glad for, at du ikke også "i foragelsens navn" viste klippet.

Fra : o.v.n.

Dato : 02-01-07 22:04

Jeg er glad for at se, at jeg ikke er alene men skriv et indlæg med din mening, point vil ikke blive uddelt efter om i klapper mig på ryggen, men efter saglighed. Nordsted1 jeg er enig i det gruopvækkende med drengen vi kæmper for at undgå censur, men hvad med selvcensur ? Kan og skal vi ikke beskytte vores børn, mod de værste indslag, ihertilfald indtil de forstår hvad de ser ?

Fra : e.c

Dato : 02-01-07 22:10

Jeg klapper ikke på ryggen, men mener bare det jeg skriver.
Jeg kigger på emnet og ikke på point eller personen som skriver.

Fra : o.v.n.

Dato : 02-01-07 22:20

Det var heller ikke møntet på dig e.c, bare for alle skal vide, at gerne ser flere meninger, nu du er her: Savner du morgenkysset fra reklamedamen det er længe siden jeg har set hende

Fra : ziggy99

Dato : 02-01-07 22:24

Jeg MÅTTE se videoen på Youtube.com, ikke fordi jeg kan lide den slags...men fordi jeg føler, at det er nødvendigt for at kunne diskutere og have en holdning til den slags sager med f.eks. dig.

Jeg har på nettet set amerikanske læger bede for deres liv og i næste øjeblik for halsen skåret over af deres bødler, men jeg føler ikke, at jeg har et kedeligt liv,....har endda haft mareridt over det, men virkeligheden er altså ikke børnetime, men blodig alvor.

Da vi så online fra 9/11 og videocams fra metroen i madrid og London var vi rædselslagene, men det er altså den virkelighed vi må forholde os til, hvad enten vi vil det eller ej.....og efterfølgende tage stillilng stilling til og have i erindring når vi i Dk ser hvad vi kan miste hvis vi giver efter for fanatisteter, der ser det som det mest opløftende at elimenere andre der har et andet religiøst eller politisk synspunkt end deres eget .

Men du kan ligesågodt vænne dig til det, for TV og Internet er nok kommet for at blive...en rum tid endnu og i samme øjeblik shit happened....its shows

ziggy99

Fra : e.c

Dato : 02-01-07 22:34

nej hende savner jeg ikke så meget mere, kun lidt når hun snupper min mustang og kører om morgenen.

Fra : henrikkrebs

Dato : 02-01-07 22:35

Har ikke set video med henrettelsen bortset fra den stump der var vist i TV-nyhederne her til aften, men jeg er ikke forarget.
Jeg er forarget over at folk vil se børneporno eller 'Happy Slapping' - det er billeder der optages til skade for modellen for at opfylde et behov hos dem der ser den. Saddam blev næppe henrettet for at vi skulle savle i billederne heraf. Saddam blev henrettet p.g.a. resultatet af at mennesker (i dette tilfælde både ham selv og dem omkring ham) er onde og virker ved ondskab og vold. At en krigsherre kan sende folk ud og slå andre ihjel er forargeligt. Det er uanset om krigsherren hedder Saddam, Bush eller Fogh eller om det er en dommer hos den 'vindende' part i en krig.
Sandheden er at manden blev hængt. Lad os forarges over baggrunden herfor, ikke over billederne heraf.

Fra : ziggy99

Dato : 02-01-07 22:56

Virkeligheden bliver ikke uvirkelig blot tman nægter at se den men hvis man danner sin egen virkelighed udfra hvad man hører ophører diskutionen hurtigt!!!

Ziggy99

Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 02-01-07 23:02

Der er mange spørgsmål man kan stille...
Er det ok at der er ofret flere tusind menneskers liv for at påtvinge landet demokrati?
Er det ok at brugerne af ungeren (eller andre medløbere) smadre forretninger på Nørrebro?
Er det ok at vi nu har fået en stak aber i landet der kaster brosten efter brand og ambulancefolk?
Er det ok vi laver egne normer for rigtigt eller forkert når vi alle ønsker at leve i et domokrati?

