/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Kandu.dk / Spørgsmål

Kandu.dk
bentjuul 8962
Vidensdeling - hvad er det?
Fra : tkfman
Vist : 305 gange
40 point
Dato : 01-04-04 10:48

Dette "begreb" er jo meget oppe i tiden, men havd betyder det egentlig - hvad er baggrunden for at dette ord er blevet et "must" ord som alle med respekt for sig selv benytter i oplæg, indlæg og meget mere....

Mange siger - og er det korrekt - at virksomheder indeholder helt ufatteligt meget information, men det er ikke tilgængeligt på en sådan måde, at alle medarbejdere har adgang til disse informationer. DERFOR bør virksomhederne investere tid og ressourcer til at implementere enten en system eller en politik, således at denne store mængde af information bliver til viden - til gavn for alle... (er dette vidensdeling)

Andre påstår - og er det korrekt - at blot du og jeg udveksler informationer, at vi så har bidraget hinanden på en sådan måde, at vores viden er bev forøget... (er dette vidensdeling)

Hvad mener du?

Fra : ram2

Dato : 01-04-04 10:51

>tkfman

Jeg kan klokken og du ved hvor der er et ur - du og jeg kan få at vide hvad klokken er = vidensdeling

Ram

Fra : tkfman

Dato : 01-04-04 10:56

Jeg søger ikke jokes til mit spørgsmål (-og ja jeg ved godt det er 1. april - men alligevel...)

Fra : Better_Performance

Dato : 01-04-04 11:03

Det Ram skriver er faktisk en meget præcis definition på vidensdeling, vidensdeling er faktisk blot praktisk anvendelse af synergi effekten (2+2=5)

Forstået således, at en person i en virksomhed har nogle oplysninger om regnskab, en anden om salg, og så fremdeles, hvis disse mennesker udveksler deres individuelle oplysninger om f.eks. en kundes betalingsevne samt ønske om at aftage varer, kan salgsarbejdet optimeres i forhold til den enkelte kunde.

Der findes utallige anvendelsesmuligheder, men Rams beskrivelse er nok den korteste og mest præcise jeg har set længe

Fra : berpox

Dato : 01-04-04 11:04

Vidensdeling er et begreb der dækker over, at eksempelvis medarbejdere i en virksomhed nedfælde deres viden i skrift, tegninger osv. og evt. "underviser" kollegaerne (superviserer er der nogen der kalder det - grim fordanskning!).
Viden er i den forbindelse erfaring med bestemte løsninger, gode som dårlige, forskningsresultater osv.

Vidensdeling er også gensidig interesse og engagement i kollegaernes opgaver, for på den måde at se på hinandens opgaver med nye og anderledes øjne - så der er "sparring" (samarbejde)

Viden der er nedfældet skal være tilgængelig for alle - f.eks. via intra- og eller internet, notater i ringbind (kategoriseret så det er til at finde rundt i)...

Så vidensdeling er - øs ud af din egen erfaring, og snus til dig hvad andre har af erfaring.

mvh Berpox

Fra : calista

Dato : 01-04-04 11:07

Ram, det var den bedste og meget pædagogisk korrekte forklaring på vidensdeling, jeg nogensinde har læst!

Fra : ram2

Dato : 01-04-04 11:12

Tak.....

Det var bare den skrabede model, men på den måde kan alle jo være med. Selvfølgelig kan det udbygges, men det må de kloge tage sig af

Ram

Fra : LA5

Dato : 01-04-04 11:38

Efter hvad jeg ved, hedder det altså VIDENDELING uden s. Set i Erhvervsbladet og andre steder. Det er nemlig meget in at tale om i firmaregi, for tiden.

Fra : emesen

Dato : 01-04-04 11:39

Vidensdeling - er vel når viden lægges frem af alle til alle i en gruppe.
Emesen,

Fra : Better_Performance

Dato : 01-04-04 11:43

Jvf. Dansk sprognævn er begge stavemåder korrekt

Fra : ram2

Dato : 01-04-04 11:44

>LAS

Uden s... hmmmmm - det er en afgørende faktor for forståelsen af spørgsmålet....

Godt set

Ram

Fra : Varla

Dato : 01-04-04 12:05

Sålænge en del af sandheden kan holdes i en begrænset gruppe, andre dele af sandheden i andre begrænsede grupper o.s.v., så længe kan en gruppe "løbe om hjørner" med stort set alt og alle, i hvert fald nok til at bevare en magt over alle øvrige.

Det øjeblik hvor de forskellige gruppers viden bliver fælles, altså at man deler denne viden, da vil verden begynde at bevæge sig og intet vil blive som før - hvert fald ikke så længe menneskene husker at dele den viden og ikke igen "falder tilbage" til at nøjes med egen viden.

Dette er hvad jeg forstår ved viden(s)deling.

Samme forhold gør sig selvfølgeligt også gældende i mindre grupper, fagforeninger, firmaer, koncerner.

Som jeg i mange har fortalte mine kolleger:
Ingen af os ved alt, men tilsammen kommer vi et godt stykke ved vi det meste.
Og det var en mindre arbejdsplads med ca. 80 ansatte i administrationen.
mvh
Varla

Fra : Varla

Dato : 01-04-04 12:07

Korrektion af trykfejl, der skal stå:

"Som jeg i mange år har fortalte mine kolleger:
Ingen af os ved alt, men tilsammen ved vi det meste."

Fra : Better_Performance

Dato : 04-07-04 00:00

Skulle vi få lukket spørgsmålet?

Fra : Better_Performance