Slægten Harmann fra Handbjerg
Fra : Rytterknaegten
Vist : 1110 gange
499 point
Dato : 03-01-04 18:11

Hjææælp, jeg er kørt noget fast i at finde een Johannes Harmann, efternavnet ER jeg meget usikker på er stavet rigtigt. Nævnte Johannes skulle efter sigende være af Gårdmandsslægt på Hanbjerg/Handbjerg egnen. ER der nogen der kender noget til slægten, og kan hjælpe mig med at finde "Rødderne", vil jeg blive meget taknemmelig. Jeg ved godt det ikke er megen oplysning jeg kan videregive, MEN det KUNNE jo være der sad en af kanduvennerne derude, der kunne hjælpe mig. PÅ FORHÅND TAK, og et Glædeligt Nytår til alle kandu brugere.
Mvh Rytterknaegten.

Fra : svendgiversen

Dato : 03-01-04 18:26

Er det her vi skal søge?

Handbjerg sogn, Hjerm herred, Ringkøbing amt
Svend

Fra : hertzum

Dato : 03-01-04 18:28

Hej Rytterknægt.

Prøv eventuelt at søge i Mormonernes database på:

http://www.familysearch.org

Der har de en Harmann der er fra Frederiks-kanten, men måske kan du den vej finde lidt yderligere informationer.
mvh hertzum

Fra : senta

Dato : 03-01-04 18:43

På FS. er der 10xhit på Harmann,prøv lige at søge der, ellers lidt oplysninger om hvad årstal, sted osv det drejer sig om
Senta
You searched for: Johannes Harmann
Exact Spelling: Off
[refine search]
Prepare selected records for download

International Genealogical Index / Denmark - 10
Select records to download - (50 maximum)
1. JOHANNES HARMANN OR HORMANN - International Genealogical Index
Gender: Male Birth: About 1778

2. JEAN PIERRE HARMAN - International Genealogical Index
Gender: Male Christening: 27 OCT 1790 Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark

3. JEAN PIERRE HARMAN - International Genealogical Index
Gender: Male Marriage: 16 NOV 1800 Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark

4. JOHAN CHRISTOPHER HARMANN OR HORMANN - International Genealogical Index
Gender: Male Birth: 23 JAN 1804 Frederiks, Viborg, Denmark

5. JOHAN JACOB HARMANN OR HORMANN - International Genealogical Index
Gender: Male Christening: 26 OCT 1816 Frederiks, Viborg, Denmark

6. Johannes Danielsen Harmann - International Genealogical Index
Gender: Male Birth: 01 MAR 1822 Kragelund, Viborg, Denmark

7. JOHN CHRISTOFFER HARMANN OR HORMANN - International Genealogical Index
Gender: Male Marriage: 20 NOV 1845 Frederiks, Viborg, Denmark

8. JOHAN JACOB HARMANN - International Genealogical Index
Gender: Male Marriage: 05 DEC 1848 Frederiks, Viborg, Denmark

9. JOHANNES HARMANN - International Genealogical Index
Gender: Male Christening: 23 MAR 1851 Frederiks, Viborg, Denmark

10. JOHAN CHRISTOFFER HARMANN - International Genealogical Index
Gender: Male Christening: 13 AUG 1856 Frederiks, Viborg, Denmark

prev | next Prepare selected records for download

Return to top of page

If you don't find what you are looking for in these
records, I can provide Research Guidance
on additional sources to search.

© 1999-2002 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved. English approval: 3/1999
Use of this site constitutes your acceptance of these Conditions of Use (last updated: 3/22/1999).
Privacy Policy (last updated: 10/12/2001). 27 http://www.familysearch.org v.2.5.0

Fra : svendgiversen

Dato : 03-01-04 18:52

Mon ikke han er kartoffeltysker?
Hvis ja: Dem kender jeg nogle af, som så sikkert kan hjælpe dig,
(var det ikke dig der hjalp mig med min Bornholmske Giversen familie, jeg vil gerne gøre gengæld).
Svend Giversen

Fra : senta

Dato : 03-01-04 18:53
Fra : jkrjk2

Dato : 03-01-04 19:09

Hvornår levede han???
Jeannie

Fra : Varla

Dato : 04-01-04 09:50

I ældre tider stavede man ofte som vinden blæste, og apropos kartoffeltyskerne, så har jeg set at de samme navne skrevet forskelligt afhængigt af om det var i nærheden af Flensborg, eller det var i nærheden af Viborg.

