Jacob Giversen Podemester
Fra : Vihan
Vist : 2060 gange
500 point
Dato : 15-12-06 13:04

Jeg ved godt at Giversen/Podemesteren har være oppe her før, men måske er der kommet nye oplysninger og nye slægtsforskere frem så jeg prøver igen.

Jeg søger dato og sted for vielse mellem Jacob Giversen Podemester ved Lerkenfeld gods i Vesterbølle sog, Rinds herred, Viborg amt. og Johanne Sørensdatter, Vesterbølle.
De får fem børn mellem 1761 og 1770 i Vesterbølle.
Jacob Podemester begraves 25 sept. 1772 på Vesterbølle kirkegård.
Johanne Sørensdatter er døbt 20 sept 1739 i Vindblæs sogn, Slet herred, Aalborg amt.
Venlig hilsen
Viggo Hansen 8900

Fra : Bille1948

Dato : 15-12-06 13:10

Hvor meget har du været inde og kigge på www.arkivalieronline.dk ?

Der skulle de pågældende kirkebøger da gerne ligge.

Ole P. Bielefeldt
www.familytreemaker.dk

Fra : Vihan

Dato : 15-12-06 13:14

Jeg har "pløjet" samtlige kirkebøger for Vesterbølle og alle de omkringliggende sogne igennem, men sommetider kan man jo ikke se skoven for bare træer.
Venlig hilsen
Viggo Hansen 8900

Fra : steenvin

Dato : 15-12-06 14:42

Hej Vihan

Det må være en til Svend (giversen) jeg synes at ane bogstav samligning.

Jeg har kigget i Vesterbølle fra 1762 og 10-15 år tilbage, uden held. Derfor prøvede jeg barnet født 1761 - sikke et fint navn Wolf Caspar og meget fine faddere, men ikke nogle spor blandt disse. Har også prøvet Johanne Sørensdatter fødested Vindblæs fra 1761 og 10-15 år tilbage - også uden held.

Hvis man i familysearch skriver Jacob Giversen gift med Johanne sørensdatter i Danmark giver den godtnok et resultat men kan ikke være dem - tror jeg. skulle være viet 1768 i Vesterbølle og der står han er født 1743 og hun 1747 begge i vesterbølle. og der vises et barn født 1769 som hedder Giver.?

Det kan næsten ikke være en bror til Jacob som også hedder Jacob og begge skulle så gifte sig med en Johanne sørensdatter blot med ca 7 års mellemrum. (alt i Vesterbølle)

Jeg tror Svend kommer med nogle brugbare oplysninger.

Med venlig hilsen Steenvin

Fra : steenvin

Dato : 15-12-06 16:16

Hej Vihan

Den er godt nok indviklet denne sag (hvor bliver du af SvendGiversen, vi har brug for dig)

Familysearch har mange bud, dem har du sikker allerede set. Og de er forvirrende.

Et bud siger i 1768 i Vesterbølle - men de er ikke i kirkebogen i 1768
og børnene fødes i Vesterbølle i perioden 1761 til 1770, med fine faddere og gudmødre.
Jeg bemærker ved det ene barns dåb står under faddere moderens broder og ved de 2 sidste står en Christen og Søren Sørensen i Aarup mølle (moderens far/bror eller brødre) Jeg ved ikke hvor Aarup mølle ligger men det kunne jo være et spor hvis den ene er hendes far så kunne vielsen jo være foregået i det sogn.

Vil en være så sød at fortælle mig hvad en Podemester er?? (nysgerrig)

Mvh Steenvin

Fra : Vihan

Dato : 15-12-06 16:47

Hej Steenvin

Je det er en speget sag denne, jeg har "snakket" med Svend Giversen.
Aarup mølle lå i Vilsted/Vindblæs, og hendes far var smed og møller, og hendes farfar var møller før ham.
Det er Johannes brødre de herre Sørensen.
En Podemester er såmænd blot en gartner.
Ang. Familysearch så er det godt nok dem, men der er ikke andet end navnene der passer, de forskere der har lagt det ind har ikke gjort deres arbejde færdigt, jeg stoler aldrig på FS. før jeg har fundet det oplyste i de respektive protokoller.
Venlig hilsen
Viggo Hansen 8900

