Anna M H Monrad Giversen
Fra : svendgiversen
Vist : 3140 gange
200 point
Dato : 15-08-03 20:48

Selv er jeg gift med birGitte Scharling Christensen,
(hvis mors fine Scharling "præste" familie oprindelig hed Gerling)

og min bror er gift med Anna Mølgaard Hansen,
(hvis mor stammer fra Strynø, iøvrigt også fra samme Scharling Gerling familie),

men også beslægtet med Monrad familien, der har rødder bl.a. her på Als, hvor vi nu bor.

Spørgsmålet er:

Hvem kan forbinde min svigerindes mor: Maren Mølgaard Hansen,
født:Maren Nielsen Kold på Strynø i 1915 ?

med Monrad familien, der bl.a. omfatter præster på Als,
som vist primært prædikede i Egen sogn midt på øen??

på forhånd tak,
Svend Giversen

Fra : senta

Dato : 15-08-03 21:10

På denne side finder du oplysninger om Præsteslægten Monrad fra Als
http://www.danbbs.dk/~stst/index.htm

Det kan være du ved at søge på siden, kan få hjælp til at finde forbindelsen til din svigerindes mor: Maren Mølgaard Hansen,
født:Maren Nielsen Kold på Strynø i 1915 ?
Senta

Fra : svendgiversen

Dato : 16-08-03 08:32

Ja Senta, Ketting ikke Egen.

Jeg passerer begge kirker på vej til arbejde og har forvekslet dem,

men vi må nok hellere begynde på Strynø?
Svend

Accepteret svar
Fra : senta

Modtaget 200 point
Dato : 16-08-03 17:45

Prøv at søge på disse adresser
http://www.monrad.org/

http://www.monrad.org/
Her er fra slægtsforskning fra den skønne ø Strynø i det Syd Fynske øhav.
Senta

Fra : svendgiversen

Dato : 17-08-03 18:44

De to links er identiske,

Marens far hed Rasmus Hansen Nielsen, født 1882,
han var en kendt frøforædler på Strynø.

Tog navneforandrind til Nielsen Kold,
det er vist gennem ham min svigerinde er i familie med Morad familien?

Hans far Rasmus Nielsen er født 1850, vist Landet? Tåsinge??

Hvis det siger jer noget???
hilsen Svend

Fra : senta

Dato : 19-08-03 01:10

Du får lige 2x link til lidt historie om den skønne
Syd-Fynske perle , Strynø.

Historie fra ,og om Strynø
http://historie.sydfyn.dk/landbrug/hoesten.htm

Egnsmuseer og lokalmuseer Strynø
http://www.kulturnet.dk/text/kulturguidetextlinks27

Søg i FS. og på DDA. efter yderlige oplysninger om dine aner.

Senta

Fra : svendgiversen

Dato : 19-08-03 14:40

Tak for de fine links, men

>og på DDA. efter yderlige oplysninger om dine aner.

hvordan finder jeg ham her, Anna' s oldefar, i folketællingerne?

"Rasmus Nielsen, b. 1850, Landet, occupation gårdmand, d. 3 apr 1935. He married Kirsten Nielsen Andersdatter."

Hvad hører Strynø under??

hilsen igen Svend

Fra : senta

Dato : 19-08-03 15:09

Svendborg amt

Fra : senta

Dato : 19-08-03 15:46

Adressen her er til en lokal gruppe der forsker i på Syd-Fyn , det kan være du kan få hjælp der.
http://www.dis-danmark.dk/sydfyn/
Der er umidelbart ikke folketællinger fra Strynø.
Senta

Fra : svendgiversen

Dato : 20-08-03 07:41

>en lokal gruppe der forsker i på Syd-Fyn,

har spurgt og fået svar, at Strynø hører under Rudkøbing;
men det gjorde det vist ikke i folketællingernes tid?

Iøvrigt ikke megen hjælp fra det sydfynske,
Svend

Fra : senta

Dato : 20-08-03 09:45

Sogn ..Herred og Amt for Strynø .

Sogn Herred Svendborg Amt

Rudkøbing Langelands Nørre herred Svendborg Amt

Senta

Fra : svendgiversen

Dato : 20-08-03 09:55

Prøv at klikke på folketællingernes oversigtkort,
og videre på Svendborg:

http://www.dis-danmark.dk/kortsven.htm

og du vil se at dette ikke var tilfældet for 150-200 år siden?
og jeg kan ikke finde Sunds Herred??

