Godsarkiver/Gestelev/Sofus Sørensen
Fra : odderbo
Vist : 1353 gange
100 point
Dato : 03-08-05 00:31

Forfatter: odderbo

Kender du til en Sofus Sørensen, kusk på Nordskov Gestelev sogn. Min oldemor gjorde, for han er udlagt som barnefader til min farmor Anna Pouline Sørensen, født 10 feb 1885, samme sted (Gestelev sogn).
hilsen
BO ERIKSEN
ODDER

Fra : bertillarsen

Dato : 04-08-05 22:22

Kære Bo Eriksen

- paa Landsarkivet (Odense) vil du kunne finde stedregister til Fynske godsarkiver. Din forfader vil dér kunne findes blandt sagerne paa de ansatte paa Nordskov fra tiden under etatsraad Johan Kruuse. For øvrigt har Nordskov en lang og interessant historie, der begynder tilbage i middelalderen med flere repræsentanter fra de store adelsslægter som ejere. Arkitektonisk idag er den ikke blandt "perlerne", da den ved en radikal restaurering har mistet "sjælen". Avlsbygningerne nedbrændte 1916 - saa ingen spor røber din forfader!...........

Mvh.

Bertil Larsen
Viby J.

Fra : odderbo

Dato : 04-08-05 22:59

Hej Bertil!
Ideen med landsarkivet i Odene, er måske ikke så tosset endda. den skal prøvej ved lejlighed.....
Jeg mærker et lille hjertesuk fra dig, når det gælder Nordskovs skæbne.
Men ved du hvad?
Du skal takke din og alt det der, for at Nordskov ikke har ligget i Odder kommune, så havde der kun været rester efter buldozeres arbejde tilbage.
(Jeg formoder temmelig kraftigt, at du kender til od Odder-borgeres bykultur-jammer, da jeg kan se at du ikke bor så langt herfra).
Nå- men det var altså ikke for at snakke udenom mit stillede spørgsmål.
Kan du evt. forklare mig hvorfor jeg ikke kan finde nogen Sofus Sørensen, det hverken med f, eller ph. i DDDeller "Mormon-arkiverne"?
Jeg fatter det ikke, kan det i datiden have været en slags "dækadresse" for en virkelig barnefader, eller hvad tror du?

Store hilsener
Bo Eriksen
Odder.

Fra : bertillarsen

Dato : 05-08-05 09:30

Hej Bo Eriksen

- et lille supplement til din kommentar.............. Nordskovs skæbne er nok ikke overordnet anderledes end andre større gaarde, hvor rentabiliteten ikke helt kan svare sig uden sammenlægning, - men alligevel staar vi med en gaard; paa et tidspunkt omtalt som hovedgaard, siden ejet og underlagt andre besiddelser.
Men m.h.t. til ane, da kan den kære Sofus jo have heddet mere end dette ene fornavn; t.ex. Hans, Holger, Erik o.s.v. Desuden kan han jo have haft et mellemnavn med slægsrelationer.....?. T.ex. her: Nørreskov eller Søndergaard...... Mulighederne er mange. Paa hans tid er de ofte sete erhvervsnavnepaahæftelser stort set gaaet af mode, men - som ikke helt kan udelukkes - i hans tilfælde kunne der maaske være en mulighed i navnet: Kudsk - gammel stavemaade for dette job!. Vi ser det ofte helt op i nyere tid med møllerne, hvor de maaske slægtsmæssigt hedder Sørensen, men kaldes: Møller; t.ex. Hans Møller - sandsynligvis opstaaet i forbindelse med daglig omtale, hvor der i det lille samfund maaske har eksisteret 2 x Hans samtidig, - saa for at kunne skille den ene fra den anden, da har erhvervet blandet sig. Men har din ane haft beskæftigelse paa Nordskov, da maa der ligge oplysninger i godsarkivet, - da han yderligere er udlagt som barnefader, da har du sikkert allerede sporet, hvor denne oplysning stammer fra.....?. Kirkebøger....?, Folketællinger, - eller om du er saa heldig, at kunne spore en skudsmaalsbogs afskrifter hos datidens præst. Ofte blev der ført en mindre officiel protokol eller bog bog hos sognepræsten.... Jeg tænker her paa det lille lommebogslignende eksemplar jeg for mange aar siden fandt paa loftet af Øster Egede Kirke (Fakse herred, Præstø amt) blandt kasserede samlebøger, hvorpaa der med sirlig skrift paa omslaget var skrevet engang i 1850'erne: "Notater- og Tillysningsbog"...... Saadanne ting eksisterer, men endnu mere er naturligvis gaaet til grunde af den ene eller anden aarsag........
Jeg tror stadig, at du har muligheder for at finde din ane, da, som jeg ser det, er ikke alle muligheder udtømt.

