Kom Giversen fra Lerkenfeldt
Fra : svendgiversen
Vist : 3639 gange
200 point
Dato : 31-12-03 10:18

Følgende fik jeg fortalt som barn:

Kroejeren i Skals havde tre sønner, der grundlagde hver sin gren af familien.
De blev kaldt gæstGiverens sønner, deraf opstod navnet Giversen.

Da jeg begyndte at forske i slægten, fandt jeg ganske rigtigt ved slægtninges hjælp:
Kroejeren med de tre sønner.

Ses bl.a. af denne fjerne slægtning: Niels Giversen Nielsens hjemmeside:
http://home6.inet.tele.dk/nelsn/giver.web/default.htm
Niels nedstammer fra den mellemste søn Anders, jeg fra den ældste Peder;
de fleste efterkommere har den yngste søn Jens.

Kromanden Anders født 1724 havde en far:
>Jens Andersen Giversen dør i Skals 1746, 56 år gammel
Hans far Anders Giversen er ifølge Niels Nielsen født ca. 1630,
det rigtige år er vist 1643, så kan vi ikke komme længere tilbage medmindre …

Flere oplysninger om Skals, med kirkebøger m.m. har Niels lagt frem på nettet her:
http://www.nielsn.esenet.dk/

Men over hundrede år før disse cognomine Giversen levede i Skals som fæstere under Lynderupgård,
knoklede andre Giversen med hoveri arbejde under Lerkenfeldt.

Hvem finder den yngste af disse Giversen?
(udtales nærmere som Gyversen på jysk).

Lykkes det også at finde en forbindelse til vor Giversen familie i Skals??
fordobles point summen.
God fornøjelse, det er endnu ikke lykkedes for os.
Svend

Fra : senta

Dato : 01-01-04 17:05

Er det den Jens Andersen Giversen du søger
godt nytår
Senta
http://home6.inet.tele.dk/nelsn/giver.web/per00023.htm

Fra : senta

Dato : 01-01-04 17:08

Lidt om Lynderupgård.
senta
Rosenkrantz Christoffer Eilersen Stygge til Lynderupgård, lensmand Sæbygård (d 7.7.1565) ugift ; 1536-174 ; 1537-619 ; 1540-076 ; 1540-369 ; 1541-297 ; 1541-298 ; 1542-005 ; u 1544-025 ; mdm u 1545-161 ; 1546-046 ; 1546-175 ; 1546-183 ; 1546-192 ; v 1546-312 ; mdm 1547-052a ; mdm 1547-143a ; komm (overstreget) 1547-160 ; 1549-165c ; u 1549-183 ; ham el Christoffer Nielsen ? komm 1550-137d

Fra : senta

Dato : 01-01-04 17:13
Fra : senta

Dato : 01-01-04 17:15

Fra FS. er det dine
Senta
Individual Record FamilySearch™ Ancestral File v4.19

Morgens GYVERSEN OR GIVERSEN (AFN: 56B7-P6) Pedigree
Sex: M Family

Event(s):
Birth: 1680
Of Vesterbolle, Viborg, Dnmr.
Burial: 4 Mar 1750
Fandrup, Farso, Aalborg, Dnmr.

Parents:

Marriage(s):
Spouse: Karne PEDERSDATTER (AFN: 56B7-SP) Family
Marriage: 30 May 1745
Farso, Aalborg, Dnmr

Spouse: Sophie JENSDATTER (AFN: 56B7-QC) Family
Marriage: 12 Jun 1712
Vesterbolle, Viborg, Dnmr.

Spouse: Johanna ESPENSDATTER (AFN: 56B7-RJ) Family
Marriage: 27 Dec 1708
Vesterbolle, Viborg, Dnmr.

Submitter(s): Details

About Ancestral File:
Ancestral File is a collection of genealogical information taken from Pedigree Charts and Family Group Records submitted to the Family History Department since 1978. The information has not been verified against any official records. Since the information in Ancestral File is contributed, it is the responsibility of those who use the file to verify its accuracy.

Please Note:
Names and address of submitters to Ancestral File and those who have a research interest are provided to help in the coordination of research. The use of this information for any other purpose, including commercial use, is strictly prohibited.

© 1999-2002 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved. English approval: 3/1999
Use of this site constitutes your acceptance of these Conditions of Use (last updated: 3/22/1999).
Privacy Policy (last updated: 10/12/2001). 27 http://www.familysearch.org v.2.5.0

Fra : senta

Dato : 01-01-04 17:18

10xGyversen, Giversen fra Viborg med Pedigree Resource
3x Ancestral File -
Senta
You searched for: Gyversen
Exact Spelling: Off
[refine search]

Pedigree Resource File - 10
1. Mogens Gyversen - Pedigree Resource File
Gender: M Birth/Christening: 1680 of Vesterbolle,Viborg,Denmark