En træt Svend

Fra : senta

Dato : 20-08-03 10:15

Sunds Herred??
ligger lige til højre for Bregninge efter kortet fra dis-Danmark , og det høre også under Svendborg amt.
Senta

Fra : senta

Dato : 20-08-03 10:30

Adresse til Sogne-træf, prøv at sende en mail til en af disse adresser, det kan være en af dem kan hjælpe dig.
Der er ingen folketællinger på DDA. fra Strynø.
Senta
http://www32.brinkster.com/sognetraef/tvis.asp?SognId=1466

Strynø sogn, Sunds herred, Svendborg amt

monrad
Slægter Clausen, Friis, Gommesen, Strangesen

Anders B. Christophersen
Mikrokort Ahlefeldt Gods Skifteprotokol 1755-1833 samt Strynø Kirkebog 1776-1833. Opslag foretages gerne
Diverse Alt vedrørende Strynø før år 1800 har interesse

Poul-Erik Pedersen
Søger Søger aner til Christian Hansen, f. omk. 1860 i Kædeby og hans hustru Kirstine Hansen, f. omk. 1862 i Ristinge.
Søger Søger aner til fisker Klaus Petersen, f. omk. 1860 i Bagenkop og hans hustru Johanne f. omk. 1865 i Bagenkop.

Copyright © 2003 Bjarne Damsgaard. All Rights Reserved.

Fra : svendgiversen

Dato : 21-08-03 22:15

>Adresse til Sogne-træf

Jeg kender godt Sogne-træf,
og har tilmeldt mig i mit eget hjemsogn Skals og et par nabosogne.

Men da jeg ikke selv har relationer til Strynø,
prøver jeg at få min nevø Anders,
(oldebarn af frøavleren Rasmus Nielsen Kold)
til at spørge i stedet.

Iøvrigt har den opdatering af Windows, jeg lige har foretaget,
(på grund af de mange nye virus, der er i omløb) bevirket,
at de mulige forbindelser fra Nielsen Kold på Strynø til Monrad familien er forsvundet.

De var tilknyttet et par år gamle mails, men afvises nu som mistænkelige,
så vi er helt uden beviser på den efterspurgte forbindelse.

Der er intet nyt ud over det der er glemt,
Svend

Fra : senta

Dato : 21-08-03 22:28

Gå ind og tryk på vidersend hvis du stadig har de gamle mail, så skal du kunne se dem igen.
Test dem så med dit virus program,
held og lykke, det er nødig i disse virus tider.
Senta

Fra : senta

Dato : 21-08-03 23:13

Er det din Rasmus Hansen Nielsen´s far.

Senta
Udtræk fra DDD

Amt : svendborg 1880

Retur til søgeside

1 post(er) opfylder søgekriterium
Kilde: FT-1880
Navn: Rasmus Hansen Nielsen Køn: M
Alder: 42
Stilling i husstanden: Husfader Civilstand: gift
Fødested: Tullebølle Sogn
Sogn: Skaarup Herred: Sunds
Amt: Svendborg Stednavn: Øster Aaby Udflyttere
Husstands-/familienr: 1 Hus 1/31
Trossamfund: Lutheran
Indtastningsnr: A0134 Løbenr.: 1556

Fra : senta

Dato : 21-08-03 23:23

Er det den R.Nielsen du søger efter?
Senta

Individual Record FamilySearch™ Vital Records Index
Denmark

Rasmus NIELSEN Age At Marriage: 31
Sex: <M>

Event(s):
Birth: <1851>

Marriage:
Spouse: Kirsten ANDERSDR Age At Marriage: 30
Marriage: 07 Feb 1882 Place: Landet, Svendborg, Denmark

Source Information:
Batch Number: M211443
Source Dates: 1861 - 1891
Film or Fiche Number: 312295
Collection Details: Landet; Den Danske Folkekirke

Return to search results Prepare selected records for download

Fra : svendgiversen

Dato : 22-08-03 16:23

>Er det din Rasmus Hansen Nielsen´s far.

> [...]

"

Nej han er født 1850; men tæt på, måske en storebror eller farbror?

Men ham herunder må være den rigtige?
hvordan fandt du ham, når der ikke er folketællinger på nettet??