Fra : torbenhammer

Dato : 15-12-06 19:42

Hej Vihan

Jeg ved godt, du har fået svar på hvad en podemester er. Men hvis du undrer dig over andre stillingsbetegnelser eller andre gamle ord, så er "Ordbog over det danske Sprog" kommet på nettet.
Her er hvad der står om en podemester:

"Pode-mester, en. [II.(1-)2] (ænyd. d. s.; jf. -gartner, -mand samt Poder; nu l. br.) gartner, der udfører podning; ogs. (sml. II. pode 1; jy., jf. VSO. MDL. Feilb.) om gartner ell. havemand i al alm. *En Pode-Mester gaar og nysler i sin Have | Hand snitter Greene af med Kniv og Sax og Save; | Og hvorfor giør hand det? Hand elsker Træet op; | Desbedre trives det paa Stamme, Bul og Top. AlbThura.150 Moralske Betenkninger.(1728).8. Fleischer.HB.290. Præsten havde sat Niels til at grave et Stykke ude i Haugen . . Præsten bruger Mund paa ham; han svarer studs, at han ikke er stædt for Podemester. Blich.(1920).XIV. 164. DSt.1932.109."

www.ordnet.dk

Venlig hilsen
Torben

Fra : torbenhammer

Dato : 15-12-06 20:05

Hej Vihan - igen

Hvis du går på Google og søger på "Anders Andersen Giversen" får du Jens Jørgen Nielsens hjemmeside. Her er podemester Jacob Giversen nævnt. Kender du den? Se også "slægtsforskning" lige neden under.

Venlig hilsen

Torben

Fra : svendgiversen

Dato : 15-12-06 20:38

Da jeg "kun" er 63 år og stadig arbejder,
må jeg lige have lidt tid til at finde de tidligere fundne data frem...

Men historisk kan jeg oplyse, lidt af hvad jeg fik fortalt som barn hjemme i min fødeby Skals,
og lidt af det vi tidlige har fundet; her foreløbigt kun efter hukommelsen:

Den ældste (meget) kendte Giversen i Skals var kromanden Anders havde 3 sønner (og flere døtre),
og der eksisterer i dag 3 store Giversen familier efter disse 3 gæst-Giverens sønner...

Selv nedstammer jeg fra den ældste søn Peder, med især store kvæg-avlere som efterkommere;
også den kendte præste forsker Søren Giversen med dødehavs rullerne er fra min gren.

I den mellemste gren finder vi blandt andet bankmanden Giversen fra Frederikshavn / Hobro bank,
der satte minister Stavad til vægs i en skatte sag for nogle år siden...
Og der findes en familie i USA med 4 nulevende kusiner efter en manufaktuhandler
Giversen fra Varde, som jeg har sporet og fået kontakt med..
Også de ældste Giversen slægtsforskere fotograf Bruno fra Farsø og nyligt afdøde
Niels Giversen Nielsen fra Esbjerg er fra denne gren.

Den yngste meget religiøse gren efter sønnen Jens er den største, med bl.a. vor sidst aktive slægtsforsker Daniel Giversen; håber du bidrager Daniel, bl.a. med din kong Guert teori...
Også min første hjælper og læremester Bente Laugesen Brodersen var indgift i denne gren.

Men jeg har siden fundet ud af at vi hed / blev kaldt Giversen før vi havde kroen i Skals
med gæstGiverens sønner...

Mine forfædre fra Skals var fæstebønder under Lynderupgård, men vi ved nu, at ca 100 år tidligere boede der 20-25 km nordligere andre?/vore?? Giversen fæstebønder under godset Lerchenfeldt.
En af dem Podemesteren var gift med min langt ude fætter, spørgeren Viggo Hansens tipp oldemor.

Håber nye, mere kyndige, mere energiske slægtsforskere nu kan hjælpe os lidt videre, Svend

Fra : svendgiversen

Dato : 15-12-06 21:24

Jeg skal måske lige fortælle at Skals ligger ”nord” i Viborg Amt: ”porten til Himmerland”,
mens Lerchenfeldt overvejende ligger i Aalborg amt...
De flydende usikre amts, herreds og sogne grænser har tidligere vanskeliggjort søgningerne der.

