klæg
Fra : randersfjord
Vist : 10493 gange
100 point
Dato : 26-02-06 19:52

Det er som om, at klæg (en lille trekantet"flue", der bider rigtig hårdt!) findes særdeles udbredt i østjylland/djursland? Er det rigtigt?
Jeg vil gerne have lidt informationer om dette insekt. Jeg ved at de kommer frem ca.18 juni !

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 60 point
Dato : 26-02-06 19:58
Godkendelse af svar
Fra : randersfjord

Dato : 26-02-06 20:05

Tak for svaret Nordsted1.
Kan du også fortælle mig, om de er særligt udbredt bestemte steder i DK?

Fra : alimak

Dato : 26-02-06 20:13

Klægen
En anden af sommerens blodsugere, som navnlig er en plage her i juli, er klægerne. De kaldes ofte fejlagtigt for "bremser". Det er nu en uheldig forvirring af begreberne, for bremserne tilhører en helt anden familie af fluer, hvis larver lever som snyltere i forskellige pattedyr. Klægernes larver lever derimod som rovdyr i vand eller sumpet jord.

I Danmark har vi cirka en halv snes forskellige arter af klæger, og blandt disse finder man også Danmarks største flue, den tre cm lange, flotte okseklæg. Det er nu specielt nogle af de mindre arter af klæger, der er talrige og plagsomme, nemlig guldklægen og regnklægen. Den sidste har sandsynligvis fået sit navn, fordi den specielt er aktiv på lumre, fugtige dage lige før en regnbyge.

Hos klægerne er det kun hunnerne, der suger blod. Hannerne lever af nektar. Klægerne er ret vedholdende for at få sig et ordentligt blodmåltid, men de er meget langsommere end stikfluerne og derfor nemmere at klaske. Er det lykkedes at klaske en klæg, skal man næsten give sig tid til at se på dens utroligt flotte øjne. Øjnene er relativt store, med forskellige stærke, flotte farver.

Ligesom ved stikfluerne gør det ondt at blive bidt af en klæg. Da de pumper store mængder af spyt i såret, når de bider, kan der flyde lidt blod. Yderligere kan nogle mennesker få en kraftig allergisk reaktion på klægernes bid. Når klægerne skal finde deres ofre, orienterer de sig mod mørke silhuetter i landskabet. Der er derfor en større risiko at blive bidt af dem, hvis man klæder sig i mørkt farvet tøj.
alimak

Fra : dova

Dato : 26-02-06 20:15

En klæg er nu ikke en lille flue.

Den er faktisk større end en spyflue (ca 1,7 cm lang)og ligner næsten mere en bi.
Og okseklægen er endnu større, op til 2½ cm og den største flue i DK.

Det er kun hunnerne der bider.
og de er udbredt og almindelige i hele landet, i haver, på enge og andet åbent land og i skove.

mvh dova

Fra : randersfjord

Dato : 26-02-06 20:43

Pænt tak for jeres informationer
Det er så fordi østjylland/djursland har de rette biotoper/forhold, at jeg bemærker klægen dova!
Er den blevet mere udbredt de senere år, jeg har flyttet rundt i DK og synes ikke "der var så mange, eller nogen som helst" alle steder!

Fra : musline

Dato : 12-09-07 19:43

alimak skriver Når klægerne skal finde deres ofre, orienterer de sig mod mørke silhuetter i landskabet. Der er derfor en større risiko at blive bidt af dem, hvis man klæder sig i mørkt farvet tøj.

Det vil jeg stille spørgsmål til for i går (tirsdag d. 11-9-07) blev jeg bidt i storetåen og jeg havde hvide tykke strømper på. I ca en time efter havde jeg pokkers ondt i tåen.
Det jeg har bemærket med Klæg, er at de er mest aggrasive om aften ( altså her hos mig), selv mine hunde må ligge krop til disse "plager".

Men jeg kunne godt tænke mig at vide hvordan man slipper af med dem uden at udryde dem... det kan godt være jeg synes de er nogle plager, men naturen har åbenbart brug for dem, men jeg vil alligevel godt af med dem, bare i et minde antal end de 20-30 stykker som tager en tur rundt i og uden for huset dagligt.

Du har følgende muligheder