RØG!
Fra : The_Evil_Bong
Vist : 1217 gange
50 point
Dato : 20-08-04 19:51

Hej

Jeg syntes det kunne være sjovt at på en eller anden måde lave en masse røg...

Hvordan gør man ment det? altså med ting sm almindelige mennesker har.. ikke noget med svovl syre, og sådan

Så vil jeg gerne ku fange røgen i en flaske.. kan det egenligt lade sig gøre hvis flasken er tæt?

Hilsen Simon

Fra : emesen

Dato : 20-08-04 20:04

Fugtigt løv og grene laver røg.
Det er nemmest at fylde en kold flaske med varm røg, da varme søger mod et koldere sted.

Fra : Falcham

Dato : 20-08-04 21:27

Tør-is og varmt vand

Fra : The_Evil_Bong

Dato : 20-08-04 23:16

Hvad mener du Falcham?

Fårstår ikke helt...

emesen: Vil det sige hvis flasken har været i fryseren så er det nemmere?

Fra : emesen

Dato : 20-08-04 23:19

Det skulle jeg mene - men jeg har aldrig prøvet, at lukke røg ind i en flaske.

Fra : dova

Dato : 20-08-04 23:23

Du kan sagtens lukke røg inde i en tæt flaske, prøv evt med cigaretrøg hvis du ikke gider tænde bål for at prøve.

Fra : sipelip

Dato : 22-08-04 21:06

du kan godt lægge røg i en flaske, men afhængig af hvad det er for en røg kan den sætte sig på flaskens inderside, og derved 'forsvinde'.

En røgbombe kan laves af sukker og kaliumnitrat i forholdet 2:3. Bland det sammen, og smelt det over LAV varme, indtil det er helt smeltet. Lad det derefter afkøle og størkne igen, men sæt eksempelvis et par tændstikker i som lunte, inden det størkner helt. KNO3 (kaliumnitrat) kunne for et par år tilbage købes i matas under navnet kalisalpeter, men jeg ved ikke om det stadig kan. Det er en nem lille en at lave, og den er tammelig effektfuld. Jeg mener at røgen er rimelig uskadelig.

Fra : pbp_et

Dato : 23-08-04 12:50

Matas er efterhånden holdt helt op med at sæle kemikalier til andet end møbelpolering, afløbsrens og afkalkning. I øvrigt ser sipelip-forslaget livsfarligt ud (det der med at smelte sukker med salpeter), og røgen er temmelig usund med en del nitrøse gasser. Det er sådan, at bare der har været ild i gamle gødningssække med mikroskopiske rester af Chile- og Norgesalpeter (hhv. natrium- og kalciumsalpeter), bliver hele nabolaget evakueret og indlagt til observation for lungeødem. Det er nemlig sådan, at de der nitrøse gasser danner salpetersyre og salpetersyrling i kontakt med fugtige flader - for eksempel inden i dine og andres lunger. I stedet skulle du prøve på Internette, f. eks. google, at lede efter firmaer, der sælger diskoteksudstyr. De har røggeneratorer på programmet.

Fra : sipelip

Dato : 23-08-04 21:43

røgeneratorer er meget dyre. Hvis ellers man kan skaffe KCO3, og sørger for at bruge svag varme, er der ingen problemer i det jeg skrev. Det værste der kan ske er en temmelig kraftig forbrændingsproces (dog ikke eksplosiv). Jeg er ikke sikker på hvad gassen indeholder, men jeg har aldrig oplevet ubehag ved den. Jeg ved at den er blevet brugt ifb. med rollespil (det er der jeg har hørt den fra), og har ikke hørt om problemer i den forbindelse.

Fra : pbp_et

Dato : 23-08-04 23:14

Jeg ved ikke, hvad KCO3 er for noget, men det er i hvert fald ikke kalisalpeter (KNO3). Brande med stort nitratindhold skal man stadigvæk holde sine åndedrætsorganer væk fra - sagde manden, der var jævnlig kunde hos den rigtige materialhandler i sin skoletid. Men jeg sørgede i hvert fald for IKKE at have stærkere varmekilder end en radiator under mine krudtblandinger!

