Hvor kommer Meyerhoff-slægten fra
Fra : PederM
Vist : 3649 gange
120 point
Dato : 07-03-04 12:33

Jeg har helt styr på hvordan Meyhoff-slægten kom til Danmark (nemlig via Philipp Johann Mey(er)hoff fra Mecklenborg). Men er der forbindelse mellem de nuværende Meyhoff'ere og de nuværende Meyerhoff'ere i Danmark? Hvordan kom de sidste til Danmark?

Fra : Varla

Dato : 07-03-04 12:45

Hvsi jeg skal tro det jeg har set (desværre ingen kilde nedskrevet), så havde Otto Christian Meyerhoff & Rambart flere børn, der i blandt:
Friederich (J N.n.) Meyerhoff
Abraham Wilhelm Meyhoff
Jochen N. Meierhof
Johann Meierhof
Anna Catharina (Juliane) Meyerhoff
Heinrich Meyhoff
Michel Andreas Meyhoff

Fra : senta

Dato : 07-03-04 12:47

her er en hjemmeside med en Meyhoff fra Sønderborg, det kan være du kan finde et bindeled der, hvis det ikke er din egen hjemmeside.

http://eckmann.dk/family/arnetekst.html
senta

Fra : PederM

Dato : 07-03-04 12:59

Tak til senta og Varla. Men desværre, jeg kender de to kilder, og de kan ikke hjælpe!

Fra : senta

Dato : 07-03-04 13:01

Du skriver
"er der forbindelse mellem de nuværende Meyhoff'ere og de nuværende Meyerhoff'ere i Danmark?"
prøv at søge på FS. http://www.familysearch.org/
eftersom du derudover skriver" Du har helt styr på hvordan Meyhoff-slægten kom til Danmark "
så er muligheden for at du kan finde en ane der har forbindelse til din Philipp Johann Mey(er)hoff fra Mecklenborg er ved at søge på ovenstående adresse.
Senta

Fra : senta

Dato : 07-03-04 13:03

En adresse til hjemmeside fra Tyskland med en Meyerhoff.
http://www.andreas-karstens.de/Geschichtsdaten/1800-1825.htm
senta

Fra : PederM

Dato : 07-03-04 13:41

Tak igen. Men det er ikke helt nemt. Jeg kender godt familysearch, det er en god kilde, men den hjælper heller ikke her. Og den anden kan heller ikke bruges her. Desværre! Jeg tror at man her er nødt til tage udgangspunkt i Danmark

Fra : senta

Dato : 07-03-04 13:46

Du kan også sende en efterlysning på Dis-Danmark, på dk.videnskab.historie.genealogi, fra usenet, derudover er der anetavlen, samt Google.

held og lykke
Senta

Fra : senta

Dato : 07-03-04 14:21

Fra DDA og invandredatabasen er det dine
Senta

Udtræk fra DDD Indvandrerdatabasen

Forklaring af indholdet kan læses her
Retur til søgeside

2 post(er) fundet
Efternavn: Meyhoff Fornavn: Anna Marie
Erhverv: Medhjælper Fødelokalitet: Skærbæk
Føderegion: Slesvig Fødeland: Tyskland
Fødselsår: 1899 I DK fra: 1899
Bopæl, lokalitet: Sønderborg Amt, region: Sønderborg Amt
Lov af: 29 03 1924 Tillæg: A
Løbenr: 766
Bemærkninger: Grænseflyttet.
Efternavn: Meyhoff Fornavn: Margrethe Cathrine
Erhverv: Medhjælperske Fødelokalitet: Skærbæk
Føderegion: Slesvig Fødeland: Tyskland
Fødselsår: 1902 I DK fra: 1902
Bopæl, lokalitet: Tønder Amt, region: Tønder Amt
Lov af: 29 03 1924 Tillæg: A
Løbenr: 767
Bemærkninger: Grænseflyttet.

For information vedr. indvandrerdatabasen kontakt da venligst Farums Arkiver & Museer, Immigrantmuseet

Fra : senta

Dato : 07-03-04 14:23

2XMeyerhoff er det dine
[...]

