Ultimative Family Research
Fra : svendgiversen
Vist : 1384 gange
100 point
Dato : 09-10-03 20:32

Jeg har set flere der spørger om hvordan man søger i udlandet,
sidst under tips, som jeg har besvær med at besvare.

Derfor dette camuflerede spørgsmål:

Er der nogen der kender en bedre multinational slægts-søgemaskine end denne?
http://www.rat.de/kuijsten/navigator/

hilsen Svend

Fra : emesen

Dato : 09-10-03 21:30

Jeg kender ingen bedre - for denne ser ud til at være rigtig god. Jeg har lige prøvet den og der kom mange med mit navn.
Eyvind.

Fra : jkrjk2

Dato : 10-10-03 10:11

Det kan godt være, at den er god, men den er irriterende, fordi alle søgestederne dukker op i mange vinduer. Jeg bruger den aldrig, kun hvis det er et MEGET specielt navn.

Hilsen Jeannie

Fra : hryttel

Dato : 10-10-03 12:34

Hej Svend,

Du kan prøve her: http://www.familysearch.org/Eng/default.asp

Mvh,
Henning, Holland *<

Fra : svendgiversen

Dato : 10-10-03 17:04

>denne ser ud til at være rigtig god

Det er også min erfaring, Eyvind;
men den skal bruges med omtanke:

Vælg først land, og bevar så kun 3-4 flueben af de 10-12 søgemuligheder,
ellers får I den irritation, som Jeannie beskriver,
(og store net-omkostninger, hvis I da ikke har en hurtig forbindelse med loft over forbruget).

Og Henning, den du nævner, vil sikkert være en af de mange søge muligheder, der popper up,
(mormonernes family search er jo den mest anvendte søge maskine, som vi alle kender).

Og så et tillægs spørgsmål:
Hvem / hvor stammer navigator fra?
(jeg ved ikke hvorfor jeg tænker på Hollænderne?/Boerne i Sydafrika??, alternativt Brasilien???).

hilsen igen Svend

Fra : senta

Dato : 10-10-03 18:13

På denne adresse til Anetavlen
http://www.genealogi-kbh.dk/sidste.htm

citat:
Af A.M. Krogh-Thomsen. Hjemmesiden er nu opdateret og virker igen, Den vigtigste nyhed er at man nu kan søge amtsvis under IGI. samt lave en forældresøgning. Folketællingen 1880 fra USA, 1881 fra Canada og England kan også søges online. Vejledningen til FamilySearch Hjemmeside kan du nu selv printe ud: Klik her
Citat slut.

vejledning i og brugen af ,samt hvilken informationer du kan finde på
www.familysearch.org,
Hvis du vil vide mere om FS. så søg på mormonernes hjemmeside der er gode informationer om databasen.
Senta

Fra : svendgiversen

Dato : 10-10-03 20:32

Med ultimative ...
hentyder jeg til situationer/lande, hvor velkendte søge maskiner som Family Search ikke slår til.

Søger jeg eksempelvis på min slægt i familysearch,
får jeg et tredobbelt antal af en uddød Giversen familie på Bornholm,
(som vi endnu ikke har kunnet relatere),
og ikke mange fra den "rigtige" Giversen familie fra Himmerland.

Har andre ikke kunnet konstatere tilsvarende dobbelt/tre dobbelt registrering af slægtninge?
Og kan nogen fortælle hvorfor mormonerne overdriver antallet af registrerede så groft??
(de er vel ikke privisions lønnede, medlemmer af ungdoms organisationer eller lignende).

For at dette ikke skal opfattes som en ensidig kritik af mormonernes store indsats inden for slægtsforskning; vi fik kontakt med ukendte kusiner i USA netop via mormoner over there.

