Rosenorn-Mogensen
Fra : svendgiversen
Vist : 2290 gange
400 point
Dato : 08-07-03 19:33

Efter vort sidste Rosenørn spørgsmål, er det helt klart

-at Peder Madsen blev nobiliseret/adlet Rosenørn og fik en masse efterkommere.
Herunder sønnen Christoper med datter Anne Rosenørn 1701-58.

-at der er mere tvivl om hendes børn, i hvert fald den yngste Sidsel Busch?

Det er ligeledes bevist

-at min mor Elvira Mogensen Giversen er datter af Lars Mogensen fra Simested 1879-1951,

-hvis far Jacob Mogensen var gift med Jensine Jensen fra Guldager/Baandrup 1856-1930,

-og at hendes far Lars Jensen levede fra 1823 til 1902, vist i Guldager/Simested?

Men har min fætter ret, når han påstår:

-at Sidsels datter Kirsten var far til Lars Jensens far Jens Andersen ?

Ikke kun formodninger,
(det er dem jeg vil affprøve).

Denne gang kræves dokumentation,
god fonøjelse, Svend

Fra : Varla

Dato : 08-07-03 19:40

Men har min fætter ret, når han påstår:

-at Sidsels datter Kirsten var far til Lars Jensens far Jens Andersen ?

Jeg tror altså ikke at datteren var far til Lars's far, Jens Andersen.

Med andre ord, hvad er spørgsmålet ?

mvh Ejvind

Fra : senta

Dato : 08-07-03 19:51

Er det dine aner,der er fundet på DDA.
Samtlige personer i husstanden

Viborg, Rinds, Skals, Schaltz, , , F28, FT 1787
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested

Anders Jensen [Giversen], 64, gift, husbond [sognefoged], bonde og gårdbeboer,
Birte Pedersdatter [Vorre], 66, gift, madmoder, [krokone Skals kro],
Anders Andersen [Giversen], 26, ugift, søn, ,
Jens Andersen [Giversen], 18, ugift, søn, ,
Maren Jacobsdatter, 19, ugift, tjenestepige, ,
Jacob Pedersen [Vorre], 52, ugift, madmors bror, nyder pension fra hospitalet,
Christen Olesen, 6, ugift, datters uægte barn, ,

Samtlige personer i husstanden

Viborg, Rinds, Skals, Skals by, , , 47, FT 1801
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested

Jens Andersen [Giversen], 32, gift, mand, husmand uden jord, forfærdiger træsko, konen spinder og syr.,
Kirsten Pedersdatter, 28, gift, hans kone, spinder og syr,
Birgithe Jensdatter, 1, ugift, deres datter, ,

senta

Fra : svendgiversen

Dato : 08-07-03 20:22

rettelse, tak Ejvind:

>at Sidsels datter Kirsten var mor til Lars Jensens far Jens Andersen ?

Og Senta,
ja det er mine aner; vi havde kroen i Skals i flere generationer:

Kro Anders havde 3 sønner, Peder der var flyttet hjemmefra i 1787, Anders og Jens.
Disse 3 gæst GIVER ens SØN ner startede min Giversen familie ifølge overleveringer,
men vi har nu fundet Giversen navnet før vi havde kroen?

Dette kan blive et nyt 1000 points spørgsmål i Kandu?

Kro Anders' far Jens er født 1690 og hans far Anders Jensen er født 1643,
så er vi ikke nået længere tilbage med sikkerhed,
(men mange hypoteser, fra gæstGIVER til Geben på tysk).

Men det er jo ikke det det drejer sig om nu, det er min mors familie,
hold dig til sagen, Svend

Fra : svendgiversen

Dato : 08-07-03 21:43

-og at hendes far Lars Jensen levede fra 1823 til 1902, vist i Guldager/Simested?

ikke Guldager, men Skjedshale,
(hvem kan sige det på de lokale Jyske dialekt?)
født 29 nov og døbt 26 dec 1823 i Simested sogn,

død på Kærgården i Simested

Fra : svendgiversen

Dato : 08-07-03 21:58

ham her, altså sønnen:

Viborg, Rinds, Simested, Skjedshale by, , En gaard, 6, FT-1845
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested

Jens Andersen den *ældre, 65, Gift, , Gaardmand, Heri sognet
Mette Marie Pedersdatter, 52, Gift, , Hans kone, Heri sognet
Lars Jensen, 22, Ugift, , Deres søn, Heri sognet
Kirsten Marie Andersdatter, 18, Ugift, , Tjenestepige, Heri sognet

foreløbig er min fætters oplysninger korrekte,

men er faderen Jens søn af Kirsten Christiansdatter datter af Sidsel Rosenørn Busch?
Svend

Fra : svendgiversen

Dato : 08-07-03 22:06

Det er næsten for nemt, foreløbigt da:
(kan man reducere points i kandu?)

Viborg, Rinds, Simested, Schiedshale Bye, , , 3. Familie, FT-1801
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested

Anders Mikkelsen, 64, Gift, Huusbonde, Bonde og gaardbeboer,
Kirsten Christensdatter, 48, Gift, Hands Kone, ,
Jens Andersen, 20, Ugift, Deres Børn, ,
Fridenche [ Andersdatter ], 18, Ugift, Deres Børn, ,
Søren [ Andersen ], 6, Ugift, Deres Børn, ,
Anders [ Andersen ], 12, Ugift, Deres Børn, ,

Men hvor mon nu Kirsten stammer fra?

Jeg er gået i stå,
Svend

Fra : senta

Dato : 08-07-03 22:23

Mener du ikke at Kirsten er datter af Sidsel der igen stammer fra Rosenørns ?
Prøv at søge på FS. det er en mulihed
senta

Fra : svendgiversen

Dato : 08-07-03 22:32

Jo, datter af Sidsel Busch, der vist igen er datter af Anne Rosenørn.

Hvad er FS?
Svend

Fra : senta

Dato : 08-07-03 23:44

Mormonernes database, med fødte ,døbte,viede, og døde fra hele verdnen,men den kende du nok når du ser adressen.
http://www.familysearch.org/Eng/Search/frameset_search.asp
senta

Fra : svendgiversen

Dato : 09-07-03 08:20

Ja FamilySearch kender jeg naturligvis, vist dit foretrukne værktøj, Senta.