De skjulte text filer kom ganske rigtigt frem ved videresend,
men de stopper ved Rasmus Nielsen,

måske er det Rasmus Nielsen Kolds kone Ane Margrethe Rasmussens slægt,
der fører til Monrad??? Hun er født på Strynø 1884.

hilsen Svend

-------------------------------------------------------------------------- ------

Fra : senta

Dato : 22-08-03 17:10

PÅ FS. og ved at søge i Danmark og Svendborg amt,er det her ikke Ane Margrethe Rasmussen ?

Senta
IGI Individual Record FamilySearch™ International Genealogical Index v5.0
Denmark
Search Results | Download | Pedigree

Anne Rasmussen
Female

Event(s):
Birth:
Christening: 31 AUG 1884 Avernako, Svendborg, Denmark

Death:
Burial:

Parents:
Father: Rasmus Rasmussen Family
Mother: Maren Andersen

Messages:
Extracted birth or christening record for the locality listed in the record. The source records are usually arranged chronologically by the birth or christening date.

Source Information:
Batch No.: Dates: Source Call No.: Type: Printout Call No.: Type:

C211101 1686 - 1734 0052636 Film NONE

C211101 1752 - 1875 0052636 Film NONE

Sheet:

© 1999-2002 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved. English approval: 3/1999
Use of this site constitutes your acceptance of these Conditions of Use (last updated: 3/22/1999).
Privacy Policy (last updated: 10/12/2001). 28 http://www.familysearch.org v.2.5.0

Fra : senta

Dato : 22-08-03 17:19

Ved at søge på ane Margrethe Rasmussen, Marriage, 1870 - 1910, Svendborg, Denmark er der på International Genealogical Index / Denmark - 99
Du ved selv hvem der er hvem det er lettere du selv søger
Senta

Fra : senta

Dato : 22-08-03 17:40

Prøv at søge på navnet Kold og Rasmus Hansen Nielsen, Svendborg amt på DDA.alle år,der er mange med begge navne fra Tåsinge osv.

BLA.disse, du må selv sortere.

Senta

Samtlige personer i husstanden

Svendborg, Sallinge, Herringe, Herringe sogn og byg, , Præstegaard, 2, FT-1880
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested

Lodvig Peter Berthelsen, 56, Gift, husfader, præst, , Bregentved, Sorø Amt
Emmy Henrikke Mathilde Blom, 24, Gift, hans hustru, , Kjøbenhavn
Lodvig Andreas David Castonier Berthelsen, 14, Ugift, deres børn, , Veilby, Hjørring Amt
Charlotte Gustave Elisabeth Berthelsen, 13, Ugift, deres børn, , do [Veilby, Hjørring Amt]
Marie Lovise Nikoline Berthelsen, 11, Ugift, deres børn, , do [Veilby, Hjørring Amt]
Anna Ingeborg Ammundsen, 22, Ugift, lærerinde, , Kjøbenhavn
Ane Kirstine Henriksen, 24, Ugift, tjenestetyende, , Lumby (Sletten), Odense Amt
Karen Marie Hansen, 18, Ugift, tjenestetyende, , Stenstrup, Svendborg Amt
Jens Plov Rasmussen, 36, Gift, husfader og forpagter, , Svanninge
Magretha Elisabeth Chillie Kold, 46, Gift, hans hustru, , Slesvig
Mathea Rasmine Jensigne Rasmussen, 15, Ugift, deres børn, , Faaborg, Svendborg Amt
Marie Kathrine Rasmussen, 9, Ugift, deres børn, , Herringe
Jens Kristian Andersen, 29, Ugift, tjenestefolk, , Hillerslev
Hans Peter Hansen, 18, Ugift, tjenestefolk, , Espe

Samtlige personer i husstanden

Svendborg, Sunds, Bregninge (Taasinge), Vindeby, , En gård nr.25, 11, FT-1890
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested

Niels Rasmussen, 73, Gift, Husfader, Gårdfæster, Landet sogn, Svendborg amt
Ane Rasmussen f. Andersen, 69, Gift, Husmoder, hustru [Niels Rasmussen], , Bregninge sogn, Svendborg amt
Jacob Martin Nielsen Rasmussen, 29, Ugift, Søn [Niels Rasmussen og Ane Rasmussen f. Andersen], Tyende, Bregninge sogn, Svendborg amt
Karen Kirstine Rasmussen, 24, Ugift, Tyende, , Bregninge sogn, Svendborg amt
Samtlige personer i husstanden

