rosenørn
Fra : jojoe
Vist : 1881 gange
50 point
Dato : 30-09-04 14:25

Hej Jag söker information om min farmor som hette Sigrid Rosenørn Jensen född 1900-04-09
gift med Christian Jensen född 1901-01-31 båda var födda någonstans i närheten av Aalborg
(Hersom eller Gudum tror jag) tacksam för alla tips.

ha en bra dag / John

John Rosenörn Jensen
Staketgatan 25B
80323 Gävle Sverige
email: jojoe@wmdata.com

Fra : fh1dk

Dato : 30-09-04 14:27

et søg på www.google.dk gav dette result plus en masse andre

http://leif.ringtved.person.emu.dk/glasvaerk/beboerne.html

Fra : jakjoe

Dato : 30-09-04 15:39
Fra : svendgiversen

Dato : 30-09-04 15:59

Hej John,
så er vi måske i familie? (meget langt ude).

Jeg nedstammer på min mors side fra Anna Rosenørn,
datter af en af de adelige Rosenørne.

Og rigtigt, de stammer fra Hersom, hvor den mest kendt grev Rosenørn ligger begravet,
(min søster fik special rundvisning der i Hersom kirke, og vi har fotos af hans grav).

For et års tid siden havde jeg et spørgsmål om min Rosenørn familie her i kandu,
når jeg kommer hjem fra arbejde vil jeg finde mere derfra.

Det var jo et spørgsmål om vor tilknytning til Rosenørn familien,
og altså meget længere tilbage end det du spørger om,
men sjovt (vist trevligt på svensk) hvis vi er i familie??

Hilsan Svend Giversen

Fra : svendgiversen

Dato : 30-09-04 17:38

Mit spørgsmål i kandu var dette:
http://www.kandu.dk/dk/spg/18428

Det vil jo koste dig lidt points at abne det,
og det varede længe før vi kom på rette spor.

Men her er et uddrag fra senta, vor fligtigste medlem:

Hvis du har E-mail kan jeg sende et par oversigter,
og fotos af grev Rosenørns grav,
ønsker du ikke din E-mail offentliggjort kan du maile til
sv.giversen@mail1.stofanet.dk
hilsen igen, Svend
"
SURNAME:
Busch
GIVEN NAME:
Frederik
SEX:
BORN:
1686
DEAD:
30 Sep 1756 Korsøgaard

BURIED:
8 Oct 1756 Simested

RECORD LAST UPDATED: 23 Oct 2002

Spouse 1:
Anna Rosenørn 1 Jun 1701 - 30 Mar 1758
Children:
Anna Maria Busch 1738 - 30 Mar 1758
Karen Busch 1722 - 30 Mar 1758
Christopher Busch 1720 - 30 Mar 1758
Sidsel Busch 1723 - 30 Mar 1758
Det her kan være din ane ovenstående, og udelukkelses metoden tilbage .
har du set på de forskellige data af 3x Sidsel,løsningen er der.
Senta
"

Fra : svendgiversen

Dato : 30-09-04 19:37

Som det fremgår blev min stammoder Anna Rosenørn gift Busch,
og det kom hendes og Frederik Busch' s børn så også til at hedde.

Da du stadig hedder Rosenørn er du altså ikke fra vor gren,
og vi skal længere tilbage for at finde fælles aner.

Den ældste Rosenørn hed Peder Madsen 1635-1706,
han blev adlet i 1789, og var gift med Anna de Hemmer.

Hans far hed Mads Poulsen søn af Poul Nielsen,
hvis far Niels Poulsen er født i Kvorning i 1514
(så kan vi ikke komme længere tilbage).

Er du en direkte efterkommer af Peder Rosenørn og Anna de Hemmer?
efter sønnen Poul Rosenørn?
eller Christoffer, min stammoder Anna' s far???

