nilan vp18 varmepumpe
Fra : sir_kaj
Vist : 6549 gange
110 point
Dato : 21-11-03 11:57

Hej
Er der nogen der kender noget til Nilan VP 18 varmepumpe ?
Skal evt have en ny installeret ,da den gl. er utæt i varmtvandsbeholderen.

Den har en 4 trins kontakt til ventilator hastigheden, men er det inde i selve kontakten via mostandståd,
der regulerer hastigheden , eller er det trafoen ,der har forskellige udgangs spændinger. ??

kc

Fra : 3773

Dato : 21-11-03 12:03

Så vidt huskes er det trafo'en der regulerer hastigheden på ventilatoren.

Hvor gammel er din VP 18'er? Kan det ikke svare sig at reparere. En ny koster immervæk på den gale side af 25 000 + moms.

Hvad fyrer du iøvrigt med? Kan det svare sig at køre med VP kontra konventionel opvarmning?

Fra : emesen

Dato : 21-11-03 16:16

Jeg har haft sådan en. Den nåede at tjene sig ind og mere til inden jeg smed den ud.
Årsag - for meget støj fra kompressoren, og stop for kølemiddel 502 (freon 12 + 22)
Jeg går ud fra, at det er ekstra ventilatoren til rumudsugning du taler om, og ja det er trafoen der regulerer hastigheden.
Jeg er gået på gasvognen - lidt dyrere men ingen støj og bedre varmtvandproduktion.
Emesen.

Fra : 3773

Dato : 21-11-03 16:36

Støjen = ringe støjisolering

Jeg ville vælge mig en bette luftudskiftningsunit med krydsveksler som erstatning for Nilan'en og så montere en varmtvandbeholder til at lave det varme vand. Skal man lave noget besparelses-noget, ville jeg vælge mig en solfanger. Tiden (og afgifterne) er løbet fra inddirekte el-varme - læs varmepumper, specielt i den prisgenre.

Korrekt at R502, R12 og R22 er pist væk borte. Men R22 må stadig bruges til reparation, ligesom at du kan trylle R22 på istedet for R502 eller alternativt et "dropindkølemiddel". R12 erstatter du med R134a, hvilket normalt medfører meget lydsvage installationer. Idag anvender VP 18'eren R134a.

Men fortæl hvor du bor, og jeg skal give dig et telefonnummer på nogen der kan hjælpe (hvis du vil).

Fra : sir_kaj

Dato : 21-11-03 19:16

Hej igen.
Anlægget kører fint nok bortset fra det med regulering af hastigheden.
Har el varme og havde tænkt mig at fortsætte med det , incl brændeovn.
VP 18 varmer jo vandet op til ca 50 grader, men jeg havde jo tænkt mig et
lignende anlæg , da alt andet rør system på loftet er installeret.
Havde ligeledes tænkt mig at installere en elvarme varmer ,efter varmepumpeanlægget
så temperaturen kommer op på ca 65 grader
Er i nu sikre på at trafoen regulerer hastigheden via forskellig spænding.
arbejder i et firma hvor vi jo sagtens kan lave sådanne trafoer.
kc

Fra : emesen

Dato : 21-11-03 19:32

Jeg havde en lille el-vandvarmer efter varmepumpen på 30 L sat til ca. 60 grader.
Husk lige at der skal være sikkerhedsventil både før varmepumpen (brugsvand) og før elvandvarmer.
Hvis du har været inde bag den (med slukket gruppeafbryder) sorte firkantede plade, med styringen, vil du se at ventilatorknappen's ledninger går til trafoen, men det er 7-8 år siden jeg har set på eldiagrammet (har du ikke sådan et).
Emesen.

Fra : sir_kaj

Dato : 21-11-03 21:48

Hej emesen.
Jo jeg har et diagram, men det er lidt bøvlet at se hvordan det hænger sammen.
Reguleringen ser ud som om der er en spiral , altså det kunne ligne modstandstråd
der er viklet, mener ikke at man normalt tegner trafo udgange sådant.
Da skriver man bare spænding 110 v ,150 v, 180v , 220v
Anlægget er fra 1984, har udskiftet kompressor en gang
kc

Fra : sir_kaj

Dato : 21-11-03 22:02

Hej igen emesen.
Er du elektriker ?
Er selv mekaniker, men arbejder siden 84 med rep / værktøj , frekvensomformere
osv.
Har før haft panelet skilt ad og kigget lidt omkring trafoen ( 1 amp ?? )tror ikke
den er større .
Har også haft et problem med gen indblæsningen der blev ved med at køre indtil
overtryks ventilen slog fra ( lampen tændtes ). hvorfor ved jeg endnu ikke ??
kc

Fra : emesen

Dato : 21-11-03 22:08

Min var også fra først i 80'erne. Og nu er jeg da kommet i tvivl, men jeg synes at kunne se en trafo for mig, inde bag den sorte styreplade.
Maskinarbejder/værktøjsmager og (luske elektriker). Højtryksventilen slår ud, så vidt jeg husker når den ikke kan komme af med varmen ved manglende cirkulation.
Emesen.