Mvh.
Bertil Larsen, Viby J.
e-mail: moellehistorisksamling@stofanet.dk

Fra : karenD

Dato : 06-08-05 10:03

Hej Odderbo
Jeg har en muligvis ubrugelig oplysning...
Hvis du søger på google på "sofus sørensen gestelev" får du et hit på en boldklub, der fortæller i i 1940erne blev en mand ved navn Sofus Sørensen valgt ind i boldklubbens bestyrelse som repræsentant for de ældre. Måske er der ingenting i det, men jeg syntes alligevel lige, jeg ville nævne det...
God weekend...
karenD

Fra : svendgiversen

Dato : 07-08-05 11:35

Er Nordskov i dag Nordskovgaard finder du to her:
http://www.slaegtsgaardsforeningen.dk/database/search.asp
Svend, der ikke er særlig kendt på Fyn

Fra : bertillarsen

Dato : 07-08-05 14:06

Svend Giversen!

- i forbindelse med spørgsmaalet relateret gaarden Nordskov, da oplyses det, at denne gaard var beliggende i Gestelev sogn (Fyns amt; - opr. Svendborg amt). Nordskovgaard, - der findes 2 lokaliteter med dette navn, er begge beliggende i Jylland.

Mvh.
Bertil Larsen

Fra : svendgiversen

Dato : 07-08-05 16:17

De to jeg fandt:
"
Herred Sogn By Gårdnavn
Alsted Kirke Flinterup Tygestrup Nordskovgaard
Alsted Vester Broby Vester-Broby Nordskovgaard
"
ligger begge på Vest-Sjælland. Men ellers har du ret, langt væk fra Gestelev.
Undskyld Svend

Fra : bertillarsen

Dato : 07-08-05 20:29

Kære Svend Giversen!

Du har ganske ret med dine sjællandske "Nordskovgaard"e....!. Den ene kender jeg forøvrigt!!!! Naar det kommer til stykket udover mine 2 nævnte i Jylland, da har vi flere, - men næppe i størrelse til folkehold (kusk) men saa skal der søges paa maalebordsbladene.

Mvh.
Bertil Larsen

Fra : svendgiversen

Dato : 07-08-05 21:06

Her er Nordskov nævnt flere gange.
http://www.fynhistorie.dk/
bl.a.:

Baggrunden var den, at Tange sammen med 69 andre var blevet dømt i en sag, anlagt af sognerådsformanden i Gestelev, konsul Kruuse fra Nordskov…

Måske kørte Sofus Sørensen for konsul Kruse?

Og lidt før; en anden ældre udlagt barnefader:

Christen Ditlevsen, tj. Nordskov, udl. barnef.
Stephan Christensen *17.03.1799
Marie Stephansd., Egebjerg

Men måske ved Karin Jørgensen noget?

Nordskov ligger så tæt ved Venstre Vikingernes højborg Ringe og æblemostens do Rynkeby,
Svend, der har lært lidt om Syd-Fyn

Fra : svendgiversen

Dato : 07-08-05 21:51

Nu fandt jeg endelig det link til Fyn jeg svagt kunne huske og derfor søgte efter;
ikke fynhistorie men: http://www.virgo-fyn.dk/
Lotte her kan måske hjælpe dig?
Svend

Du har følgende muligheder