Hvis du ikke er klar over dette,
så vil mange i Kandu hjælpe med at opklare forbindelsen,
blot du oplyser dine Rosenørn forfædre så langt tilbage du kender dem;
hilsen igen Svend

Fra : jojoe

Dato : 01-10-04 11:37

Tack så mycket för alla tips.
Tyvärr så har jag inga andra förfäder än min farmor Sigrid Rosenørn Jensen född 1900-04-09
gift med Christian Jensen född 1901-01-31. Jag har mycket matrial om fam Rosenørn längre tillbaks men det fattas några generationer mellan min farmor och hennes förfäder. Hoppas att jag kan hitta dom med hjälp från er. Det går bra att skicka tips och upplysningar direkt till min email.

ha en bra dag / John

John Rosenörn Jensen
Staketgatan 25B
80323 Gävle Sverige
email: jojoe@wmdata.com

Fra : senta

Dato : 01-10-04 12:03

Tag et tjek på Reventlows database, samtidig kan du søge på FS.http://www.familysearch.org/
DDA: Ålborg 4 poster fundet. Der vil blive vist max. 100 poster% Jensen

Amt : København 34 poster fundet. Der vil blive vist max. 100 poster
Senta
You searched for: Rosenørn
Exact Spelling: Off
[refine search] Sverige

International Genealogical Index / Sweden - 4
Select records to download - (50 maximum)
1. Benedicte Eva Elisabeth Rosenorn-Lehn - International Genealogical Index
Gender: Female Birth: About 1904 , , Sweden

2. Benedicte Eva Elisabeth Rosenorn-Lehn - International Genealogical Index
Gender: Female Birth: About 1904 , , Sweden

3. Fredrik Marcus Rosenorn-Lehn - International Genealogical Index
Gender: Male Marriage: 1904 , , Sweden

4. Fredrik Marcus Rosenorn-Lehn - International Genealogical Index
Gender: Male Marriage: 1904 , , Sweden

You searched for: Rosenørn
Exact Spelling: Off
[refine search] Danmark
Prepare selected records for download

Vital Records Index / Denmark - 15
Select records to download - (50 maximum)
1. Peter Otto ROSENORN - Vital Records Index
Gender: M Birth/Christening: 22 Feb 1847 Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark

2. Anna Sophie Eleonore ROSENORN - Vital Records Index
Gender: F Birth/Christening: 14 Sep 1845 Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark

3. Edel Mathilde Benedicte Pentz CHRISTIANSDATTER V. ROSENORN - Vital Records Index
Gender: F Birth/Christening: 20 Jun 1813 Vejlby, Randers, Denmark

4. Peter Severin Eleon CHRISTIANSEN V. ROSENORN - Vital Records Index
Gender: M Birth/Christening: 10 Jun 1814 Vejlby, Randers, Denmark

5. Johan ROSENORN HERRE - Vital Records Index
Gender: M Marriage: 18 Sep 1739 Brovst, Hjorring, Denmark

6. Christian Peder Theodor ROSENORN - Vital Records Index
Gender: M Marriage: 11 Jul 1850 Torstrup, Ribe, Denmark

7. Axel ROSENORN - Vital Records Index
Gender: M Marriage: 27 May 1859 Torstrup, Ribe, Denmark

8. Christian Carl Gustav V. ROSENORN - Vital Records Index
Gender: M Marriage: 31 May 1813 Vejlby, Randers, Denmark

9. Peder Otto ROSENORN OLRIK - Vital Records Index
Gender: M Marriage: 04 May 1876 Viborg, Viborg, Denmark

10. Matthias Hans ROSENORN - Vital Records Index
Gender: M Marriage: 23 Nov 1844 Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark

11. Poul Christian STEMANN VON ROSENORN - Vital Records Index
Gender: M Marriage: 16 Aug 1856 Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark

12. Christine Maria ROSENORN - Vital Records Index
Gender: F Marriage: 11 Jul 1850 Torstrup, Ribe, Denmark

13. Catharina Elisabeth WASSEFALL ROSENORN - Vital Records Index
Gender: F Marriage: 12 Oct 1864 Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark

14. Cicilia ROSENORN - Vital Records Index
Gender: F Marriage: 23 Dec 1854 Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark

15. Christine Marie Boromose ROSENORN LEHN - Vital Records Index
Gender: F Marriage: 18 Oct 1852 Taars, Maribo, Denmark

http://www.reventlow.dk/cgi-bin/igmsrch.cgi
http://ddd.dda.dk/asp/soeg_dk_enkel_sp.asp

Fra : svendgiversen

Dato : 01-10-04 16:40

Som du ser er det lettere at finde de der levede for 200-300 år siden,
end de der som din farmor kun levede for kun ca 100 år siden, på nettet.

Vi rejser iøvrigt til København denne weekend,
hvor vi blandt andet passerer Rosenørns Alle,
hilsen og god weekend Svend

Fra : svendgiversen

Dato : 03-10-04 20:54

Også jeg får glasværket som eneste svar på din farmor:
"
Christian og Sigrid Rosenørn Jensen
Pete, Charles, Judith, Dengse og Lille
"
Din far er så en af de tre sønner: Pete, Charles eller Dengse?
Og glæsværket lå i Ålborg?? Var det også et boligkvarter???

Sigrids forældre må jo være født mellem ca 1860 og ca 1880,
og formodentlig gift i 1890 erme.
Det er der jo ikke mange der opfylder i den liste fra Family Search
som senta angiver ovenfor.

Her du slet ingen supplerende oplysninger om Signe????

I stedet for Radiohuset på Rosenørns Alle besøgte vi Operahuset på Christianshavn,
Ved du hvem Rosenørns Alle er opkaldt efter?????
Svend "Rosenørn" Giversen

Fra : jakjoe

Dato : 03-10-04 21:04

Silkeborg har også en Rosenørns Alle`

Poul Christian Steman Rosenørn (1851-1911) var Silkeborgs tredje birkedommer.
Virkede fra 1898 til 1904. Fra 1900 var han tillige byfoged og borgmester i Silkeborg.

http://www.silkeborg.bib.dk/om-silkeborg/gadenavne/rosenoern.html

mvh
jakjoe

Fra : svendgiversen

Dato : 03-10-04 21:46

Sjovt nok,
(nu skal igen jeg passe på med mit svenske).

Besynderligt nok,
har jeg lige spurgt i kandu under lokalhistorie og fået det samme svar.

Men det var i København vi var i weekenden,
og der ligger den mest kendte Rosenørn Alle.

Måske er den i Silkeborg opkaldt efter din tipoldefar?
og den i Hovedstaden efter min?? Eller omvendt???
Svend

Fra : svendgiversen

Dato : 04-10-04 14:16

Her er svaret på oprindelsen af Rosenørns Alle i hovedstaden,
fra HB under lokalhistorie.
Svend
"
Rosenørns Allé ligger ret beset ikke I København, men PÅ Frederiksberg - og er opkaldt efter en lokal frederiksberger, nemlig:

Overpræsident Ernst Emil Rosenørn (1810 - 1894), der var formand for Frederiksberg Kommunalrepræsentation. Han var endvidere med til at udforme lovforslaget om opløsning af kommunefællesskabet med Valby-Hvidovre, som blev vedtaget i 1857. Han var også direktør for Landbohøjskolen og landstingsmand udpeget af Christian d. 9. Han var endvidere kurator for Vallø Stifts og Vemmetofte klostre. Han arbejdede både for forbedring af arbejdernes forhold og den private finansiering af Københavns Befæstning.

Som et lille (og af mange københavnere ukendt) kuriosum kan nævnes, at jernbanen mellem København og Hellerup kørte i gadeniveau gennem Gyldenløvesgade og Rosenørns Allé, før den ved det nuværende Radiohus drejede mod Nørrebro.