Fra : emesen

Dato : 21-11-03 22:12

hov - højtrykspressostaten

Fra : emesen

Dato : 21-11-03 22:16

Jeg er lidt i tvivl om det er den samme vi taler om.
Min varmepumpe:
Luft ned gennem kølelegeme og ud til det fri.
Opvarmning af centralvarmevand med indbygget brugsvandvarmer.
Størrelse som to køleskabe ved siden af hinanden.

Fra : emesen

Dato : 21-11-03 22:18

men jeg lukker nu for i dag.
Emesen.

Fra : sir_kaj

Dato : 21-11-03 22:19

hej igen
Tja det med at slå fra kan jeg godt forstå, men den skal jo kun køre overskudsvarme
ind i rummene indtil den indstillede temp f.eks 23 grader underskrides.,så burde pumpen
jo slå fra .
Den kørte jo til kl. 3 om natten
Temperatur regulatoren virkede ellers når man drejede på den kunne pumpen stoppes
og startes, og hvis indblæsnings temp. stilles til 23 grader skal pumpen jo ikke køre
indtil overtryk nås

Fra : 3773

Dato : 24-11-03 10:45

Emesen, din kan ikke være en VP18. VP18 er et 60 x 60 modul højde 1,8m. Den er forsynet med to kondensatorer, een i beholderen og en i indblæsningsluften - ikke noget med radiatorvand. Din har været en model jeg ikke kan huske navnet på, det kørte luft/vand. Den du havde eme, har ikke kunnet indblæse erstatningsluft. Det kan VP 18'eren.

Sir Kaj - det er en "autotrafo" der er anvendt, derfor kan du kun se en vikling. Er trafoen brændt? Hvorfor bøvle med den hvis du vil have udskiftet unit'en?

Du har kun VP18 fra Nilan, alternativt Genvex Combi pris ca 32 000,- Genvex'en er så bedre udstyret med passiv genvinding luft/luft + varmepumpen kan køre luft/luft + luft vand, dvs ligesom Nilan'en bare bedre.

Alternativt kan du anvende en Vanvex ca 19000 eller en Nilan VGU ca 17000,- og kombinere dette med en lille krydsveksler unit priser fra ca 7000 og op så er du kørende igen. Alternativt Ny VP18 ca 26000.

VP18'eren er dybest set en træls konstruktion. Jeg personligt ville vælge to af hinanden uafhængige apparater.

PS Emesen. Det er noget sludder at du skal bruge to sikkerhedsarmaturer ved anvendelse af seriekoblede varmtvandbeholdere. Et sikkerhedsarmatur er nok.

PSPS Hvorfor have 65° varmt vand? Eneste grund til at bruge seriekoblede beholdere er at man kan vælge en lavere temperatur for varmepumpe = højere virkningsgrad. Denne gevindst smider man så bare væk ved at varme ekstra i nummer to beholder = rent spild.

Fra : 3773

Dato : 24-11-03 10:53

Alle priser ex moms

Fra : emesen

Dato : 24-11-03 17:16

3773 - jeg forudsætter at der sidder en afspærringsventil på brugsvandsafgangen fra varmepumpen, og hvis den lukkes er der ikke nogen sikkerhedsventil på elvandvarmeren.
Grunden til at jeg havde en lille elvandvarmer efter varmepumpen var:
Høj temp. i kort tid til opvask.
Temp. faldt hurtigt til badetemp. og det var godt nok med 45/50 gr.
Emesen.

Fra : 3773

Dato : 25-11-03 08:27

Dvs elvandvarmeren sad kun i serie til aftap i køkken, så er det jo noget andet.

Fra : emesen

Dato : 25-11-03 16:07

Næ den sad i serie til hele huset, og gav ikke ret meget varmt vand, men nok til opvask og vandvarmeren skulle også kun varme fra ca 45/50 gr. og op til ca. 60 gr.
VP's varme brugsvand blev varmet op af centralvarmevandet (kappevarme)
Huset er på ca. 160 kvm og hjælpevarmen var og er stadig en brændeovn.
Emesen.