For at hjælpe nogle evt. nye himmerlands slægtforskere lidt på vej er her et link
til nogle af de ældst kendte martrikler i området:

http://www.aalborgamt.dk/mt/Mtr1724.htm

Se under f.eks under Vester og Øster Bølle og du finder nogle af de (næst) ældste afarter af Giversen,
Over 500 år efter kong Guert, men kun ca 100 år før mine ældste Giversen forfædre fra Skals,

Iøvrigt findes der også en stor Giversen slægt på Bornholm,
og man kommer lettest fra Lechenfeldt til Lynderup/Skals ad søvejen på Hjarbæk fjord...
Måske var vore første fælles forfædre sømænd / sejlere / fiskere, Svend

Fra : svendgiversen

Dato : 15-12-06 22:19

Niels Giversen Nielsen's søn har lovet at hans omfattende slægtsmateriale bevares på nettet,
her er et link til den første omtale (hypotese) om podemesteren:
http://home6.inet.tele.dk/nelsn/giver.web/per00093.htm

Desværre var tidligere slægtsforskere i familien ikke enige om lødigheden, kravet til dokumentation.
Vor professionelle slægtsforsker Bente ville kun oplyse, hvad der helt sikkert var sandt,
ud fra kirkebøger, matrikler og andet dokumenteret materiale...

Niels, og også jeg selv, tillod os undertiden at postulere...
så vær lidt forsigtig med hvad du finder under nelsn, Svend

Fra : senta

Dato : 15-12-06 22:50

her er lidt om jacob giversen fra AO.

Døde 1772 opslag 105
25 september
Lerkenfeldt gods

jacob giversen 43 år % podermester

fødte 1861
opslag 115
1 søn Wolf kasper
Senta

Fra : svendgiversen

Dato : 16-12-06 10:10

Podemesterens søn Wolf Casper er vist ny, velkommen tilbage som aktiv senta...
mon han også hed / blev kaldt Giversen? og var hans mor Viggo' s Johanne??

Jeg har skiftet hard disk og har besvær med at finde mine gamle optegnelser,
men jeg fandt denne liste: Ohne Gewehr som vi siger hernede...
"
40. Mogens Giversen - International Genealogical Index
Gender: Male Birth: About 1683 , , Denmark
41. Mogens Giversen - International Genealogical Index
Gender: Male Birth: 1611 , , Denmark
42. Mogens Giversen - International Genealogical Index
Gender: Male Death: 1682
43. Mogens Giversen - International Genealogical Index
Gender: Male Marriage: After 1703 , , Denmark
44. Mogens Giversen - International Genealogical Index
Gender: Male Marriage: 1670 , , Denmark
45. Peder Andersen Giversen - International Genealogical Index
Gender: Male Marriage: About 1780 , , Denmark
46. LAURS GIVERSEN - International Genealogical Index
Gender: Male Marriage: 08 JUL 1751 Torslev Han, , Hjorring, Denmark

86. Jacob Giversen - International Genealogical Index
Gender: Male Birth: About 1729 Vester Bolle, Viborg, Denmark

1. Jacob Giversen OR Podemester - International Genealogical Index
Gender: Male Birth: About 1729 Of Vesterbolle, , Aalborg, Denmark
2. Niels Giversen - International Genealogical Index
Gender: Male Birth: 30 APR 1805 Ullits, Aalborg, Denmark
3. Niels Giversen - International Genealogical Index
Gender: Male Birth: 30 APR 1805 Ullits, Aalborg, Denmark
4. Jacob GIVERSEN - International Genealogical Index
Gender: Male Birth: About 1743 Of Vesterbolle, , Aalborg, Denmark
5. Jacob Giversen OR Podemester - International Genealogical Index
Gender: Male Burial: 25 SEP 1772 Vesterbolle, , Aalborg, Denmark
6. Jacob GIVERSEN - International Genealogical Index
Gender: Male Marriage: About 1768 Of Vesterbolle, , Aalborg, Denmark
7. MOGENS GIVERSEN - International Genealogical Index
Gender: Male Marriage: 30 MAY 1745 Farso, Aalborg, Denmark
"
Har de mange Giversen virkeligt eksisteret? og hvordan mon de hænger sammen??
I en eller flere familier???