2. Mogens Gyversen - Pedigree Resource File
Gender: M Birth/Christening: 1680 Vester Bolle, Viborg, Denmark

3. Mogens GYVERSEN - Pedigree Resource File
Gender: M Marriage: 27 Dec 1708

4. Mogens GYVERSEN - Pedigree Resource File
Gender: M Marriage: 12 Jun 1712

5. Mogens GYVERSEN - Pedigree Resource File
Gender: M Marriage: 12 Jun 1712

6. Mogens GYVERSEN - Pedigree Resource File
Gender: M Marriage: 12 Jun 1712

7. Mogens GYVERSEN - Pedigree Resource File
Gender: M Marriage: 27 Dec 1708 Vesterbolle, Viborg, Denmark

8. Morgens GYVERSEN OR GIVE - Pedigree Resource File
Gender: M Marriage: 27 Dec 1708 Vesterbolle, Viborg, Dnmr.

9. Morgens GYVERSEN OR GIVERSEN - Pedigree Resource File
Gender: M Marriage: 27 Dec 1708 Vesterbolle, Viborg, Denmark

10. Morgens GYVERSEN OR GIVE - Pedigree Resource File
Gender: M Marriage: 12 Jun 1712 Vesterbolle, Viborg, Dnmr.

prev | next

Return to top of page

Fra : senta

Dato : 01-01-04 17:20

1. Anders Jensen Cognomine Giversen - International Genealogical Index / DE
Gender: Male Christening: 1723 Of, Skals, Viborg, Denmark

2. Anders Jensen Cognomine Giversen - International Genealogical Index / DE
Gender: Male Christening: 1723 Of, Skals, Viborg, Denmark

3. Anders Andersen Giversen - International Genealogical Index / DE
Gender: Male Birth: About 1761 Skals, Viborg, Denmark

4. Anders Andersen Giversen - International Genealogical Index / DE
Gender: Male Birth: About 1761 Skals, Viborg, Denmark

5. ANDERS ANDERSEN OR GIVERSEN - International Genealogical Index / DE
Gender: Male Marriage: 25 JUN 1843 Lynderup, Viborg, Denmark

Matches: International Genealogical Index/Denmark - 5

Fra FS:er det dine
Senta
Vital Records Index - Denmark
6. Anders ANDERSEN OR GIVERSEN - Vital Records Index / DE
Gender: M Marriage: 25 Jun 1843 Lynderup, Viborg, Denmark
7. Anders ANDERSEN GIVERSEN - Vital Records Index / DE
Gender: M Birth/Christening: 14 Nov 1863 Vorde, Viborg, Denmark
Matches: Vital Records/Denmark - 2
Return to top of page

Fra : senta

Dato : 01-01-04 17:22

På DDa. er der 54x hit på Giversen kan du bruge dette
Senta
Samtlige personer i husstanden

viborg, Rinds, Skals, Schaltz, , , 29, FT 1787
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested

Anders Jensen [Giversen], 64, gift, husbond [sognefoged], bonde og gårdbeboer,
Birte Pedersdatter [Vorre], 66, gift, madmoder, [krokone Skals kro],
Anders Andersen [Giversen], 26, ugift, søn, ,
Jens Andersen [Giversen], 18, ugift, søn, ,
Maren Jacobsdatter, 19, ugift, tjenestepige, ,
Jacob Pedersen [Vorre], 52, ugift, madmors bror, nyder pension fra hospitalet,
Christen Olesen, 6, ugift, datters uægte barn, ,

Fra : senta

Dato : 01-01-04 17:29
Fra : senta

Dato : 01-01-04 17:31

Lidt historie om Lynderupgård
Senta
http://www.taarupgaard.dk/historie.htm

Fra : senta

Dato : 01-01-04 17:33

Fra Fs.
Senta
IGI Individual Record FamilySearch™ International Genealogical Index v5.0
Denmark
Search Results | Download | Pedigree

Jens Andersen Giversen
Male Family

Event(s):
Birth:
Christening: About 15 MAY 1769 Skals, Viborg, Denmark

Death:
Burial:

Parents:
Father: Anders Jensen Cognomine Giversen Family
Mother: Birgithe Pedersdatter Worre

Marriages:
Spouse: Kirsten Pedersdatter Family
Marriage: 28 NOV 1800 Skals, Viborg, Denmark

Messages:
Record submitted after 1991 by a member of the LDS Church. No additional information is available. Ancestral File may list the same family and the submitter.

Source Information:
No source information is available.

Privacy Policy (last updated: 10/12/2001). 28 http://www.familysearch.org v.2.5.0

Fra : senta

Dato : 01-01-04 17:51
Fra : jkrjk2

Dato : 01-01-04 18:40

Hej Svend!
Hvis den ældste er fra 1630, hvem er så ham her?
Anders Jensen Giversen

Dato Sted Kilde
Født : Abt 1590 Ejstrup, Skals
-------
og hans far:
Jens Giversen

Dato Sted Kilde
Født : 1550 - -

----------------
Fra:
http://home6.inet.tele.dk/nelsn/giver.web/per00130.htm#0

Jeannie

Fra : senta

Dato : 01-01-04 19:00

Fra FS;
Senta
FamilySearch™ International Genealogical Index v5.0 Denmark
Family Group Record
Search Results | Download