Jeg tror ikke verden bliver bedre ved ikke at vise virkeligheden. Jeg forstår ikke det der råbes på videoen, men jeg syntes man godt kan være værdig i den måde vi omgås hinanden på.

Måske er det godt at få en debat om hvilke fælles værdier vi ønsker i vores fælles samfund. Det var så let den gang man kunne holde med øst eller vest...

Nu har vi fået et samfundt med værdier i 1000 retninger. Hvis vi alle tror at vi som individer er det eneste der har sandheden eller patent på hvad alle mennesker har godt af er vi skidt stillet.

Jeg tror vi kan have det godt med hinanden - hvis vi kan vise lidt respekt for hinanden - og ikke bare kræve ind. Jeg syntes jeg lærte lidt om demokrati da jeg gik i skole og hvad det vil sige at leve i et land med demokrati. På nogen måder anvendes demokrati dog også som flertalsdiktatur.

Så er vi ved Niels Hausgård der spørger om de flest er de bedste eller bare de flest.

Jeg syntes det er perverst at opføres sig perverst - men det er i orden at debatere hvilke perværsiteter vi ønsker at være fri for...

Man kan sige at Iraq er fri for problem mennesket Sadam Husein - men om han nu bliver en folkehelt eller martyr er lidt svært at vide...

Jeg tror dog det vil være godt hvis der er nogle kloge mennesker der sætter sig sammen og overvejer hvordan vores store samfund kan leve sammen med Islam og Islam kan leve sammen med os andre...

Godt nytår
Benjamin

Fra : o.v.n.

Dato : 02-01-07 23:04

Jeg forstår ikke helt dit sidste indlæg Ziggy99 jeg lever altså ikke i en rosenrød drømmeverden, fordi jeg ikke vil se alle detaljer af virkeligheden, og min mening er: At ingen behøver alle de mest bloddryppende detaljer, for at leve i virkeligheden

Fra : dova

Dato : 02-01-07 23:13

Ja, jeg har så også set den meget dårlige mobiltelefonoptagelse fra henrettelsen af Saddam.

Og jeg synes sgu det er dobbeltmoralsk, at nogen mennesker både kan fryde sig over, at manden er dødsdømt, men tager afstand fra at se dommen blive effektueret. (har bemærket at du tager afstand fra dødsstraf).

Citat
jeg er udmærket klar over det brutale og blodige i krig, det behøver ikke at udpensles i TV og Internet

Jamen det er jo virkeligheden, et eller andet sted mener en masse mennesker jo at krig er nødvendig, dødsstraf er nødvendig........så længe altså, at de slipper for at tænke nærmere over hvad det indebærer for de involverede, endsige kigge på det.

Tænk på, der er folk der ikke behøver se den slags via medierne, de er midt i det og ser det LIVE...hver dag måske.

Citat
Er din hverdag for kedelig

Det tror jeg slet ikke det handler om.

Citat
Kan du som har set disse scener gøre andet end forarges

Jeg er ikke forarget over at se en optagelse som hængningen af Saddam, han fik en dom for sine forbrydelser mod nogen mennesker......det er helt andre ting vist på skærmen der kan forarge, nemlig når mennesker udnyttes/forulempes for vindings skyld eller bare for sjov eller spænding o.s.v........meget enig i henrikkrebs´synspunkt.

mvh dova

Fra : BjarneD

Dato : 03-01-07 00:13

At tage livet af et menneske som straf er ikke i orden uanset hvilken gerning der er begået.
Jeg mener, at der er stor forskel på lyst til hævn og så at udføre den.

Jeg har set grimme ting i virkeligheden og opsøger aldrig noget tilsvarende på film eller foto da jeg ved, at normale mennesker får små sår i sjælen hver gang de oplever de ækleste ting fra virkeligheden.

Saddam Husseins henrettelse er et glimrende eksempel på, at øje for øje er et middelalderligt levn når vagter, bødler, observatører eller hvem det nu var der hånede en mand der skulle dø efter dom.
Hele begivenheden satte jo henrettelsen på samme plan som forbrydelserne.