Men det ser ud til Kirsten også var i Simested 1787

Viborg, Rinds, Simested, Schiærshale Bye, , , 3, FT 1787
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested

Anders Mikelsen, 51, gift, husbond, bonde og gårdbeboer,
Kirsten Christensdatter, 36, gift, madmoder, ,
Zidsel Andersdatter, 9, -, datter af sidste ægteskab, ,
Jens Andersen, 6, -, søn af sidste ægteskab, ,
Frideriche Andersdatter, 4, -, datter af sidste ægteskab, ,
Friderich Andersen, 2, -, søn af sidste ægteskab, ,
Thomas Poulsen, 15, -, tjenestedreng, ,

Dog uden forældre??

Fra : senta

Dato : 09-07-03 09:03

Ja FS og DDA,derudover alt hvad der er på nettet om genealogi.
Kun fantasien sætter grænsen.
god dag til dig
Senta

Fra : svendgiversen

Dato : 09-07-03 10:52

Og FS giver kun den Sidsel Busch, der døde som spæd i 1723,
ikke Kirstens mulige mor født i 1726?

Jeg kan ikke komme videre,
(måske passer spørgsmålets points alligevel til sværhedsgraden?)
Svend

Fra : senta

Dato : 09-07-03 13:06

har du søgt på Rosenørn og alle de andre navne.?
Senta

Fra : senta

Dato : 09-07-03 13:06

Hvem mener du er mor til Kirsten ?
Senta

Fra : svendgiversen

Dato : 09-07-03 13:24

>har du søgt på Rosenørn ?

Nej, jeg er på arbejde.

>Hvem mener du er mor til Kirsten ?

Den rigtige Sidsel Busch, født i 1726.

Fra : svendgiversen

Dato : 09-07-03 21:15

Her er vi ved et afgørende punkt:

Sidsels far har ikke Sidsel fra 1723 som efterkommer med navn Sidsel,
(født og afdød dette år, eller død samme år som sin mor)
der må være fejl hos Reventlov' erne?

Eksisterede hendes lillesøster?
(født 1726 ifølge min fætter)
ellers kan hun jo ikke være mor til Kirsten??

"
SURNAME:
Busch
GIVEN NAME:
Frederik
SEX:
BORN:
1686
DEAD:
30 Sep 1756 Korsøgaard

BURIED:
8 Oct 1756 Simested

RECORD LAST UPDATED: 23 Oct 2002

Spouse 1:
Anna Rosenørn 1 Jun 1701 - 30 Mar 1758
Children:
Anna Maria Busch 1738 - 30 Mar 1758
Karen Busch 1722 - 30 Mar 1758
Christopher Busch 1720 - 30 Mar 1758
Sidsel Busch 1723 - 30 Mar 1758

Sources:

Title: The Rosenørn_Lanng Familytree
Author: Mike Rosenørn-Lanng
Publication: http://www.lanng.demon.co.uk/mtree/
Descendency Chart
Extract GEDCOM
Show Source
Show Family
"

Fra : Varla

Dato : 09-07-03 21:35

ADVARSEL m.h.t. Reventlow databasen:

Jeg har bemærket at hvis det er moderen: Anna Rosenørn, du spørger på, så står børnene med samme dødsdato som FADEREN (30 Sep 1756).
Spørger du på faderen: Frederik Busch, så står børnene med samme dødsdato som MODEREN (30 Mar 1758).

OG DET GÆLDER ALLE 4 BØRN DER SÅLEDES SKIFTER DØDSDATO AFHÆNGIG AF HVEM DU SPØRGER PÅ.

Altså opererer Reventlow med en variabel dødsdato for børnene. Ingen af dem behøver således at være rigtige.
Det gør Reventlow mig bekendt ellers ikke, men her pas på.
mvh. Ejvind

Fra : svendgiversen

Dato : 09-07-03 22:02

>Altså opererer Reventlow med en variabel dødsdato for børnene. Ingen af dem behøver således at være rigtige.

Og ingen af dem er rigtige. Tak igen Ejvind,
(er nogen så adelige, at de kan variere døds datoer?).

Og vi mangler stadig en yngre Sidsel, født 1726 og død 1779.

Iøvrigt vrøvlede jeg gevaldigt før:
>Sidsels far har ikke Sidsel fra 1723 som efterkommer med navn Sidsel,

"ikke" var oprindelig "kun", og jeg ville ændre til "ikke kun",
men så afledte den forkerte dødsdato min opmærksomhed,
hilsen Svend

Fra : senta

Dato : 09-07-03 22:15

(er nogen så adelige, at de kan variere døds datoer?).
nej så adelig er der nu ingen der er.
Hvis Reventlow
operere med variable dødsdage vil
jeg sætte et ? ved ,hvis jeg ikke havde fundet en Sidsel
født og død samme år på FS.
Hvor har du den anden Sidsel fra?
Senta

Fra : senta

Dato : 09-07-03 22:24

jeg ved ikke om du har disse data

FamilySearch™ International Genealogical Index v5.0 Denmark
Family Group Record
Search Results | Download

Husband
FRIDERIC BUSCH Pedigree

Birth:
Christening:
Marriage: 1721 , , Denmark
Death: 1746
Burial:

Wife
ANNA ROSENORN Pedigree

Birth: 1701
Christening:
Marriage: 1721 , , Denmark
Death:
Burial:

Children

None
senta

Fra : senta

Dato : 09-07-03 22:34

Se lige lidt på denne side, hvis du ikke kender den
senta
http://www.mikelanng.com/mtree/gp447.html
Father: Christopher Rosenørn
Born: 1672, Denmark Marr: 1699 Died: 1745, Denmark
Mother: Karen De Hemmer
Born: 1673 Died: 1746

Frederik Busch
Born: 1686 -
Marr: -
Died: 30 SEP 1756 - Korsøgaard
Other Spouses: Anna Rosenørn
Born: 1 JUN 1701 - Hersomgaard

Died: 30 MAR 1758 -
Other Spouses:

1. Anna Maria Busch
Born: 1738 -
Marr: -
Died: - 2. Karen Busch
Born: 1722 -
Marr: -
Died: -

3. Christopher Busch
Born: 1720 -
Marr: -
Died: - 4. Sidsel Busch
Born: 1723 -
Marr: -
Died: -

| INDEX | HOME | EMAIL |

Fra : svendgiversen

Dato : 09-07-03 22:46

Fra min fætters slægtstræ,
som jeg søger at verificere via dette spørgsmål Kandu.

