Frederiche Jacobsdatter
Fra : Vihan
Vist : 765 gange
100 point
Dato : 18-02-06 18:03

Jeg søger oplsning om Frederiche Jacobsdatters fødsel.
Gift 19/2 1825 i Østerbølle 22 år gl. til Peder Michelsen.
Død3/9 1839 i Strandby sogn, Gislum herred, 35 år gl.
ifølge kirkebogen ved hendes død skulle hun være født i Knudstrup, vesterbølle sogn, men jeg kan ikke finde hende.
Venlig hilsen Viggo Hansen

Fra : svendgiversen

Dato : 18-02-06 20:19

Er det dem her det drejer sig om?
"
aalborg, Gislum, Strandby, Riisgaard Bye, , Hus, 46, FT 1834
Peder Michelsen, 31 , gift, , Husmand lever af sin jordlod,
Frederiche Jacobsdatter, 33 , gift, , Hans kone,
Kierstine Marie Pedersdatter, 8 , ugift, , Deres datter,
Niels Christian Pedersen, 3 , ugift, , Deres søn,
Jacob Pedersen, 1 , ugift, , Deres søn,
"
Så er hun jo snarere født i 1801 eller 1802; ikke nødvendigvis i 1803 eller 1804,
så kig også efter i kirkebogen et par år tidlgere...

Iøvrigt: Som det fremgår er Strandby jo i Gislum Herred, Aaalborg Amt,
men ikke alle ved nok at "Bøllebyerne" Øster- og Vester Bølle er i Rinds Herred, Viborg Amt,
husk dette når I søger...

Svend, der her mere er på hjemmebane end i eksempelvis spørgsmålet fra Glumsø nedenfor...

Fra : svendgiversen

Dato : 18-02-06 20:46

Her 6 år efter er Frederikke jo død:
"
aalborg, Gislum, Strandby, Riisgaard, , Hus, 52, FT 1840
Peder Michelsen, 42 , gift, , Husmand, lever af sin jordlod,
Anne Hansdatter, 40 , gift, , Hans kone,
Kiersten Marie Pedersdastter, 13 , ugift, , Deres barn,
Jacob Pedersen, 7 , ugift, , Deres barn,
Christen Pedersen, 3 , ugift, , Deres barn,
Niels Peter Pedersen, 2 , ugift, , Deres barn,
"
Men selv on Peder har ny kone Anne...
Kierste og Jacob går jo igen, så mon ikke det er samme familie?
"
og igen 5 år senere sikkert samme familie??
"
aalborg, Gislum, Strandby, Riisgaard, , hus, 38, FT-1845
Peder Michelsen, 44 , Gift, , enærer sig af sin jordlod, Foulum [Aalborg]
Anne Hansdatter, 42 , Gift, , hans kone, Hylleberg [Aalborg]
Jens Pedersen, 12 , Ugift, , deres barn, her i sognet
Christen Pedersen, 9 , Ugift, , deres barn, her i sognet
Niels Peter Pedersen, 6 , Ugift, , deres barn, her i sognet
Hans Peter Pedersen, 4 , Ugift, , deres barn, her i sognet
Anne Chatrine Pedersdatter, 1 , Ugift, , deres barn, her i sognet
Niels Christian Thomassen, 9 , Ugift, , deres barn, Haugebroe [Aalborg]
"
mon ikke nogen af børnene er Anne' s, nok tidligere gift med en Thomas, Svend

Fra : svendgiversen

Dato : 18-02-06 21:51

Kender du tagmaleren Anders Jensen i Tjele?
www.tagmaleren.dk

Dette kan ikke længere åbnes:
"
Peder Michelsen
Frederiche Jacobsdatter, 33, gift, hans kone. Kierstine Marie Pedersdatter, 8, ugift, deres datter. Niels Christian Pedersen, 3, ugift, deres søn. ...www.tagmaleren.dk/Familie.web/per00246.htm - 7k - Supplerende resultat -
"
men Anders, måske din fætter, må på et tidspunkt have spurgt efter samme familie, Svend

Fra : svendgiversen

Dato : 19-02-06 11:31

Jeg ved godt det er Frederikke’ s dåb du søger; ikke hele hendes familie...
Men da du søger så specifikt, har du sikkert kortlagt resten?

Når jeg er interesseret - måske er det også min familie??

Hvis du ser under Vester Bølle i Sognetræf:
http://www.sognetraef.dk/index.asp?a=result&sognid=1899
ser du Ole Munks efterlysning af Jensen,Mogensen familier fra Svingelbjerg,
det er min mors Mogensen familie…
Og nedenunder Nielsn (Niels Giversen Nielsen) ’s efterlysning efter min fars familie:
(Niels, en fjern slægtning; er død nu; hans mormor var kun adopteret Giversen)

Men både min fars og mors forfædre knoklede altså med hoveri arbejde på Lerchenfeldt gods,
sikkert side om side med dine Michelsen og/eller Jacobsdatter aner...
Og måske blev nogle af dem så glade for hinanden at de giftede sig, Svend

Fra : Vihan

Dato : 20-02-06 20:57

Hej Svend
Tak for dine svar, jeg har alle folketællinger, jeg har ledt i kirkebøger mindst 5-6 år til hver side, jeg har "snakket" med tagmaleren, han mangler det samme som jeg, hun er ikke til at finde født.
Jeg har ikke så mange forfædre i Vesterbølle, de fleste er fra Strandby / Farsø / Vognsild.
Hilsen Viggo

