Jance Van Antwerpens familie i Holland
Fra : svendgiversen
Vist : 295 gange
100 point
Dato : 24-02-04 19:12

Efter at jeg havde tilbudt Maxynes nevø Vanie, der i virkeligheden hedder Clyde van Antverp,
at finde hans rødder i Holland, fik jeg dette overraskende mail:
"
The first settler in the Van Antwerp line is Daniel Jance Van Antwerpen. He was born about 1634. He came from Holland. I do not have my files on this side with me . I have documented history for him in the US. He was at Fort Orange [now Albany, New york] in the early days. I will have to bring my file on this side with me. I have all generations down to me plus more back on lines thru marraige.
He married Maria Groot dau, of Symon Symonse Groot and Rebecca du Trieux.
Rebecca du Trieux dau. of Phillipe Du Trieux and Susanna [du Chesne] DeChenay.
Phillipe born 1585 in Robaix, France.
BR "Vanie"
"
Vanie kender altså hele sin Van Antwerpen familie i USA, og er kommet tilbage til 1634,
(til sammenligning er jeg kun kommet til 1643, med min Giversen familie i Danmark).

Søger man på "Daniel Jance Van Antwerpen" får man ingen svar,
men søger man på "Daniel Janse Van Antwerpen" får man hudredvis af Amerikanske hits.

Dem har Vanie helt styr på, men hvem finder hans slægtninge i Holland?
forældre og søskende i 1600 tallet, og gerne frem til evt. nulevende slægtninge??

Lidt uden for Kandu' s normale erfaringsområde,
(jeg troede van Antwerpen emigrede ca 1850 lige som de fleste danskere).
Måske kom jeg til at love for meget?
Svend

Accepteret svar
Fra : senta

Modtaget 110 point
Dato : 24-02-04 19:24

Du får loige disse i fuld længde, har travlt, og ja det er uden for normal område men en udfordring
Jeg ved ikke om disse data kan bruges men det er alt fra FS:
Senta
International Genealogical Index / Continental Europe - 10
Select records to download - (50 maximum)
1. DANIEL JANSE VAN ANTWERP - International Genealogical Index
Gender: Male Birth: 1635 , , Netherlands

2. Paulus Van Antwerp - International Genealogical Index
Gender: Male Birth: About 1833 Dubbeldam, Zuid Holland, Netherlands

3. DANIEL JANSE VAN ANTWERP OR VAN ANTWERPEN - International Genealogical Index
Gender: Male Birth: 1635 , , Netherlands

4. Jan Of Antwerp - International Genealogical Index
Gender: Male Birth: < 1607> <, , Netherlands>

5. Paulus Van Antwerp - International Genealogical Index
Gender: Male Birth: About 1833 Dubbeldam, Zuid Holland, Netherlands

6. Daniel Janse VAN ANTWERP - International Genealogical Index
Gender: Male Birth: 1635 , , Netherlands

7. Paulus Van Antwerp - International Genealogical Index
Gender: Male Marriage: 22 NOV 1863 <Dubbeldam, Zuid Holland, Netherlands>

8. FREDERICK S VAN ANTWERP - International Genealogical Index
Gender: Male Marriage: 29 JAN 1889 Lancaster, , , Netherlands

9. DANIEL JANSE VAN ANTWERP OR VAN ANTWERPEN - International Genealogical Index
FamilySearch™ International Genealogical Index v5.0 Continental Europe
Family Group Record
Search Results | Download

Husband
DANIEL JANSE VAN ANTWERP Pedigree

Birth: 1635 , , Netherlands
Christening:
Marriage: About 1669 Schenectady, Schenectady, New York
Death:
Burial:

Father: JAN VAN ANTWERP Family
Mother:

Wife
MARIETJE GROOT Pedigree

Birth: About 1648 Of Shenectady, , Schenectady, New York
Christening:
Marriage: About 1669 Schenectady, Schenectady, New York
Death:
Burial:

Father: SIMON SYMONESE GROOT Family
Mother: REBECCA DU TRIEUX OR TRAUX

Children

1. Unavailable Pedigree

2. Unavailable Pedigree

3. Unavailable Pedigree

4. Unavailable Pedigree

5. Unavailable Pedigree

6. Unavailable Pedigree

7. Unavailable Pedigree

8. Unavailable Pedigree

© 1999-2002 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved. English approval: 3/1999
Use of this site constitutes your acceptance of these Conditions of Use (last updated: 3/22/1999).
Privacy Policy (last updated: 10/12/2001). 30 http://www.familysearch.org v.2.5.0