Når nogen her i landet kan lade sig underholde af den omtalte video, som jeg altså ikke har set, gør mig bekymret og jeg tænker på om det er sådan noget, der får nogen til at bagatellisere egne handlinger med at det jo kun var for sjov, ikke meningen?
Hvor er vi henne?

At ydmyge et menneske ved dets død er noget, som kun de der er lige så hjerteløse som den dødsdømte vil kunne gøre.

Det er ikke i orden at videreformidle den slags billedmateriale!

Accepteret svar
Fra : Sunowich

Modtaget 300 point
Dato : 03-01-07 00:18

Jeg syntes også at hvis det først er filmet omtalt alle steder er det som alt andet nyt og så den der nysgerrighed vi er udstyret med gør at vi selvfølgelig må se hvad det så end er Jeg så herigennem kandu engang en forfærdelig side med krigsskader fra første verdenskrig DEN VAR MODBYDELIG og så gjorde jeg som alle har ret til at slukke.
Mvh Sune

Fra : creamcheese

Dato : 03-01-07 08:26

Hvorfor ser folk grimme og perverse ting i TV? Jeg tror, at selv gode mennesker rummer noget mørkt og grimt i sig, et eller andet sted, og at se mord/henrettelse m.m. giver afløb for den side af os selv, så at vi kan fortsætte med at være 'normale', uden at vi behøver selv udlive de forfærdelige men (for nogen) fascinerende muligheder som livet også indholder. Hvorfor ellers ser & læser almindelige mennesker krimier? Som ALTID handler om mord. Det samme gælder for porno/børne porno. Har i ikke lagt mærke til hvor meget børneporno-relaterede emne fylder i medier? Jeg har tit spekuleret på hvorfor de ikke kan klare den slags i retten eller whatever, uden at vi absolut skal høre om det i radioavisen. Det må være fordi folk er fascinerede af det og vil gerne høre om det, selvom de fleste ikke vil have noget med det at gøre i virkelighed.

Fra : creamygirl

Dato : 03-01-07 13:50

Du formår sørme at tage et emne op, som man sagtens kan brænde sig på, i fald man ikke deler den politiske korrekthed, som er at vi her i Vesten er civiliserede og derfor tager afstand til dødsstraf!

Personligt havde jeg håbet på, at Irak ville vise omverdenen, at man sigter efter et demokratisk samfund, men indtil nu har den irakiske regering kun vist det modsatte. Og hængningen af Saddam kommer således slet ikke bag på mig. Det kan sikkert lyde grumt, men et eller andet sted, så har jeg det sådan, at Irakerne har al mulig ret til at henrette Saddam efter hvad de har været igennem.

Vi er i Danmark ultra privilegerede – og har derfor ufatteligt svært ved at sætte os ind i, hvorfor nogle mennesker har brug for at se, høre, lugte og smage henrettelsen. Men det er jo heller ikke os der lever et sted, hvor det er hverdagskost at se på kyniske offentlige henrettelser. Det er IKKE os, som har oplevet en broder, mor og far blive halshugget for øjnene af os. Det er IKKE os som har set ens søster blive modbydeligt masse voldtaget osv. Og skal jeg være hudløs ærlig, så er jeg 100% sikker på, at havde jeg oplevet al den elendighed som de fleste Irakere har, så havde jeg sq også haft brug for at se, høre, lugte og smage henrettelsen.