Hilsen igen Svend

Fra : senta

Dato : 10-10-03 21:02

Det er medlemmer af Mormon kirken og udsendte frivillige, ulønnede missionær, der selv betaler deres ophold i de lande de opholder sig i.
Derudover har de til opgave ar udbrede deres tro og omvende mennesker til at blive medlemmer af den Mormonske kirke og deres tro, samtidig laver de et stort arbejde indefor slægtsforskning, der igen medføre at vi der bruge FS. søge maskine kan gemme og finde oplysninger om vores aner over hele verden, det er dog ikke ensbetydende med at alle data er indtastet beklageligvis , og alle de data der er på FS.skal tjekkes i kirkebøgerne der kan være fejl, men der er altid, hvis data er indtastet en ledetråd til videre søgning.

Prøv du selv at se deres program igennem for at finde oplysninger om deres missionærs opgaver osv.

Derudover findes der utallige gode søgemuligheder på nettet.
Senta

Fra : senta

Dato : 10-10-03 21:12

(de er vel ikke privisions lønnede, medlemmer af ungdoms organisationer eller lignende).
Prøv lige at læse lidt om mormonerne på denne side.

http://www.dk-yeoman.dk/fd/kumler/P-10.htm
Senta

Fra : svendgiversen

Dato : 10-10-03 21:48

>til opgave ar udbrede deres tro og omvende mennesker til at blive medlemmer af den Mormonske kirke og deres tro...
som andre; kristne, muslimer etc.

> samtidig laver de et stort arbejde indefor slægtsforskning...
meget prisværdigt, men hvorfor?

bliver man frelst ved at være registreret?
bliver man en bedre mormon ved at registrere flere??
så man fristes til genbrug???

Eks. danskeren, gift med en mormon i USA, som hjalp os til med at kontakte vore kusiner der,
(hun er langt ude i familie med min kones svoger) har en søn, der nu som 19 årig missionerer i Leningrad; han har lært sig russisk bare for at kunne omvende fortabte russere til mormoner.

Meget prisværdigt, men kunne hans indsats ikke have gavnet mere med en anden målsætning?

Vi er vist lidt langt væk fra slægts-søge maskiner,
(men jeg tror at flere nu har fået kendskab til navigator, end da jeg først gav den som et tips)
Svend

Svend

Fra : svendgiversen

Dato : 10-10-03 22:01

Vore indlæg har krydset, Senta.

jeg har bemærket din forkærlighed for family search som værktøj,
men tror ikke du selv er mormon.

Det du henviser til fortæller meget om anvendelsen,
men ikke hvorfor man skal registrere? og hvad man opnår ved det??

Det har jeg stadig ikke forstået
Svend

Fra : senta

Dato : 10-10-03 22:07

Vi er lige for gud om du er Kristen, Mormon , Muslim o.s.v., hvad for en tro der er den rigtige for dig, er du selv medbestemmende om, hver tros retning har deres missionær, hver tros retninger mener hver især at deres er den rigtige osv.
og hvad du bruger din tro til bestemmer du selv.
Danmark er et frit land , med frie muligheder.
" Meget prisværdigt, men kunne hans indsats ikke have gavne mere med en anden målsætning?"

En har lysten til at samle aneoplysninger, en anden samler frimærker, o.s.v., hvad der er bedst bestemmer vi, du selv.
Angående navigator, der er ikke alle oplysninger du bliver alligevel nødt til at søge individuelt.
Senta

Fra : senta

Dato : 10-10-03 22:20

"men ikke hvorfor man skal registrere? og hvad man opnår ved det??2
Du skal kun registrere hvis du sender oplysninger til deres database.
Senta

Fra : svendgiversen

Dato : 10-10-03 22:25

Det var slet ikke min mening at starte en religions krig,

jeg er blot irriteret over de mange gentagelser i family search,
og funderer over hvorfor.

Selvfølgelig har navigator sine begrænsninger,
man får blot stillet 10-12 søge maskiner til rådighed,
anvendelige i det pågældede land, som man måske ikke kender.