Jeg vil derfor foreslå at du også kikker efter varianten Haamann, udtales Haemann, så måske også Hamann.

MVH
Varla

Fra : Rytterknaegten

Dato : 04-01-04 10:10

Hej til Alle, og Tak. Jeg er selv ret ny på dette felt, så jeg er beæret over at Topnavnene vil hjælpe mig.
Svend: det er nok rigtigt Vedr: søgningen!! det passer også med Amtet, ikke nok med Handbjerg spøger, det gør Byerne: Struer, Vinderup også.
Senta: Hvad står FS for??et svar fra hertzum, siger der er en Harmann på Frederiks kanten, så Svend G, kan måske have ret mht; Kartoffeltyskere.
Til Jeannie: Johannes skulle i dag være omkring de 70 År, om Han er i live ved jeg ikke, men mon ikke noget af Slægten er endnu??
Varla: Jeg har søgt på Hamann, men intet fundet.
Stor Tak til alle der hjæjper mig.
Rytterknægten,

Fra : svendgiversen

Dato : 04-01-04 10:10

Det med kartoffeltyskeren Harmann er jo kun mit gæt,
(det tyskklingende navn og de mange fra Frederiks).

Dette tyder jo modsat på en gammel dansk slægt:
>Johannes skulle efter sigende være af Gårdmandsslægt på Hanbjerg/Handbjerg egnen.

Men rigtigt, når han ikke er fundet på nuværende tidspunkt, er navnet sikkert stavet forkert;
kun må vi også overveje mere danske varianter eks. vis Herman.

Hvad med at lægge en søger ind under "sognetræf",
hvis det er Handbjerg øst for Struer, er der slet ingen der.
Svend

Fra : svendgiversen

Dato : 04-01-04 10:19

Vi trykkede på "send" samtidigt,

kun bør du vide at de topnavne du hentyder til
er langt bedre til at finde finde personer, der levede for 2-300 år siden.
Svend

Fra : svendgiversen

Dato : 04-01-04 10:36

Af de ca 8 nulevende Harmann familier i Danmark,

har 2 E-mail hos TDC: http://www.epost.dk/

Måske er er Hanne eller Uwe i familie med din Johannes?
Svend

Fra : svendgiversen

Dato : 04-01-04 11:01

Og der bor flere Hermann i Struer området,
Svend

Fra : jkrjk2

Dato : 04-01-04 11:53

Prøv at bestille
Samfundet for dansk genealogi og Personalhistorie 1998, historisk Tidsskrift 1998 (Nr. 1 & 2) på dit bibliotek.

Der står åbenbart noget om nogen/nogle med slægtsnavnet Harmann:
"Kellinghusen, Anna Rosina, 42 - Daniel, 44, 49, 50, 51, 61, 65, 68, 69, 72 - Daniel Jensen, 43 - Else Sophie, 42 - Hans, 50, 51, 65, 68, 69 - Hans Mikkel, 49 - Harman, 49 - Harmann, 49 - Herman, 50 - Hermann, 50 - Jens, 35, 38, 40, 41, 49, 51, 57, 64, 65 - Mette, 51, 61, 62 - Mette Scholastica, 34-73 - Niels, 49 - Thomas, 50"

Hilsen Jeannie

Fra : Varla

Dato : 04-01-04 12:25

Jeg har faktisk en enkelt Harmann, men det må være en skrivefejl idet både broderen og faderen benævnes Hartmann.

Min oldemor var født Haamann, og hendes far, farfar og oldefar brugte efternavnet Haamann.
Dette er længe før danskerne generelt gik over til faste efternavne, og indikerer at enten har de været rige købmandsfolk/byfolk eller adelige, og det var de bestemt ikke - de var bønder - eller også har de haft rødderne syd på. D.s.v. det i århundreder danske område ned til og med Altona/Hamborg, måske Pommern (Vorpommern / udtalt Forpommern) eller som i mit tilfælde hvor en anden gren kommer fra Sydtyskland/Frankrig, og det har jeg også Haamann-navnet mistænkt for.

Svend Aage Mikkelsen har også et betragteligt antal personer med navnet Haamann fra Hanved sogn (nu Handewitt) ved Flensborg, nu Flensburg.

Hvis du ikke har nogle af disse indikationer, så underbygger det egentligt teorien om en skrivefejl hos en eller anden præst - eller slægtsforsker - der må følges først.