Men det er jo slet ikke det tråden handler om. Tråden handler derimod om, hvorvidt vi her i Vesten skulle være forskånet for at se henrettelsen via Internettet, og derved bevare glansbilledet af, at vi jo lever i et demokrati, hvor man tager afstand for dødsstraf! ..hmm

Nej, det synes jeg ikke. Det kan da ikke passe, at magthaverne i et demokrati skal have held til at gemme ubehagelighederne væk?! .. de skal efter min mening frem i lyset, så vi selv kan tage stilling til og vurdere hvad det er, ledere i Vesten bidrager til. Det er usmageligt og dobbeltmoralsk, at man på den ene side understøtter drabet på Saddam, og efterfølgende sorterer det bort, som der vurderes at vore sarte vestlige øjne ikke tåler. Ligeledes tager jeg stærk afstand til de fleste mediers dækning af Irak-krigen. En væmmelig og modbydelig krig, som vi selv aktivt deltager i. Hvor er de modbydelige og stærke billeder fra krigens virkelighed henne?! …Jeg tænker på de billeder af irakiske slagtede kvinder og børn. For slet ikke at tale om soldater og terrorister, der er dræbt eller lemlæstet i titusindvis af de vestlige allierede. Nå nej, disse billeder skal vi jo forskånes for!!!

Åhh ja, jeg havde nær glemt. Selvfølgelig har jeg set klippet med henrettelsen af Saddam. Og skulle nogen mene, at jeg er afstumpet af den grund, så jeg er glad for at være det. Hellere dét, end at lukke øjnene og agere som et virkelighedsfornægtende individ.

Fra : o.v.n.

Dato : 04-01-07 14:02

Citat
[...]
det har du lidt misforstået creamygirl, tråden handler hvorfor du har behov for at se de sekunder som TV har klippet fra, er iøvrig glad for dit indlæg, du har mod og evne til udtrykke dig, læs indlægget ovenover dit eget, har du en mørk side indvendig ?
Citat
Hellere dét, end at lukke øjnene og agere som et virkelighedsfornægtende individ.
jeg mener ikke selv at jeg er virkelighedsfornægtende, når jeg fravælger selve dødsøjeblikket, og jeg synes bestemt heller ikke magthaverne skal gemme ubehageligheder væk, så i den retning er vi enige, en fri presse der fortæller virkeligheden, er hvad vi er bedst tjent med, at så TV vælger at klippe som de gør passer mig udmærket, tror ikke at magthaverne har pålagt dem det
Kode
Personligt havde jeg håbet på, at Irak ville vise omverdenen, at man sigter efter et demokratisk samfund
der mener jeg du er naiv, Iarq blev invaderet (befriet for Saddam) fordi USA og allierede ville sikre olie strømmen, det var jeg klar over fra første sekund, hvad er ellers forklaringen på at Mugabe får lov at blive i Zimbabve, de har ingen olie !
Sunowits vi er enige, vi har mulighed for at slukke og jeg mener stadig ikke at vi fornægter virkeligheden
BjarneD vi har stort set samme mening
Benjamin.Hansen godt skrevet
ziggy99 du mener det nødvendig med detaljerne for at kunne debatere, det mener jeg så ikke er nødvendig
Citat
[...]

jeg ved det
Det blev lidt rodet, håber i forstår, jeg er ikke god til at debatere, men får det måske lært

Fra : refi

Dato : 04-01-07 14:26

Har man ikke lyst til at se den - kan man jo lade være.....

Hvem er iøvrigt de skyldige.... Dem der har optaget videoen eller dem der omtaler at den er optaget....

Hvis IKKE nyhederne/fora osv. havde informeret om at den eksisterede ville ingen jo opdage det....

Som allerede flere nævner er det jo HVERDAG mange steder i verden - det er jo bare i LILLE DANMARK at vi er så beskyttede - og er vi nu også det...

Hvordan tror I lille peter har det med at se far slå mor

Hvordan tror I børnene i Afrika har det med at "kigge" på at forældre OG børn dør om ørene på dem...

Osv. osv. osv......

Jeg syntes PERSONLIGT at det er i orden at ALT kommer frem - så kan man SELV sortere...

Var videoen (som iøvrigt ikke viser noget særligt) IKKE kommet til offentlighedens kendskab, ville diskutionerne køre i årevis - om han nu også VAR henrettet....

Se blot på J.F. Kennedy samt flere andre berømtheder - snakken går endnu OM de nu også er døde..