Den korte historie er:
Jeg forskede først i min Giversen familie,
(tilbage til 1643 og måske endnu længere).
Derefter min kones Scharling familie,
(der viser sig at være en Gerling familie fra Thüringen).
Og så min mors familie, hvor min fætter, der er født Mogensen, allerede er i gang,
(med fund af flere kendte aner, bl.a. Rosenørn familien).

Da jeg ikke helt kan følge hans informationer/kilder til dette adelige slægtskab,
og gerne vil være sikker, prøver jeg at få hjælp (og næsten offentliggørelse) her i Kandu.
(Kun hvis vi slet ikke kan komme videre, vil jeg spørge hvor han har sine informationer fra)

Ellers er det jo ikke en verifikation,
hilsen Svend

Fra : Varla

Dato : 09-07-03 22:52

Der er et par årstal som undrer mig lidt, nemlig:
Anna Rosenørn født 1701, gift 1721, født 1. barn i 1720, og dernæst 1722, 1723 og 1738. - død 1758.
Frederik Busch (Frideric Busch) født 1686, gift 1721, død 1756.

Nu fremgår det ikke på hvilket tidspunkt af året de enkelte årstal retteligt hører hjemme, men dengang var det i hvert fald usædvanligt, at 1. barn er født året før de bliver gift. Dernæst er det "pausen" mellem 1723 og 1738, hvilket var mindst lige så usædvanligt.
Opnævnelsen af 1. barn (dreng) efter morfar er også lidt usædvanlig, og morfaderen dør først langt senere (1745). 2. barn (pige) bliver opnævnt efter hustrus mor, hvilket vel normalt ville have været efter hustrus far (tillempet med en kvindelig form af navnet).

Ganske vist er Frederik (Frideric) 15 år ældre end sin hustru. Muligvis har han været gift før. Muligvis er hans forældre længst døde og navnene "udnyttede" 1 gang tidligere. Men jeg ved faktisk meget lidt om Frederik, så måske det bare er tilfældigheder.

mvh. Ejvind

Fra : svendgiversen

Dato : 09-07-03 22:56

Vore indlæg har vist krydset, Senta?

Ja, jeg har set disse links, der slutter ved Sidsel Busch fra 1723,
men bortset fra min fætter har ingen kunnet vise data for Sidsels yngre søster født 1726 ?
og det er hende der har født Kirsten i 1751 ??

Svend

Fra : senta

Dato : 09-07-03 23:04

,
ved du om FRIDERIC BUSCH er fra Tyskland.?
navnet lyder Tysk.
Senta

Fra : svendgiversen

Dato : 10-07-03 09:01

Han hed Frideric Damianus Busch og skulle stamme fra Ringsted egnen,
Var vist officer i København?
Det tyske fornavn er nok kun snobberi, hans farfar hed Frederik Jensen Busch,
hans mor hed iøvrigt også Sidsel NN, født 1666.
Damianus, mere som latin, har han fra sin far Damianus Busch,
og videre fra farmor Gertrud Damianusdatter.

Ellers er det jo hollændere, der dominerer Rosenørn slægten, de Hemmer, Van Ginckel.

Og Ejvind,
jeg er altså ikke den eneste der undrer mig over Anna Rosenørns ægteskab og fødsler?
Om Frideric har været gift tidligere ved jeg ikke.

Iøvrigt har min fætter selv været i tvivl om hvornår den rigtige Sidsel Busch er født,
jeg har nu set både 1726 og 1723/30 ??
men hun døde 1779 i Vester Tostrup, og er begravet der,
(det sidste må kunne adskille hende fra søsteren, der døde som spæd).

Hun var gift med Chr. Bertelsen 1719-97, han kan jo også være gift igen?

Og det fremgår jo at Kirstens mand Anders Mikkelsen (Hertz) 1741-1826
var gift to gange. Kirsten er kone nummer to.

Hilsen Svend

Men jeg ved at datteren Kistens mand

Fra : svendgiversen

Dato : 10-07-03 09:23

Glem den sidste linie ovenfor,
og se så her:

http://home.worldonline.dk/bat/ane1.html

144. CHRISTEN BERTELSEN f. MAJ 1719, ALESTRUP.ØSTERBØLLE SOGN. DØbt 4 JUN 1719, ØSTERBØLLE KIRKE. g. (1) CA 1748, SISEL BUSCH, g. (2) 8 OKT 1780, KIRSTEN MOGENSDATTER. CHRISTEN død JUL 1797,BYGUM.ØSTERBØLLE SOGN. begravet: 30 JUL 1797, ØSTERBØLLE KIRKE.

145. SISEL BUSCH f. CA 1725, d. OKT 1779, TROELSTRUP.TOSTRUP SOGN

Skal jeg gøre al arbejdet selv? Svend

Fra : Varla

Dato : 10-07-03 10:04

Jeg har undret mig over hvad der kan foranledige forældre til at kalde deres søn Damianus, eller hvad der kan få en person til at ændre sit navn til Damianus.

Derfor:
Damianus var en romersk læge (død 303). Martyr under Diocletian; vises i kirkekunsten med tvillingebroderen Cosmas: Skytspatroner for læger og apotekere; attributterne er lægeinstrumenter eller en slange på stav. Helgendag 27. september.

Så Damianus kan eventuelt bare være født 27. september, men hvis ikke så kunne der være en læge eller en præst inde i billedet et eller andet sted.
Jeg har derfor undersøgt Carøs "læger", og intet fundet.
Jeg har endvidere undersøgt såvel Wiberg som efterfølgeren Elvius, og for den slesvig-holstenske del også Otto Arends.

