/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål

Smalltalk
juleaftenstid
Fra : takskaldeha
Vist : 584 gange
100 point
Dato : 24-11-04 22:56

Så er der en måned til jul.... og i den forbindelse er jeg igang med en lille undersøgelse af de gode danske juleaftenstraditioner...

Hvor mange skal i være, og er i sammen med familie, venner eller kanske begge?

Hvad spiser i sådan en juleaften?

Leger i nogen lege? (i min familie leger vi fx pakkeleg for vi pakker ud og op)

Og sidst men ikke mindst... vasker i op før i går ombord i pakkerne?

Takskalde-påforhånd-ha.

Accepteret svar
Fra : Carg

Modtaget 110 point
Dato : 24-11-04 23:20

Ja, her hos os skal vi være 7 styks og to ænder.

Vi leger ikke pakkeleg... det troede jeg hørte hjemme til julefrokosterne, men det er måske min familie, der er helt galt på den.

Julehilsen Carg.

Fra : TheRipley

Dato : 24-11-04 23:33

Skilsmissefamilie - så har børn og barnebarn og forældre til and, flæskesteg, juletræ og gaver den 23. december. 8 stk ialt - indtil videre og det kræver vist et par ænder og en steg??
Plejer at være rigtigt hyggelig, men i år har jeg først fri 16.15, så det kommer nok til at kræve lidt ekstra planlægning.

Og vi klunser om opvasken, før vi åbner gaver

Hilsen Ripley

Fra : Carg

Dato : 24-11-04 23:42

Hovsa, opvasken, den glemte jeg (hvor underligt at det lige var den der blev fortrængt ... den plejer et par frivillige at tage sig af, gerne svigermor og en "glad" hjælper.

Vandskrække hilsner Carg

Fra : TheRipley

Dato : 24-11-04 23:45

Opvasken burde jeg også have fortrængt - jeg plejer at tabe

Men for at skabe ligevægt får jeg Aldrig mandelgaven

Hilsen Ripley

Fra : Carg

Dato : 24-11-04 23:48

Ja det kender jeg godt... jeg får den heller aldrig.... det er altid den samme der får den hos os! SNYD!

Fra : Carg

Dato : 24-11-04 23:50

Ja det er mandelgaven jeg snakker om. ... Opvasken plejer jeg at være helt ferm til at snige mig udenom... jeg skal liiige noget med nogle pakker. )

Fra : TheRipley

Dato : 24-11-04 23:51

Min far plejer at få den, så hvis han gør det i år er jeg forberedt. Jeg har købt den John Mogensen single jeg spillede en hel sommer i træk for 30 år siden og som han hadede
Så den er hans, hvis han vinder

Hilsen Ripley

Fra : Carg

Dato : 24-11-04 23:55

TheRipley... jeg kan da kun sige, at jeg håber han får mandelen i år så. Hæ hæ. For at forsøde hævnen ekstra kan du jo altid lave 8 kopier af teksten og så insistere på, at I synger den hver gang en pakke er blevet åbnet.

Fra : TheRipley

Dato : 25-11-04 00:09

-> Carg: God ide, men ikke så julet!
"Der er noget galt i Danmark" på a-siden og "livet er kort" på B siden, så............

Fra : bruuno117

Dato : 25-11-04 01:36

Jepper jul i familiens skød er bare det bedste, så står den på flæskesteg og and, og risalamande med mandelegave(r), der plejer at være 2 mandler i den da der helst skal være en til mig og min lillebror (henholdsvis 28 og 26 år), men i år har han sin brsilianske kæreste med hjem til mor, så måske det bliver 3 mandler i år hehe. Så æder vi til vi revner, hvorefter vi daffer ind i stuen og slår mave.
Når det er overstået overrækker min kære mor os vores gaver som vi flår op og jubler over (håber jeg), så smider hun et ordentligt fad slik og sjokolade på bordet som vi så hælder i os ved juletræets skær. ved 1 tiden begynder vi at tænke på at daffe i seng, og det var så det. Sådan skal en jul være, det er bare for godt :)

Fra : frieda

Dato : 25-11-04 08:49

Har boet i udlandet i mange år; første mand var spanier, nye mand er tysker.
MEN juleaften har jeg (vi) altid holdt i Danmark med min familie. Det har jeg altid forlangt, men ingen af mine husbønder har haft noget imod det.

Strengt traditionelt.

Julemiddagen består af kalkun og flæskesteg med rødkål, brunede og hvide kartofler og Waldorfsalat. En go' rødvin til.
Derefter ris a' la mande med mandelgave. Antallet af mandler varierer efter antallet af børn.