Fra : majagierringe

Dato : 07-09-04 13:39

Hej, hvis du vil se røg og prøve noget der ser totalt grineren ud, så tag en cigaret og indhaler og pust derefter røgen ned i et glas cola. Det ser vold grineren ud. Røgen bliver bare liggende som en slags damp på en sø. Ellers så prøv at pust røg i håret på en pige.. Det ser bare sjovt ud. Men hun skal nok lige give dig lov først

Hilsen Maja

Fra : The_Evil_Bong

Dato : 20-10-04 22:02

Kan ikke helt finde ud a det i skriver? Er det med sukker og KCO3 farligt? Og hvor skaffer man KCO3? og er det forholdvis nem at få fat i? Eller?
Og så vil jeg gerne have en udført brugsanvisning i hvordan man gør? Så bliver jeg sQ glad :P heh..

Men eller's tak?

//Simon

Fra : sipelip

Dato : 21-10-04 07:20

sorry - ikke KCO3, men KNO3. KCO3 er kaliumcarbonat, bedre kendt som natron, og kan bruges til mange andre spændende ting, eksempelvis en flaskeraket. KNO3 kunne fås i Matas for nogle år siden, men jeg ved ikke om de stadig fører det. Jeg mener personligt ikke det er problemer i det forsøg, men jeg gør det nu altid udendørs, ikke mindst fordi det jo ryger så kraftigt, men hvis der er nogle der er klogere end mig så lyt til dem - HNO3(salpetersyre) er ikke til at spøge med. Prøv at søge på kemishow i google, det er nogle kemifyre fra Århus der har lavet en række kemishows, og de har lagt mange af deres opskrifter ud på nettet. Der er meget andet end røg også!

Fra : The_Evil_Bong

Dato : 23-10-04 12:21

Oki.. du skriver NATRON!
Så er der en klokke der ringe oppe i hovdet :P

Så tænker jeg skrasks NATRON fra HUSGERNING! Og faktisk har jeg en bøtte natron til at stå... ude i skabet? Er det sådan noget der tænkes på? Er Det KNO3? Der står bag på den: Anvendes som hævemiddel ved bagværk og til neutralisering af syre...

Hilsen Simon

Fra : sipelip

Dato : 23-10-04 18:13

nej, natron er KCO3 - jeg havde bare skrevet fejl på et tidspunkt. KNO3 kalder man kalisalpeter, og det bruges vist stortset kun til at fremstille gødning og sprængstof af forskellig art. Har du i øvrigt et frysehus i nærheden? Der har de heklt sikkert tøris (frossen CO2) Det skal der bare hældes varmt vand på, så får du masser af uskadelig røg. Prøv evt. at slå tøris op i google.

Fra : rubion

Dato : 24-01-05 12:31

Du kan lave en ganske pæn tåge af dampene fra konc. saltsyre og konc. ammoniakvand ("3-dobbelt salmiakspiritus"). Begge dele kan købes i nærmeste farvehandel/byggemarked (OK, syren er kun ca 30 % men det er godt nok). Tågen består af ammoniumklorid i fast form. Bare du åbner de to flasker i nærheden af hinanden kan du straks se effekten. Hvis du sætter en række små skåle med skiftesvis de to væsker indeni i et rør, og blæser luft igennnem (en lille computerblæser, eller find selv på noget, bare det ikke er dine lunger du bruger!), så skulle der komme pænt store mængder tæt tåge ud. Men husk at begge væsker afgiver ubehagelige, usunde dampe, og desuden udvikler kraftig varme (koger over, og sprøjter), hvis de bliver blandet sammem. Så brug briller, alm. sund fornuft og udendørs omgivelser! Ellers brug vanddamp og tøris, der risikerer du "kun" skoldning/lokale forfrysninger. Men tågen er relativt ufarlig (CO2, carbondioxid kan lamme åndedrættet ved koncentrationer på ca. 5 volumen%, så alting med måde, og altid med briller!!!).

Du har følgende muligheder