Komfur og ledninger
Fra : Mordex
Vist : 4731 gange
62 point
Dato : 22-10-03 18:22

Hej.
Jeg har lige købt et komfur og en ledning.
På komfuret står der PE, N, L1, L2, L3. Ledningerne er gul/grøn, blå, sort, brun og grå.
Jeg ved at PE er jordforbindelsensom er den gul/grønne ledning, og N er den blå.
Er det så ligemeget med de andre hvad der bliver sat til på L1, L2 og L3?

Det næste er stikket på min væg. Der er ledningerne gul/grøn, brun, 2 sorte og en blågrålig-agtig. Den gul/grønne er ok, ligesom den brune. Men hvad med de andre? Hvad passer med hvad?

Håber på hjælp.

Fra : stig54

Dato : 22-10-03 18:38

Brun og sort er fase L1,L2 OG L3 Den blågråagteige er nul.
Rækkefølgen på L1, L2 og L3 er ligegyldig

Fra : 15063637

Dato : 22-10-03 18:39

Komfur:= PE til gul/grøn. N til blå. L1 til Brun L2 til Grå og L3 til Sort

Stikket på vægen:= Gul/grøn til gul/grøn. Blå til blågrålig. Brun til brun. Grå til Sort. Sort til sort.

Fra : Axencrone

Dato : 22-10-03 19:02

På en situation som dette, vil jeg købe en billig spænding test, som kan måle op til 400V i supermarked.
Og så vil jeg måle fra den sort til den blågråagteige ledning - hvis der er 400V, så er begge ledninger ikke nul, men hvis der kun 230V, så tror jeg, at den blågråagteige ledning er nul, men hvis jeg vil være 100% sikre, så vil jeg måle fra den brun til den blågråagteige ledning, hvis spænding test viser sig at der er kun 230V, så er blågråagteige Nul.
Være opmærksom på, at det kan være en af de sort er Nul, fordi i gamle dags, brugte elektrikerne sort som nul.
MVH

Fra : ibasa

Dato : 22-10-03 19:25

Hej mordex

Faserne R,S,T = L1,L2,L3. Monteringsrækkefølgen for disse 3 faser er ligegyldig.
Go´arbejdslyst
Sren i Rskilde

Accepteret svar
Fra : Falcham

Modtaget 62 point
Dato : 22-10-03 20:47

Som Aut, installatør, kan jeg absolut ikke anbefale vor gode ven Mordex, at begynde, at rode med sin installation, uanset om det er lovligt eller ej.
Sådan en situation kan kun bedømmes af en RIGTIG fagmand, og må kun laves af en fagmand.
Der kan være lavet så meget lort med ledningsfarver, så det kan man aldrig stole på.
Så følg mit råd
Kontakt din lokale elektrikker, det kan allerhøjst koste dig en timeløn, men det er vel bedre end at det koster livet.

Mvh. Falcham

Fra : ks9000

Dato : 22-10-03 22:11

. . . og jeg kan, som tidligere tilsynsførende på elinstallationer, kun støtte Falcham i hans betragtninger om det farlige og ulovlige i det, du har gang i.

Jeg kan kun sige, at når du viser en sådan uvidenhed på området, er det i hvertfald bedst, at du holder fingrene væk.

Har du tænkt over, hvordan du vil have det, hvis du laver noget forkert, og nogen andre kommer galt afsted?

//Knud

Fra : Mordex

Dato : 22-10-03 22:33

Jeg vil nok kontakte en el-installatør hvis I mener at det er så galt.
Men hvordan kan man sælge et komfur uden en ledning? Skal man som almindeligt menneske altid betale for en el-installatør når man køber et komfur?
Men tak for svarene.
Jeg vender tilbage.

Fra : ks9000

Dato : 23-10-03 07:00

Man kunne da godt tænke sig, at man solgte et komfur med ledning og stikprop.
Men problemet vil så være, at mange alligevel ikke kan få støm på komfuret, da det ikke er alle steder der laves en stikkontakt til komfur, men kun et tilslutningssted. - Og så ville problemet mht tilslutning jo stadig være der.

Principielt skal alle have fat i en aut. elinstallatør for at få sit et komfur tilsluttet. Men vi ved jo godt, at dette ikke sker, og at man selv gør det eller får en god bekendt, der er elektriker til at gøre det. Det er nok også derfor mange hvidevareforretninger mod et mindre gebyr tilbyder at tilslutte det nye apparat.

Men når du er så usikker på, hvad du roder dig ind i, vil jeg stadig råde dig til at få en fagmand til at gøre det.

//Knud

Godkendelse af svar
Fra : Mordex

Dato : 26-10-03 17:07