Så vaskes der op.

Juletræet tændes (der selvfølgelig er et rigtigt træ med levende lys) bag lukkede døre, hvorefter vi (de) andre kommer ind og siger ihhhh pg åhhhh: Det er det smukkeste træ, vi nogen sinde har haft.

Så synges der mange, mange sange og salmer. Vi skiftes til at vælge. Den ældste vælger først.

Så hentes der drikkevarer og knas.

Gaverne (der selvfølgelig ligger under træet) bliver givet en af gangen, så vi alle kan beundre indpakningen og gaven.

Jeg elsker juleaften.

frieda

Fra : maria22

Dato : 25-11-04 10:44

Vi skal holde jul hos mine forældre. Vi bliver fem. Min mand og jeg, mine forældre og min morfar. Vi holder skiftevis hos mine og mine svigerforældre hvert andet år. Men nu skal vi være forældre, så det bliver højest sandsynligt os der kommer til at holde det fremover...men så har vi også muligheden for at være endnu flere samlet. Og det er jo dejligt:)
Vi spiser både and og flæskesteg og en masse gode brune kartofler og almindelige kartofler til. Derudover spiser vi risalamande og får en lille mandelgave også...min morfar får altid mandlen og forsøger sig så på at snige den over på min tallerken...skal lige gøre opmærksom på jeg er 23 år nu!!:)
Så går vi ovenpå og træet tændes. Det nyder vi så lidt sammen med lidt slik og knas. Så bliver der sunget...Det går min familie MEGET op i og derefter skal vi pakke op. Een gave af gangen. Opvasken sørger værterne for efter vi er gået.

Maria

Fra : molokyle

Dato : 25-11-04 10:51

Jul på Ama'r : Far, Mor, Lillebror og Undertegnede

Vi spiser risengrød m. kanelsukker, smørklat og drikker nisseøl til ...og mandelgave uden snyd selvfølgelig, for bare lige at lægge bunden inden vi fortsætter med både flæskesteg og and m. kartofler (brune og hvide), brun flødesovs, rødkål, surt og sødt og får rødvin dertil. Slutter selvfølgelig af med dessert : Is, frugt, vafler og en god portvin, inden vi sætter os til kaffebordet med cognac, småkager, marcipan, nugat og anden juleguf. (Dadler, figner, nødder osv..)

Derefter/imedens tager vi lige et par runder om det fint pyntede juletræ afsyngende vor hjemlands muntre julesange :

Og ræven rask over isen.
Og ræven rask over isen.
Så får vi lov.
Så får vi lov.
At høre Skraldemandens vise.

Så ser vi Skraldemanden når han går.
Og når han standser og når han står.
Og når han standser og når han står.
Og når han drejer sig i dansen.

Og ræven rask over isen.
Osv...

Nye erhverv i hvert vers : Skraldemænd, tømmermænd, nissemænd og bussemænd

Under denne sang danses hver erhver : Man agerer en sæk på ryggen som skraldemand, et rat i hænderne eller pillen næse som bussemand
...men ellers er der frit slag under de fysiske udfoldelser.

...Og så er der gaver. Han/hun der fik mandelgaven under risengrødsspisningen tager første pakke : Læser fra hvem til hvem og overækker den til rette vedkommende. Denne tager så næste pakke under træet osv...

Til slut er der kolde øller til mændene og drinks til fruen. Lillebror (42 år) drikker kun Fanta under hele seancen fra start til slut. Vi er bleven trætte, ønsker hinanden en glædelig jul og går hvert til sit ved 12 tiden.

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : takskaldeha

Dato : 30-11-04 11:38

Tak for svaret Carg. Tillykke du kom først!
Og så kan jeg da til orientering fortælle at jeg selv holder jul med min bedre halvdel, mine forældre, søster, moster og onkel samt min kusine og fætter. - Det ligger stort set fast hvert år.
Vi foræder os i and, ris á la mande og godterier, derefter vasker kvindfolkene op... mens mænnerne diskuterer at der selvfølgelig er flere pakker under træet i år i forhold til sidste. Så kæmpes der blodigt om nogle små og store pakker, hvor min onkel af uvisse årsager altid ender med at skrabe stort set alle sammen til sig.
Endelig begynder oppakningen af de rigtige julegaver, og til sidst får vi os en lille farvel-og-skrub-af-julesnaps.
GLÆDELIG JUL TIL ALLE!!
Takskaldeha

Du har følgende muligheder