Der har været en (præst og feltpræst) Magister, født ca. 1643, med navnet Damianus Hansen i Vodder Sogn, og man mener at han måske var af Herlufsholm (fmtl. født i Herlufsholm), samt en præst med navnet Johan Damianus. Johannes Damianus menes at være identisk med enten Damianus Hansen eller Johan Damianus.

Magister Johan Damianus var præst i Lyderslev-Frøslev sogne, ordineret 08.01.1640. - 1643 Præst til Christiansborg Slot, og i Herlufsholm blev han så præst i 1651. Han er født 1610, blev student i Roskilde 1632, Magister i 1643, og han døde 1658.

Og her er en lidt speciel oplysning om Johan Damianus:

"hans Hustru fødte 17 uger efter Brylluppet, saa at de bleve adskildte, og han, som befandtes uskyldig, blev forflyttet strax til et andet Sted og bedre, hvor han forefandt sin forrige Hustru til en af sine Sognekvinder(Nye Kirkehistoriske Samlinger 5/176)"

Sidstnævnte samlinger har jeg desværre ikke adgang til.

Et hurtigt gennemkik af "Præstehustruer, der helt eller delvis mangler i Wibergs Præstehistorie" gav ikke noget resultat.

Men der er alligevel flere mulige årsager til at navnet Damianus kommer ind i billedet, foruden selvfølgeligt en lidt tilfældig opnævnelse efter en betydningsfuld person eller Helgen. Og Damianus synes ikke særligt ofte anvendt i det hele taget.

mvh. Ejvind

Fra : Varla

Dato : 10-07-03 10:17

NB Dette andet og bedre sted må have været Herlufsholm - i 1651 og Damianus Hansen var født ca. 1643, så måske i København hvor Johan Damianus jo blev præst på Christiansborg Slot i netop 1643, eller kan det være "fraflytningssognet" Lyderslev-Frøslev, at den utidige fødsel fandt sted ?.

Recapituleret - Johan Damianus:
Født 1610
Student Roskilde 1632
Præst Lyderslev-Frøslev på Stevns, ordineret 8.1.1640
1643 Magister og præst til Christiansborg Slotskirke
Provst
1651 Præst til Herlufsholm
1658 død.

Måske navnet i virkeligheden stammer fra Tyskland-Holland hvor forekomsten er lidt større.

mvh Ejvind

Fra : Varla

Dato : 10-07-03 10:28

En lidt tilfældig opdagelse undervejs:

Friderich <DAMIANUSEN>
Sex: M

Event(s):
Christening: 16 May 1682 Place: Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark

Parents:
Father: Damianus FRIDERICHSON
Mother: Sidzele BERTELSDR

Source Information:
Batch Number: C202042
Source Dates: 1679 - 1713
Film or Fiche Number: 44328
Collection Details: Vor Frue; Den Danske Folkekirke

Kan Father: Damianus FRIDERICHSON være identisk med Damianus Busch, søn af Frederik Jensen Busch, og
Mother: Sidzele BERTELSDR være identisk med Sidsel N.N. ?

I givet fald opstår der jo adskilligt flere søgemuligheder.

mvh. Ejvind

Fra : svendgiversen

Dato : 10-07-03 11:03

>Kan Father: Damianus FRIDERICHSON være identisk med Damianus Busch, søn af >Frederik Jensen Busch, og Mother: Sidzele BERTELSDR være identisk med Sidsel N.N. ?

Sandsynligvis,
selv om Friederich vist er født 4 år senere, i 1686 ?

Damianus skulle være født 1649, men Sidsel NN først 1666,
og hun har vel næppe født som 16 årig ??
(NN er så nok Bertelsdatter).

Damianus mor Gertrud Damianusdatter skulle være død 1674 i Haraldsted,
er det ikke tæt ved Herlufsholm og din Damianus præst?

Interessant med den romerske helgen, Damianus.
Jeg er mere interesseret i om Anne Rosenørn fik en Sidsel datter nr to,
der overlevede og fødte Kirsten, min 4 gange tip oldemor.
Svend

Fra : Varla

Dato : 10-07-03 11:21

I anden sammenhæng sad jeg netop og studsede over at en ung dame var hjemmearbejdende husmor fra 1968-1972, idet hun var født i 1951, men det var rigtigt nok. Hun var blevet gift i august 1968 og barnet er født i september 1968.
Så hvorfor ikke også i 1686. Hun har efter ovenstående målestok da allerede været en "halvgammel ung dame".

At manden så har været ca. 17 år ældre er absolut ingen umulighed. Sådant er set ofte blandt præster, og igen kan der have været et tidligere ægteskab.

Præsterne blev i ret vid udstrækning gift med tidligere præsts enke. Valget var "næsten tvungent". I hvert fald skulle præsten finde en rigtig god undskyldning for ikke at gifte sig med enken.
Først efter "enkens" død havde han "frit valg".

Dog er der set nogle få tilfælde hvor den nye præst "slap" fordi enten afdøde præsts enke var alt for gammel.
mvh Ejvind

Fra : svendgiversen

Dato : 11-07-03 09:28

Ja de stakkels præster, og præstekoner,
først overtog han en gammel præste enke, og så fik hun en gammel præst.
Men her er jo tale om officers personer,
der nok ikke tilsvarende skulle forsørges lokalt i sogne.

Men for at vende tilbage til Anne Rosenørns to Sidsel døtre?
hvordan skal dette forstås?

"2 feb ??, Otte Christopher Christensen Rosenørn,
Christian Rosenørn og Anne Rosenørn opholdende sig på Frederikkesminde"

fundet her:
http://www.milloup.dk/hvh/download/kb_randers_amt/draaby_doebte_dr_1814_1831.htm

Svend

Fra : Varla

Dato : 11-07-03 09:45

Frederikkesminde fremgår ikke af www.Krabsen.dk, og heller ikke af min stedfortegnelse, men antagelsen er at det er et gårdnavn, samt at det kan lokaliseres til Holme lidt NØ for Draaby, beliggende "på kanten af Kattegat".

