Sofus Stottrup Nyråd>Minnesota < Joseph ~
Fra : svendgiversen
Vist : 1034 gange
200 point
Dato : 06-01-03 21:10

Som en fortsættelse af spørgsmål 9315,

Sofus Støttrup, der emigrerede fra Nyråd til Minnesota, er så født i Viborg,
(detailler om tid og sted resterer),
med far Joseph Støttrup.

Men hvor er Joseph født? og hvad hed hans forældre??

Svend

Fra : svendgiversen

Dato : 07-01-03 17:05

Jo Dagmar, det må være ham,

tidlige nævnt som en formodning af JKRJK2,
(i mit første debat emne, nr 8707)
før Zarita fandt ham på rigsarkivet.

Spøgsmålet går nu mere på at finde Joseph' s forældre.

Når jeg bevarede spørgsmålet hvor Joseph er født,
(vi ved nu, det er i Viborg)
var det for at få flere detailler; eksempelvis Søndre Sogn?, Mathiasgade nr??.

Det endelige mål er af finde, hvor Stottrup navnet stammer fra,
men jeg har endnu ikke point til et så udfordrende spørgsmål.

Hilsen og Tak, Svend

Accepteret svar
Fra : Nakita

Modtaget 200 point
Dato : 08-01-03 14:21

Hej Svend

Hans Støttrup er gift med Ellen Nielsdatter

Deres søn er Joseph Valeur Støttrup født 24. oktober 1813 i Viborg Sortebrødre sogn = Sdr. sogn

Joseph er gift med Else Katrine født i 1820

Deres børn er:
Hans Martin født 10. april 1849
Maren Christine født i 1853
Alfred Peder født i 1854
Sophus født 22. maj 1856

Længere tilbage kan jeg ikke komme.

Hilsen Nakita

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-01-03 17:27

Tak Nakita,
undskyld jeg kom til at kalde dig Zarita i mit svar til Dagmar.

Vi ved nu at der går en direkte linie fra Fred Stottrup i Californien,
via hans farfar Frede Stottrup/Støttrup og oldefar Sofus Støttrup,
tilbage til tipoldefar Joseph Støttrup og tiptipoldefar Hans Støttrup.

Vi tror old Hans havde et par sønner mere,
og vi ved han havde et par brødre,
ifølge en nulevende efterkommer af hans ældste bror.

Så nu kommer det ultimtive spørgsmål snart,
Hvor stammer Stottrup/Støttrup navnet fra?

Jeg skal lige samle lidt point først,

tak fordi du trodsede snemasserne for at finde Støttrup' erne,
Hilsen Svend

Fra : jkrjk2

Dato : 08-01-03 22:31

Hej Svend!
Nu er Støttrup blevet spredt ud over et par tråde, så jeg har svært ved at finde den "rigtige tråd".
Jesu kristi sidste dages hellige, henviser til en bog:

Title En Slægt fra Støttrup i Hvilsom sogn (Rinds herred) : om Jens Pedersen Støttrup, født 1767, og hustru deres forfædre og efterkommere

Notes Ancestors and descendants of Jens Pedersen Støttrup (ca 1765/69-1845), son of Peder Jensen and Kirsten Hansdatter. He was born in Støttrup, Hvilsom parish, Viborg, and died in Langagergaard, Hvam parish, Viborg. He married Johanne Thomasdatter (1761-1846), daughter of Thomas Christensen and Karen Jensdatter, in 1791 in Testrup. She was born in Aalestrup in Øster Bølle parish, Viborg co. They had six children: 1. Peder Jensen (b. 1795) - Hvam line. 2. Karen Jensdatter (b. 1798) - Tollestrup line. 3. Thomas Jensen (b. 1799) - Spanggaard line (V. Tostrup parish). 4. Anders Jensen (b. 1802) - Støttrup line. 5. Jens Jensen (b. 1803) - Væver line. 6. Mads Jensen (b. 1806) - Aalestrup line. All children were born in Øster Bølle parish.

Måske kan i låne den gennem biblioteket?
Hilsen Jeannie

Fra : svendgiversen

Dato : 08-01-03 23:15

Tak Jeannie,

Det er helt sikkert samme slægt, ifølge oplysninger fra en nulevende Støttrup Nielsen.
De 5 linier er dog efterkommere efter Hans Støttrups storebror.

Vi prøver at samle trådene.
Hilsen Svend

Fra : Nakita

Dato : 09-01-03 00:22

Hovsa - da jeg nu fik kigget en ekstra gang på alle mine notater dukkede der et par navne op som jeg i første omgang stregede over igen, men det kan da egentlig godt være at de også er relevante.

Disse var:
fra FT 1860 i Viborg Marie Christine Støttrup der dengang var 16 år
og en Anders Toft Støttrup født 27. august 1857

Hilsen Nakita

Du har følgende muligheder