Husband
Anders Jensen Cognomine Giversen Pedigree

Birth:
Christening: 1723 Of, Skals, Viborg, Denmark
Marriage: 27 NOV 1746 Skals, Viborg, Denmark
Death:
Burial:

Father: Jens Andersen Cognomine Giversen Family
Mother: Unavailable

Wife
Birgithe Pedersdatter Worre Pedigree

Birth:
Christening: 1722 Of, Skals, Viborg, Denmark
Marriage: 27 NOV 1746 Skals, Viborg, Denmark
Death:
Burial:

Father: Peder Worre Family
Mother: Johanne Henricksdatter

Children

None

Privacy Policy (last updated: 10/12/2001). 26 http://www.familysearch.org v.2.5.0

Fra : svendgiversen

Dato : 01-01-04 19:42

Han er en af de rigtige, Senta
>Morgens GYVERSEN OR GIVERSEN (AFN: 56B7-P6) Pedigree

Lerkenfeldt ligger i nærheden af Vesterbølle, og der var vist flere Giversen der.

Når jeg spørger efter den yngste, er det for at spore en evt. forbindelse til de yngre Giversen i Skals.
Helt sikkert min familie som vi kender tilbage til
>Anders Giversen er ifølge Niels Nielsen født ca. 1630, det rigtige år er vist 1643.

>Hvis den ældste er fra 1630, hvem er så ham her?
>Anders Jensen Giversen Født : Abt 1590 Ejstrup, Skals

Godt spørgsmål, Jeannie.

Der er desværre vist tale om formodninger?
>Anders Giversen er ifølge Niels Nielsen født ca. 1630, det rigtige år er 1643.
Han havde måske en far Jens Andersen Giversen født ca 1590
med en evt. far Jens Giversen Født ca 1550.

Det er disse meget tvivlsomme formodninger vi prøver at erstatte
med facts, evt. via link til den ældre "Lerkenfeldt" Giversen familie.

Lige hjemkommet fra nytårsfest,
Godt Nytår med godt samarbejde,
Svend

Fra : svendgiversen

Dato : 01-01-04 19:58

Og senta,
alle Giversen fra Skals i 1700 tallet og senere kender vi.

Der var også nogle Giversen på Bornholm, som vi også kan se bort fra
(medmindre de stammer fra Lerkenfeldt?).
Svend

Fra : senta

Dato : 01-01-04 20:45

Er det din
Senta
Individual Record FamilySearch™ Pedigree Resource File

Sophie JENSDATTER Compact Disc #64 Pin #308204 (AFN: 56B7-QC)
Sex: F

Event(s):
Christening: 20 Sep 1685 Place: Of Vesterbolle, Viborg, Dnmr.
Burial: 25 Nov 1742 Place: Vesterbolle, Viborg, Dnmr.

Parents:
Father: Jens JENSEN Disc #64 Pin #308201
Mother: Kirsten NIELSDATTER Disc #64 Pin #308202

Marriage(s):
Spouse: Morgens GYVERSEN OR GIVE Disc #64 Pin #308483

Marriage: 12 Jun 1712 Place: Vesterbolle, Viborg, Dnmr.

Spouse: Mogens GYVERSEN Disc #64 Pin #308487

Marriage: 12 Jun 1712 Place:

Notes and Sources:
Notes: Available on CD-ROM Disc# 64
Sources: None

Submitter:
Karen Giles CARLILE
1333 S. 300 W. Bountiful,Utah 84010

Submission Search: 2041120-0620103140235
CD-ROM: Pedigree Resource File - Compact Disc #64
CD-ROM Features: Pedigree View, Family View, Individual View, Reports, Downloadable GEDCOM files, Notes and Sources.
Order Pedigree Resource File CD-ROMS

About FamilySearch Pedigree Resource File:
The Pedigree Resource File is a new lineage linked database of records available on compact disc containing family history records submitted by individuals through FamilySearch Internet Genealogy Service. Family information is organized in family groups and pedigrees and includes submitted notes and sources. Many charts and reports can be printed from this data. Each disc contains about 1.1 million names. With the publication of every five discs, a master index for those discs will be published and packaged with that set of discs. With the publication of every 25 discs, a master index for those discs will also be published and packaged with that volume of discs. Discs may be purchased as sets or volumes.

Please Note:
Submitter information is provided to help in the coordination of personal family history research. Use of this information for any other purpose, including marketing, advertising, or commercial solicitation, is strictly prohibited.

Privacy Policy (last updated: 10/12/2001). 30 http://www.familysearch.org v.2.5.0

Fra : svendgiversen

Dato : 01-01-04 21:07

Ja, det må jo være Mogens Giversens kone,

men var der kun én Mogens Giversen?
(du har jo en halv snes stykker ovenfor)
Er han født i 1680??

Og blev han gift i 1708, i 1712 eller begge???

Da vi nu er fremme i 1700 tallet
og den ældste Giversen, der med sikkerhed levede i Skals, er født i 1643,
skal vi måske hellere interessere os for Mogens Giversens far eller farfar.