Som det er nu synes Frederikkesminde knyttet til en bakke på 37 meter, og tilhører så formentligt den 3-længede gård beliggende ved bakken.
Mit kort er ved at være gammelt, og gården kan have ændret udseende mange gange, både før og siden.

Men der er basis for yderligere efterforskning i Draaby sogn.
mvh. Ejvind

Fra : Varla

Dato : 11-07-03 10:07

En analyse af den oplyste hjemmeside giver følgende:

1815: ? juni Ferdinant Emil Ask hr Thyge Kiersgaard Ask propritær af Frederikkesminde og Ytte Kirstine Hanson
1822: 2 feb ?? Otte Christopher Christensen Rosenørn Christian Rosenørn og Anne Rosenørn opholdende sig på Frederikkesminde
1827: 8 nov Bernhart Johna Lybert og hustru Margrete Elisabet Wilhelmine på Frederikkesminde
1829: 9 okt Iver Hansen hr propritær Jacob Hansen og Grethe Hansen født Mygind til Frederikkesminde

Måske disse øvrige personnavne kan bidrage til den videre undersøgelse ?
mvh. Ejvind

Fra : svendgiversen

Dato : 11-07-03 10:14

Ja draaby sogn? hvordan finder vi dertil??

Det var nu mere Christian jeg tænkte på, og Cristopher født 2 feb 1722,

Andre oplyser jo Anne Rosenørns børn således:

født 1920 Christopher
født 1922 Karen
født 1923 Sidsel 1, død samme år
(født 1925/1926 Sidsel 2 ??? hende vi leder efter)
født 1936 efternøleren Anne Marie

Er Christopher født i 1922 ikke 1920?
hvornår er Karen så født, hvis de ikke er tvillinger??
og hvem er Christian???

mvh Svend

Fra : Varla

Dato : 11-07-03 10:16

Mystikken stiger, her et udpluk fra FamilySearch:
Otto Christoffer Christiansen Rosenorn Compact Disc #12 Pin #766227
Sex: M

Event(s):
Birth: 2 Sep 1822 Place: Draaby, Vejlby, Randers, Denmark
Birth: 2 Sep 1822 Place: Draaby, Vejlby, Randers, Denmark
Death: 20 Sep 1828 Place: Vejlby, Randers, Denmark
Death: 20 Sep 1828 Place: Vejlby, Randers, Denmark

Parents:
Father: Christian Carl Gustav Rosenorn Disc #12 Pin #766163
Mother: Mariane Sorensen Disc #12 Pin #766375

Notes and Sources:
Notes: Available on CD-ROM Disc# 12
Sources: Available on CD-ROM Disc# 12

Submitter:
Mike LANNG
60 Police Station Road West Malling, Kent ME19 6LL

Christian Carl Gustav Rosenorn Compact Disc #12 Pin #766163
Sex: M

Event(s):
Birth: 17 May 1791 Place: Katholm, Aalso, Randers, Denmark
Birth: 17 May 1791 Place: Katholm, Aalso, Randers, Denmark
Death: 30 Jan 1853 Place: Hadrup, Hundslund, Aarhus, Denmark
Death: 30 Jan 1853 Place: Hadrup, Hundslund, Aarhus, Denmark

Parents:
Father: Mathias Peder Otto Rosenorn Disc #12 Pin #766216
Mother: Edel Benedicte Von Pentz Disc #12 Pin #766420

Marriage(s):
Spouse: Mariane Sorensen Disc #12 Pin #766375

Marriage: 31 May 1813 Place: Vejlby, Randers, Denmark

Other Event(s):
CHR: 17 May 1791 Place: Aalso, Randers, Denmark
BURI: 9 Feb 1853 Place: Hundslund, Aarhus, Denmark

[...]

Anne Rosenørn er "blevet væk", men Mike Lanng er da vist kendt i forvejen.

mvh. Ejvind

Fra : svendgiversen

Dato : 11-07-03 10:44

Undskyld Ejvind,
det var mig der tog 100 år fejl, vi taler jo om 1722 ikke 1822,
(og det bliver jo ikke bedre af at jeg skriver 1922).

Der må jo så være andre Rosenørn efterkommere på Draaby egnen på det tidspunkt,
tydeligvis for en stor del opkaldt efter "vore" Rosenørne.

Sorry Svend

Fra : senta

Dato : 11-07-03 21:42

Jeg kan ikke finde ud af hvem du..i søger efter nu ??
Er det fortsat Røsenørn eller ??
På FS. er der fra Randers disse her.
Senta
You searched for: Anne Marie Rosenørn, Randers, Denmark, Denmark
Exact Spelling: Off
[refine search]
Prepare selected records for download

International Genealogical Index / Denmark - 5
Select records to download - (50 maximum)
1. Anna Rosenorn - International Genealogical Index
Gender: Female Birth: 1713 Katholm, Glesborg Sogn, Randers, Denmark

2. ANNA ROSENORN - International Genealogical Index
Gender: Female Birth: 1713 Katholm, Glesborg Sogn, Randers, Denmark

3. Anna Eleanora Wilhelmine Rosenorn - International Genealogical Index
Gender: <Female> Birth: 03 MAY 1841 Randers, Randers, Denmark

4. Anna Eleanora Wilhelmine Rosenorn - International Genealogical Index
Gender: <Female> Death: 26 FEB 1867

5. Anna Rosenorn - International Genealogical Index
Gender: Female Marriage: < 1734> <Katholm, Glesborg Sogn, Randers, Denmark>

Fra : svendgiversen

Dato : 11-07-03 23:04

Vi leder efter Anna Rosenørns datter, der i 1751 fødte min 4 gange tipoldemor Kirsten.

Efter de udokumentere oplysninger vi har, hedder hun også Sidsel, vist født 1725 eller 26.
(du fandt jo selv hendes store søster Sidsel født og død 1723).

Hun er nu det sidste missing link til at bevise at jeg virkelig er en Rosenørn ætling.

Omtalte Sidsel den yngre døde i Vester Tostrup i 1779,
men er hun datter af Anna Rosenørn?
(der levede 1701-58 og var gift med Friderich Damianus Busch)
må det jo også fremgå af denne adelsfamilies data??