Det jeg er mest interesseret i er et evt. slægtskab med krofamilien i Skals:
Her levede kro Anders med de 3 sønner fra 1724-97 med far Old Jens 1690-1746
måske med far Oldold Anders 1643-1703.
Når Podemesteren levede 1729-72 på samme tid som min helt sikre tipppp oldefar kro Anders,
nedstammer jeg altså ikke direkte fra denne Bøllegren, som vi kalder den efter byerne nær Ålestrup.
Jeg er så heller ikke nært beslægtet med spørgeren "fætter" Viggo, Svend

Fra : senta

Dato : 16-12-06 11:55

Fra FS: tages med et gran salt .
Husband
Jacob Giversen OR PodemesterPedigree
Birth: About 1729 Of Vesterbolle, , Aalborg, Denmark
Death:
Burial: 25 SEP 1772 Vesterbolle, , Aalborg, Denmark
Wife
Johanne SorensenPedigree
Birth: About 1738 Of Vesterbolle, , Aalborg, Denmark:
Burial: 30 MAR 1812 Vesterbolle, , Aalborg, Denmark

Children
1. Wolf Casper JacobsenPedigree
Birth:
Christening: 15 MAR 1761 Vesterbolle, , Aalborg, Denmark
Death: 05 SEP 1773
2. Soren Christian JacobsenPedigree
Male Birth:
Christening: 28 NOV 1762 Vesterbolle, , Aalborg, Denmark
3. Johan Helmuth JacobsenPedigree
Christening: 01 APR 1766 Vesterbolle, , Aalborg, Denmark
4. Giver Christian JacobsenPedigree
Christening: 08 JAN 1769 Vesterbolle, , Aalborg, Denmark
5. Mette Kirstine JacobsenPedigree
Female
Christening: 18 NOV 1770 Vesterbolle, , Aalborg, Denmark
senta

Fra : senta

Dato : 16-12-06 12:01

Fra DDA
Johanne Sørensdatter49 X3 ??
senta
Samtlige personer i husstanden
viborg, Rinds, Vester Bølle, Svingelberg Bye, , 21. familie, FT-1787, A4650
Navn:Alder:Civilstand:Stilling i husstanden:Erhverv:Fødested:
Mathias Nielsen39 Giftmandhusmand og smed
Johanne Sørensdatter49 Giftkone
Hans Helmuth Jacobsen22 Ugiftsøn af 1. ægteskab
Mette Kirstine Jacobsdatter17 Ugiftdatter af 1. ægteskab
Marie Mathissdatter10 -datter af 3. ægteskab
Anne Lisbeth8 -datter af 3. ægteskab
Catrine6 -datter af 3. ægteskab

Fra : Vihan

Dato : 16-12-06 12:31

Det er skønt at se så mange der gerne vil hjælpe.
For ikke at gøre det mere forvirret skal jeg lige oplyse at jeg har alt, alle børn, alle Johannes ægteskaber, det eneste jeg mangler er dato og sted for vielsen mellem Johanne Sørensdatter og Podemesteren Jacob Giversen.
Hilsen
Viggo Hansen 8900

Fra : Vihan

Dato : 16-12-06 12:36

Og Wolf Casper hedder Jacobsen, ifølge FS som jeg ikke stoler på, men alligevel bruger Var hans mor Johanne, men sålænge jeg ikke kan finde hendes vielse, er det ikke bevist.
Jeg syntes der er for mange gætterier i FS.
Viggo

Fra : svendgiversen

Dato : 16-12-06 12:36

Godt senta, nu kender vi dig igen...

Så er det jo rigtigt at Johanne, gift med Jacob podemester, er far til Wolf Casper,
og 4 andre søskende; desværre, som jeg frygtede, hedder de alle Jacobsen.
Dog hedder den yngste søn Giver til fornavn, måske kan hans børn hedde Giversen?