Svendborg, Sunds, Strynø, Udfløtter fra byen, , En gaard, 77, FT-1845
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested

Lars Nielsen Rasmussen, 37, Gift, , Gaardmand, Heri sognet [Strynø]
Mette Marie Madsdatter, 20, Gift, , Hans kone, Rise sogn paa Ærøe
Jens Thøsing Larsen, 10, Ugift, , Deres børn, Heri sognet [Strynø]
Rasmus Pedersen Larsen, 6, Ugift, , Deres børn, Heri sognet [Strynø]
Ane Sophie Rasmusdatter, 18, Ugift, , Tjenestepige, Heri sognet [Strynø]
Rasmus Pedersen, 65, Gift, , Aftægtsfolk, Heri sognet [Strynø]
Birthe Sophie Larsdatter, 60, Gift, , Aftægtsfolk, Heri sognet [Strynø]
Rasmus Rasmussen, 29, Ugift, , Styrmænd, søefarende, Heri sognet [Strynø]
Hans Rasmussen, 23, Ugift, , Styrmænd, søefarende, Heri sognet [Strynø]

Samtlige personer i husstanden

Svendborg, Sunds, Bregninge (Taasinge), Vindeby, , , 19, FT-1850
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested

Maren Povelsdatter, 58, Enke, , Gaardmandsenke, Landet
Niels Andersen, 36, Ugift, , Søn, Tjenestekarl, Bregninge/tåsinge
Niels Rasmussen, 34, Gift, , Svigersøn, Bestyrer Af Gaarden, Landet
Anne Andersen, 30, Gift, , Kone, Bregninge/tåsinge
Jakob Nielsen Rasmussen, 3, Ugift, , Søn, Bregninge/tåsinge
Anders Nielsen Rasmussen, 1, Ugift, , Søn, Bregninge/tåsinge
Marie Christensen, 21, Ugift, , Tjp, Bregninge/tåsinge

Fra : svendgiversen

Dato : 22-08-03 19:15

Fantastisk udbud, Senta,
bare jeg kunne huske hvor Monrad kommer ind i billedet,

men vi skal lige have overstået et golfmesterskab først,
(og jeg må have min svigerinde med i udvælgelsen, der er jo mange på Tåsinge)
foreløbigt tak, Svend

Fra : senta

Dato : 22-08-03 19:37

Ok. pas på den nye virus, se EB. fra i dag.
Senta

Fra : senta

Dato : 23-08-03 00:10

Hjemmeside med Monrad og andre slægter fra Strynø
http://d1o112.dk.telia.net/~u186902071/index.htm
Senta

Fra : senta

Dato : 23-08-03 08:57

på Google er der x mange sider med Monrad fra Als.
http://www.google.com/search?sourceid=navclient&hl=da&q=monrad+als
Senta

Fra : senta

Dato : 23-08-03 15:43

se lidt på Ditlev Gotthard MONRAD præst og minister

http://sekr.uvm.dk/historie/tekster_min_galleri/gal_monrad.html

Ditlev Gotthard MONRAD

Johannes Henrik MONRAD
Senta

Fra : svendgiversen

Dato : 24-08-03 08:27

Vi har nu fået gensendt materialet om min svigerindes Strynø familie.
Muligvis er den kun indgift i Monrad slægten?

Hvis vi ikke finder en af de nævnte Strynø beboere herunder i et Monrad slægtstræ,
må vi opgive at forbinde de to slægter.

Denne oversigt er set ud fra min Nevø Anders
derfor er Anders Nielsen Kold benævnt oldefar,
(min svigerindes morfar).

hilsen Svend

"
Oldeforældre

12.   Hans Mølgård Hansen.1

14.   Rasmus Hansen Nielsen Kold,2 f. 13 nov 1882 på Strynø, d. 1969,1 stilling gårdmand, frøforsker. Tog navneforandring til Kold i 1904. Han blev gift med Anne Margrethe Rasmussen,2 gift 15 okt 1911.