Vær også opmærksom på at mange danske præster "i gamle dage" var uddannet i bl.a. Rostock (mellem de 3 første danske universiteter og oprettet i samme periode som universiteterne i Lund og i København - derfor præsteuddannelse i Rostock, men de havde tysk skriftsprog og mange danske navne er derfor blevet noget "fortyskede" når de blev nedskrevet).

MVH
Varla

Fra : senta

Dato : 04-01-04 15:51

Senta: Hvad står FS for??
Mormonernes database , der er mange oplysninger at hente, du skal bare huske de skal tjekkes i kirkebøgerne da der kan være fejl i deres oplysninger.
http://www.familysearch.org/Eng/Search/frameset_search.asp
Folketællinger fra DDA:
http://ddd.dda.dk/asp/dddform.asp
Senta

Fra : senta

Dato : 04-01-04 16:05

På denne side findes Dansk vejledning i brug af FS. http://www.familysearch.org Database , siderne kan printes ud.
http://www.genealogi-kbh.dk/sidste.htm
Senta

Fra : Rytterknaegten

Dato : 10-01-04 05:31

Hej til alle der har hjulpet mig. Det er først nu det er Weekend jeg kan kigge rigtigt på det i har sendt, da jeg arbejder om natten, og egentlig kun har Lørdagen, jeg kan koncentrere mig I. Et andet "Problem" er: Kan man fordele points mellem Dem der hjælper een her i kandu?? Er der et Landsarkiv i Viborg? og er der en mulighed for en Sjællænder at komme ind nogen steder og søge med Pc´en i arkiver?
Mvh Rytterknægten

Fra : Rytterknaegten

Dato : 10-01-04 05:31

Fra : senta

Dato : 10-01-04 11:28

Der findes samtidig mange små lokal arkiver i Danmark.
alt sammen findes på denne adresse.

http://www.sa.dk/default.htm
senta

Fra : jkrjk2

Dato : 10-01-04 16:16

Prøv at bringe din efterlysning på Vinderups hjemmeside (måske er der bid)
http://www.lokalarkiver.dk/vinderup/efterlysning/Efterlysning.htm

Eller ring til arkivet i åbningstiden.
http://www.lokalarkiver.dk/vinderup/

Hilsen Jeannie

Accepteret svar
Fra : senta

Modtaget 499 point
Dato : 16-01-04 20:56

Fra FS.
Senta
IGI Individual Record FamilySearch™ International Genealogical Index v5.0
Denmark
Search Results | Download | Pedigree

ANNA MARIA HARMANN OR HORMANN
Female

Event(s):
Birth: 13 JAN 1811 Frederiks, Viborg, Denmark

Christening:
Death:
Burial:

Parents:
Father: JOHANNES HARMANN OR HORMANN Family
Mother: ANNA OR ELISABETH BARBARA HEROLD

Messages:
Form submitted by a member of the LDS Church. The form lists the submitter's name and address and may include source information. The address may be outdated. Details vary. To find the form, you must know the batch and sheet number.

Source Information:
Batch Number: 8683006
Sheet: 09
Source Call No.: 1396257 Type: Film

Privacy Policy (last updated: 10/12/2001). 29 http://www.familysearch.org v.2.5.0

Fra : junej

Dato : 16-01-04 22:20

Hej Rytterknaegten.

jeg er selv låst fast nu. har haft kontakt til præsten i handbjerg og han kommer desværre ifgl. præsten ikke fra Handbjerg. Der har ikke boet nogle ved deres navn i byen ifgl de "lokale". Jeg håber at vi finder ham en dag. Det ville glæde mor.
Knus

Godkendelse af svar
Fra : Rytterknaegten

Dato : 17-01-04 00:07

God Aften, ja Nu har jeg givet point´s videre. Så vil jeg begynde at efterforske noget af det materiale jeg har modtaget. Jeg ved ikke hvor "passende" det er at lade spørgsmål stå åbne? Jeg har ikke været med saa længe her på kandu. Men hvis intet "giver pote" i min søgen, kan jeg vel åbne spørgsmålet igen. Uden at vide om jeg finder noget jeg kan bruge, giver jeg hermed Senta mine point´s, men samtidigt Takker jeg alle der har hjulpet, I har været fantastiske. KAN man fordele point´s, så der bliver noget til alle?
I er velkomne med kommentarer på mail: Jovach@mail.tele.dk
Mvh og God Weekend til jer alle.
Rytterknaegten.

Du har følgende muligheder