Men sikken en familie du har fætter Viggo, gift hele 3 gange...

>tages med et gran salt .
Ja mon ikke:
3. Johan Helmuth Jacobsen hedder i folketællingen Hans Helmuth Jacobsen...
Svend

Fra : svendgiversen

Dato : 16-12-06 12:49

Måske skulle du oplyse lidt om, hvad du har Viggo?
(Fra Svingelbjerg, hvor vor fælles vugge måske stod, og Bølle omegnen...).

Så andre ikke leder og finder de samme Giversen, Sørensdatter Jacobsen 'er igen.

Der er jo mange gentagelser hos mormonerne...
Har du prøvet at sammenstille dem i rensede, sandsynlige familier??

Svend, der nu skal til Julefrokost

Fra : svendgiversen

Dato : 16-12-06 13:21

Vi skal måske også oplyse at Giversen kan staves på flere måder...
Her er et par eksempler:
"
fra Matriklen 1724

Niels Gifversen   Østerbølle sogn
Mogens ??Gifoersen   Vesterbølle sogn

fra Family Search gifte

GIVERSON, Niels   Marr   1703   Denm   Aalb   Vognsi
Sp:   Maren HANSDR
GIVERSON, Mogens   Marr   1746   Denm   Aalb   Vognsi
Sp:   Karen PEDERSDR
ANDERSEN OR GIVERSEN, Anders   Marr   1843   Vibo   Lynder
Sp:   Mette CHRISTENSDR
"
Den sidste er min familie fra Lynderup, Skals; som vi har helt styr på, Svend

Fra : svendgiversen

Dato : 16-12-06 13:31

OLUFSSON, Niels         Marriage
   Wife:   Johanne SORENSDR
   Marriage Date:   9 Jun 1767   Recorded in:   Vognsild, Aalborg, Denmark
   Husband previously married

Desværre står der ikke Wife previously married,

Johannes 3. mand må jo hedde Mathiss? men hvad hed den 2. husbond mon?? Svend

Fra : steenvin

Dato : 16-12-06 13:40

Hej Vihan

Jeg syntes det er ved at blive endnu mere indviklet, så jeg holder mig til de fakta som jeg selv finder i kirkebøgerne, og spørgsmålet om hvornår Podemesteren og Johanne blev gift.

Som der skrives skal man tage FS med et gran salt, det er rigtigt - men tjek alligevel altid deres oplysninger. Det har givet mig flere resultater.

Søger videre.

Mvh Steenvin

Fra : senta

Dato : 16-12-06 23:38

jeg ved ikke om du kan bruge dette fra AO

Vesterbølle Rinds Viborg Vesterbølle 1681 1772
opslag 161
enken efter jacob ???? johanne sørensdatter
gifter sig x2 med niels nielsen den 22 dec. 1772 ?
senta

Fra : Vihan

Dato : 16-12-06 23:50

jo tak, men alt det har jeg, alle hendes ægtemænd, alle hendes børn, alle folketællinger og alt hvad der står i mormonernes database har jeg fundet, det eneste jeg mangler er dato og sted for hendes vielse med Jacob Giversen, Podemester på Lerkenfeld.

Viggo

Fra : senta

Dato : 17-12-06 00:06

deres vielse er ikke i kirkebogen fra Vesterbølle Rinds Viborg Vesterbølle 1681 1772

Vindblæs Slet Ålborg Vilsted - Vindblæs 1679 1786 opslag 327 1760 en jacob ??? om der skal stå johanne eller maren sørensdatter ?? prøv selv
du skriver hun er fra Vilsted - Vindblæs så måske.
held og lykke
senta

Fra : senta

Dato : 17-12-06 09:54

Der findes sikkert i Lerkenfeldt gods skifte protokol på LA: et skifter efter afdøde jacob giversen 43 år % podermester 25 september 1772 . der får du svar på hvem han var gift med og hvornår.
der findes 2 x skifte med JACOB
GIVERSEN? og Johanne Sorensdatter