15.   Anne Margrethe Rasmussen,2 f. 15 aug 1884 i Strynø.

Tipoldeforældre

28.   Rasmus Nielsen,2 f. 1850 i Landet, d. 3 apr 1935, stilling gårdmand. Han blev gift med Kirsten Nielsen Andersen.2

29.   Kirsten Nielsen Andersen,2 f. 1851 i Landet, Tåsinge, d. 3 apr 1935.

30.   Jens Larsen Rasmussen,2 f. 10 okt 1854 i Strynø, d. 26 apr 1930. Han blev gift med Maren Madsen,2 gift 28 sep 1877.

31.   Maren Madsen,2 f. 27 apr 1852 på Strynø, d. 20 jul 1933.

Tip-tip-oldeforældre

60.   Rasmus Jensen,2, f. 12 mar 1822 på Strynø, bopæl (person) 1845 ved sin far, d. 10 feb 1864. Han blev gift med Grethe Nielsen,2 gift 10 jan 1851.

61.   Grethe Nielsen,2 f. 20 maj 1822 på Strynø, d. 20 aug 1885.

62.   Mads (Niels) Jørgensen,2 f. 1799 i Søby, Ærø, d. 3 feb 1879, stilling 1834 møller på Strynø kalv, stilling 1845 møller på Strynø,3 stilling 1845 gårdmand og sogneforstander.3 Ved FT1845 er han kaldet Niels. Han blev gift med (1) Maren Christensen,2 f. 1790, d. 7 maj 1836. Han blev gift med (2) Karen Møllers Clausen,2 gift 29 jul 1836, f. 1812 på Strynø, d. 18 feb 1874.

63.   Karen Møllers Clausen,2 f. 1812 på Strynø, d. 18 feb 1874.

Tip-3-oldeforældre

120.   Jens Larsen Pedersen,2, ,3 f. 11 mar 1789 på Strynø, d. 14 jul 1862, stilling 1845 gårdmand, enkemand efter sin 2. kone. Han blev gift med (1) Karen Rasmussen,2,5 gift 2 feb 1816, f. 16 mar 1797 på Strynø, d. 27 aug 1830. Han blev gift med (2) Anne Christensen,2,5 gift 28 jul 1833, f. 27 feb 1796 på Strynø, d. 18 apr 1841.

121.   Karen Rasmussen,2,5 f. 16 mar 1797 på Strynø, d. 27 aug 1830.

122.   Niels Madsen Eriksen,3,5,2 f. 1780 i Lindelse, Langeland, d. 30 jul 1861, stilling 1834, 1840, 1845 gårdmand på Strynø. ,4 Han fik barn/børn med Anne Maria Andreasen, ugift. Han blev gift med (2) Anna Jørgensen, gift 16 sep 1803 i Lindelse, f. 1778, d. 7 jan 1814. Han blev gift med (3) Anne Cathrine Hansen,2,3,5 gift 6 mar 1814 i Lindelse,7 f. 1 jan 1789 på Strynø, d. 18 feb 1866.

123.   Anne Cathrine Hansen,2,3,5 f. 1 jan 1789 på Strynø, d. 18 feb 1866.

124.   Jørgen Madsen, f. 1773, stilling 1803 parcellist i Søby, Ærø. Han blev gift med Mette Pedersen.2

125.   Mette Pedersen,2 f. 1776 i Søby, Ærø, d. 7 apr 1837.

126.   Claus Møller Pedersen,3,2,5, f. 1773 på Strynø, d. 29 aug 1855, stilling 1801 bonde og gårdbeboer, stilling 1845 aftægtsmand. Han blev gift med Karen Jensen,2,3,5,9 gift 2 nov 1792.

127.   Karen Jensen,2,3,5,9 f. 12 jan 1777 på Strynø, d. 11 jan 1860.

Tip-4-oldeforældre

240.   Peder Christensen Pedersen,2,9 f. 1765 på Strynø, d. 23 maj 1824. Ifølge FT1801 er han død inden 1801!. Han blev gift med Cathrine Jensen,2,5 gift 21 jan 1789.