Hvis bror måske drog til Skals????
Svend

Fra : senta

Dato : 01-01-04 21:10

Fra DDA er det din ane, hvis, har du set på hvor Birte Pedersdatter [Vorre], kommer fra, det er måske forbindelsesledet til Lerkenfeldt.
senta
Birte Pedersdatter [Vorre],

Fra : senta

Dato : 01-01-04 21:27

Alle fra DDA. god jagt og fortsat godt nytår
Senta
Samtlige personer i husstanden

viborg, Rinds, Skals, Schaltz, , , 28, FT 1787
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested

Niels Mortensen, 52, gift, husbond, bonde og gårdbeboer,
Anne Jensdatter [Giversen], 66, gift, madmoder, ,
Jens Sørensen, 29, ugift, konens søn af 1. ægteskab, National Soldat,
Anders Pedersen, 22, ugift, tjenestefolk, ,
Gjertrud Jørgensdatter, 20, ugift, tjenestefolk, ,
Birthe Jensdatter, 10, ugift, plejebarn, ,
Samtlige personer i husstanden

viborg, Rinds, Skals, Skals udlyttere, , en gaard, 48, FT-1845
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested

Jens Andersen Giversen, 76 (født 15/5-1769), Gift, , husfaders fader, der af ham forsørges, Skals sogn
Samtlige personer i husstanden

viborg, Rinds, Skals, Schaltz, , , 60, FT 1787
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested

Kirsten Jensdatter [Giversen], 59, ugift, intet anført, inderste og væver,

viborg, Rinds, Skals, Skals Mark, , , 3, FT-1890
Samtlige personer i husstanden

viborg, Rinds, Skals, Skals by, , , 30, FT 1801
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested

Søren Thomassen [Giversen], 61, gift, husmoderens søstersøn, ernærer sig ved dagleje, spinden og binden og andet arbejde,
Maren Povlsdatter, 57, gift, hans kone, ,
Birgithe Sørensdatter, 8, ugift, deres datter, ,

Peder Jensen Giversen, 83, Enkemand, Skals, Aftægtsmand, Folkek

Fra : senta

Dato : 01-01-04 21:31

Fra FS Mogens Giversen gift 1703
senta
IGI Individual Record FamilySearch™ International Genealogical Index v5.0
Denmark
Search Results | Download | Pedigree

Mogens Giversen
Male Family

Event(s):
Birth: About 1683 , , Denmark

Christening:
Death:
Burial:

Marriages:
Spouse: Sophia Jensdatter Family
Marriage: After 1703 , , Denmark

[...]

Accepteret svar
Fra : senta

Modtaget 200 point
Dato : 01-01-04 21:34

IEfter dette fra FS er han gift x3 hvis det er den samme Morgens GYVERSEN OR GIVERSEN der er tale om
Senta

Fra : senta

Dato : 01-01-04 21:35

Hvor høre denne hjemme i dit anetræ ?
Senta
Individual Record FamilySearch™ Pedigree Resource File

Løving Giversen Compact Disc #56 Pin #322777
Sex: M

Event(s):
Birth: ? Place:
Death: ? Place:

Parents:
Father: Giwer Løwingsen Disc #56 Pin #312659
Mother: Karen Cathrine Jørgensdatter Disc #56 Pin #312657

Notes and Sources:
Notes: None
Sources: None

Submitter:
KNUD HOLM LARSEN
STRANDLUND 50.1 2920 CHARLOTTENLUND

Submission Search: 1757576-0110103140205
CD-ROM: Pedigree Resource File - Compact Disc #56

Fra : senta

Dato : 01-01-04 21:47

den her side er måske af interesse selv om den er fra bornholm.
Senta
http://www.kofoed.org/file/jochum/IND0207.html#I8743

Fra : senta

Dato : 01-01-04 22:25
Fra : svendgiversen

Dato : 01-01-04 22:56

Imponerende, senta:

Altså var Mogens Giversen gift hele tre gange.

Men
>Birte Pedersdatter [Vorre], 66, gift, madmoder, [krokone Skals kro],
vor Giversen families stammoder kom sikkert fra Vorre i dag Vorde,
og det ligger syd for Skals, lige modsat Mogens og de andre Lerkenfeldt Giversen' er.

Tårupgård ligger ligeledes syd for Hjarbæk fjord.

Du har også fundet den Bornholmske Giversen familie.

En teori er:
Lerkenfeldt og Lynderup ligger begge tæt ved Hjarbæk fjord,
(hvor man havde en særlig bådtype, vist en Kogge,
og bl.a. sejlede med salt fra Læsø til bispen i Viborg).

Måske kom den første Giversen fra Lerkenfeldt til Skals ad søvejen?
og en anden Giversen sømandsbror kom helt til Bornholm??
Svend

Fra : svendgiversen

Dato : 02-01-04 10:03

Lynderupgaard ligger jo i det sydvestlige Himmerland
I Rinds Herred, men i Viborg Amt.
Rundt om havde man fæstebønder i sognene:
Ulbjerg, Laastrup, Skals med Skringstrup og Ejstrup,
Løvel, Vorde, Fiskbæk, Kvols, Taarup, Ørum og Ørslevkloster.