Mvh
HB
"

Fra : svendgiversen

Dato : 04-10-04 17:48

Her er så hans direkte linie tilbage til den første Rosenørn:
"
Peder Madsen Rosenørn, b. October 10, 1635 in Randers,
Poul Rosenørn, b. January 25, 1669/70, Tvilumgaard, Tvilum, Skanderborg, Denmark
Peder Rosenørn, b. August 20, 1711
Poul Rosenørn, b. March 30, 1756, Katholm
Cecilius Andreas Ulrik Rosenørn born March 29, 1782 in Copenhagen
Ernst Emil Rosenørn born November 07, 1810 in Benzonslund
"
Ikke min gren, men måske din John?
hilsen Svend

Fra : svendgiversen

Dato : 04-10-04 18:11

Og her er så den anden som Rosenørns Alle i Silkeborg er opkaldt efter:
Poul var den ældste søn, Mathias den yngste,
min stamfader Christoffer var den mellemste søn af Peder Madsen,
nu må vi se hvilken gren du stammer fra?
Svend
"
Peder Madsen Rosenørn, b. October 10, 1635 in Randers,
Mathias Rosenørn was born April 10, 1676 in Tvilumgaard, Tvilum, SkanderborgPeder Otto Rosenørn born June 14, 1708 in Tvilumgaard, Tvilum, Skanderborg
Mathias Peder Otto Rosenørn: born 2: June 24, 1751, Nykobing, Maribo, Denmark
Peter Otto Rosenørn born November 15, 1778 in Katholm, Aalso, Randers
Mathias Hans Rosenørn: born 2: November 24, 1814, Randers
Paul Christian Stemann Rosenørn b. Feb. 23, 1851 in København
"

Fra : svendgiversen

Dato : 06-10-04 18:36

Ud fra disse uddrag fra Leif' s links ovenfor,
ser det jo ikke ud til at nogle nulevende, tidligere glasværksbeboere, husker Sigrids oprindelse?
Tværtimod omtales hun som mulig sigøjner??

Citat begynd:
"
Jeg spørger Nora om hun ka' huske Zigeunerne i nr. 5. Det ka' hun ikke, men senere finder vi ud af, at hun bare ikke vidste, at familien blev kaldt Zigeunerne. For det er jo Lilles familie vi taler om. Lille, June og Charles mor blev kaldt Mama af dem og var sikkert Zigeuner. Jensen, hed de. Far'en var tit fuld og lavede ravage i nabolaget. Så tilkaldtes politiet og Mama fik lodset far'en ud ad bagdøren, så tumlede han over til kridtgraven og gemte sig.
"
Naboerne er Christian og Sigrid Jensen med børnene Pete, Charles, Judith, “Dengse” og “Lille”. (Jeg har kaldt Judith for June i en af mine fortællinger.) Preben mener ligeledes at familien er pæredanske og at det med “sigøjnere” måske er kommet af at Judith sad i vinduet med udslået hår og sang en eller anden schlager: “Jeg er sigøjner…”
"
Vi snakker lidt om Lille og hans dobbelte rader tænder og hvad der blev af ham. En af skrønerne er, at han faldt ud af en rutschebane i Sverige og døde. Preben kan fortælle at Lille fik en budplads på et saltlager inde i midtbyen. Der var mange om pladsen, men Lille gik ind foran dem allesammen og sagde noget i retning af: -Der er s’gu ingen af jer skvadderho’der, der ka’ løfte en sæk med 100 kilo salt? Så fik Lille pladsen. Og dér som cykelbud trådte han så en gang forkert på pedalen og hamrede testiklerne ned på budcyklens stang –og døde senere af den årsag.
"
Citat slut.

Ikke særlig pæn omtale af din mulige farfar, John
men hvis Sigrid er en født Rosenørn er hun jo ikke sigøjner.

Og jeg som roede de kun havde tre sønner, nu er både Lille og Dengse drenge.

Hvam af dem er din far?
Hvad hed de rigtigt??