Efternavn: Meyerhoff Fornavn: Gustav Adolph
Ankomst: 25.10.1888 Afrejse: 30.10.1888
Oplyst næringsvej: Akrobat Ank. fra (land): Danmark
Ank. fra (region): Holbæk Amt Ank. fra (lokal): Nykøbing Sjælland
Fødeland: Tyskland Afr. til land: Danmark
Afr. til region: Frederiksborg Amt Afr. til lokal: Helsinge
Opholdsbogsdater: 17.09.1879 Opholdsbogsembede: Æbeltoft Købstad
Tj./Oph.sted (region): Frederiksborg Amt Tj./oph.sted (sogn): Frederiksværk
Tj./oph.sted (art): Logerende

Efternavn: Meyerhoff Fornavn: Gustav Adolph
Fødselsdatering: 00.00.1851
Ankomst: 15.06.1883
Oplyst næringsvej: Akrobat Ank. fra (land): Danmark
Ank. fra (region): Holbæk Amt Ank. fra (lokal): Nykøbing Sjælland
Fødeland: Tyskland Føderegion: Preussen-Berlin
Fødelokal.: Berlin
Tj./Oph.sted (region): Frederiksborg Amt Tj./oph.sted (sogn): Frederikssund
Tj./oph.sted (art): Cirkus
Bemærkninger: Tilladelse til at give forestilling i 8 dage.

Fra : senta

Dato : 07-03-04 14:25

2x Meyerhoff
Senta
Udtræk fra DDD Indvandrerdatabasen

Forklaring af indholdet kan læses her
Retur til søgeside

2 post(er) fundet
Efternavn: Meyerhoff Fornavn: Heinrich Willi Kurt
Erhverv: Gartner Fødelokalitet: Berlin
Føderegion: Berlin Fødeland: Tyskland
Fødselsår: 1909 I DK fra: 1923
Bopæl, lokalitet: Bloustrød Amt, region: Frederiksborg Amt
Lov af: 26 04 1940 Tillæg: B1
Løbenr: 89

Efternavn: Meyerhoff Fornavn: Gottfried Ernst Friedrich Adolph
Erhverv: Filmsoperatør Fødelokalitet: Uelzen
Føderegion: Mecklenburg-Schwerin Fødeland: Tyskland
Fødselsår: 1877 I DK fra: 1879
Bopæl, lokalitet: Frederiksberg Amt, region: København og Frederiksberg
Lov af: 12 06 1922 Tillæg: A
Løbenr: 489

Fra : Varla

Dato : 07-03-04 16:44

For at der ikke skal være nogen misforståelse for andre Kandu-abonnenter, så vil jeg pointere at de personer jeg nævnte før (se ovenfor) er født i årene 1734-1752. For forældrene foreligger der ikke noget om fødselsår, kun gætteri.

Det er kun den ene søn, Abraham Wilhelm Meyhoff og hans hustruer, Maria Rabelberg og Catharina Elisabeth Baumann for hvilke der kendes efterkommere, den tredie hustru kendes der ingen efterkommere af. I øvrigt synes dataene at være fejlbehæftede, idet han næppe har haft to "hustruer" samtidigt - eller ?

Der foreligger nemlig ikke oplysninger om noget vielsesår med Maria Rabelberg.

Men med andre ord skal man muligvis lidt længere tilbage end omkring år 1870-1900.

Jeg har også set navnet skrevet som "Maihof", og jeg mener at huske at slægten et eller andet sted er gift med nogle af mine slægtninge, men husker ikke præcis hvem det var med. Dog mener jeg at huske at en af denn grens forfædre indvandrede som oprindelig smed (fra området syd for den nuværende grænse).

Fra : senta

Dato : 07-03-04 16:56

Lige 2xhit på PHILIP MEYERHOFF
senta
Matches: All Sources - 31
International Genealogical Index - Germany
1. PHILIP MEYERHOFF - International Genealogical Index / GE
Gender: Male Marriage: 16 JUL 1741 Evangelisch, Borgholzhausen, Westfalen, Preussen

2. PHILIP MEYERHOFF - International Genealogical Index / GE
Gender: Male Marriage: 21 DEC 1750 Evangelisch, Bockhorst, Westfalen, Preussen

Fra : PederM

Dato : 07-03-04 18:22

Tak igen - både til Varla og senta. I er virkeligt ihærdige, men desværre kender jeg det i forvejen, også det fra Indvandrerdatabasen.