Ellers kan alle jo påstå de er af adelige herkomst,
mvh. Svend

Fra : senta

Dato : 12-07-03 00:20

Introduction Update history Families Images Index Gedcom

Printet from

The Reventlow Genealogical Database

Anna Rosenørn

SURNAME:
Rosenørn
GIVEN NAME:
Anna
SEX:
BORN:
1 Jun 1701 Hersomgaard

DEAD:
RECORD LAST UPDATED: 23 Oct 2002

Father: Christopher Rosenørn 18 Jul 1672 - 27 Apr 1745
Mother: Karen de Hemmer 23 Apr 1673 - 27 Jun 1746

Spouse 1:
Frederik Busch 1686 - 30 Sep 1756
Children:
Anna Maria Busch 1738 - 30 Sep 1756
Karen Busch 1722 - 30 Sep 1756
Christopher Busch 1720 - 30 Sep 1756
Sidsel Busch 1723 - 30 Sep 1756

Author: Mike Rosenørn-Lanng
Publication: http://www.lanng.demon.co.uk/mtree/

Pedigree Chart
Descendency Chart
Extract GEDCOM
Show Source
Show Family
Er der den Sidsel Busch du søger

Fra : senta

Dato : 12-07-03 00:33

SURNAME:
[...]

Sidsel Catharine
SEX:
BORN:
14 Jul 1704 Hersomgaard

DEAD:
BURIED:
7 Aug 1742 Hersom

Author: Mike Rosenørn-Lanng
Publication: http://www.lanng.demon.co.uk/mtree/
prøv ar sortere lidt i alle dem med navnet Sidsel
Senta

Fra : svendgiversen

Dato : 12-07-03 07:39

Det kan jo ikke være rigtigt, som allerede nævnt af Ejvind (Varla).

Alle børn er jo døde samme år, oven i købet forskellige i de to tilfælde,
faderens eller moderens dødsår efter hvordan man spørger).

God morgen, Svend

Fra : senta

Dato : 12-07-03 11:12

Jeg ved ikke om du eller Varla har ret angående Sidsel,
men jeg tror det er en af de to ovennævnte med navnet Sidsel der er din ane, hvem af dem er ?,
Det virker som om du og Varla konkurrere med hinanden om hvem der har ret angående Rosenørns aner, så gør noget helt andet, send en mail til Chr. Reventlow angående hvem af de x 3 Sidsel der er din, spørg ham om der er uorden i de forskellige data der er i hans slægtstavle omkring og med Rosenørns aner , hvad jeg personlig ikke tror der er .

Submit a Message Chr. Reventlow ( cd@reventlow.dk ) ( www.reventlow.dk/igmsetup.php )

God dag
Senta

Fra : svendgiversen

Dato : 12-07-03 11:33

Varla(Ejvind) og jeg konkurrerer ikke, vi er helt enige i denne sag.

Og jeg har her til morgen skrevet til Reventlow,
(to sjæle, én tanke).

Med kopi til Ejvind og min fætter,
(hvis jeg havde haft din Email, havde du også fået en kopi).

Hav en fortsat god dag, Svend

Fra : svendgiversen

Dato : 12-07-03 11:54

Tilføjelse til

>spørg ham om der er uorden i de forskellige data der er i hans slægtstavle omkring og med Rosenørns aner , hvad jeg personlig ikke tror der er .

Enhver kan jo se der er noget galt, når alle børn dør på samme tid.

Fra : senta

Dato : 12-07-03 11:58

Ja, men de dør nu ikke alle på samme tid.
Jeg følger spændt udviklingen, med og om Sidsel og Rosenørns, det er bedre end en krimi.
Senta

Fra : senta

Dato : 13-07-03 01:14

Kirsten Christiansdatter er det din ane
Senta
FamilySearch™ International Genealogical Index v5.0 Denmark
Family Group Record
Search Results | Download

Husband
Anders MICHELSEN Pedigree

Birth: About 1743
Christening:
Marriage: 28 JUL 1776 Simested, , Viborg, Denmark
Death: 18 NOV 1827 Simested, , Viborg, Denmark
Burial: 25 NOV 1827 Simested, , Viborg, Denmark

Wife
Kirsten CHRISTENSDATTER Pedigree

Birth: About 1752
Christening:
Marriage: 28 JUL 1776 Simested, , Viborg, Denmark
Death: 26 APR 1825 Simested, , Viborg, Denmark
Burial: 01 MAY 1825 Simested, , Viborg, Denmark

Children

1. Cidtzel ANDERSDATTER Pedigree
Female

Birth:
Christening: 01 JUN 1777 Simested, , Viborg, Denmark
Death:
Burial:

2. Anna ANDERSDATTER Pedigree
Female

Birth:
Christening: 24 JAN 1779 Simested, , Viborg, Denmark
Death:
Burial: 26 AUG 1779 Simested, , Viborg, Denmark

3. Jens ANDERSEN Pedigree
Male

Birth: About 1780
Christening: 22 OCT 1780 Simested, , Viborg, Denmark
Death: 19 APR 1849 Simested, , Viborg, Denmark
Burial: 26 APR 1849 Simested, , Viborg, Denmark

4. Frederic ANDERSEN Pedigree
Male

Birth:
Christening: 13 NOV 1785 Simested, , Viborg, Denmark
Death: 01 APR 1859 Simested, , Viborg, Denmark
Burial: 08 APR 1859 Simested, , Viborg, Denmark

5. Anders ANDERSEN Pedigree
Male

Birth:
Christening: 22 APR 1788 Simested, , Viborg, Denmark
Death:
Burial:

6. Inger ANDERSDATTER Pedigree
Female

Birth:
Christening: 08 AUG 1790 Simested, , Viborg, Denmark
Death:
Burial: 14 NOV 1790 Simested, , Viborg, Denmark

7. Karen ANDERSDATTER Pedigree
Female

Birth:
Christening: 10 MAR 1793 Simested, , Viborg, Denmark
Death:
Burial: 31 JAN 1796 Simested, , Viborg, Denmark

8. Søren ANDERSEN Pedigree
Male

Birth:
Christening: 28 DEC 1794 Simested, , Viborg, Denmark
Death:
Burial:

Fra : svendgiversen

Dato : 13-07-03 08:49

Ja, det er hende, min 4 gange tip,

og det er sønnen Jens, der er min 3 gange tip,
det har vi styr på.

