Ane Mari Kristensen fra Arise
Fra : svendgiversen
Vist : 579 gange
2 point
Dato : 18-12-04 23:34

For at nye slægtsforskere ikke skal lide under efterårets mangler og fejlagtige oplysninger,
er hermed en tiltrængt revision af oplysninerne under "Christiansens fra Thisted",
(de der finder Mari(e)s forældre, og navnet på An(ni)es uægte far, får de lovede points herfra).

Min kollega Mark Peterson' s kusine i South Dakota har fundet en dansk bibel med indskriften:
"
tilhører
Ane Mari
Kristensen
Yrisx
"
Det sidste ord kan vi ikke læse?

Første bogstav "Y" er måske A eller T eller ...
i midten "ris" eller "res (prikken over i mangler i det scannede)
det sidste "x" er måske e, eller k eller s eller ...

Ærgeligt hvis det er stedet hvor Marie kom fra??
Marie er Mark Petersons tipoldemor født i Danmark, sikkert i eller i nærheden af Thy.

Kusinen har også sendt billeder af familiens gravstene:

På Marie' s gravsten står:
"
Marie
wife of
Hans Larsen
born
May 12, 1870
died
Sept 19, 1901
"

På datterens gravsten står kun:
"
Annie Peterson
1884-1960
"

Vi må altså revidere de tidligere oplysninger til følgende:

Den 20. marts i 1884 føder den (ikke helt så) unge mor Ane Mari(e) Kristensen et uægte barn
Annie (måske Anne) i Thisted (eller måske et nabo sogn).

Begge emigrerer til Hitchcock i South Dakota,
hvor Marie ifølge andre gravstene får 3 ægte Larsen børn,
det første fødes og dør i 1895.

Hvem kan herefter finde forældrene og oprindelsen til:

Ane Mari(e) Kristensen født i Danmark 12 Maj 1860 ?
og evt. faderen til hendes uægte datter Annie født 20 Marts 1884 ??
Arise (gæt fra bibelen) findes naturligvis ikke / slet ikke som Stednavn???

Svend

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 12 point
Dato : 18-12-04 23:44

Det der "Yrisx" der måske starter med T og ende på e.
Hvad med Thise, var det en mulighed??
Det ligger godt nok i Salling, men dog ikke så langt fra Thisted.

mvh dova

Fra : dova

Dato : 18-12-04 23:50

På gravstenen står born may 12 1870, men længere nede skriver du født 12 maj 1860.
Hvilket årstal er det rigtige

mvh dova

Fra : svendgiversen

Dato : 19-12-04 10:01

Undskyld fejlen,
(det var sent og jeg var ophidset efter håndboldkampen).

På Marie' s gravsten står:
"
Marie
wife of Hans Larsen
born
May 12, 1860
died
Sept 19, 1901
"
På en andengravsten står:
"
Louis Peterson
1870-1937
"
Det er datteren Annie' s norske mand født i Bergen, som jeg forvekslede med Ane Mari,
(og som sikkert ikke hed Louis og nok Pedersen, men det vender vi tilbage til).

>Hvad med Thise, var det en mulighed??

Et godt gæt, men kan et h ligne et r?

dova er du håndskrift kyndig??
(jeg har sendt bibel indskriften til de få slægtseksperter her i kandu, jeg har E-mails til)
må jeg også sende den til dig, det kræver din E-mail adresse???

Hvis du, og andre der vil løse årets Julegåde, ikke ønsker at offentliggøre deres E-mail,
send et mail til sv.giversen@mail1.stofanet.dk og jeg vil returnere det håndskrevne:
"
Skrevet, nok af en konfirmant i hendes nyerhvervede bibel, for ca 130 år siden et sted i Thy,
indscannet af hendes tipoldebarn i sidste uge et sted i USA,
sendt elektronisk til min kollega Mark Peterson, videre til mig, og nu til dig dova og andre...
Sikke en verden vi lever i... sikke muligheder for at hjælpe hinanden... og desværre også det modsatte...
God søndag, Svend

Fra : svendgiversen

Dato : 19-12-04 22:12

Da vi ikke kan tyde det sidste håndskrevne ord i omslaget på Ane Maries bibel:

Hvem kender nogle eksperter i skrift tydning?
Og hvordan kontaktes de??

Hvordan præsenteres grafisk materiale for andre kandu brugere?
Er der et sted på nettet hvor vi kan parkere eksempelvis håndskrevne stednavne??
så andre kan se dem og fortælle os hvad der står???
Svend

Fra : dova

Dato : 20-12-04 01:59

Om jeg er håndskriftkyndig?
Nej ikke sådan specielt, men ud fra de bogstaver du har i det ulæselige ord, har jeg prøvet at sammenligne stednavne oppe i Thy området.
Men hvis du er sikker på, at de midterste bogstaver er "ris" evt "res", og der kun er de 5 bogstaver i ordet, er mulighederne små, medmindre man går lidt sydvest på og ender i Vrist, ved vestkysten nordvest for Lemvig.