241.   Cathrine Jensen,2,5 f. 1762 på Strynø, d. 13 feb 1824, stilling 1801 bondekone og gårdbeboer, enke.

242.   Rasmus Rasmussen Dam,5,2,9 f. 1762 på Strynø, d. 27 feb 1837, stilling 1787 gårdfæster hos faderen, stilling 1801 bonde og gårdbeboer, stilling sognefoged. Han blev gift med (1) Anne Marie Clausen,9 gift 5 apr 1785, f. 1765 på Strynø, d. 3 jan 1795. Han blev gift med (2) Maren Møllers Rasmussen,2,5 gift 31 jul 1795, f. 1764 på Strynø, d. 16 apr 1806. Han blev gift med (3) Cathrine Andreasen,2,9 gift 17 okt 1807, f. 1749 på Strynø, d. 28 jul 1827.

243.   Maren Møllers Rasmussen,2,5 f. 1764 på Strynø, d. 16 apr 1806. Hun blev gift med (1) Rasmus Andreasen,9,2 gift ind 1784, f. 1758 på Strynø, d. 10 jun 1794, stilling 1787 gårdfæster. Hun blev gift med (2) Rasmus Rasmussen Dam,5,2,9 gift 31 jul 1795, f. 1762 på Strynø, d. 27 feb 1837, stilling 1787 gårdfæster hos faderen, stilling 1801 bonde og gårdbeboer, stilling sognefoged.

244.   Erik Hansen,5,9 f. 1755 i Humble, døbt 26 jan 1755 i Humble,7 d. eft 1801, stilling 1801 bonde og gårdbeboer i Illebølle by. Han blev gift med (1) Margrethe Nielsen,5,9 gift 13 nov 1777 i Humble, ,7 f. 1757 i Humble, døbt 19 jun 1757 i Humble,10 d. 1792 hun dør formentlig i barselssengen?.10 Han blev gift med (2) Augusta Margrethe Jørgensen,5 f. 1770.

245.   Margrethe Nielsen,5,9 f. 1757 i Humble, døbt 19 jun 1757 i Humble,10 d. 1792 hun dør formentlig i barselssengen?.10 Faderen er usikker, men Margrethe får en søn med samme navn: Niels Madsen Eriksen! Samtidig er den eneste Niels Madsen ved FT1787 i Humble gift med en Margrethe.

246.   Hans Henrik Hansen,2,5,9 f. 1749 på Strynø, d. 11 jan 1812, stilling 1787 husmand og skibsbygger, stilling 1801 jordløs husmand og skibsbygger. Han blev gift med Kirstine Nielsen.2,5,9

247.   Kirstine Nielsen,2,5,9 f. 1751 i Strynø, bopæl (person) 1787 ved sin mand, bopæl (person) 1801 ved sin mand med 2 børn, d. 7 jan 1830.

252.   Peder Gommesen, f. 1724 på Strynø, d. 4 mar 1787. Han blev gift med Anne Maria Rasmussen.2,5,9

253.   Anne Maria Rasmussen,2,5,9 f. 1737 på Strynø, d. eft 1801, stilling 1787 gårdkone, enke.

254.   Jens Nielsen,2,9 f. 1740 på Strynø, d. 6 mar 1791, stilling 1787 ikke nævnt, stilling gårdmand. Han blev gift med Maren Nielsen.2,5,9

255.   Maren Nielsen,2,5,9 f. 1747 på Strynø, d. 21 sep 1827. Forvirring i Strynske slægter omkring årstal.

Tip-5-oldeforældre

480.   Peder Pedersen,2,5,9 f. 1738 på Strynø,2 d. 29 mar 1812, stilling 1787 gårdmand i Strynø by. Han blev gift med Maren Sørensen.2,9

481.   Maren Sørensen,2,9 f. 1736 på Strynø,2 d. 5 dec 1800.

482.   Jens Larsen,2 d. ind 1771 på Strynø. Han blev gift med Anne Pedersen.2

483.   Anne Pedersen,2 f. 1743 på Strynø,2 d. 11 aug 1777 på Strynø. Hun blev gift med (1) Jens Larsen,2 d. ind 1771 på Strynø. Hun blev gift med (2) Lars Christensen,2,5,9 f. 1744 på Strynø, d. eft 1801, stilling 1787 gårdmand, enkemand efter 2 koner.

484.   Rasmus Rasmussen Dam,2,5,9 f. 1730 på Strynø, d. 11 sep 1814, stilling 1787 gårdmand i Strynø by, stilling birkefoged. Han blev gift med Maren Jespersen.9

485.   Maren Jespersen,9 f. 1721 på Strynø, d. 24 nov 1794.

488.   Hans Madsen,7 f. ind 1740.

490.   Niels Madsen,10 f. 1727, d. eft 1787, stilling 1787 husbeboer i Humble.9 Usikkert!. Han blev gift med Margrethe Hansen.