Fra : jkrjk2

Dato : 20-02-06 21:46

Hej Viggo!
Har du fundet hendes konfirmation?
Hilsen Jeannie

Fra : Vihan

Dato : 20-02-06 22:04

Hej Jeannie
Nej den er heller ikke dukket op, den har jeg også ledt længe efter.
Hilsen Viggo

Fra : Vihan

Dato : 23-02-06 16:04

Hej Svend
Nu er der heldigvis en sød dame der har funder min Frederiche Jacobsdatter, men derforuden har jeg fundet ud af, at du havde ret i at mine og dine aner, kunne have gået og blevet glade for hinanden.
Min tip tre oldemor har i hvertfald været gift med en Podemester Jacob Giversen på Lerchenfeldt, hun hed Johanne Sørensdatter. Har du deres vielse?
Venlig hilsen Viggo

Fra : svendgiversen

Dato : 23-02-06 17:09

>Podemester Jacob Giversen på Lerchenfeldt
født 1743

>hun hed Johanne Sørensdatter
født 1747

> Har du deres vielse?
de gifter sig 1768

Det er hvad jeg har, i mit korte layout...jeg kan ikke lige se hvorfra?
Kan du læse Excel, kan du få en kopi??
Og forbindelsen fra denne Giversen familie til min 100 år senere i Skals er stadig usikker...

>en sød dame der har funder min Frederiche Jacobsdatter
Du må gerne fortælle hvor og hvornår hun så er født...
Hilsen "fætter" Svend

Fra : Vihan

Dato : 23-02-06 19:22

Frederiche Jacobsdatter er født 1799 i Simested sogn, Rinds Herred,jeg opdager lige nu at der ikke er nogen dato, men det er nok en fejl.

Jo jeg kan godt læse Exel

Ang. Giversen er det lidt mærkeligt at de skal være gift i 1768, i FS er de er noteret for tre børn født før 68, den første er født allerede i 1761. Måske har han været gift før.
Og Jacobs fødsel svinger fra 1729 til 1743.

Hilsen Viggo

Fra : svendgiversen

Dato : 23-02-06 22:38

>Frederiche Jacobsdatter er født 1799 i Simested sogn, Rinds Herred…
(min mor er født i Baandrup, Simested sogn, min morfar i Simested).

Så er intet af dette jo rigtigt; dit oprindelige spørgsmål:

Hvis jeg skal sende dig mit Giversen træ i Excel, må du oplyse din E-mail adresse?
Ønsker du ikke at oplyse den her, kan du sende et mail til: sv.giversen @mail1.stofanet.dk
Hilsen Svend

Fra : Vihan

Dato : 23-02-06 23:09

Jeg kan jo kun oplyse det der står skrevet i div. kirkebøger, at præsten ikke har vidst bedre kan jeg ikke hænges op på, men det er jo det der gør det spændende/svært at slægtforske.
Min mailadresse får du ved at "trykke" på Vihan øverst i vinduet med min komentar.
Venlig hilsen Viggo

Fra : Vihan

Dato : 24-02-06 21:00

Hej Svend.
Troede bare jeg var smart, at du kunne se min mail adresse under min profil, men det er vist kun mig selv der kan se den.
Så får du den her viggo@oncable.dk
Hilsen Viggo

Fra : svendgiversen

Dato : 25-02-06 17:06

Hej igen Viggo, nu fandt jeg kilden til det jeg sendte:
Noter fra afdøde Niels Giversen Nielsen, så ham kan vi ikke spørge…

Hvor stammer Giversen navnet mon fra? Det kunne jo være fra landsbyen " Giver " som ligger tæt ved Års. På denne tid bliver navnet Giver dog også anvendt som fornavn og derfor også Giversen som efternavn bl.a. i Øster- og Vesterbølle længere op i Himmerland. Der er måske enda flere familiegrene der. Af disse er Mogens Giversen født i 1680, død 1750 den ældste. Han er gift med Sofie, datter af Jens Smed og Kirsten Nielsdatter. De har tre døtre, Anna, Johanne og Ingeborg.
Den næstældste er Laurs Giversen gift i Vesterbølle 1751 med Maren Laursdatter. Laurs kunne godt være bror til følgende Jacob Giversen?
Den tredie er Podemester Jacob Giversen født omkring 1743 og gift ca 1768 med Johanne Sørensdatter, født 1747. Deres søn Giver Christian Jacobsen bliver født i 1769 og han gifter sig med Maren Nielsdatter. Givers søn Niels Giversen bliver født i Ullits den 30/4 1805.

Noterne findes (stadig) her; en søn har lovet at bevare Niels' forskning på nettet:
home6.inet.tele.dk/nelsn/giver.web/per00093.htm Cached page

Da du er i familie med Johanne og altså også med Podemesteren, er vi måske også i familie,
vi skal lige vise at en af Podemesterens sønner flyttede til Skals…
Og du kender hele tre, hvem er de to andre, Svend

Fra : Vihan

Dato : 25-02-06 17:47

Hej Svend
Har du ikke fået min mail med børnenes navne, der er fem børn, jeg tror at Jacob og Johanne er blevet gift en del år før vi regner med, der er i hvertfald tre der er født før 1768. og ifølge Jacob død i 1772 er han 43 år det vil sige han er født i 29.
Hilsen Viggo
Jeg er ikke hjemme før på mandag, det her er skrevet fra min venindes PC.
Så jeg sender til dig igen på mandag.
Hilsen Viggo

Fra : svendgiversen

Dato : 25-02-06 18:01

Tak Viggo
nej jeg har ikke fået nogen mail, stadig (måske fejl i)
sv.giversen@mail1.stofanet.dk
Svend

Annuller spørgsmålet
Fra : Vihan

Dato : 16-12-06 12:43

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål

Du har følgende muligheder