Det Varla skriver om smeden der kom syd fra syd for den nuværende grænse har jeg fuldt dokumenteret. Det er nok min tipoldefar du tænker på. Han var oprindelig smed i Hamdorf ved Rendsborg, men blev senere landmand i Lovrup ved Skærbæk. Han var født i Bergenhusen som søn af en af Wilhelm Abrahams sønner (Mecklenburg): Moren var Regine Rabelman. Der ligger desværre nogle opysninger på nettet som ikke er korrekte (i hvert fald ikke dokumenterede), men nok nærmest gætterier. Men det er rigtigt at det er meget mystisk i Mecklenburg. Den Wilhelm Abraham som du nævner ovenfor var faktisk gift to gange, men ingen af gangene med Regine Rabelmann. Men det er tilsyneladende alligevel sandsynligt at der er en forbindelse fra WA til Danmark (via Holsten-Slesvig).

I flg 'familiesagaen' var der kun én af WA's sønner der kom til DK, men flere andre udvandrede også, bla. til USA.

Mvh Peder

Fra : Varla

Dato : 07-03-04 21:28

Der var den.
En af efterkommerne er også efterkommer af flere af mine slægter på min mors side og dertil var hun dengang forlovet (jeg ved ikke om de er gift i mellemtiden) med en af efterkommerne på min fars side, der igen var efterkommer både på min farmors side og dertil beslægtet med en slægt på min mors side og ydermere med en gammel kollegas hustru og endda også med min datters veninde gennem mange år. Gad vide om de er blevet gift ?
Har du flere slægtninge i den flade vestsønderjydske marsk.
PS Hun er også i slægt med en søster til Brorson-slægtens stamfader.
Med andre ord - lige i centrum

Fra : PederM

Dato : 14-03-04 22:06

Jeg har nu selv fundet ud af det - næsten da! Næsten alle med Meyerhoff-efternavnet stammer fra den samme mand, der i 30'erne kom i Danmark fra Berlin. Der er således næppe nogen dansk forbindelse mellem Meyerhoff og Meyhoff (men der kan selvfølgelig godt være en nordtysk forbindelse. Den er bare langt ude!)

Fra : Varla

Dato : 14-03-04 23:29

Så vidt jeg kan se, så kom der mindst 2 brødre til landsdelen.
Johann Christian Friedrich Meyhoff, født omkring 1820 blev gift 1852 med Karen Lund fra Roost i Arrild sogn. Karen LKund døde 3 år senere, men de nåede at få datteren, Cathrine Caroline Johanne Meyhoff i 1854. Hun blev gift med gårdforvalter Johann Stamp, der kom fra Hamdorf (i øvrigt ved Rendsborg og derfor først efter 1864 en del af Tyskland. Det forblev det så ogfså med at være efter 1920 - sørgeligt nok)
Johann Christian Friedrich Meyhoff blev efterfølgende gift med Anna Beck, men om hende ved jeg ikke yderligere.
En ældre broder, Wilhelm Detleff Meyhoff, født 1816 i Brunsbüttel, blev 1844 gift med Maria Dorothea Mahning.
De fik 2 døtre, Catharina Maria Meyhoff, født 1845 i Sønderborg, og Christiane Geshe Meyhoff, født 1847 i Sønderborg.
Begge døtrene har efterladt efterkommere.

Efter Maria Dorothea Mahnings død 6 sep 1850, blev Wilhelm Detleff Meyhoff, gift anden gang med Catharine Hansine Nielsen den 31 okt 1851. Jeg kender ikke eventuelle efterkommere af dette ægteskab.

En søn, Daniel Carl Gustav Meyhoff, blev i 1857 gift med Marie Louise Juannita Von Scharffenberg i Husum, hvilket er ganske kort syd for den nuværende grænse. Jeg kender ikke eventuelle efterkommere.

