Kalksalpeter?
Fra : The_Evil_Bong
Vist : 2431 gange
200 point
Dato : 12-12-04 16:33

Hej

Jeg har ville skaffe en lille smule Kalisalpeter til en røgbombe...

men da jeg spurgte efter det havde de det ikke.. men de havde noget som hed Kalksalpeter... kan det bruges istedet for?

Jeg vil lave en røgbombe sådan her: Blande sukker og Kalksalpeter/Kalisalpeter og så få det til at smelte...

???

Hilsen Simon

Fra : valde.

Dato : 12-12-04 16:52

Prøv! løb så alt hvad du kan - bare løb!

Fra : emesen

Dato : 12-12-04 17:11

The_Evil_Bong - læg lige et foto her ind så vi kan hjælpe med at identificere dig bagefter.

Fra : 2603ph

Dato : 12-12-04 17:46

Hej The_Evil_Bong.

Dine kilder blander et par ting sammen.
Kalksalpeter (15.5 % N) har formlen Ca(NO3)2.
Du næver derimod KNO3, det hedder ikke kalksalpeter - men kalisalpeter - der trods navneligheden er
et ganske andet stof. I gammel tid kaldtes det for "Norgessalpeter."
Det er det, stof, der anvendes til sortkrudt, men det bruges ikke som gødning, som kalksalpeter gør/gjorde.
Kalksalpeter er ikke egnet som fyrværkeri eller lignende.

Mvh
2603ph

Fra : Birgitta

Dato : 12-12-04 17:48

Njah, Kalksalpeter = Ca(NO3)2
Kalisalpeter = KNO3

Utroligt hvad sådan et lille bogstav kan gøre... Det er nok ikke alt for klogt at forsøge..

Selv når man laver "stuntet" med de rigtige ingredienser, så skal man bruge handsker, briller og STOR omtanke og forsigtighed. --Hvis man forsøger at ændre på opskriften --endda efter hvad vildtfremmede mennesker måske foreslår på nettet, ---SÅ er der reelt ingen, der kan sige, hvad der vil ske....

Fra : The_Evil_Bong

Dato : 12-12-04 18:48

Oki.. Det var ærgeligt.. men oki...
Andre der har noget at tilføje?

Fra : Frederik_Gren

Dato : 12-12-04 21:30

Hej Evil Bong.

PAS PÅ MED SUKKER OG SALPETER! Jeg er "gammel" raket-fanatiker, og det var den blanding jeg brugte til at fremstille faststof-motorer til modelraketter. Blandingen kan være yderst brandbar; ja nærmest eksplosiv, når det rigtige blandingsforhold og kornstørrelse (mest) opnås.... Men det ryger selvfølgeligt meget!!

Mvh

Stud. polyt

Frederik Gren

Fra : The_Evil_Bong

Dato : 12-12-04 22:54

Det lyder som et meget interasant job

Og du kan tro jeg passer meget på...

Meget små portioner... og en masse afstand... briller.. handsker.. og Hovdet...

Fra : Footprint

Dato : 11-09-05 15:15

det skal være lidt flot og farligt når man er ung..

Da jeg lavede røgbomber i mine unge dage, købte jeg salpeteren i det lokale supermarkede, det stod ved siden af bagepulveret!! om det er kalk- eller kalisalpeter er et godt spørgsmål, mener bestemt det var kali..

og husk en dag uden sprængning er en dag uden mening... men pas godt på dig selv

Du har følgende muligheder