Kartoffeltysker
Fra : colombia
Vist : 2831 gange
50 point
Dato : 24-03-04 10:59

Hej Senta, er du ud af kartoffeltyskerslægt, siden du ved så meget?
Hilsen Niels og Anette Hermann

Fra : Varla

Dato : 24-03-04 11:04

Spørgsmålet synes irrelevant, og jeg forstår hvis Senta ikke ønsker at besvare dette direkte.

Senta har hidtil gjort et enormt arbejde for at finde hjælp til de som søger oplysninger. Meget ofte via FamilySearch hvilket i nogle tilfælde kan give et lidt ensidigt billede, men til gengæld på en måde så jeg gentagne gange har lært mere om mulighederne i FamilySearch (mormonerne) end jeg måske ellers havde villet.

I øvrigt skal jeg da frivilligt oplyse at i hvert fald jeg har en "kartoffeltysk ane", men jeg ser ikke hvad dette egentligt vedkommer sagen.
MVH
Ejvind/Varla

Fra : colombia

Dato : 24-03-04 11:13

Undskyld,det var bestemt ikke for at fornærme nogen. Vi søger bare med lys og lygte efter efterkommere efter vores slægt. og vi er meget imponeret over Sentas viden. Så vi var så naive at tro at hun stammede fra denne slægt. Mange gange undskyld hvis vi har fornærmet nogen.
Med venlig hils Anette og Niels hermenn

Fra : Varla

Dato : 24-03-04 11:16

Hvad er spørgsmålet ?
mvh
Varla

Fra : colombia

Dato : 24-03-04 11:22

Vores spørgsmål fra starten var om der blandt kandu brugere var efterkommere efter Hermann slægten der indvandrede i 1760. Vi har fået mange mærkelig svar, men stadig ikke en konkret henvendelse af en efterkommer. Vi er medlem af kartoffeltyskerforeningen. Vi må nok indse at dette forum ikke kan hjælpe os. Undskyld hvis vi har fornærmet nogen ved vores forespørgelser, det var bare det vi troede dette forum var til for.
Med venlig hilsen
Niels og Anette Hermann

Fra : Varla

Dato : 24-03-04 11:41

I stedet for at spørge om konkrete personer er kartoffeltyskere, eller efterkommere af kartoffeltyskere, så synes jeg i skal efterlyse efterkommere.
Der er dog det problem at rigtigt mange faktisk ikke aner om de har kartoffeltyske aner. JEg selv vidste det heller ikke før jeg gik i dybden med slægtsforskning for nogle år siden.
I familien var der mange modstridende oplysninger og nogle af disse var direkte forkerte/fortrængte eller hvad de nu var.
2. verdenskrig betød i hvert fald i Sønderjylland at en del fornægtede et hvert kendskab til tysk afstamning, og måske det efterhånden også er ligegyldigt.
Rent faktisk er det jo sådan at den brøkdel af mig der er "kartoffeltysk" - når måske bortses fra næsens noget kartoffelagtige udseende, andre kalder det portvinsnæse - er en meget, meget lille del, nemlig ca. 1/128 del. Meget længere tilbage har jeg aner i Itzehoe, men den er ca. 1 divideret med 2 i 30te potens, og dengang var det i græseområdet til det daværende danske rige, så hvad vil det sige at være af kartoffeltysk afstamning.

I øvrigt synes jeg ikke der er nogen der er fornærmede, men spørgsmålet var nok noget uheldigt formuleret.

Jeg kan jo forsøge noget lignende (læg nu ikke for meget i det)

Er du jøde ?
Er du svensk ?
Er du neger ?

Nej vel. Det kan man altså ikke rigtigt spørge om. Men jeg kan da oplyse at jeg ikke er rødhåret, det er mine søstre der er det.
mvh
Ejvind/Varla

Fra : ram2

Dato : 24-03-04 12:00

>Varla

Det kan da godt være du synes sp. er irrelevant, men hvad fa... kommer det dig ved? Sp. er jo stillet til senta, hvis det skulle ha' forbigået din opmærksomhed.

Du spørger osse hvad sp. er... Sig mig er du læseretarderet?? I første linje i sp. står der:
[citat]
"Hej Senta, er du ud af kartoffeltyskerslægt"
[/code]
Er det så svært at se, at det er et spørgsmål? - den krusedulle der for enden af sætningen hedder et spørgsmålstegn, og indikerer at det foranstående er et spørgsmål

9-4-9-15-20

Ram

Fra : Varla

Dato : 24-03-04 12:06

Der findes spørgsmål som med ikke med rette kan forvente eller forlange at folk selv svarer på.
Jeg har derfor, og alene derfor, forsøgt at afhjælpe problemet ved at lede spørgsmålet i rette baner, og om muligt hjælpe de pågældende.
Så vidt jeg kan se har du ikke dette som udgangspunkt.
Og med hensyn til at fægte med åben pande, så bemærker jeg en vis mangel på oplysninger i din registrering.
Med kærlig hilsen o.s.v.
Varla

Fra : ram2

Dato : 24-03-04 12:09

>Varla

Registrering?? Hvad vil du vide?? Og hvis du selv har skrevet noget i din profil, hvorfra ved jeg eller andre så, at den er korrekt?? Glem det.....