Sønnen, Philipp Leifholdt Meyhoff blev gift med Marie Rosalie Reiche, men om dette ægtepar ved jeg kun at han var smedemester i Hamdorf.

Oldefaderen til de her nævnte Meyhoff brødre var Otto Christian Meyerhoff, og blandt denne Otto Christian Meyerhoff's børn er flere variationer, eks. Jochen N. Meierhof, Abraham Wilhelm Meyhoff, Anna Catharina (Juliane) Meyerhoff, og flere andre børn.

Hjælper det lidt på "opklaringen" ?

Abraham Wilhelm Meyhoff var gift flere gange. 1. gang i 1767 med Charlotte Elenore Braschen. Hun døde 1775 og mulige efterkommere er mig ikke bekendt.

2. gang i 1776 med Catharina Elisabeth Baumann. Hun dør 1833 efter at have fået 4 børn, men han skal også have været gift med med Maria Rabelberg som skal være død i 1812. Hun efterlader sønnen, Philipp Johan Meyhoff der bliver far til førstnævnte 4 brødre.

De sidstnævnte 1/2 ægteskaber er meget mangelfuldt oplyste og efter min opfattelse synes eksistensen af begge ægteskaber ikke muligt, men jeg har alene forsøgt at finde oplysninger om de der er flyttet til nuværende Danmark.

Fra : Varla

Dato : 14-03-04 23:34

Der er selvfølgeligt den mulighed at han slet ikke var eller gift med Maria Rabelberg.
Så passer den øvrige del nemlig meget godt sammen.

Charlotte Elenore Braschen var 17 år ved giftermålet med Abraham Wilhelm Meyhoff.
Catharina Elisabeth Baumann var 22 år ved giftermålet med Abraham Wilhelm Meyhoff.
Om Maria Rabelberg vides stort set intet, blot at hun skal være død i 1812.

Fra : PederM

Dato : 15-03-04 21:13

Kære Varla

Dem du har fat i her i sidste omgang er efterkommere af en Meyhoff der kom fra Mecklenburg til Danmark. Philipp Leifholdt Meyhoff er min tipoldefar, og jeg har alle dine oplysninger i forvejen.

Du har ret i at det er meget mystisk med Abraham Wilhelm Meyhoff og hans koner. Men der er næppe tvivl om at de to AWM'ere er identiske. Mine registreringer om dem - eller rettere 'ham' er som følger:

X.3 Abraham Wilhelm Meihoff (el. Meyerhoff)
Han må være født ca. 1737-47, formentlig i Altkalen-området. Død senest i 1814. Domarchivet i Ratzeburg har forgæves søgt at finde hans døds-optegnelse mellem 1798 og 1815 i både Tessin (med godset Zarnewanz), Basse (med godset Duckwitz) og i Altkalen . I flg vielsesregistret i Altkalen var han som nævnt anden søn af afdøde ‘Meister’ Otto Christian Meyerhoff.
Vi ved ikke hvornår han blev født....

Den 29. okt 1767 blev han - som væver Abraham Wilhelm Meyerhoff fra Rey - gift i Altkalen med:
X.3a Charlotte Elenore Braschen
Hun var datter af (væver?) Hans Wilhelm Brasch, også fra Rey. Ved vielsen var hun godt 17 år gammel - hendes fødselsdato kendes ikke, men hun blev døbt 29. sep 1750 i Altkalen. Hun døde allerede som 24-årig - og mor til 3, måske endda 4 børn - i juni 1775. Blev 23. juni begravet i Kritzkow ca 25 km sydøst for Rostock.
Parret boede i begyndelsen i Rey i Altkalen sogn, men flyttede først i 1770’erne til Levkendorfer Wohlande i Kritzkow sogn.