Men ser man f.eks. på kortet over folketællinger, eller Sognetræf,
ligger Lerkenfeldt nordligere i Gislum Herred
men på grænsen til Aalborg Amt.
Fæsterne fra Ullits, Vester og Øster Bølle samt Testrup
skal stadig findes i Viborg Amt, mens
Farsø, Vognsild og Gislum, samt Svingelbjerg, del af Vesterbølle, hører til Aalborg amt.
Svend

Fra : svendgiversen

Dato : 02-01-04 10:28

Dette link til matrikler fra 1724 virker ikke mere:
http://home2.inet.tele.dk/laustsen/Mtr1724.htm

Hvem kender det nye opdaterede?
(bl.a. med oplysninger om flere Giversen fæstere på Lerkenfeldt).

Det er vel forhåbentligt ikke helt forsvundet??
Svend

Fra : senta

Dato : 02-01-04 15:20
Fra : senta

Dato : 02-01-04 15:29

http://home2.inet.tele.dk/laustsen/Mtr1724.htm hvor har du den adresse fra?
Senta
http://home4.inet.tele.dk/skin_rup/skadeland.htm
http://216.239.59.104/search?q=cache:56A2RcwsmG0J:www.thistedmuseum.dk/historisk%2520%C3%A5rbog/%C3%85rgang%25201936/R%C3%B8nn%2520Christensen,%2520%2520P.%2520%2520%2520Fra%2520V.%2520Han%2520Herred%2520(Hann%C3%A6s).pdf+Lynderupgaard+1600&hl=da&ie=UTF-8

http://www.ulbjerg-landsby.dk/sev%C3%A6rdigheder.html

http://www.herregaarden-hessel.dk/historien_set_fra_hessel.htm
blev Lynderupgaard ved Limfjorden, syd for Hessel, og Spøttrup på Salling angrebet og brændt, men de tilhørte også den forhadte biskop Jørgen Friis, og det kan være bagudrettet ønsketænkning og ikke historiske kendsgerninger, der taler her. Det virker umiddelbart usandsynligt, at netop disse to herregårde skulle have været mål for oprøret, og Hessel skulle være gået fri. Høvedsmanden på Hessel, der jo var indsat af Peder Lykke, har holdt med Christian 3. Hvis Skipper Clement

Fra : senta

Dato : 02-01-04 15:31
Fra : senta

Dato : 02-01-04 16:39

hvor passer de her ind ?
Senta
Individual Record FamilySearch™ Vital Records Index
Denmark

Niels GIVERSON
Sex: <M>

Marriage:
Spouse: Maren HANSDR
Marriage: 01 Jul 1703 Place: Vognsild, Aalborg, Denmark

Source Information:
Batch Number: M205221
Source Dates: 1701 - 1802
Film or Fiche Number: 43369
Collection Details: Vognsild; Den Danske Folkekirke

Return to search results Prepare selected records for download

Privacy Policy (last updated: 10/12/2001). 29 http://www.familysearch.org v.2.5.0

IGI Individual Record FamilySearch™ International Genealogical Index v5.0
Denmark
Search Results | Download | Pedigree

ANNE GIVER
Female

Event(s):
Birth:
Christening: 07 AUG 1657 Budolfi, Aalborg, Aalborg, Denmark

Death:
Burial:

Parents:
Father: GIVER PEDERSEN Family
Mother: HELVIG MOGNSDR

Messages:
Extracted birth or christening record for the locality listed in the record. The source records are usually arranged chronologically by the birth or christening date.

Source Information:
Batch No.: Dates: Source Call No.: Type: Printout Call No.: Type:

C201261 1626 - 1690 0043070 Film NONE

Sheet:

[...]

ANNE GYVERSDATTER
Female Family

Event(s):
Birth:
Christening:
Death:
Burial:

Parents:
Father: GYVER Family

Marriages:
Spouse: LARS NIELSEN Family
Marriage: 14 JUN 1705 Vester Bolle, Viborg, Denmark

Messages:
Form submitted by a member of the LDS Church. The form lists the submitter's name and address and may include source information. The address may be outdated. Details vary. To find the form, you must know the batch and sheet number.

Source Information:
Batch Number: 7034220
Sheet: 73
Source Call No.: 0538726 Type: Film

Fra : svendgiversen

Dato : 02-01-04 16:46

>hvor har du den adresse fra?

Et tilsvarende links som det du angiver,
og du har hjulpet mig senta:

Det er Hans Martin Laustsen’ s som angivet her:

Nu flyttet til:
http://www.ustsen.com/

prøv f.eks. Vesterbølle og find nederst Svingelbjerg,
der er der angivet håndskrevne fæstere,
tyder du ikke en af dem som en Giversen?

