Rionet
Fra : troldenesdhb
Vist : 2517 gange
200 point
Dato : 13-10-05 08:53

Jeg søger hvor ordet Rionet kommer fra. Det er det net man ligger under beton i gulv. Jeg har altid selv troet at det hed et rivenet, men det hedder faktisk Rionet. Men hvor kommer det fra?

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 210 point
Dato : 13-10-05 09:18

Et gæt kan være Ribe Jernindustri (radiatorer), også kaldet RIO www.rio.dk .

Kunne de have været de første til at levere og markedsføre sådan noget net? Handelsnavne har det jo med at blive en betegnelse. Feks kaldes frekvensomformere ofte VLT uanset producent, og det er kun Danfoss'es der hedder VLT. Folk tror også at genvex er er massebetegnelse for varmegenvindingsanlæg. Men det er altså et firma

Fra : 3773

Dato : 13-10-05 09:22

Iøvrigt er korrekt betegnelse "svejst armeringsnet". Jeg tror det er lig det jeg skriver ovenfor.

Fra : troldenesdhb

Dato : 13-10-05 16:57

Personligt fik jeg at vide at det var fra Rio de Janiero. Da det var til jordskælvs sikring, man brugte det der først. Jeg syntes det lød lidt søgt, derfor spurgte jeg her.

Jeg ser lige om der kommer flere svar.

Fra : 3773

Dato : 13-10-05 17:42

Arhhhh, det lyder sgu ikke sansynligt. Det er ikke en "officiel" betegnelse.

Fra : sverola

Dato : 29-10-05 10:13

Dette er nok et af de kategorier af spørgsmål som jeg personligt synes er morsomst..........Hvor kommer ordet ......fra ??
Jeg søgte lidt i trykte ting og på nettet men fandt ikke noget sted hvor der stod hvor ordet Rionet kommer fra --
3773 har måske fat i noget med at det kan komme fra Rio i Ribe ........Jeg prøvede at se på Rio netz....Rio nett.... osv men fik ikke noget op...Så det kan jo tænkes at det er typisk dansk at sige Rionet...Da jeg flyttede herop til Norge var jeg ved bygge markedet og ville købe "Rionet" HÆÆÆ ???? (jeg måtte ud og pege på det jeg skulle have )
At det så måske alligevel kan have noget med Rio De Janeiro at gøre ???? Jeg ved at Brasilien har exporteret krydsfiner i mange år som jo er blevet brugt til "forstærkning-forskalling" men dette er jo også bare et gæt...
Jeg vil søge lidt videre og se om der dukker et konkret svar op

Mvh sverola

Fra : troldenesdhb

Dato : 29-10-05 10:25

jeg sender lige brevet jeg fik fra Ribe

Tak for din mail.

Det er ganske sjovt at folk af og til diskuterer vort varemærke. For det er nemlig sagen: RIO - det er vare mærket hvorunder Ribe Jernindustri og tidligere Ribe Jernstøberi, markedsførte og markedsfører vore produkter.

Gamle annoncetekster viste en byggeklods hvor der på nogle af siderne var radiatorer (først i støbejern siden i pladejern (derfor navneskiftet fra støberi til industri)) og andre sider viste kloakgods i støbejern og armeringsnet.

Armeringsnettet blev fremstillet på vore to fabrikker i Tønder og Greve ved København. Vi var de første i Danmark der påbegyndte denne produktion. Nettene blev markedsført som RIO net og selv nu - hvor det er omkring 8-10 år siden vi solgte fabrikkerne hedder varer fortsat rionet i folkemunde.

Og navnet hvor kommer det så fra. Faktisk er der ikke nogen der ved det helt præcist, men der er to bud som det mest sandsynlige, hvoraf det første er det mest valide:

1. Ejeren hed Obbekjer og hans hustru hed Marie til fornavn. Deres datter hed Maria og blev aldrig kaldt andet end Rie. Hvis man sammenstiller lidt med disse navne Ri(e) O(bbekjer) = RIO - et varenavn fra engang i 30'erne

2. Jysk er jo en dialekt (som så mange andre dansk dialekter) hvor man lige som ændrer udtalen af navne mv. Du kan tænke på at sønderjyderne kalder Tønder for Tynner og sjællænderne kalder f.eks. en bager for bawer. Og på Ribe egnen skal man til Rio eller Rive og handle ind. RIO dialektisk udtale af Ribe.

Jeg skylder så at sige at Ribe Jernindustri A/S idag er en fondsejet virksomhed, der er Danmarks største og nu også eneste fabrikant af radiatorer. Hudevad Radiatorfabrik A/S er et datterselskab af RJ og derfor er vi eneste danske fabrikant.

Jeg håber at det var svar nok (og at ingen af jer har ret må vel betyde at I alle skal have 1. præmien )))

God week-end.

Fra : sverola

Dato : 29-10-05 10:28

Her er så sidste fortvivlende forsøg
Rio net.........Rigor net Som bekendt er ordet Rigor jo samme som stivhed "Rigor mortis" døds stivhed
Det kan jo tænkes at et en eller anden "Karl Smart" på en byggeplads har brugt ordet Rigor net en gang og dette er så senere blevet forkortet til Rio ?????
Men som jeg startede med at skrive "et sidste fortvivlende forsøg"

sverola

Godkendelse af svar
Fra : troldenesdhb

Dato : 29-10-05 10:37

Tak for svaret 3773.

Fra : sverola

Dato : 29-10-05 10:42

troldenesdhb.............

Fint at du fik svar fra Ribe....... Nu kan jeg sove roligt og føle mig lidt klogere ....Dette er en af de oplysninger som man ikke glemmer men måske aldrig får brug for ...Men det er nu sjovt at få at vide sådanne dagligdags ting ..
Så jeg vil mene at pointene skal gå til dig selv eller Rio i Ribe ....

Mvh sverola go week-end

Du har følgende muligheder