Her har jeg registreringer om 4 børn. Om den sidste ved jeg:

X.3.4 Christian Rudolph Meyerhoff
Født i Levkendorf. Døbt 13. jan 1775 i Kritzkow. Angives at være søn af linnedvæver Abraham Wilhelm Meyerhoff og Charlott Lenor Braschen. Faddere: David Christian Klähn, Matthies, Rudolph Puhl og Dorthie Schwassen. Død knap et år gammel. Begravet i Kritzkow 17. dec 1775.

Charlotte Elenor døde i 1775 og året efter, 15. nov 1776 blev Abraham Wilhelm Meyerhoff - nu med stillingsbetegnelsen ‘mester, linnedvæver fra Levkendorf’ viet i Kritzkow til:
X.3b Catharina Elisabeth Baumann
Født 1754 i Loitz (ligger ca 50 km. øst for Basse - i Vorpommern). Død som enke i Zarnewanz, Tessin 27 mar 1833. Hun var da 79 år gammel. Som dødsårsag angives ‘alderssvaghed’. Begravet 29 mar 1833. I Tessin begravelsesregister skrives hendes efternavn ‘Maihoff’ .

Med hende får AWM i øvrigt to børn.

Men sådan ender sporet pt! Det er ganske rigtigt meget mystisk at AWM også skulle være gift med en Regine Rabelmann, men det er nok rigtigt, i hvert fald bruges navnet 'Regine' nogle gange i de første generationer efter at min tip-tip-oldefar er kommet til Holsten-Slesvig. Og nu kan man så sige at Rabelmanns AWM ikke er identisk med den første AWM (ham med de to koner), men der er imidlertid mange tegn på at det er han. Fx optræder en person med samme navn som AWM og Catharina Baumanns ældste barn, Bernhard Joachim Meyhoff, som fadder for en storebror til den Wilhelm Detleff Meyhoff som du nævner (født i Brunsbüttel) og en Catharina Meyhoff fra Mecklenbrug optræder selv senere som fadder for en lillebror efter at familien er flyttet til Bergenhusen i Slesvig. Der er desuden flere andre sandsynlige sammenfald af faddere. Men nøglen til det hele har jeg ikke fundet!

Men nu ved jeg altså at de danskere der i dag hedder Meyerhoff ikke har en 'slesvig-holstensk' forbindelse, men først sent er kommet til Danmark og altså via Berlin.

Mvh
Peder

Fra : senta

Dato : 15-03-04 21:33

Den her side kender du vel??
Abraham Wilhelm Meyhoff; født 1737 i Altkalen, døde 1812.
Giftede sig (2) 1767, med Charlotte Elenore Braschen; døbt 29 sep 1750 i Altkalen, begravet 23 juni 1775 i Kritzkow syd for Rostock.
Giftede sig (3) 15 nov 1776 i Kritzkow, med Catharina Elisabeth Baumann; født 1754 i i Loitz i Vorpommern, døde 27 marts 1833 i Zarnewanz, Tessin.
Giftede sig (1) med
201 Maria Rabelberg; døde 1812.

Senta

http://eckmann.dk/family/arnetekst.html

Fra : PederM

Dato : 15-03-04 21:50

Ja, jeg kender den godt. Det passer imidlertid ikke at AWM først var gift med Regine Rabelmann og derefter med de to andre. Regine Rabelmann 'roder rundt' midt i det hele! Kunne jo være en elskerinde, men hvorfor kom deres barn så til at hedde Mey(er)hoff og ikke Rabelmann?
Mvh Peder

Fra : senta

Dato : 15-03-04 22:36

Hvis faderen har vedgået faderskabet er det vel ikke helt utænkelig børnene har fået faderens efternavn, evt en variant af efternavnet Meyhoff,Mejenhof, Meyn osv.
Senta

Fra : senta

Dato : 15-03-04 22:58

Har du prøvet at søge på FS.
Senta
http://www.familysearch.org/Eng/Search/frameset_search.asp

Fra : senta

Dato : 15-03-04 23:01

Father: Otto Christian Meyerhoff
Mother: Rambart ??

