Teknologiprojekt - Transport
Fra : Spiza
Vist : 254 gange
40 point
Dato : 29-10-06 22:07

Hej :)

Jeg skal i gang med et teknologiprojekt med emnet transport.

Projektoplægene er henholdsvis: Godstransport, komfort og service samt bæredygtig transport.

Oplæget om godstransport skal man udarbejde løsningsforslag for transport af en bestemt varegruppe.
Komfort og service skal man fokusere på den dette i den kollektive persontransport.
Og ved bæredygtig transport giver vist sig selv.

Jeg har lidt svært ved at få en god idé til en problemstilling og et godt produkt, så hvis der er nogen der har en god idé er jeg meget taknemmelig.

Fra : Frederik_Gren

Dato : 30-10-06 19:56

Hej

Det man oftest ser på vejene er store vindmølle-transporter, som jo slider på vejene. Danmark er jo på mange måder førende indenfor denne teknologi-gren, så det er vel en mulighed at fokusere på det.
Er det sådan noget i den retning, du søger svar på?

mvh
Frederik

Fra : berpox

Dato : 30-10-06 21:30

Sjovt du (Frederik) lige skrev "vindmølletransporter".

Jeg faldt tidligere idag over en artikel under overskrifteb "Vindmøller forbudt i myldretiden" på dr.dk/regionalen nedtop vedr. vindmølletransporter....

http://www.dr.dk/Regioner/Regionalen/Nyheder/Erhverv/2006/10/30/102059.htm

Måske dette kunne være en indfaldsvinkel til en problemformulering.

Fra : Spiza

Dato : 30-10-06 21:48

Tak for forslaget,

Desværre ligger mit problem måske lidt mere i at en del af opgaven består i at fremstille et konkret produkt som skal vises frem til fremlæggelsen.

Jeg har også selv overvejet en del ting, problemet er bare at jeg mangler et eller andet konkret at lave.

Fra : berpox

Dato : 30-10-06 22:07

Hej

OK, men det er jo ikke ligefrem det der skinner igennem din spørgsmålsformulering....

Hvis du skal have gode input, må du lige komme med nogle stikord.

Branche? (Fødevarer, jern/metal, medico, tekstil eller hvad?)
Faglig viden? (Uddannelse(r)) ?
Kompetancer?
Økonomi?
Tidshorisont?
Projektdeltagere (alder, antal, viden) ?

Mht. din formulering, så er det da en glimrende formulering,, hvis opgaven består i:

At anvise en bæredygtig godstransport for vindmølleindustriens produkter
- hvor der opnås den bedst tænkelige service for kunde/leverandør,
- samt sikres en maksimering af komforten for det omgivende samfund/trafikbillede.

Nå du så skriver, at du mangler noget "konkret at lave" - hvad mener du så? Er det på tegnings og beregningsplan, eller skal du også fysisk fremstille blot et enkelt eksemplar af en eller anden dims?

Fra : Spiza

Dato : 30-10-06 22:19

Mht. noget konkret at lave så er det vist nemmest at jeg beskriver mit forrige teknologiprojekt.

Mit sidste emne var sikkerhed. Der udarbejdede jeg så en en problemformulering omhandlende indbrud i hjemmene.

Det færdige produkt blev en haspe til vinduer, som gør det muligt at lade vinduer stå lidt åbne selvom man tager hjemmefra, uden at behøve at frygte for indbrud den vej, I kender dem sikkert.

Mht. transportprojektet, så har jeg overvejet flere idéer og løsningsforslag, men så strander jeg bare på at jeg skal fremstille en fysisk ting til fremvisning, som så ikke er realistisk for mig at producere et eksemplar af

Håber det er til at forstå hvad jeg spørger om

Fra : berpox

Dato : 30-10-06 22:31

Hvad er det for en uddannelse?

Behøver det at være en fysisk fremstilling? (jeg mener - hvis det nu var 40 fods skibscontaineren du lige havde opfundet, så var det måske bedst blot at "fremstille" en CAD model - et færdigt CAD projekt)

Fra : Spiza

Dato : 30-10-06 22:37

Hov, glemte jeg at skriver det, beklager.

Uddannelsen er en HTX.

"Den praktiske løsning kan enten være fremstillingen af en produkt eller dele heraf, udvikling af en proces, udførelse af et forsøg eller udvikling af funktioner i forbindelse med service.

Den praktiske løsning skal have en tydelig forbinelse med den valgte problemstilling."

Det lyder måske lidt somom at det ikke nødvendigvis behøves at være et fysisk produkt, men jeg er nu ikke sikker.

Fra : fjendsbo

Dato : 31-10-06 09:53

Bæredygtig transport giver mig ideen til at du måske kunne tage udgangspunkt i debatten om den "miljøvenlige benzin" med ethanol. Her skulle der være rig mulighed for at udføre en masse kemiske forsøg. har hørt noget om at man har forsøgt at lave en dieselerstatning ved at presse døde grise......... Så måske kunne alternative brændstoffer være et oplæg, hvis du er kemi interresseret.

Komfort og service.....tænkte på de anden dag at det kunne være smart at lave nogle vendbare sæder i togene. på den måde kan man altid køre forlæns, hvilket er en fordel for folk tendens til køresyge, eller man kan vende sæderne så der er flere firmandsgrupper til de der rejser sammen (tænker her på regionaltog). det skal self. laves så det ikke kræver en masse ekstra og dermed mindkers antallet af passagerer pr kvm. så en dreje-dimmer ville være et fikst produkt inden for komfort

Held og lykke. HTX er en kanon uddannelse

Fra : e.c

Dato : 31-10-06 14:39

Hvad med en selvkørende container - altså hjul som kan køre på skinner og så bare skubbes ind på transportformen lastbil/skib/tog
Det kan også bruges i mindre målestok.................á la kuffert på hjul.

Du har følgende muligheder