Og som sagt anbefaler jeg at begynde med 2-3 stykker,
får man så 100 svar behøver man jo ikke gå til de næste lige med det samme.

hav en fortsat god aften,
Svend

Fra : emesen

Dato : 10-10-03 22:36

Og så spø'r du om:
Citat
Hvem / hvor stammer navigator fra?
(jeg ved ikke hvorfor jeg tænker på Hollænderne?/Boerne i Sydafrika??, alternativt Brasilien???).

Du mene vel "SURNAME NAVIGATOR" for ordet "Navigator" tilhører jo mange ting.
Det var bare lige.
Emesen.

Fra : senta

Dato : 10-10-03 22:36

"Det var slet ikke min mening at starte en religions krig,"

heller ikke her, jeg kan ikke nære mig når og hvis der tales dårlig om FS. beklager, det er gratis at søge i deres databaser, hvad det ikke er i andre datebaser i USA, og du bestemmer selv om du vil registrere dig.

"hav en fortsat god aften,"
Tak i lige måde
Senta

Fra : svendgiversen

Dato : 12-10-03 22:22

>Du mene vel "SURNAME NAVIGATOR" for ordet "Navigator" tilhører jo mange ting.

Naturligvis Eyvind, jeg har blot været lidt doven,
(og ja, det intranet søgesystem jeg bruger på arbejde hedder således også "Navigator")
dog har jeg ikke forkortet helt så meget som ovenfor FS,
(ingen ville jo forstå en forkortelse som SN).

Og jeg ser nu den er hollandsk?
(det er måske velkendt af andre; eksempelvis Henning, der bor i Holland)

Efter en weekend med andre sysler
må jeg konstatere at ingen har angivet en bedre global slægts søge maskine.

Jeg lader den stå lidt endnu,
Svend

Accepteret svar
Fra : senta

Modtaget 100 point
Dato : 13-10-03 08:17

Det er kun FS ..... Google, hvor det er gratis at søge efter aner i hele verden.
De andre databaser der findes på Surname Navigator ender altid ud i hvis det er f.eks.. USA. skal du betale for videre oplysninger. osv.
Derudover findes der mange uofficielle lister der heller ikke er med i din søgemaskine

Feks.http://www.jewishgen.org/Scandinavia/
Ellis Island
http://www.geocities.com/coastwater/nina_moller_nordby.html
Derfor fra min side , du får ikke ret i at den er bedre end de andre.
fortsat en god aften
Senta
www.ancestry.com (all databases

LDS Mormons (all databases)
www.ancestry.com (all databases)
Geneanet
Interment Cemetery Transcriptions Google, genealogy
Google News Genealogy
Gendex, Index Surnames Rootsweb (all databases)
Worldwide Email search
Author profile usenet (name/email)

Fra : svendgiversen

Dato : 14-10-03 22:40

Jeg har nu spurgt en, næsten rigtig, dog kun indgift mormon,
om hvorfor de samler på / registrerer navne på slægtninge.

Der skulle jo gerne komme mere information,
end det vi har om familysearch, som vi alle kender.
Svend

Fra : senta

Dato : 15-10-03 00:02

Missionærerne der missioner overalt i verden de, samler oplysninger om de gamle aner til glæde og gavn for efterslægter, slægtsforsker, mange af mormonerne har arbejdet hårdt for at rejse ud for at missioner i det fremmede , de betaler selv deres ophold og rejse, samtidig tror jeg de elsker at sidde og bladre i de gamle folketællinger , kirkebøger," hvad jeg selv mener er spændende", der igen er medvirkende til at deres store arbejde er med til at udbrede historien om mormonerne og de venlige hjælpsomme mennesker , de´r ikke tager betaling for deres arbejde, hvad andre databaser i USA gør.

Jeg tror du får svar på alle dine spørgsmål på denne side
http://www.mormon.org/learn/0,8672,1591-17,00.html
Senta

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-10-03 18:11

Tak for svaret senta.

Jeg må jo indrømme mormonerne stadig er førende med hensyn til gratis slægts søgning,
Svend

Du har følgende muligheder