Fra : 3773

Dato : 27-11-03 11:53

Kaj, jeg kan sagtens skaffe mig en vejledning, men har du tænkt dig at danne videre på den eller finde en ny? Hvor er vi henne i landet, det kunne være jeg kunne give dig et godt praj?

Fra : 3773

Dato : 27-11-03 11:55

Eme... Din beholder har haft et defekt stigrør.

Fra : sir_kaj

Dato : 27-11-03 12:09

hej 3773.
er fra Sønderjylland, nærheden af sønderborg.
Jeg havde tænkt mig at reparere varmepumpen.
Firmaet hvor jeg arbejder laver jo selv kompressoren, så den kan fås billigt.
Har fået en pris på varmtvandsbeholderen 2700kr incl. moms
Kan nok selv skifte den, selvom det er temmeligt bøvlet.
Det med kompressoren er jeg jo nødt til have et firma til., men det var rimeligt
angående pris sidste gang den blev skiftet.
Ser ud til at komressoren kan holde 10 år før ventilbladet knækker i kompressoren.
kaj

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 110 point
Dato : 27-11-03 17:57

Slet ikke umuligt at du kan få længere tid ud af den. Da vi kørte med R12 i gamle dage så vi da ofte VP'er i den størrelse som 18'eren der uden vrøvl kørte over femten år. Havde du kompressorproblemer kom de altid inden for de første to år. Men prøv da at få delene og ryg på at lave den. Det lyder som om du er danfoss mand, så i har jo alle delene. Prøv lige at pille lidt i fladerne for at se om de er ok, ellers skift dem også. Det er træls af helvede til at skal have olien skyllet ud af sådan noget. Mht ventilatorer kan du få nogle erstatningsnogen ovre ved SystemAir - snak med Jesper Kræfting. Det vil være skrækkelig meget billigere end Nilan.

Bedste er nok om du skover hele kølekredsen. Det vil alt andet lige blive noget billigere end en ny VP. Samtidig har du fornøjelsen ved at gå og pille ved tingene

Kølefolk: Tja, du er lidt for langt sydpå til at jeg lige kan fikse noget. Men hvis ikke det javer frygtelig, kan jeg lige høre om nogen af drengene evt gad. Hvis du har lavet alt, så det kun er at suge vakuum og trække rør, er det jo lavet på kort tid.

Fra : sir_kaj

Dato : 27-11-03 18:48

Hej igen 3773
Tja du gættede rigtigt angående Danfoss.
Er dog egentlig gl. Opel mekaniker.
Udskiftning af kompressor sidste gang tog 20 min incl. udsugning af R12.
men jeg havde også adskilt alt undtagen de 3 loddede rør.
Ventilator er jo ikke det store problem, da alle blæser vi bruger i Vlt,erne kommer
fra samme fabrikant.som Nilan anvender. ( De er dog ok og uden støj )
Kan først få kompressor i næste uge ,da den jo nu skal komme fra Flensborg.

Fra : 3773

Dato : 27-11-03 18:53

Nåhh, jamen så er det jo bare at komme igang Sir Kaj, og held og lykke med VP'en. Håber den får mange gode år inden den skal til de evige varmepumpemarker. Men skift nu hele kølekredsen. Esterolie og mineralsk olie leger ikke så godt sammen. Og pas på med ikke at få fugt ind i kølekredsen. R134a's esterolie suger vand som en svamp. Når det nu er til en selv, så lod med baggas og hele pivtøjet.

Godkendelse af svar
Fra : sir_kaj

Dato : 08-12-03 23:01

Tak for svaret 3773.
vi lukker det nu.
Får kompressor osv. om 2 dage
sir kaj

Fra : gerstein

Dato : 16-07-04 10:24

hej 3773
jeg står overfor at skulle bygge nyt hus 160 m2 og skal vælge opvarmningsform, indeklima mv.
Indtil nu har jeg tænkt mig gulvvarme, naturgasfyr og ventilation m. varmegenvinding (fælles varmtvandsbeholder) og en hygge brændeovn. Huset vil være et lavenergihus.
Hvad angår ventilation m. varmegenvinding har jeg indtil nu kigget på genvex (vanvex) og nilan (vp18).
Jeg kan se af div. kommentarer mellem dig og emesen, at du anbefaler at et seperat luft/luft krydsveksler for opvarmning af indblæsningsluften og hertil seperat en varmtvandsbeholder eks.. tilknyttet et naturgasfyr til brug for varmt brugsvand og gulvvarme.
Kunne du hjælpe mig lidt på vej med lidt gode råd og vejledning i mine valg?
gerstein

Fra : 3773

Dato : 16-07-04 16:13

Kommer tilbage med et par fif senere.