Family 1 : Charlotte Elenore Braschen
MARRIAGE: 1767 [3311]

Family 2 : Catharina Elisabeth Baumann
MARRIAGE: 15 Nov 1776, Kritzkow,,,,, [3326]
+Christina Maria Meyerhoff
Trine Gret Dorthie Meyerhoff
Bernhard Joachim Meihof
Anna Dorothea Wilhelmina Meyerhof
Family 3 : Maria Rabelberg
+Philip Johan Meyhoff

Senta

http://eckmann.dk/family/g0000236.html#111I

Fra : Varla

Dato : 16-03-04 08:36

Charlotte Elenore Braschen, født 1750, gift 1767 død 1775. Ingen kendte børn.
Catharina Elisabeth Baumann, født 1754, gift 1776 død 1833. 4 børn, født 1777, 1780, 1795 og 1799
Så langt, så godt - der er logik og sammenhæng.

Maria Rabelberg, intet fødselsår og intet vielsesår oplyst, men død 1812, sønnen Philipp Johan Meyhoff, født 1780
Abraham Wilhelm Meyhoff, født 1737, død 1812.

Skulle jeg gætte så ville jeg tro han har været fraflyttet, eventuelt på grund af anden beskæftigelse, fra Catharina Elisabeth Baumann 1780-1795, men det kunne jo også være på grund af barn med anden kvinde.

Som Senta vil se har vi ikke rigtigt kunnet tilføre nye oplysninger, men der kan selvfølgeligt gisnes videre på foreliggende.

Fra : senta

Dato : 16-03-04 08:38

Se kommentar Dato : 15-03-04 22:36
Senta

Fra : Varla

Dato : 16-03-04 08:54

Jamen der er jeg da meget enig med Senta I at Philip Johan Meyhoff har fået faderens navn, for alt tyder alt på at dette er tilfældet, men er dette årsagen til den lange pause 1780 - 1795 mellem de første børn (1777, 1780) med Catharina Elisabeth Baumann, og så "efternølerne" (1795, 1799).
Catharina Elisabeth Baumann er ved 1. barn 23 år, ved 2. barn 26 år, og så "springet" til 3. barn hvor hun er 41 år og ved 4. barn er hun 45 år.

Fra : Varla

Dato : 16-03-04 09:46

Abraham Wilhelm Meyhoff, født 1737 i Altkalen der ligger et efter datidens forhold "pænt stykke" S-SV for Rostock.
Rostock var indtil den "hårde fred" med svenskerne i 1645 en gammel dansk universitetsby. Altså et interessant mål for en ung mand.
Charlotte Elenore Braschen er også født i Altkalen. Hun døde i Kritzkow syd for Rostock, hvilket må være Kritzkow ved Güstrow.
Catharina Elisabeth Baumann, født 1754 i Loitz i Vorpommern, men de bliver gift i Kritzkow (hele området er en del af det Vorpommern vi afstod til svenskerne) der ligger V-SV for Greifswald og længere mod Nord ligger Stralsund.
Catharina død 1833 i Zarnewanz, Tessin og her nærmer vi os igen Rostock.

Børnene er født/døbt i henholdsvis Duckwitz, Basse, Levkendorf, Kritzkow.

Om Philipp Johan Meyhoff oplyses at han er født i Mecklenburg bei Tessin, hvilket efter min opfattelse alene oplyser at han i nærheden af Tessin i Mecklenburg.

Der har altså været en del flytten rundt (med kone og børn ?)

Fra : Varla

Dato : 16-03-04 09:56

Hvis det er "rækkefølgen af ægteskaberne" der interesserer, så er der også et andet bud på "nettet":

http://home.worldonline.dk/alexandr/g0000218.html

men da faderskabet til Philipp Johan Meyhoff, moder Maria Rabelberg og fader Abraham Wilhelm Meyhoff, er det der er dårligst belyst, så ville det være rart om man kunne finde bare enkelte reelle facts der kunne understøtte den hidtidige opfattelse.

Fra : senta

Dato : 16-03-04 12:34

Her er en adresse hvor du kan sende en efterlysning på navnet Philipp Johan Meyhoff , det kan være de kan hjælpe dig.
senta
http://blacklake.biz/meck/cb1867.htm
http://blacklake.biz/meck/index.htm

Du har følgende muligheder