Det var altså ikke denne:
http://www.genealogyindex.dk/index/pubrec/othrec.htm
og de andre du angiver, jeg havde i tankerne,
men der skulle jo også gerne dukke nye op,
Svend

Fra : svendgiversen

Dato : 02-01-04 16:59

Nu er du tæt på, senta:
>Niels GIVERSON

Vognsild ligger lige nord for Lerkenfeldt,

og som du ser kan Giversen staves på flere måder:
her er et par andre: Gywersen, Giffuersen,
når vi ser det håndskrevne, kan vi jo godt forstå at der kan opstå forskelle,
Svend

Fra : senta

Dato : 02-01-04 17:08

mener du niels Giversen fæste af en ½ gård?
jeg er ikke så god til de der oversættelser.

Fra : senta

Dato : 02-01-04 17:17

se lige på disse 14x Gyver osv fra FS.
Senta
International Genealogical Index - Denmark
4. ANNE GYVERSDATTER - International Genealogical Index / DE
Gender: Female Marriage: 14 JUN 1705 Vester Bolle, Viborg, Denmark

5. Mogens Gyversen - International Genealogical Index / DE
Gender: Male Birth: About 1680 Of, Vester Bolle, Viborg, Denmark

6. Mogens Gyversen - International Genealogical Index / DE
Gender: Male Birth: About 1680 Of, Vester Bolle, Viborg, Denmark

7. Mogens Gyversen - International Genealogical Index / DE
Gender: Male Birth: About 1680 Of, Vester Bolle, Viborg, Denmark

8. Mogens GYVERSEN - International Genealogical Index / DE
Gender: Male Birth: < 1680> <Svingelbjerg, Vester Bolle, Viborg, Denmark>

9. Mogens GYVERSEN - International Genealogical Index / DE
Gender: Male Birth: < 1680> <Svingelbjerg, Vester Bolle, Viborg, Denmark>

10. Mogens Gyversen - International Genealogical Index / DE
Gender: Male Birth: 1680 Of, Vester Bolle, Viborg, Denmark

11. Mogens GYVERSEN - International Genealogical Index / DE
Gender: Male Birth: < 1681> <Of, Vester Bolle, Viborg, Denmark>

12. Mogens GYVERSEN - International Genealogical Index / DE
Gender: Male Birth: < 1681> <Of, Vester Bolle, Viborg, Denmark>

13. MOGENS GYVERSEN - International Genealogical Index / DE
Gender: Male Marriage: 27 DEC 1708 Vester Bolle, Viborg, Denmark

14. MOGENS GYVERSEN - International Genealogical Index / DE
Gender: Male Marriage: 21 FEB 1712 Vester Bolle, Viborg, Denmark

Fra : senta

Dato : 02-01-04 17:30

Hvor passer de ind i anetræet?
senta

Samtlige personer i husstanden

viborg, Rinds, Skals, Schaltz, , , 2, FT 1787
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested

Niels Jørgensen, 36, gift, husbond, bonde og gårdbeboer,
Anna Andersdatter, 36, gift, madmoder, ,
Jørgen Nielsen, 7, ugift, barn, ,
Anders Nielsen, 5, ugift, barn, ,
Anne Nielsdatter, 3, ugift, barn, ,
Laurs Jørgensen, 19, ugift, tjenestekarl, ,
Anne Jørgensdatter, 30, ugift, tjenestepige, ,
Søren Thomasen [Giversen], 48, gift, tjenestefolk, ,
Anne Nielsdatter, 56, enke, husbonds moder, ,

Samtlige personer i husstanden

viborg, Rinds, Skals, Schaltz, , , 60, FT 1787
:

Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested

Jens Andersen [Giversen], 32, gift, mand, husmand uden jord, forfærdiger træsko, konen spinder og syr.,

[...]

viborg, Rinds, Skals, Skals by, , , 47, FT 1801
Der vises flg. felter

Kirsten Pedersdatter, 28, gift, hans kone, spinder og syr,
Birgithe Jensdatter, 1, ugift, deres datter, ,

Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested

Kirsten Jensdatter [Giversen], 59, ugift, intet anført, inderste og væver,

Samtlige personer i husstanden

viborg, Rinds, Gedsted, Giedsted Nørgaard, , , 1. familie, FT-1787
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested

Niels Lassen, 53, Gift, hosbonde, fæstebonde,
Anne Marie Christensdatter, 40, Gift, madmoder, ,
Lars Nielsen, 21, Ugift, barn af 1. ægteskab, ,
Kiersten Marie Nielsdatter, 18, Ugift, barn af 1. ægteskab, ,
Christen Nielsen, 10, -, barn af 2. ægteskab, ,
Giver Nielsen, 9, -, barn af 2. ægteskab, ,
Anne Cathrine Nielsdatter, 7, -, barn af 2. ægteskab, ,
Mariane Nielsdatter, 5, -, barn af 2. ægteskab, ,
Maren Nielsdatter, 4, -, barn af 2. ægteskab, ,
Signe Marie Nielsdatter, 3, -, barn af 2. ægteskab, ,
Lauritz Nielsen, 43, Ugift, tjenestefolk, ,
Benditte Christensdatter, 18, Ugift, tjenestefolk, ,

Fra : senta

Dato : 02-01-04 17:43

Hvor passer Jacob Giversen OR Podemester ind?
[...]

