Nilan VP18 genvindingsanlæg
Fra : hjulmand81
Vist : 3166 gange
200 point
Dato : 09-06-05 16:16

Jeg har lige købt nyt hus, hvor der er installeret et vp18 anlæg. Problemet er imidlertid at vores varme vand kun er håndlunt og det hjælper ikke at stille på termostaten for driftstemperaturen. Jeg har renset filtre og fordamperflade - uden indflydelse - og det ser ud som om kompressoren har været skiftet inden for de seneste 5-8 år.
Der er rust omkring kompressor og under fordamperflade, men ikke brud - heller ikke tegn på smidt kølemiddel. Desuden is på fordamper-rørføringen. Hvad kan det "kolde" vand skyldes? termostat eller ventilator evt.
Kan godt få temperaturen op ved hjælp af elsuppleringen, men så er ideen med varmepumpen jo helt væk idet vi kun er 2 pers i hustanden. Overvejer om sælger kan have handlet i ond tro - og vil i så fald tage den op med forsikringen, men håber I har nogle forslag - for hvis det blot er ventilatoren eller termostaten er udgiften jo ikke nødvendigvis enorm. Er desuden i tvivl om hvorvidt ejerskifteforsikringen kan tørre den af på os som værende alm slid - selvom vi har overtaget i god tro.

Accepteret svar
Fra : Fijala

Modtaget 210 point
Dato : 09-06-05 16:25

Det tyder på mangel på kølemiddel.

Der skal ikke komme rim på rørene ved kompressoren da dens område i dette tilfælde er at lave varme og ikke kulde. Dvs arbejdsområdet ligger over 0 gr. C. Hvis der så mangler en smule kølemiddel vil trykket i systemet falde og dermed også temperaturen for til sidst helt holde op med at virke da der ikke vil være kølemiddel nok til fordamperen.

Der er ydermere et tegn på en lækage et eller andet sted. Se efter fedtede olierede rør, samlinger. Det er et godt tegn på at der her er en lækage, da det er et lukket system uden nogen form for fordampning af kølemidlet.

Hvis der er lækage på anlægget skal der kontaktes en kølemontør da det ikke er noget man selv kan makke med.

Fijala
kølemontør

Fra : dabj

Dato : 09-06-05 19:35

Nu kender jeg ikke lige det anlæg, men har selv været udsat for noget lignende på mit anlæg.
Her er lige et tip---
Prøv at slukke anlægget i en halv time og start det så igen--læg mærke til hvor længe kompressoren kører efter at du har startet.
Hvis den kun kører nogle få minutter, er det sansynligvis den lille circulationspumpe der er stået af.
Mvh
dabj

Fra : dabj

Dato : 12-08-05 19:57

Kære kandubruger!
Du har stillet dette spørgsmål i kandu for over 1 måned siden og fået svar.
Det er almindeligt i kandu at man takker for hjælpen og lukker spørgsmålet. Når du ikke har gjort det, skyldes det formodentlig en forglemmelse eller ukendskab til hvordan.
Man takker for hjælpen ved at acceptere et af svarene, dette gøres ved at trykke på ”accepter som svar” ovenover og til højre for det svar du synes er bedst.
Det er muligt at svaret/svarene ikke er lige hvad du håbede på, men så vælger du blot det svar der kommer nærmest.
De point du har udsat som belønning for et svar, er alligevel tabt for dig i samme øjeblik spørgsmålet er stillet.

Mvh.
dabj

Fra : stenver

Dato : 14-08-05 11:38

Jeg har samme problem med min Nilan VP18. Mit anlæg er fra 97.

Det mærkelige er at udgangen på kompressoren er glohed (den sidder i bunden vandbeholderen)

Jeg har kontaktet Nilan, med de er ikke særlig hjælpsomme

Og det er slet ikke et problem de kender til (eller også er det en symptomatisk fejl, som de prøver at tie ihjel!)

Fra : Fijala

Dato : 14-08-05 12:02

det kan også være den trevejsventil som sidder som omskifter mellem varmegas afrimning og køling. Der har nilan et problem med at membranen går i stykker så den ikke vil skifte.

Godkendelse af svar
Fra : hjulmand81

Dato : 29-11-05 13:25

Tak for svaret Fijala.

Fra : Fijala

Dato : 29-11-05 17:39

Hej hjulmand81.

Tak for point, men jeg er da nysgerrig. Hvad var det eksakte problem?

Fra : hjulmand81

Dato : 02-12-05 15:33

Bagerste ventilator er ved at være udtjent - fik renset den af en kølemontør jeg fandt gennem min svorger, men hele anlægget kører efter hans udsagn på lånt tid. Så er så smut på jagt efter et nyt - men de er jo dyre det skidt. Huset er på ca. 165m2 og har oprindelig elvarme med supplering fra brændeovn - kender du nogle fornuftige alternativer til vp18 - eller er et en ny af dem jeg skal have fat i???

Vh Hjulmand

Du har følgende muligheder