Kirstens mor er Sidsel Busch gift Bertelsen, død i Vester Tostrup i 1779,
hvis hun er datter af Anne Rosenørn, må det også fremgå af Rosenørn familiens data.

Iøvrigt har vi fået svar fra Chr. D. Reventlow,
han har ingen oplysninger om hvornår de 4 Busch børn døde.
Og ingen forklaring på de fejlagtige oplysninger i hans database,
(sikkert kopieret, ikke rettet, kode).

Hvem finder Sidsel Busch, der overlevede, som sikker datter af Anne Rosenørn?
(født 1726 hos min fætter, født 1725 hos en anden?).
Svend

Fra : senta

Dato : 13-07-03 11:00

SURNAME:
[...]

Det her kan være din ane ovenstående, og udelukkelses metoden tilbage .
har du set på de forskellige data af 3x Sidsel,løsningen er der.
Senta

Fra : senta

Dato : 13-07-03 12:02

Har du søgt i disse skifter fra Erik Brejls hjemmeside ,det kan være du finder noget om og med Rosenørn og efterkommer der.
http://search.atomz.com/search/?sp-a=sp10026622&sp-f=ISO-8859-1&sp-q=buch&sp-p=phrase

Og denne adresse
http://home.worldonline.dk/bat/HERSOM.html

senta

Fra : svendgiversen

Dato : 13-07-03 12:39

>Sidsel Busch 1723 - 30 Mar 1758
Det er jo samme forkerte dødår.

>Har du søgt i disse skifter fra Erik Brejls ...
ikke Buch men Busch, en helt forkert slægt/egn,

og den sidste fra Hersom kender vi jo.

Vi kører vist i ring i øjeblikket,
Svend

Fra : senta

Dato : 13-07-03 12:49

Det kan godt være der køres i ring ,men prøv at se disse skifter efter bla. ... Tvilum gods, har du tjek på hvilke godser de har ejet,?

Senta

Gjern herred skifteuddrag ••
Erik Brejls hjemmeside Gjern herreds godsers skifteuddrag [Kalby gods] [Silkeborg gods] [Søbygård gods] [Tvilum gods] Kalbygård gods...
...Anne Christensdatter. LV: Jørgen Pedersen i Kongsgård. B: Kirsten g.m. Søren Busch i Nørre Hvam Kro, Mette g.m. Søren Jacobsen i Virklund, Peder 17. FM:...
...g.m. Jens Pedersen sst, [skifte 20.12.1805 lbnr.180]. 3B: Kirsten g.m. Søren Busch i Viborg, Mette g.m. Poul Andersen i Vesterlund på Virklund Mark,...
51% Tue, 20 Aug 2002 17:33:30 GMT http://www.brejl.dk/gjern.htm
Hvis du får for mange reultater, så prøv at læse min søgevejledning

Fra : senta

Dato : 13-07-03 14:52
Fra : svendgiversen

Dato : 13-07-03 15:47

Nej,
men den indeholder vist kun en anden gren, Poul ikke Christoffer Rosenørns familie,

ellers et godt forsøg.

Men jeg havde en med Sidsel født 1725 som jeg ikke længere kan huske/finde?
vist Kjærulf eller noget i den retning??

Svend

Fra : senta

Dato : 13-07-03 16:48

Du har 3x Sidsel
Sidsel født på Katholm %
Sidsel......1723 død 1723 %
Kan den Sidsel du søger , født 1725 , feks. være døbt Frederiksdatter Busch ?
Eller plejebarn ?
Friderik Busch uægte datter ?
Senta

Fra : svendgiversen

Dato : 13-07-03 17:37

Ja, desværre er det en mulighed,

det er jo det jeg frygter,
(så er jeg ikke en Rosenørn).

Men der er altså flere, der har angivet Sidsel fra 1725, som Anne Rosenørns datter,
måske tager de fejl? måske ikke??

Svend

Fra : senta

Dato : 13-07-03 18:26

Det undre mig at alle børn kun bære navnet Busch,og ikke bare en har fået navnet Rosenørn, bare som mellemnavn.

Hvis du vil finde din Sidsel og vide om du er en Rosenørn skal du på arkivet, hvis der ikke er en der lige har svaret på dit ?
Fortsat en god dag
Senta

Fra : svendgiversen

Dato : 13-07-03 22:14

Hvilket arkiv, og hvor skal jeg søge?

jeg vil først spørge bl.a. min fætter og Svend Erik Petersen herunder:
http://home.worldonline.dk/bat/ane1.html

Hvor de har denne oplysning fra?
145. SISEL BUSCH f. CA 1725, d. OKT 1779, TROELSTRUP.TOSTRUP SOGN.

Iøvrigt,
den file jeg ikke kan huske og ikke kan finde igen, var en stor txt file.
med Sidsel Busch i lillle snørklet skrift.

Måske fimder vi den igen??
Svend (måske Rosenørn) Giversen

Fra : Varla

Dato : 13-07-03 23:35

Prøv at kikke lidt på dette link:

Fra : Varla

Dato : 13-07-03 23:36

Undskyld, jeg havde udsøgt den, men først efter afsendelse opdaget at det var samme link.
mvh. ejvind

Fra : senta

Dato : 13-07-03 23:49

Du skrev i dit første ?

... Det er dog noget der undrer mig,
i våbenhuset i Hersom kirke læste jeg noget om at ? Rosdenørn var barnløs
og vist adobterede noget familie?...

Send en mail til kirken og bed dem sende dig en folder, om Hersom kirke, spørg om de har nogen oplysninger om Rosenørns osv.

...Hvilket arkiv, og hvor skal jeg søge?..
Viborg
Senta

Fra : svendgiversen

Dato : 14-07-03 10:37

>Send en mail til kirken ...