Birth: About 1729 Of Vesterbolle, , Aalborg, Denmark

Christening:
Death:
Burial: 25 SEP 1772 Vesterbolle, , Aalborg, Denmark

Marriages:
Spouse: Johanne Sorensen Family

Messages:
Record submitted by a member of the LDS Church. The record often shows the name of the individual and his or her relationship to a descendant, shown as the heir, family representative, or relative. The original records are not indexed, and you may have to look at the film frame-by-frame to find the information you want. A family group record for this couple may be in the Family Group Record Collection; Archive Section. (See the Family History Library Catalog for the film number.) These records are alphabetical by name of the father or husband.

Source Information:
Film Number: 456500
Page Number:
Reference number:

Fra : senta

Dato : 02-01-04 17:53

Niels Grawersen

Mogens ??Gifoersen
Christen Graversen

Og ham her fra FS.

Fra : svendgiversen

Dato : 02-01-04 17:57

>se lige på disse 14x Gyver osv fra FS.

Lidt ensidigt, da de 10 hedder Mogens,
vist alle ham fra Svingelbjerg, måske søn af Niels som du også har fundet,
de tre første fik du ikke med.

Men ellers er der flere nye jeg ikke kender:
ham den lidt yngre fra Gedsted
>Giver Nielsen, 9, -, barn af 2. ægteskab,
de øvrige fra Skals kender vi som sagt alle sammen.

og ANNE GYVERSDATTER med
>Father: GIVER PEDERSEN Family
>Father: GYVER Family
interessante multible fædre?

Der skulle også være en podemester?
og nogle ældre fundet som tingvidner??
Hvor finder man dem???
Svend

Fra : senta

Dato : 02-01-04 18:01

Jacob Giversen OR Podemester ..der skal nok være fodermester ??
jeg ved ikke om der er noget på nettet, men et forsøg .
Senta

Fra : jkrjk2

Dato : 02-01-04 18:02

Tingvidner, et hint, godt nok fra Vendelbo:

17 Det første af disse tingsvidner er gengivet i Wulff: Vendelbo Srifts
Historie, side 65. Begge findes som bilag til Vestervig Klosters lens
ekstraskattemandtal for 1625, litra A og B.

Alså ekstraskattemadtalslister?

Jeannie

Fra : svendgiversen

Dato : 02-01-04 18:08

Så fandt du også podemesteren,

>Gifoersen er godt nok,
Grawersen er vist lidt langt fra Giversen,
på grænsen har vi nogle Gywerdssen? et eller andet sted??

Du har nu fundet næsten alle dem jeg kender, og lidt til,
men ingen antydning af forbindelse fra Lerkenfeldt(Vesterbølle) til Lynderup(Skals)
Svend

Fra : jkrjk2

Dato : 02-01-04 18:10

Tingvidne:
Fra Wikipedia, den frie encyklopædi

Bytinget Bytinget var i gammel tid åbne retsmøder, der foregik i det fri, og det var samtidig et fælles mødested for alle byens indbyggere. Det handlede mest om offentliggørelse og nyhedsformidling, tinglysning af ejendom, vurdering af ejendom, arvesager og skudsmål. For at opnå borgerskab i en anden by skulle tinget på fire på hinanden følgende møder erklære at den pågældende var en pæn og agtværdig borger.

Stokkemænd eller Tinghører: I Jyske_Lov bruges det om dem der af retten er udpeget til at vidne eller sørge for dommens efterlevelse - Hvis fremmødet på tinget ikke var så stort blev det efter middelalderen almindeligt at et antal af egnens beboere blev udskrevet til at møde op for at bevidne hvad der fandt sted.

Tingvidne : enten vidner der førtes på tinget, eller mere alm. en erklæring af tinghørerne om hvad de har overværet på tinge. - I nyere tid er det et dokument med et referat af en vidneførsel.

Bytinget blev ledet af Byfogeden.

Henvisninger/kilder

Pernille Ulla Knudsen: Fra Bedsteborger til professionel i antologien Retshistorie 2000 - Jurist og Økonmforbundets forlag

Håndbog for danske lokalhistorikere. red : J Hvidtfeldt

Blade af Aarhus By's Historie, af J. Hoffmeyer

fra: http://da.wikipedia.org/wiki/Byting
_____________________

Podemester: Det har du (eller en anden) en gang spurgt om, og det er korrekt, at der findes en podemester:
Podemester, d.v.s. gartner.

http://groups.google.dk/groups?hl=da&lr=&ie=UTF-8&oe=UTF-8&th=fa348879b6813d20&rnum=1

Hilsen Jeannie

Fra : senta

Dato : 02-01-04 18:12
Fra : senta

Dato : 02-01-04 18:17

Du har sikkert set disse 3xAncestral File om og med Mogens GYVERSEN
Senta
Ancestral File - 3
1. Mogens GYVERSEN - Ancestral File
Gender: M Birth/Christening: Abt 1684 <Vesterbolle, Viborg, Denmark>

2. Mogens GYVERSEN - Ancestral File
Gender: M Birth/Christening: < 1681 <Vesterbolle, Viborg, Denmark>

3. Morgens GYVERSEN OR GIVERSEN - Ancestral File
Gender: M Birth/Christening: 1680 Of Vesterbolle, Viborg, Dnmr.

prev | next

Family Group Record
FamilySearch™ Ancestral File v4.19
Download GEDCOM

Husband's Name
Morgens GYVERSEN OR GIVERSEN (AFN:56B7-P6) Pedigree

Born: 1680 Place: Of Vesterbolle, Viborg, Dnmr.
Buried: 4 Mar 1750 Place: Fandrup, Farso, Aalborg, Dnmr.
Married: 12 Jun 1712 Place: Vesterbolle, Viborg, Dnmr.