.
Fra DDA:

http://www.ddd.dda.dk/d4/dprob/QSearch.ASP?%5BForms%5D%21%5BDialogSearch%5D%21%5BFirst%5D=jacob&%5BForms%5D%21%5BDialogSearch%5D%21%5BLast%5D=giversen&%5BForms%5D%21%5BDialogSearch%5D%21%5BPlace%5D=&sort1=LastName
Aalborg, Randers, Thisted, & Viborg Counties
Return to Search 2 records were found in this search.
Danish Probate Search ResultsName of DeceasedDeath (d:) or
Probate (p:) DateResidence:
Farm,
Estate,
District,
CountyPages
/ Time Period /
& FHL Microfilm NumberNotes & Additional InformationSpouses (S:) or Parents' (P:) Names
JACOB
GIVERSEN

(p:)1772
PODEMESTER SVINGELBERG,
LERKENFELD,
RIND,
Aalborg
411
/ 1752-1787 /
41751

(S:)JOHANNE SORENSDATTER

Jacob
Giversen

(p:)1772
,
Lerkenfeld,
Rinds,
Viborg
411
/ 1752-1787 /
041751
Book #2
(S:)Johanne Sorensdatter

2 records were found in this search.
Return to Search
Information Copyright © 2000 Intellectual Reserves, Inc.
Page designed & created @2000 Richard Hansen.
Last Modified: 16 Oct 2000

senta

Fra : svendgiversen

Dato : 17-12-06 10:10

Undskyld jeg på opfordring benyttede lejligheden til et nyt forsøg på at få styr på Podemesterens
familie. Vi har flere gange forgæves forsøgt at finde en forbinddelse fra min Giversen familie i Skals og denne fra Svingelbjerg, og det optager mig mere end en enkelt vielse...

Set i relation til de to store familier der forenes ved dette ægteskab, nok i 17(61), 60, 59, (58)...
er spørgsmålet jo meget afgrænset, men når man så opdager at vielsen ikke fandt sted i sognet,
hvor de bor og den ældste søn fødes, kan det jo blive meget omfattende.
Fandt brylluppet sted på brudens hjemegn, kan hun jo, med det almindelige navn Johanne Sørensdatter, have boet mange steder...
Heldigvis rejste de normalt ikke så langt dengang, så ud over Vindblæs,
ville jeg kigge i nabosognenes kirkebøger, men dem er der jo mange af, Svend

Fra : Vihan

Dato : 19-12-06 10:03

Uha hvor har man lidt tid her op til jul, troede jeg skulle bruge dage til slægtsforskning.
Senta
Jeg var sikker på at jeg havde dette skifte, men jeg har ledt og ledt det er væk. jeg har også haft problemer med min PC for et år siden, så det er nok smuttet. Jeg må se om jeg kan komme et smut ind om arkivet inden jul, ellers skal jeg vente til januar.

Svend
Selvfølgelig vil vi alle gerne køre vore egne veje, men vi må også hjælpe hinanden hvis vi selv ønsker hjælp. Jeg har det lidt som din Maren (er det ikke sådan hun hedder) jeg vil helst have fakta jeg er ked af dette med født omkring et årstal, og måske i Vognsild eller lign.
Jeg er begyndt at skrive ned når jeg falder over en Giversen i de forsk. arkivalier jeg roder i, så skal du få disse oplysninger en dag.

Steenvig
Det samme her helst Fakta hvor de kan skaffes, også selv om det tager år. Jeg har set flere slægthistorier hvor noget af min fam. er med og man bruger uden blusel hvad man finder feks. i FS. uden at kontrollere oplysningerne.

Nu vil jeg ønske jer en rigtig glædelig jul allesammen.
Til næste år har jeg jubilæum, da er det 40 år siden jeg trådte ind på Landsarkiver ti Viborg første gang.

Viggo Hansen 8900

Fra : senta

Dato : 19-12-06 16:27

Har du de her oplysninger??

VesterbølleRindsViborgVesterbølle 16811772

AO opslag 183 der finder du Giver jacobsens søn jacob konfirmeret men det har du vel ?
m.v.h.