Hvordan præsenteres grafisk materiale for andre Kandu brugere???
Eneste mulighed ud over mail, er vist at oprette en hjemmeside og scanne det ind, og så henvise til siden med et link.
mvh dova

Fra : svendgiversen

Dato : 20-12-04 19:07

Ja "Vrist" er en mulighed,
(allede foreslået af Varla via E-mail).

Men som med "Thise" ovenfor, kan et V ligne et A?
(måske skulle du dova, og andre skriftkyndige, alligevel opgive din/jeres E-mail adresse).

Og der findes faktisk danskere med Arise som mellemnavn,
(håbløs at søge på, med den Engelske variant af ordet)
men hvorfra stammer mon dette mellemnavn??

Måske er "Arise" eller omskrivninger, kun navnet på gården, hvor Ane Mari kom fra???
Svend

Fra : svendgiversen

Dato : 21-12-04 11:38

Der er flere med mellemnavn Arise, følgende er sendt til Kenneth, der har E-mail:
"
Hi Kenneth,
I en dansk bibel fundet i South Dakota står:
"
tilhører
Ane Mari Kristensen
Arise?
"
Det sidste ord er svært at læse, og vi kan ikke finde Arise??
Ved du hvor du har dit mellemnavn fra???

Ane Marie født 1860 er tipoldemor til min kollega i USA, vist fra Thy?
Håber du kan hjælpe med at finde stedet / gården Arise,
(som man jo ikke kan spørge på med alle de engelske hits).

På forhånd tak,
Svend Giversen
"
Håber det giver resultat?
Er der andre der kende nogle med navnet Arise, med E-mail??
Svend

Fra : svendgiversen

Dato : 23-12-04 22:34

Sjovt nok læste min svoger "Arise" som "Vrist",
han er bankmand fra hovedstaden og vant til tvivlsomme værdipapirer?

Men vi har nu fået direkte kontakt med Mark Petersons søster Julie,
(Mark har kun business E-mail, som jo ikke kan anvendes her i Julen)
og også med Marks fætters hustru Janice...

Det er Janice, der har indscannet omslaget fra den danske bibel,
vi har nu bedt hende om at tydeliggøre det sidste ord.

God Jul
og tak for jeres tålmodighed,
Svend

Fra : svendgiversen

Dato : 26-12-04 13:03

Hvis
Ane Mari Kristensen født May 12, 1860
ikke er fra Arise, men fra Vrist?

Hvor finder vi hende så i kirkebogen??
Jeg er tilmeldt arkivalieonline og har søgt i Thisted,
men kan ikke finde noget i Ringkøbing amt???

Iøvrigt fandt jeg ved søgning i folketællingerne en navnesøster født i Trans,
nu tror jeg ikke der står Trans i det scannede fra omslaget på den danske bibel?
men det viser at der er flere muligheder for steder/sogne der ligner??

Har spurgt Marks søster Julie og fætters kone Janice om tydeligere bogstavering,
med har endnu ikke fået svar; de holder jo nok også Jul lidt senere end vi gør.

Hvem har adgang til kirkebøgerne fra Vrist?
(og Trans?? og Yrisx??? og ...)
for søgning efter Ane Mari(e) Kristensen/Christensen/Christiansen født 12. Maj, 1860,

fortsat God Jul
Svend

Fra : svendgiversen

Dato : 27-12-04 14:56

senta, der er på ferie, gør mig opmærksom på at Vrist ikke findes som et selvstændigt sogn.

Mon ikke det hører under Engbjerg sogn, Vandfuld Herred, Ringkøbing Amt?
Hvem har adgang til kirkebøgerne fra Engbjerg?? evt. Harboøre???
Glædelig BaghJul
Svend

Fra : svendgiversen

Dato : 27-12-04 15:55

Og Carl Guldbjerg som findes i Sognetræf under Engbjerg medeler følgende:
"
Vrist sogn skal du finde under Harboøre sogn, ifølge Postadressebogen 1921,
udgivet på CD af DIS Danmark 2002.
"
Hvem har adgang til kirkebøgerne fra Harboøre?
Godt Nytår,
Svend

Fra : svendgiversen

Dato : 29-12-04 09:03

Så er der nyt fra 2. kusinen Janice:
"
Hi
I will try to answer some of the questions but can only hope for accuracy.
The last word in the Bible under her name is Arup. The letters are very much the same as the A in Ane and the way the r is in Mari. It looks like rup but suppose it could be a y instead. Yes, I'm sure you are correct that the Bible would have been Marie's.
"
Nedstregen i p er ulæseligt i det indscannede, men Arup findes jo lige nord for Thisted.

Hvem har adgang til kirkebøgerne fra Arup?
for søgning efter Ane Mari(e) Kristensen/Christensen/Christiansen født 12. Maj, 1860,

siger man også "anden kusine" på dansk om sin fætters kone??
Svend

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 01-02-05 13:07