Om DNS m.m.
Fra : maxhankat
Vist : 566 gange
200 point
Dato : 10-11-06 08:59

Kan nogen i dette forum hjælpe mig i følgende:

Jeg spørger, fordi min Firewall i visse tilfælde, når jeg logger på Nettet, viser mig et vindue fra TDC kabel-TV Sikkerhedsspakke hvor der står BESKEDER FRA INTERNETSKJOLD:

"Ugyldigt TCP-Segment i en eksisterende TCP-forbindelse, Firewall har blokeret den forbindelse".

Endvidere står der:
RETNING "Indgående": "Fjernadresse" 212.23.177.147. "Lokaladresse" 87.50.39.216

Desuden er der en bjælke, hvor der stå DNS, og når jeg klikker på den, står der:
WADDI.requin.jmsp.net. Hvad står DNS for?

Jeg går ud fra, at det kun er en oplysende besked til mig om, hvad Firewallen i mit sikkerhedsprogram foretager sig.
Men kan jeg ikke undgå, at dette vindue vises på skærmen, næsten hver gang jeg logger på Nettet?
Det er ikke altid de samme tal eller samme DNS der er opgivet i "Besked-vinduet".

Jeg er ikke så fortrolig med, hvad der skal og ikke skal markeres ud for de forskellige handlinger, min Firewall skal foretage sig i den såkaldte "Program-styring" under oprettelse af forbindelser.
Kan nogen venligst give mig en forklaring på ovennævnte

mvh
maxhankat

Fra : noltus55

Dato : 10-11-06 09:28

http://www.net-faq.dk/faq.pl?get=dns , her kan du læse om det,det er et system der oversætter ip adresser til et navn og omvendt

Fra : maxhankat

Dato : 10-11-06 09:53

OK noltus55. Tak for svar.

Ja , der kan jeg da godt læse om DNS og prøve at forstå sammenhængen i DNS - -
men jeg kunne også godt tænke mig, at få noget at vide om vinduet fra mit sikkerheds-program, der dukker op på skærmen.
Hvorfor det gør det, og hvordan jeg kan undgå, at det viser sig?
Og i øvrigt: om det er noget, jeg skal bekymre mig om?

Fra : molokyle

Dato : 10-11-06 10:19

Tallet efter DNS/IP er portnummeret.

Dine portes sikkerhedsstatus kan du tjekke her:

https://www.grc.com/x/ne.dll?bh0bkyd2 (..rul lidt ned og klik på [Proceed])

212.23.177.147 er fra Mozilla ..altså nok en service, som prøver at komme i kontakt med din browser (Firefox)?

</MOLOKYLE>

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 200 point
Dato : 10-11-06 11:55

maxhankat -> Du har lukket dit andet spørgsmål om det samme emne, men jeg synes nu lige, som jeg skrev, at du skal vente med at lukke hér til stl_s har kigget på, om det er noget du behøver at bekymre dig yderligere om

</MOLOKYLE>

Fra : maxhankat

Dato : 10-11-06 12:24

OK molokyle - jeg venter

Læste du måden, jeg selv fandt ud af det på?

Ja, det er lidt dumt, at jeg lukkede den anden, men jeg skrev jo en kommentar, kom den ikke med?

Og fik du svar med points - ikke at de points er så vigtige, men dit svar hjalp mig jo faktisk,

Mvh
maxhankat

Fra : maxhankat

Dato : 10-11-06 12:53

Jeg har lige set på teksten i som du har lagt ind her: https://www.grc.com/x/ne.dll?bh0bkyd2
Det er jo temmelig chokerende læsning, tør jeg nok sige.

Men hvad i alverden gør man dog ved alle de "trusler".

Der er intet på min computer, der kan bruges af nogen i hele verden - hverken politik, porno
eller det der er værre.
Og jeg har ikke netbank.

Såeeee - må man ikke bare gi' sig fanden i vold???

max hankat

Fra : stl_s

Dato : 10-11-06 16:40

Nu kender jeg de allernyeste versioner af F-Secure så godt, men jeg vil mene at du kan indstille firewallen i forskellige niveauer. Muligvis bliver den kaldt "internetskjold". Prøv at sætte den på "normal" eller "standard" hvis de indstillinger findes, og se om advarslerne aftager.

Fra : stl_s

Dato : 10-11-06 16:43

Rettelse: jeg kender ikke de nyeste versioner....

Fra : maxhankat

Dato : 10-11-06 17:15

stl_s tak for dit indlæg!

Se dette er hvad jeg skrev på en anden tråd (som har sin helt egen historie)

Citat
I mit F-secure sikkerhedsprogram under Firewall fandt jeg under Avanceret:
Regler - Tjenester - Indstillinger
og under Indstillinger var der 3 steder man kunne markere:

1. Advarsel om lovlige pakker

2. " om fragmenter mindre end.....

3. " om ulovlige fragmenter.

Ved den første fjernede jeg fluebenet, and that did it!!
Ikke flere meddelelser på skærmen fra TDC - heureka!

Efter jeg, som sagt, fjernede markeringen ud for "Advarsel om ulovlige pakker" kommer der ingen beskeder fra TDC's Internetskjold mere, når jeg logger på.

Mon jeg så ikke kan lade det blive derved?

mvh
maxhankat

Fra : stl_s

Dato : 10-11-06 17:22

Der kommer tit ulovlige pakker, og du behøver slet ikke at blive advaret om det hvar gang, så det er helt ok at slå de advarsler fra. Fragmenterede pakker behøver du heller ikke advarsler om .

Godkendelse af svar
Fra : maxhankat

Dato : 10-11-06 17:39

Tak for svaret molokyle.
På grund af din hjælpsomhed med at involvere sti_s i mit dilemma, fik jeg endelig ad den vej, et svar, som beroligede mig - samt en bekræftelse på, at jeg havde foretaget mig noget rigtigt.
Så må du evt. give ham nogle procenter af dine points.

Mvh
maxhankat

Fra : molokyle

Dato : 13-11-06 15:54