AO opslag 172 1756 jacob giversen Podemester udlagt som barnefader til mette pedersdatters barn ??

mette pedersdatter absol..
Glædelig jul
Senta

Fra : Vihan

Dato : 19-12-06 16:36

Hej Senta
Ja jeg har dem begge to, jeg kan bare ikke finde dette barn døbt eller begravet, heller ikke i Vindblæs hvor Mette Pedersdatter kommer fra.
Hilsen Viggo

Fra : senta

Dato : 19-12-06 16:52

Det kan jeg heller ikke ? er hun fra et andet sogn eller er barnet født og begravet i vesterbølle ?
Senta

Fra : Vihan

Dato : 19-12-06 17:04

Der står at hun er fra Vindblæs og tjener på Lerkenfeldt.
Viggo

Fra : senta

Dato : 19-12-06 22:07

det ser ikke ud til Mette Pedersdatter `s barn er født eller begravet i Vindblæs ?

hvad bliver hun af, har du en ide om det ?
senta

Fra : svendgiversen

Dato : 19-12-06 22:29

Er det ikke Mette Pedersdatter? Svend
"
PEDERSDATTER RYTTER, Mette
   Christening Date:   18 Jan 1739   Recorded in:   Vognsild, Aalborg, Denmark
   Father:   Peder RYTTER
"

Fra : svendgiversen

Dato : 19-12-06 22:42

En lidt mere moden Mette, men længere væk fra...
"
PEDERSDATTER, Mette
   Christening Date:   16 Mar 1732   Recorded in:   Als, Aalborg, Denmark
   Father:   Peder CLAUSON
   Mother:   Karen JENSDR
"
Der findes jo også et Vindblæs ved Hadsund, Svend

Fra : svendgiversen

Dato : 20-12-06 19:06

Når ingen svarer er det nok fordi jeg gætter ovenfor, uden focus på den rigtige mor Mette...

De to var hvad jeg fandt i mit uddrag af Family Search;
går vi til den store internationale på nettet, finder jeg kun to mere (ældre):

Ingen i Vindblæs syd for Løgstør og ingen i Vindblæs syd for Hadsten,
hos mormonerne i Ålborg amt født mellem 1720 og 1740...
Svend, der nu har juleferie og god tid.

"
Mette <PEDERSDATTER> Christening: 02 Jul 1722 Place: Vognsild, Aalborg, Denmark
Father: Peder CHRISTENSON

Mette <PEDERSDATTER SMID> Christening: 11 Nov 1728 Place: Vognsild, Aalborg,
Father: Peder SMID

Mette <PEDERSDATTER> Christening: 16 Mar 1732 Place: Als, Aalborg, Denmark
Father: Peder CLAUSON
Mother: Karen JENSDR

Mette <PEDERSDATTER RYTTER> Christening: 18 Jan 1739 Place: Vognsild, Aalborg,
Father: Peder RYTTER
"

Fra : Vihan

Dato : 02-01-07 13:23

Hej Svend godt nytår
Nej det er fordi jeg har været i sommerhus og holde jul og nytår.
Jeg har sommerhus i Trend, tæt på vore forfædre.
Nu er jeg ved computeren igen.
Nu er Mette jo ikke så interessant for mig, måske mere for dig, da hun har fået barn med Podemesteren og han er jo din, hvorimod han "kun" har været gift med min formoder.
Men der står måske noget spændende ved barnets dåb (hvor pokker hun så er døbt).
Hilsen Viggo 8900

Fra : senta

Dato : 02-01-07 16:51

Hej
Godt nytår
Du har vel set i kirkebogen fra Vindblæs Gjerlev Randers 1735 1771 det kan jo være en mulighed ??
Senta

Fra : svendgiversen

Dato : 02-01-07 17:28

>Ingen i Vindblæs syd for Løgstør og ingen i Vindblæs syd for Hadsten,

Rettelse: Det sidste Vindblæs skulle (også) være syd for Hadsund.
Det samme som senta nu peger på mellem Hadsund og Gjerlev...

Hilsen igen og Godt Nytår, Svend

Fra : Vihan

Dato : 02-01-07 19:57

Hej Senta og Godt nytår

Det Vindblæs ved Randers - Gjerlev har jeg også været igennem uden held.
Hilsen Viggo

Fra : senta

Dato : 03-02-07 15:00
Du har følgende muligheder