Jan Of Antwerp
Male Family

Event(s):
Birth: < 1607> <, , Netherlands>

Christening:
Death:
Burial:

Messages:

Gender: Male Marriage: About 1669 , , Netherlands

10. JAN VAN ANTWERP - International Genealogical Index
Gender: Male Marriage: 02 DEC 1736 Hillegersberg, Zuid Holland, Netherlands

prev | next Prepare selected records for download

Return to top of page

Fra : svendgiversen

Dato : 24-02-04 21:11

Det var jo allerede mange,

dog mange gengangere af: DANIEL JANSE VAN ANTWERP OR VAN ANTWERPEN.
Mon JANSE betyder Jans søn, næsten som i skandinavien?

Jeg mener at have hørt at Hollænderne simpelt hen afskaffede 3-4 sohn/sen bogstaver,
men ved ikke hvornår?

Så er dert jo nok Jan Van Antverpen født 1607 vi skal fokusere på?
Svend

Fra : senta

Dato : 24-02-04 21:25

Sikkert og den sidste på FS. har du tjekket Boerne der udvandrede fra Holland til USA ca.1600...Vanie kan jo være efterkommer efter en af dem.
Senta

Fra : svendgiversen

Dato : 24-02-04 21:56

Boerne udvandrede til Sydafrika mig bekendt, og langt senere.

Vanies familie må have hørt de første Amerikanere,
(vi hører jo kun om de fine engelske og franske familier).

Var Hollænderne ca 100 år før os?
(nærmere centraleuropa)
Kulturelt, men også med hensyn til registreringer?

Og navne skifte?
(jeg må vist spørge mine Hollandske kollegaer)
Svend

Fra : svendgiversen

Dato : 24-02-04 22:05

Et mærkeligt halvt mail fra Vanie:
"
msterdam, Holland married Jan Johannes Peek b:1615 New Amsterdam d:1675 Schenectady NY.

The Peek line joins the Van Antwerp line dec. 22, 1706.

BR Clyde "Vanie"
"
Det er vist ikke kun et A han ikke har fået kopieret med?
(og hvorfor svarer han ikke på Frost og Hansen)
Svend

Fra : senta

Dato : 24-02-04 22:08

Holland og lidt historie samtidig grundlægges i1603
Hollandsk Østindisk Kompagni
http://www.fredsakademiet.dk/tid/1600/tid16.htm

http://www.etn.lu.se/~anders_ll/home/txt%5C93ftxt.htm
Senta

Fra : senta

Dato : 24-02-04 22:11

International Genealogical Index / Continental Europe - 94 hit på Jan Johannes Peek fra 1600 til 1800
senta

Fra : senta

Dato : 24-02-04 22:28

og hvorfor svarer han ikke på Frost og Hansen)
Han har ikke set alt materiale tigennem du har sendt til ham, måske er han i vildrede med hvad han skal gøre, samtidig tale med sin familie osv.
Senta

Fra : svendgiversen

Dato : 24-02-04 22:40

Godt vi ikke fik alle 94 Peeks.
Ham født i 1615 og hans efterkommere rækker.

Vi kender jo Peek som et engelsk ord,
men det er altså også et Hollandsk slægtsnavn,
(og et dyrt slidbestandigt plastmateriale, måske opfundet af Mr. Peek)

Vist ikke det rette forum for en Nederlandsk kultur debat,
og Vanie ved tilsyneladende mer om familien i Holland end han først gav udtryk for?
Svend

Fra : svendgiversen

Dato : 24-02-04 22:50

Dette bekræfter mangler i det sidste mail:
"
Hi Svend,
Sorry for the short E-Mail. Disregard it. COMPUTER ERROR!!!!!!!!!

Re: Frost-Hansen first.
Agree. We can get to the Dutch family latter. I am very happy that you have offered to help with this side. Thank you very much!!

About my experience. I have been doing this for 35 years. [without a computer]
I have one of my lines [Wentworth] back to the year 1040. this is documented as correct.
Another line I have to 1220. So much for my experience!!
Re: Symon Symonse Groot born:1628 in Netherlands. died:1699 in Schenectady NY He came to New Netherland on the ship "Prince Maurice" in the service of West India Co.
His wife Rebecca Du Trieux b:1636 in New Amsterdam Thrie daughter Maria Groot married D.J. Van Antwerpen [my first settler - Grandfather]
Rebecca Du Trieux daughter of Pillipe Du Trieux b:1585 Roubaix, France d: sep 8 1653 New Amsterdam and Susanna [du Chsne] De Chinay b:1601, Sedan, lorrain, France
Phillipe, a Walloon, came to New Amsterdan in 1624 on the ship "The New Amsterdam" with Peter Minuit [Gov, Gen. 1624-1629] Phillipe was killed by Indians in 1653
Hope this info. helps when we get to the Dutch!!
BR. Clyde "Vanie"
"
Vi har altså med en særdeles erfaren slægtsforsker at gøre,
(Jeg kender kun Islændinge, der er kommet længere tilbage).