Ram

Fra : Varla

Dato : 24-03-04 12:15

Til Anette og Niels Hermann
Jeg synes i skal forsøge at søge lidt med hjælp fra Biblioteket.
Der findes i hvert fald lidt litteratur på Landsarkivet, men de udlåner ikke. Bl.a. er der nogle artikler og bøger af Harboe Kardel.
Jeg ville tro at det tyske bibliotek måske har en del, men også det kan dit lokale bibliotek hjælpe dig med at finde.

Held og lykke med fortsat eftersøgning af familie og slægt.
Ejvind - efterkommere af Kunßmann, Gläser, Haamann o.s.v. fra Baden-Lurbach

Fra : Varla

Dato : 24-03-04 12:18

>ram2
I dit ønske om at kritisere andre er det nok forbigået din opmærksomhed at jeg indledte med oplysninger om at også jeg havde kartoffeltyske aner, og dermed en vis interesse i spørgsmålet.

Hvad er da din interesse ?
mvh
Varla/Ejvind

Fra : Varla

Dato : 24-03-04 12:22

Så vidt jeg kan finde dette, så det bogen
Das Nordschleswig-Buch : Erzählungen und Gestalten eines Grenzlandes
herausgegeben von Harboe Kardel
1938. 224 sider, illustreret
Forlag: Heimat und Erbe
Sprog: Tysk

der oplyser ret detaljeret om indvandringen af kartoffeltyskere.
mvh
Varla

Fra : Varla

Dato : 24-03-04 13:21

Efter nærmere eftertanke vil jeg da være glad for at vide hvordan jeg kommer i kontakt med "Kartoffeltyskerforeningen".
Send eventuel oplysningen på mail:
Morfar@Varla.dk
mvh
Varla

Fra : senta

Dato : 24-03-04 16:41

Til Varla
Kartoffeltyskerne på Alheden
Adressen er her, hvor du kan se hvordan du bliver medlem
Kartoffelforskerforeningen:
.http://www.kartoffeltysker.dk/

Colombia, du kan sende en efterlysning på http://www.gamle-venner.dk/ angående efterkommer efter Kartoffeltyskerne, derudover er der på Google ved at søge på Kartoffeltyskerne , e.v.t. . årstal, link's til foreninger og historie om dem og deres indvandring til Danmark.

Samtidig får du igen denne adresse.
http://hjem.get2net.dk/slothh/slaegten.htm

Udtrykket "Kartoffeltysker" er opstod ved, at kartoflen var den væsentligste afgrøde disse kolonister kunne dyrke på den magre hedejord, og dette blev derfor et kendetegn for dem, når de på tovet i Viborg solgte denne afgrøde. Oprindelig betragtedes navnet som et skældsord eller øgenav, medens det i dag snarer opfattes som eftertragtet afstamning.

Familevåbnet:
Våbenskjodet findes i Staatsarchiv Graubünden, Sweitz., som Bitsch slægtens "Familevappen" , d.v.s. min mor, Astrid Lindgaard Pedersen`slægt. tipoldebarn efter Philip Frederik Bitsch og Mette Jensdatter.
Litteratur::
Der er i tidens løb skrevet adskillige bøger om denne hedekolonisation, hvoraf især kan fremhæves de af Vald.Andersen og Jeppe Aakjærs beskrivelse af de daglige besværligheder og konflikter mellem myndigheder og kolonister sam de lokale godsbesiddere.
 "De sydtyske kolonistersBosættelse på den jydske Hede" af Jørgen Nielsen og Stine Bitsch-Larsen en alfabetisk navnefortegnelse over personer og ankomstdato m.m.
 "Den Jydske hedekolonisation" samt "Alheden" af Vald. Andersen. En historisk beretning om hedens opdyrkning. Ligeledes af samme; "Den jydske hedekolonisation" problemer og resultater samt fortegnelse over kolonister.
 "Indvandrenes historie" af Bent Østergaard
 "Af min Hjemstavns saga" af Jeppe Aakjær spec. s.600 - 700 afsnit fra den gamle amtmands dagbogsbeskrivelse om de daglige genvordigheder der var med kolonisterne.
 "Bemærkninger over Alheden og den kolonier" af Frederik Carl Carsten præst på colonien
 "Den Sorte Jyde" af Hugo Mattissen
 Arkivregistraturer 4, Godsarkiver 2 Hedekolonierne, Ved Poul Rasmussen udg. Af Landsark for Nørrejylland

Colombia, du ved jo selv hvorfra ordet kartoffeltysker stammer, ?
på disse adresser fra Google , er der links til historie, om kartoflen og dens vej til Danmark i 1700 tallet.

http://www.andelslandsbyen.dk/skoletjenesten/kartoflen.html

http://projekter.acu.dk/ty/lejrskoler/TY.omr04a.html

http://www.kartoffel

http://www.kartoffelraad.landbrug.dk/museet/kartoflens_historiet.htm

http://www.kartoffel-info.dk/Kend_Kartoflen/Kartoffellinks/Litteratur.htm

http://www.fagboginfo.dk/lunulen/lnulenp.htm

Colombia angående dit spørgsmål om jeg er kartoffeltysker, ja, hvis jeg bliver kartoffeltysker af at spise kartofler, så må jeg være det , ellers må mine familieforhold stå hen i det uvisse.

Du har mange søgemuligheder på nettet, hvor du kan , hvis du vil, finde yderlige oplysninger til brug i din videre forskning .
Senta

Du har følgende muligheder