Hvis vi ikke får flere oplysninger om Sigrid, født Rosenørn?
må vi ok opgive at spore hendes aner???

hilsan Svend

Fra : jojoe

Dato : 08-10-04 10:05

Hej på er alla som försökt att hjälpa mig.
Jag har som som sagt inga mer upplysningar om Sigrid mer än hon inte var sigøjner. Dengse eller Jörgen som han heter är min far han bor i Oxelösund Sverige, om ni vill ha kontakt med honom så kan ni få adress av mig. Jag pratade med honom igår och tydligen så har en av mina fastrar forskat om Rosenørn och har en hel del matrl. Förhoppningsvis kan jag få del av det matrl. Än en gång tack så mycket.

Ha en bra dag vi höres / John

Fra : svendgiversen

Dato : 08-10-04 12:12

>så har en av mina fastrar forskat om Rosenørn och har en hel del matrl...

Du har vel kun én faster, nemlig Judith der sang sigøjnersangen, de andre er jo drenge.
Mon ikke Judith har bare lidt om sin mor Sigrids oprindelse?
(det er jo usædvanligt at man slet intet kender til sine bedsteforældre).
Svend

Fra : jojoe

Dato : 08-10-04 13:37

Hej Svend
Dom var ju 9 st syskon så det är ju möjligt att du inte känner till alla. Minna som vi kallar henne är det som har forskat om Rosenörn.
/ John

Fra : senta

Dato : 08-10-04 13:49

Har du bare lidt materiale ,bare lidt flere oplysninger, udover det du har oplyst om Sigrid Rosenørn "Jensen " der gifter sig med Christian Jensen og får hans efternavn, det vil være en stor hjælp, evt. andre der er født før 1900, der er ikke så meget materiale på nettet efter 1900 , hvor du har mulighed for at finde oplysninger om dine aner.
Senta

Fra : svendgiversen

Dato : 08-10-04 15:40

Ja, jeg kender kun de 5 børn fra glasværkets bygning 5,
og ingen af de 9 børn ved noget om deres morfar Rosenørn?

Vedrørende de gamle Rosenørn har vi rigeligt materiale,
men uden flere oplysninger har vi ingen muligheder for at tilknytte din gren.
Hilsen igen Svend

Fra : svendgiversen

Dato : 08-10-04 19:47

I min mors ydmyge Mogensen gren af Rosenørn familien
har vi tilfældigvis fætter og kusinefest næste lørdag.

En af de få fælles familie debat emner er vort evt. adelige tilhørsforhold til Rosenørn slægten,
så hvis vi kan nå frem til en afklaring af Sigrid Rosenørn' s tilknytning til familien inden da?

Hvis du John er min fætter??
er du velkommen til at deltage; på Kværs Kro den 16. Oktober kl. 13.00.
(samtidigt kan vi arrangere spareture over grænsen; min kone arbejder i Flensborg)
Hilsan Svend

Fra : jojoe

Dato : 14-10-04 16:02

Hej Svend
Tack så mycket för din inbjudan men jag har tyvärr inte möjlighet att komma. Hoppas ni får trevligt
Jag väntar på info från min faster ( Minna ). Du får gärna ta del av det när jag har sammanställt.

ha en bra dag / John

PS. hälsa alla "släktingar"

Fra : jojoe

Dato : 11-03-05 15:26

Hej på er alla

Jag har sökt information om min farmor som hette Sigrid Rosenørn Jensen född 1900-04-09
gift med Christian Jensen född 1901-01-31 båda var födda någonstans i närheten av Aalborg
(Hersom eller Gudum tror jag) tacksam för alla tips.

Nu är jag tillbaka med lite mer uppgifter om mina släktingar

Sigrid Rosenörn Jensen

Fader: Thorvald Laurits Nielsen född 1880-02-15 Vive Sogn

Moder: Josefin Jensine Vilhelmine Rosenörn född 1876-02-26 Visborg sogn

Morfar: Mejerilärling Rosenörn

Mormor: Mette Kirstine Jensen

ha en bra dag / John

Du har følgende muligheder