Men som det fremgår, vi klarer de danske familier først,
Svend

Fra : senta

Dato : 25-02-04 16:01

Sjovt hvor langt Vanie kan kommer tilbage i sin familie, det kan være det er ham selv der har indsendt disse oplysninger.
Hvad med Maxyne's Familien ??
Senta
10. Mary De Antwerp - International Genealogical Index
Gender: Female Birth: 1095 Lower Lorraine, , Normandie Province, France

Fra : senta

Dato : 25-02-04 16:21

http://freepages.genealogy.rootsweb.com/~wentworth/dat6.html#3
Wentworth, Richard
Kanske det er Vanie's hjemmeside ?
Senta
Birth : 1077 Woodhouse, York, England
Gender: Male
Parents:
Father: De Wentworth, Henry

Family:
Children:
Wentworth, Michael

Fra : senta

Dato : 25-02-04 16:33

Lidt om Van Antwerp og familien,kanske det er Vanie der står for denne side ??
Senta
http://www.schenectadyhistory.org/families/firstsettlers/vant_vaneps.html

Fra : svendgiversen

Dato : 25-02-04 17:04

Husk at Vanie ikke har computer,
(og så sikkert heller ikke hjemmeside).

Jeg har antydet kontrasten mellem Van Antwerpen materialet og Hansen...
Svend

Fra : senta

Dato : 25-02-04 17:08

"Husk at Vanie ikke har computer,
(og så sikkert heller ikke hjemmeside)."
Han kan med sine 35år's forskning ha' hjulpen en anden ?
Senta

Fra : svendgiversen

Dato : 25-02-04 17:23

Det har han, eller de har hjulpet ham?
Under vist Google News fandt jeg en hel "Van Antwerpen Family" diskusion,
med Bill Van Antwerb og mange flere; Bill er jo William, hvad er Clyde mon?
Svend, der må holde lav profil indtil mandag.

Fra : senta

Dato : 25-02-04 17:44

Denne side er fra THE SCHENECTADY DIGITAL HISTORY ARCHIVE
http://www.schenectadyhistory.org/families/firstsettlers/vant_vaneps.html der igen er fra
http://www.countyofschenectady.com/welcome/index.php New York' state hvad det så en dækker over.

Clyde, jeg tænker på filmen Bonnie og Clyde , når jeg høre navnet Clyde, eller e?
n forkortelse af
CLYDE m,f English
Pronounced: KLIED
From the name of the River Clyde in Scotland

Vanie kan være jo slægtsforsker eller historiker. ?
Senta

Fra : senta

Dato : 25-02-04 18:17

Da Vanie ikke har PC.er kan han ikke søge på nettet og på FS. ergo, for hver gang han besøger mormonernes arkiv skal han betale et beløb for at se de forskellige kirkebøger, mikrofilm o.s.v. , han ønsker at finde sine aner i, efter Amerikanske forhold kan det blive en dyr affære for ham, speciel hvis det er for ham selv, er det for andre han søger aner , betaler de en timeløn for det arbejde Vanie udføre, derfor er en slægtsbog kostbar i USA.

Kun en af mange slægtsforsker i USA:
Se lige denne side om

Slægts forskning udføres i
Danmark, Sverige, Norge, Finland, Island og Nordtyskland (Slesvig-Holsten)

http://www.familien-hansen.dk/ScanGen/
Prisen for complet genealogisk forskning er 250 kroner I timen for korte projekter.
Senta

Fra : svendgiversen

Dato : 25-02-04 19:54

>kan det blive en dyr affære for ham, ...

No problem, onkel Sigurd er meget velhavende og har tilbudt at betale,
og da Vanie er pro. er det kun et spørgsmål om tid.
Svend

Fra : senta

Dato : 25-02-04 20:37

>kan det blive en dyr affære for ham, ...
Hvis han selv skal finde sine egne aner i Holland, belgien, Frankrig, England, jeg ønsker ham held og lykke med den forskning.
Senta

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-11-05 17:29