Fra : 3773

Dato : 19-07-04 09:35

Hvis du bygger nyt er alt jo nemmere.

Nu er hele problematikken omkring valg af ventilationsform og anlæg jo i høj grad en smagssag. Lad os snuppe det fra en ende af:

Du vil køre naturgas. Smart nok. Det er nemt og ukritisk. Jeg vil ikke anbefale dig noget specielt der. Hvis du laver lavenergi, er gulvvarme et lækkert alternativ. Få det lavet godt, med flere shuntkredse, således du kan køre flere forskellige fremløbstemperaturer.

Vanvex / Nilan VP 18. Næh hvorfor? Hvis du har naturgas er besparelsen ved at anvende en brugsvandsvarmepumpe aldeles minimal. Selvfølgelig kan Nilan'en også køre luft/luft - men alligevel - jeg ville ikke gøre det. Sjovere ville det være med et solvarmepanel til at lave brugsvandet - suppleret med gasvarmen. Nilan producerer nogle fremragende (omend lidt dyre) varmtvandsbeholdere til solfangersystemer.

Selve ventilationen. Ja jeg personligt foretrækker passiv varmegenvinding i form at genvinding via en krydsveksler eller helst en modstrømsveksler. Udført korrekt har du et fuldstændig problemfrit anlæg der kan køre i snesevis af år, kun med en ganske minimal vedligeholdelses udgift. At vælge fabrikat er slemt, det er igen religion:

Genvex: Generelt alt for ringe filtre. Man omgås sandheden sådan lidt la la. Kanalsystemerne dimensioneres ringe og mangelfulde.

Exhausto: Dimensionerer ikke kanalsystemer. Generelt god opbygning ligner rigtige anlæg. Krydsvekslerne er utætte i bypasset med deraf følgende forringet virkningsgrad. Deres lille villaanlæg er noget billigst Hollandsk plastic noget med særdeles ringe filtre. Filtrene i Vex'erne er udmærket gode. Et godt valg kan være en VEX1,5 uden bypass med forstørret veksler. Få den leveret med indbygget varmeflade og frosttermostat. Man kan relativt simpelt strikke et nemt og tåleligt styresystem sammen til sådan en. Det medleverede er vel dyrt.

Dantherm: Kender dem ikke, men ville ikke lade dem dimensionere kanalsystemer til mig.

Nilan: Mestendels varmepumper, men har også nogle små fine modstrømsveksleraggregater. Som vanligt er Nilan slemt optimistiske med deres data, ligesom at kanaldimensioneringen er aldeles ringe. Deres prisniveau på ekstra udstyr er en katastrofe. Umiddelbart ser deres lille modstrømsaggregat godt ud, med et fornuftigt styresystem. Deres varmepumper er generelt rigtig holdbare. Filtrering er bestemt ikke Nilans stærke side. Et muligt valg, men der skal passes på! Gå langt uden om luft/luft varmepumperne. Det er i bund og grund et træls produkt.

Systemair: Små bitte snedige vægaggregater vil være det bedste herfra. Disse er dog lidt støjende. Almindeligvis gode filtre i disse aggregater.

Flexit (Øland): Ringe og mangelfuld dokumentation. Jeg ville ikke anvende kanaldimensionering derfra. Antagelig ringe virkningsgrader idet vekslerne synes temmelig små. Filtre er ikke overbevisende.

PM Luft: Villa-sparebøssen er på mange måder genial, men alligevel dybt uegnet til småhus ventilation. Den har uhyrligt høje virkningsgrader, men er samtidig dyr og dyrere at vedligeholde.

Har du tænkt dig at lave det selv, eller få håndværkere på?

Fra : LarsKA

Dato : 24-09-04 15:05

Hej 3773!

Har også planer om at lave ventilation i huset 125m2 i 2 plan m. brændeovn og elvarme.
Jeg var ved at brænde varm på nilan vpl10, men måske skal jeg "nøjes" med en comfort300.
Dansk klima energi, har deres egen modificering af veksleren, så man kan indføre brændeovnsluften i siden på kassen efter veksleren. Jeg synes det virker som en rigtig god løsning, men alligevel læser jeg om en der har problemer med at der er fodkoldt?

Jeg vil gerne installere det selv, men det store spørgsmål er hvilken kanal dimension der skal vælges. Jeg overvejede 100mm, men hvis man vil lave meget varmeflytning, er det måske ikke nok? 125?

Og mon jeg selv kan lave det hul i siden på veksleren og et rør til brændeovnen med et motorspjæld til at åbne når der er varmt nok (ca. 35grader)

Lyder det helt hen i vejret?

/Lars

Du har følgende muligheder