Fra : Klumme

Dato : 04-01-07 15:44

Enhver har jo lov til at have en mening om dette, og ovn mener altså at denne amatørvideo ikke skulle være lagt på nettet, og refi synes at den skulle. Så er det jo bare det, men at udbygge sin holdning og mene, at de som ser videoen er perverse, er noget hyklerisk udihampenævl.

TV, aviser, radio og nettet mv.er fyldt med skrækbilleder og historier fra det virkelige liv som er 100 fold værre end den snollede hængning.

Vil du ovn bilde mig ind, at du konsekvent sidder alert med din fjernebetjening i hånden, så du øjeblikkelig kan slukke for alt der er stærkere end Pixibøger.

Okay bild mig det bare ind, men jeg tror ikke på det

Fra : mulberry

Dato : 05-01-07 06:33

Hvadendten nogle lader sig rive med eller går op i at deltage i og observere disse sider af den menneskelige natur, Sadams hængning, krig, krimier, fremmedhad,fanatisme etc. og uanset om det er gennem medier eller direkte, så er det et udtryk for ens skyggeside. Der er både lys og skygge, men skyggen er intet i lyset. Så hvis det handler om at gøre verden bedre er det ikke nok at fryde sig over Sadams død eller hade nogen eller støtte de der misbruger deres magt. Hver især må se på sig selv, overvinde deres egen skyggeside, transformere den til lys, ved at give og gøre gode ting. Være medfølende, kærlige, generøse og modige nok til at følge den højeste sandhed. Der er lys nok til alle. Der er plads nok til alle.....

Fra : creamygirl

Dato : 05-01-07 13:30

Hvis der skal drages psykologi ind i tråden (skyggesider) så skal det gøres ordentligt og sagligt.

Der er tale om C.G. Jung, som havde den teori, at vi alle har en skygge indeni os. Ifølge Jung, som delte personligheden op i tre lag, så foregår en persons skyggesider på det personligt ubevidste plan, og/eller på det ubevidste kollektive/ samfundsmæssige plan.

Den er således en del af os, som vi endnu ikke har opdaget, og som endnu ikke er kommet til udfoldelse. Man kan sige at skyggesiden er lig med undertrykte følelser/væremåder, der er uforenelige med det omgivende samfunds normer. Skyggen er så at sige, ALT det man ikke vil vedgå sig - og derfor siger man også, at når/hvis en skyggeside kommer op til overfladen, så projicerer man oftest sine skyggesider over på andre personer. Hov!!!!

Set i det lys, så kan det aldrig være den/dem der åbent vedkender sig, at de deltager i og observerer sider af den menneskelige natur, som andre væmmes ved, der besidder de skjulte skyggesider. Tværtimod så er det den/de personer som IKKE vil vedkende sig, at de ser på ubehagelighederne og endda kalder det for perverst, der har et problem med deres skyggeside.

Glem ikke, at en skyggeside fungerer ALTID i det skjulte og uden at vi selv er opmærksomme på det, samt at når/hvis vi bliver bekendt med vores skyggesider, så er det ikke længere en skyggeside, idet man fra det tidspunkt hvor man bliver bekendt med disse sider af sig af selv, er nødsaget til at tage stilling og arbejde med sin nyopfundne viden.

At sige mennesker der åbent vedkender sig at have set Saddams hængning for mennesker med skjulte skyggesider, er derfor noget forbistret vrøvl. Skulle dette være sandhed, så er ALLE der åbent vedkender sig at have set "Dead man walking" - "den grønne mil" – makabre gyserfilm, og TV avisen ligeledes mennesker med skjulte skyggersider. Sådan hænger det bare ikke sammen. Det er meget mere kompliceret end som så!

Fra : creamygirl

Dato : 05-01-07 13:34

Og ovenstående skal ikke forståes som at der findes mennesker UDEN skyggesider. Vi har ALLE skyggesider, men det man vedgår sig har intet at gøre med ens skyggeside. Simpelt!!

Fra : o.v.n.