491.   Margrethe Hansen, f. 1729, d. eft 1787. Usikkert.

492.   Hans (Henrich) Hansen,2 f. ind 1730 på Strynø. Han blev gift med NN.2

493.   NN,2 f. 1701 i Strynø, d. 27 apr 1781.

504.   Gomme Clausen, f. på Strynø, d. 1743,11 stilling 15 maj 1741 - 1743 birkefoged på Strynø. Lütken: birkefoged i Strynø birk fra 15 maj 1741 til sin død 1743. Han blev gift med NN.

505.   NN, f. 1696 på Strynø, d. 19 mar 1780.

508.   Niels Strangesen,2 f. på Strynø,2 d. ind 1787. Han blev gift med Birthe Pedersen.5,2,9

509.   Birthe Pedersen,5,2,9 f. 1725,2 d. 20 dec 1807.

510.   Niels Mortensen,2,9 f. 1717,2 d. 17 jun 1794, stilling 1787 gårdmand i Strynø by. FT 1787: Nævnt at han er i sit 2. ægteskab med Cathrine Larsdatter. Han blev gift med Cathrine Larsen.5,2,9

511.   Cathrine Larsen,5,2,9 f. 1728,2 d. 18 feb 1811.

Tip-6-oldeforældre

960.   Peder NN.

962.   Søren Mikkelsen, f. 1710 på Strynø,2 d. 24 feb 1784, stilling gårdmand på Strynø.

966.   Peder NN, (se samme person overfor i generationen 10).

968.   Rasmus Dam,2 f. 1690 på Strynø,2 d. 1763, stilling sognefoged. Han blev gift med Barbara Andreasen.

969.   Barbara Andreasen, f. 1707 på Strynø.2

984.   Hans Erichsen,2 f. på Strynø.

1008.   Claus Møller,11 f. på Strynø, d. 1740,11 stilling 13 maj 1704 - 1740 birkefoged på Strynø. Lütken: birkefoged i Strynø birk 13 maj 1704 til sin død 1740.

1016.   Strange Nielsen,2 f. på Strynø.

1020.   Morten Nielsen,2 f. omk 1690.2

Tip-7-oldeforældre

1936.   Rasmus Hansen Dam,2 f. på Strynø,2 d. eft 1690, stilling birkefoged.

1968.   Erich Christensen,2 f. i Strynø.

2040.   Niels Pedersen.2 Usikkert !.
"

Fra : senta

Dato : 24-08-03 13:29

Prøv lige at se på de kommentar jeg har sendt dig bla, fra FS. og DDA. der er hvis nogen data du kan bruge.
og se så se lidt på Ditlev Gotthard MONRAD præst og minister

http://sekr.uvm.dk/historie/tekster_min_galleri/gal_monrad.html

Ditlev Gotthard MONRAD

Johannes Henrik MONRAD
osv. der er sikkert en forbindelse til Als, og din ane.
Senta

Fra : senta

Dato : 24-08-03 14:07

Du skal forsøge dig med FS, DDA , søg på de forskellige navne og Amter,en Monrad var Præst på Lolland, det er sikkert derigennem forbindelsen til din / jeres gren er, de forskellige præster Monrad, stammer sikkert fra samme stamfader , ane .
Hvis du søger på DDA . Sorø og navnet Monrad finder du flere præstestuderende med det navn.
Senta

Fra : svendgiversen

Dato : 24-08-03 17:20

Ja Senta,
men min travle ferie slutter nu, og så begynder mit travle arbejde (også med mange mails).

Jeg skal nok se på dine Monrad links og sammenligne med de mange fra Strynø ovenfor,
(jeg havde naturligvis håbet en eller anden havde fundet en fælles slægtning),

hilsen Svend

Fra : senta

Dato : 24-08-03 17:31

Se i de folketællinger der er her på denne side .

http://www.historie.sydfyn.dk/index.htm

http://www.historie.sydfyn.dk/

Hansen, Hansen & Hansen - som skibsbyggernes øjemål og konstruktionstegningens fremkomst ved Svendborg Sund. Anders Monrad Møller (1987, 40-53)

Senta

Fra : svendgiversen

Dato : 02-09-03 22:25

Nu får jeg snart tid til at sammenligne min svigerindes Strynø familie
med de angivne Monrad slægter derfra, og måske videre til Als.

