Sofus Stottrup
Fra : svendgiversen
Vist : 660 gange
220 point
Dato : 05-12-02 18:25

En slægtning i min kones Scharling Pedersen familie, Marie Rasmussen født i Bakkebølle 20.10.1859,
blev gift med Sofus Støttrup 19.11.1880. En søn Frede er født i Danmark 15.03.1885, Nyråd, Vordingborg.
Familien emigrerede til Minnesota, og vi har fået kontakt til en stor Stottrup familie i USA.

Et par af dem spørger nu om, hvor Sofus kom fra, måske en af de to byer Støttrup?, Hvilken??
(måske hed han kun Støttrup som mellemnavn, eksempelvis Sofus Støttrup Jensen).
Og hvem var Sofus familie??? vanskeligt hvis han kun blev kaldt Støttrup.
Maries familie har vi langt bedre styr på, se eksempelvis: http://www.skovvang.mobilixnet.dk/
På forhånd tak, Svend Giversen, født i Skals, nu Sønderborg.

Fra : jkrjk2

Dato : 23-12-02 02:11

Hej!
Hvad står der i kirkebogen ved Marie og Sofus vielse i 1880?

Hilsen Jeannie Kristensen

Accepteret svar
Fra : jkrjk2

Modtaget 220 point
Dato : 23-12-02 02:14

Måske ham her? fra www.familysearch.org
Sophus Stottrup
Male

Event(s):
Birth: 22 MAY 1856 Viborg, Viborg, Denmark

Christening:
Death:
Burial:

Parents:
Father: Joseph Vater Stottrup Family
Mother: Else Katrine Kollerup

Fra : svendgiversen

Dato : 23-12-02 09:04

Tak, jkrkk2

Jeg havde søgt i Family search, men i en udgave jeg har på CD,
den omfatter tilsyneladebde ikke alle byer.

Joseph eller Josef, Stottrup eller Støttrup, 3 år ældre end sin hustru, det må være ham.

Da du er så skrap,
faderen Josepf Vater er vel ikke navnet men kun Josefs far?
hvad hed han?? og kom han fra Støttrup???,
den ved Hvilsom eller den ved Farsø????

Tak og God Jul
Svend Giversen

Fra : jkrjk2

Dato : 23-12-02 13:11

HVIS (!!!) det er Josepf der er faderen er han her i 1845:
Samtlige personer i husstanden

Viborg, Nørlyng, Viborg Købstad, Wiborg Kjøbstad, , St Mathiasgade, 251.2, FT-1845
Joseph Valeur Støttrup, 32, Gift, , Snedkermester, Viborg
Sophie Sørensdatter, 22, Gift, , Hans kone, Randers
Marie Kirstine, 1, Ugift, , Deres datter, Viborg
Stine Drachmann, 16, Ugift, , Tjenestepige,
Christen Skive, 24, Ugift, , Snedkersvend, Skive
Niels Splidsbold, 24, Ugift, , Snedkersvend, Lemvig
Rudolff Richter, 18, Ugift, , Lærling, Viborg
----
Else Katrine må han have giftet sig med senere. Det er måske hende her:
Viborg, Nørlyng, Viborg Købstad, Wiborg Kjøbstad, , St Mathiasgade, 249, FT-1845

Frederich Christian Peusler, 49, Gift, , Snedkermester og gjestgiver, Fredenborg
Petrea Johanne, 42, Gift, , Hans kone, Kjøbenhavn
Abel Chatrine, 17, Ugift, , Deres datter, Kjøbenhavn
Georg Daniel, 15, Ugift, , Deres søn, Viborg
Frederich Christian, 13, Ugift, , Deres søn,
Emma Christiane, 11, Ugift, , Deres datter,
Hans Peter, 9, Ugift, , Deres søn,
Ane Else Andrea, 7, Ugift, , Deres datter,
Otto Christian, 4, Ugift, , Deres søn,
Alfred Wilhelm, 3, Ugift, , Deres søn,
Caroline Elise, 24, Ugift, , Huusjomfrue, Kjøbenhavn
Antonette Andrea, 23, Ugift, , Tjenestefolk, Skanderborg
Else Kollerup, 25, Ugift, , Tjenestefolk, Viborg
Rosalie Madsen, 21, Ugift, , Tjenestefolk, Viborg
Kirsten Sørensdatter, 24, Ugift, , Tjenestefolk, Karup bye
Lyttesen, 27, Ugift, , ??M....., Tønder amt
Peter Christian Poulsen, 31, Ugift, , Gaardskarl, Abildholdt Ringkjøbing amt
Christian Rittrup, 35, Ugift, , Snedkersvend, Viborg
Jens Christensen Winge, 26, Ugift, , Snedkersvend, Winge
Anders Nielsen, 22, Ugift, , Lærling, Lemvig
Niels Peter Petersen, 16, Ugift, , Lærling, Dollerup bye Wiborg amt
--
I 1845 er de så naboer.
---

Hilsen Jeannie Kristensen

Fra : svendgiversen

Dato : 26-12-02 16:56

Tak igen, jkrjk2 (Jeannie); du er jo skrap; også til folketællinger.

To ting undrer mig:
-Joseph Vater? Stottrup, nu Joseph Valeur? Støttrup,
ingen af de to mellem navne har jeg set før,
(Vater opfatter jeg som "tysk" far, Valeur som "fransk" værdi).
Hvad mon Joseph i virkeligheden hed til mellemnavn?

-man kan jo udmærket blive forelsket i naboens tjenestepige,
kun mærkeligt, at hun er ældre en Josephs første kone??

Jeg har fået så mange tak fra USA, at jeg sætter alle disponible point på,
hvorfra kom Joseph: Støttrup ved Hvilsom, tæt på min hjemegn Skals???
eller Støttrup ved Farsø, lidt længere væk????

Her er lidt fra Fred Stottrup i Californien,

We we were kids we used to sing a Danish song while dancing around the Christmas tree. I can't spell out the main line of the song but it went "New havie Ulegan". Don't know what it means. Haven't even thought about it until now!! You probabaly know the song.

Da du er fra Sjælland synger i sikkert "nu er det Jul igen", men i Himmerland synger vi "nu har vi JUl igen",
ud fra dette regnede jeg ud at Sofus kom fra Jylland før du fandt ham

Hilsen Svend

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 27-12-02 08:35

Tak for svaret jkrjk2.

Du fant ham, og hans forældre,

men ikke hvorfra han og slægten stammer,

Hilsen Svend

Fra : jkrjk2

Dato : 27-12-02 09:04

Hej Svend!
Der er noget jeg ikke rigtigt kan lide. Hvis Sofus´s far hed Valeur, hvorfor så ikke også sønnen?
Hvad står der i FT 1880 for Nyråd ? Lige nu er jeg helt blank, men hvis der er en fra 1885?

Hilsen Jeannie

Fra : jkrjk2

Dato : 27-12-02 09:31

Hej Svend!
Jeg har ledige point, som jeg ikke ved hvad jeg skal bruge til, så jeg starter lige et nyt spørgsmål om Sofus.

Hilsen Jeannie Kristensen

Du har følgende muligheder