Dato : 11-01-07 02:16

Hej igen jeg har ikke glemt at lukke, men har ventet blandt andet fordi der også har været en debat om emnet på min arbejdsplads, tak for alle indlæg, det er interessant læsning, men det egentlige "essensen" i spørgsmålet, også på arbejdet, er hvorfor har du som har set videoen, behov for at se det som TV censurerer væk det er der ikke mange som har givet et acceptabel svar på, en mener at skulle se ALT for at kunne deltage i debatter, en mener man er virkeligheds fornægter, hvis ikke man ser ALT ,en har misforstået mig, jeg mener ikke at videoen ikke skulle være offenlig gjort, det der undrer mig er at den slags er et HIT, lige for at nævne nogle eksempler. Igen tak for alle indlæg, både fra jer som har set videoen, og prøver at forklare hvorfor, og fra jer der ikke har set den, spørgsmålet bliver lukket i morgen/i dag først på eftermiddagen, har du en så tilføjelse er det nu!

Fra : Nordsted1

Dato : 11-01-07 12:58

Jeg har ikke fået fulgt med i tråden, siden den blev oprettet. Men jeg har det ikke godt med, at du muligvis syntes jeg er en rygklapper, bare fordi jeg har samme holdning som du.

Jeg kan godt følge med i "virkelighedens verden" uden at have tingene udpenslet, jeg læser aviser og hører radio, og ser da også lidt tv, men har bestemt ikke behov for at se en hængling live, muligvis jeg havde en anden holdning, hvis jeg havde været udsat eller oplevet rædslerne

Godkendelse af svar
Fra : o.v.n.

Dato : 11-01-07 13:33

Tak for svaret Sunowich. Jeg accepterer at vi alle er nysgerrige, nogle så mere end andre.
Og så endnu et bevis på at jeg ikke er god til at udtrykke min mening, Nordsted1.-jeg er glad for at du har "muligvis" med, jeg er glad for at der findes andre med samme/lignende meninger som jeg selv, og hverken du eller e.c bliver opfattet som rygklappere, burde måske aldrig have skrevet det dumme indlæg, det var for at gøre opmærksom på at jeg gerne vil have meninger fra alle, igen det er ikke ok med den behandling Saddam fik ved henrettelsen, at så videoen bliver hit, mange må være født med en meget stor nysgerrighed

Fra : Nordsted1

Dato : 11-01-07 13:42

o.v.n.... Jeg syntes det var et ok indlæg ud fik lavet, det viser bare hvor forskellige vi alle er, og godt der er plads til det. Dejligt at selv ikke os, som er de "fødte forfattere" kan skrive med, og heldigvis kan misforståelserne blive rettet undervejs

Fra : Sunowich

Dato : 12-01-07 10:00

Takker og bukker jeg har aldrig sagt at at jeg syntes om det man så så men jeg vil som bjarne siger at det er totalt hjerteløst det der foregår på videoen ,men ...........Jaeeee ps så at der er kommet noget mere men jeg har ikke behov for at se mere eller gense
Mvh og hav en god blæsende dag Sunowich

Fra : Sunowich

Dato : 12-01-07 10:02

Ups. mangler lie.... mene...efter ..Bjarne siger..

Fra : tararam

Dato : 15-02-07 09:41

Danmark er jo et meget "mildt" land når det drejer sig om hvad der vises i TV. Så vi er vel blevet vænnet til ikke at se noget alt for drastisk. I mange andre lande, bl.a. Asien vises der både døds ulykker fra trafikken, selvmord close up osv. I vores øjne er det ikke godt, men andre steder er det ok. Det viser jo klart at vi her på jorden er meget forskellige i vores opfattelse af hvad der er rigtigt og forkert.
Børnearbejdere er et andet eksempel. Hvor vi i de vestlige industri lande vil have det stoppet. Men i de berørte lande er det nødvendigt for at opretholde en families eksistens. Vi har en helt anden opfattelse af hvad der er rigtigt/normalt/forkert end de berørte lande, og kan derfor ikke sætte os ind i problemerne på samme måde.

Du har følgende muligheder