Men jeg får stadig virus inficerede mails,
bl.a. fra Stine Kjøller; se min advarsel under tips.

Det var ikke for at tjene billige points,
men hvor advarer man ellers?
(er jeg den eneste, der har fået hendes vira mails??).

En kontakt, jeg har helt i Sydamerika, i Chile
(beslægtet med min kones Gerling/Scharling familie)
har nu måttet skifte E-mail adresse
fordi 90 % af hans indkomne mails var inficeret,
og ham har vi haft temmelig meget kontakt med!!!

Skal jeg finde en anden kategori i Kandu? Hvilken??

Jeg benytter undtagelsesvis dette spørgsmål,
det eneste jeg har åbent i øjeblikket,
selv om emnet tydeligt afviger.

Sorry, Svend

Fra : senta

Dato : 03-09-03 18:16

De mails du mener er inficerede mail bla. fra Stine Kjøller, blokere de mail du mener indeholder filer med virus .
Senta

Fra : svendgiversen

Dato : 04-09-03 21:42

Ikke forstået, men det er vel forståeligt,

at når vi får flere samtidige mails, hvoraf nogle er inficerede, sletter vi dem alle straks.

Jeg ønsker ikke at hænge nogen ud,
men vi har nu 5 gange fået Kjøller mails, samtidig med virus inficerede mails?
(hvem der blokerer for hvad, eller inficerer hvor, er uklart, vi slettede sofort alle mails).

Og dette Strynø spørgssmål er stort set besvaret,
(der mangler kun lidt opfølgning, sammenfatning af de to familier).

Det vil så blive lukket,
(og der er jo ingen tvivl om hvem der har bidraget mest til besvarelsen)
Svend

Fra : senta

Dato : 04-09-03 21:59

Ja, en lidt klodset formulering, du får lige dette tips, så kan du læse hvad EB. råder dig til at gøre hvis,såfrem ifald du er uheldig at få virus, du kan tjekke din PC´er samtidig OSV.
jeg er samtidig nysgerrig efter at høre hvordan dine aner passer sammen.

Lidt hjælp hvis du har fået virus, hvad du kan gøre for at undgå virus i din mail.

Gratis virus tjek .
http://ekstrabladet.dk/visartikel.iasp?pageID=183638

Læs lige hvordan du undgår at åbne filer med virus

Selve virusen gemmer sig i en vedhæftet fil med 'efternavnet' .pif eller .scr - så du kan beskytte dig selv ved at indstille din e-mail-software til at blokere for vedhæftede filer af denne type.
Senta

Fra : senta

Dato : 04-09-03 22:01

Norton antivirus fanger ikke alle de mails der inficeret med virus.
Senta

Fra : svendgiversen

Dato : 06-09-03 08:50

[...]

Nu også fundet som Klaus Monrads efterkommer
(et af de links som Senta har angivet ovenfor).

Der er sikkert flere fælles aner,
(Strynø er jo kraftig præget af indavl).

Måske vender vi tilbage hertil til vinter,
tak for hjælpen, Svend

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 06-09-03 08:52

Tak for svaret senta.

Fra : senta

Dato : 06-09-03 10:21

Tja, tak er kun et fattig ord.

Held og lykke med din videre søgen .
Senta

Fra : kmonrad

Dato : 13-09-03 01:56

Hej Svend
Tak for din mail.
Jeg kender som tidligere nævnt ingen sammenhæng mellem Monrad familien og Anna Mølgård Hansen. Den eneste Monrad, jeg kender til, der har boet på Strynø er Mathea Nicoline Monrad (1778-?). Hun var gift med Rasmus Bendixen, der var præst på Strynø 1803-1807. Rasmus og Mathea fik 2 børn i denne periode på Strynø, bl.a. datteren Sophia Amalia Bendixen. Sophia blev gift med Simon Rasmussen, der var lærer og kirkesanger i Hundstrup.
Mathea havde flere søskende, der boede på Fyn, men som sagt kender jeg ingen sammenhæng til Kold-familien.
mvh
Klaus Monrad

Du har følgende muligheder