Jeg vil hellere få min søster, der bor i nærheden, til at hjælpe,
men ideen med at spørge "kirken" er god,
(præst, kirketjener, menighedsråd eller ...?)

Og Viborg, ja,
men jeg kommer ikke på de kanter foreløbigt.

Men det bliver måske heller ikke nødvendig,
efter at have fået mails fra Varla:

Ejvind, jeg er igen på arbejde, og kan ikke besvare dine mails.

Det første om Kilder,
hvis Sidsel den yngre er nævnt i én af dem som Anne Rosenørns datter, er vi færdige?

Og dit store arbejde med at fremskaffe baggrundsmateriale og gøre det læsbart,
jeg kan hverken læse BK5 eller BK6;
kan du vise at ovennævnte Sidsel er født af Anne tror jeg på det.
mvh Svend

Fra : Varla

Dato : 14-07-03 11:17

Du kan få det som gedcom - nu endda i flere versioner
Men af hans materiale fremgår at han anser Anna Rosenørn og Friderich Busch for værende de rette forældre.
Han skriver at Sisel Busch er født "OMK 1725"; gift "OMK 1748"; død "okt 1779 i Troelstrup.Tostrup Sogn."

MEN han nævner ikke andre Sisel eller Sidsel eller Sidtzel (o.s.v.) Busch i denne sammenhæng.
Han nævner dog en ældre broder Christopher Busch, født nov 1722, og en yngre søster Karen Busch, født OMK 1728.

Hvis jeg husker det så længe, så vil jeg nok tage telefonen og ringe til ham, men han er en ung mand og sikkert på arbejde.

mvh Ejvind

Fra : senta

Dato : 14-07-03 11:21

(præst, kirketjener, menighedsråd eller ...?)
Kirketjener eller bare alle.

Sidsel er født 1723--1726 og død 1758
Kirsten CHRISTENSDATTER født ca. 1752,
ergo må hun være Sidsels datter.

[...]

Sidsel Catharine Rosenørn 14 Jul 1704 - 1 Aug 1742
Efter disse data er der ingen tvivl om at Sidsel er datter af Anna Rosenørn, men der er tvivl om hvornår Anna er død og datteren er født og død.

Kan du ikke bede din søster om at gå på arkivet i Viborg , og se efter i kirkebogen om hvem og hvor mange børn Anna Rosenørn får,
du har jo ca.data på hele familien?
Hvis din søster ikke kan læse de gotiske bogstaver, få så en kopi af de forskellige fødselsdata, kan du ikke tyde det skrevne ord, er der andre der kan.
fortsat god arbejdslyst
Senta

Fra : svendgiversen

Dato : 14-07-03 12:45

>Sidsel er født 1723--1726 og død 1758
>Kirsten CHRISTENSDATTER født ca. 1752,
>ergo må hun være Sidsels datter.

Ikke bevist ud fra ovenstående, og død 1758 er jo forkert.
Men rigtigt, Kirsten er datter af Sidsel, men hvilken Sidsel?

> [...]

>Sidsel Catharine Rosenørn 14 Jul 1704 - 1 Aug 1742
>Efter disse data er der ingen tvivl om at Sidsel er datter af Anna Rosenørn

Denne sidste (og ældste) Sidsel (Catrine) kan jo ikke være datter men søster,
Sidsel nr 2 er både født og død i 1723 ifølge dine egne oplysninger,
Og der er slet ingen rigtige oplysninger om Sidsel nr 3, død i 1779 i Troelstrup, Tostrup

hvordan kan du så konkludere: ingen tvivl ?

Jeg vil stoppe her og låne de kilder Ejvind angiver:
-Danmarks Adels Aarbog fra 1932 og
-Hirsch: Fortegnelse over danske og norske officerer 1648-1914.
Back to work, Svend

Fra : svendgiversen

Dato : 14-07-03 13:33

Men jeg nåede lige at finde den Kjærulf, jeg ikke kunne huske,
(man skal søge globalt, ikke dk).

Her er den, vist den bedste oversigt til dato:

www.kiermeet.com/Kiermeet/US_Pages/TCK%20Web.pdf

mvh Svend

Accepteret svar
Fra : Varla

Modtaget 400 point
Dato : 14-07-03 13:53

Kært barn har mange navne, men det er første gang jeg ser fornavnet Cecilie.

Herefter skulle hun hedde:

Cecilie Sidsel Friderichsdatter (Busch), født 1725 død 1779, gift omk 1746-1750.

MEN med alle de relationer der er til Rosenørn må jeg give Senta ret i at det her er da ved at være ret spændende.

mvh. /Ejvind

Fra : senta

Dato : 14-07-03 15:30

Fra FS.
tror du det er din Sidsel Cecilia ?
Senta
IGI Individual Record FamilySearch™ International Genealogical Index v5.0
Denmark
Search Results | Download | Pedigree

SIDSEL BUSCH
Female

Event(s):
Birth: 1723 , , Denmark

Christening:
Death: 1723

Burial:

Parents:
Father: FRIDERIC BUSCH Family
Mother: ANNA ROSENORN

Messages:
Record submitted after 1991 by a member of the LDS Church. No additional information is available. Ancestral File may list the same family and the submitter.

Source Information:
No source information is available.

Fra : senta

Dato : 14-07-03 16:38

Ovenstående er en fejl.
Beklager
Senta

Fra : senta

Dato : 14-07-03 17:06

så fandt du din Sidsel Rosenørn, held og lykke med det.
Senta

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 14-07-03 17:17

Tak for svaret Varla.

Naturligvis ikke for denne besvarelse,
men for de kildemateriale henvisniger du sendte pr mail.

Også tak til Senta for mange nyttige links og henvisninger.

Dette spørgsmål var ved at blive for omfattende,

hvis der i kildematerialet alligevel opstår tvivl om jeg er en Rosenørn,
vil vi starte et nyt spørgsmål, også indeholdende min fætters informationer.

Tak for hjælpen,
Svend Rosenørn Giversen

Fra : senta

Dato : 14-07-03 17:49

Efter det arbejder og al den energi, har du fortjent navnet Rosenørn, så glæd dig over disse faks..
Senta

Du har følgende muligheder