Father:
Mother:

Wife's Name
Sophie JENSDATTER (AFN:56B7-QC) Pedigree

Born: 20 Sep 1685 Place: Vesterbolle, Viborg, Denmark
Christened: 20 Sep 1685 Place: Of Vesterbolle, Viborg, Dnmr.
Died: 25 Nov 1742 Place: Vesterbolle, Viborg, Denmark
Buried: 25 Nov 1742 Place: Vesterbolle, Viborg, Dnmr.
Married: 12 Jun 1712 Place: Vesterbolle, Viborg, Dnmr.

Father: Jens Jensen SMED (AFN:56BB-QR) Family
Mother: Kirsten NIELSDATTER (AFN:56BB-RX)

Children

1. Sex Name
F Anne MORGENSDATTER (AFN:56B7-G0) Pedigree

Born: 1714 Place: Vesterbolle, Viborg, Dnmr
Christened: 1 Nov 1714 Place: Vesterbolle, Viborg, Dnmr.
Died: 1760 Place:
Buried: 5 Mar 1760 Place: Vesterbolle, Viborg, Dnmr.

2. Sex Name
F Johanna MORGENSEN (AFN:56BB-4N) Pedigree

Born: 1713 Place:
Christened: 11 Jun 1713 Place: Vesterbolle, Viborg, Dnmr
Died: 27 Aug BuR. 1713 Place:
Buried: 27 Aug 1713 Place:

3. Sex Name
F Ingeborg MORGENSEN (AFN:56BB-5T) Pedigree

Born: 1719 Place:
Christened: 21 Oct 1719 Place: Vesterbolle, Viborg, Dnmr
Died: 21 Jan BUR 1720 Place:
Buried: 21 Jan 1720 Place:

Fra : svendgiversen

Dato : 02-01-04 18:20

> Det første af disse tingsvidner er gengivet

Jeg skal lige fortælle at nogle af mine informationer bygger på oplysninger fra ældre slægtninge,
der ikke længere er aktive af helbreds eller andre årsager.

Nogle af de ældste med Giversen lignende navne er fundet af dem som tingvidner,
i Vorde, forstået, og i Kællingetand?
Svend

Fra : jkrjk2

Dato : 02-01-04 18:35

Har "vi" set i fæsteprotokoller fra Lynderup?
Title Fæsteprotokoller, 1610-1869
Authors Danmark. Lynderupgård gods (Viborg) (Main Author)

Note Location
Film
Reversaler og adkomstbreve, o. lign. 1610-1835 Jordebøger 1778-1857 Fæstebreve 1775-1845 VAULT INTL Film
449618
Fæstebreve 1825-1845 v. 4 VAULT INTL Film
449619
Hovedbog - afskrivning af 1777-1827 v. 5 landgilde og skatter VAULT INTL Film
449620 Item 1

Fæsteprotokoller 1761-1869 VAULT INTL Film
449621
-----
Fra FS placesearch.
Jeannie

Fra : senta

Dato : 02-01-04 18:38

Læs lige dette
senta
http://www.nose.dk/Norge/bloch.html

Fra : jkrjk2

Dato : 02-01-04 18:44

Eller skifteprotokoller fra Lerkefeldt?
Title Skifteprotokoller, 1719-1844
Authors Danmark. Lerkenfeldt gods (Viborg) (Main Author)

Note Location
Film
Skifteprotokoller 1719-1737 FHL INTL Film
41750
Skifteprotokoller 1752-1787 FHL INTL Film
41751
FOR MARIAGER AMT Skifteprotokoller 1790-1844 FOR HALD AMT Skifteprotokoller 1792-1844 FHL INTL Film
41752
---------
Jeannie

Fra : senta

Dato : 02-01-04 18:52

hvad med Rosenkrantz, er der evt en forbindelse til din ane???
Senta

http://home4.inet.tele.dk/skin_rup/thura.htm

http://www.herlev-marielund.dk/jpk/web/per00123.htm

Fra : svendgiversen

Dato : 02-01-04 18:56

Ja tingvidner er en vigtig kilde, dog ikke denne Bloch familie.

og nogle af de nævnte ældre slægtninge har vist studeret skifteprotokoller,
men så skal man vel på arkivet?

Dette spørgsmål er nu så tungt at trække at jeg starter en fortsættelse,
Svend

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 05-01-04 18:12