/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål

Smalltalk
Hvordan har man vejet Blåhvalen?
Fra : Judleman
Vist : 626 gange
50 point
Dato : 30-06-03 22:42

Hvordan har man vejet Blåhvalen???
Den er tredive meter lang, og dens største blodåre kan et menneske svømme igennem!! Det må have været lidt svært at trække den op på en vægt, og man kan vel ikke have målt dens vægt under vandet, da den svømmer med 30 km/t ??

Hilsen Judleman, med hilsen til william

Fra : dabj

Dato : 30-06-03 22:52

Man listede en ubåd ind under den og der kender man sin opdrift, og så var det en smal sag at regne hvalens vægt ud.
Det var ikke "Sælen". he-he

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 60 point
Dato : 30-06-03 22:54

Gennemsnitlig vægtfylde. 1 liter krop vejer X g. Udregn kropsfylde i liter (rumfang) og gang op.

</MOLOKYLE>

Fra : MarsAben

Dato : 30-06-03 22:57

hmm....

Det lyder lidt mystisk du..... Jeg mener at man har strandet en hval, hvorefter man har skåret den i stykker og vejet hvert stykke

Fra : ram2

Dato : 30-06-03 22:57

>Judleman

Det er sandelig et god spørgsmål.
Der er nok flere muligheder.
En er, at man simpelthen har taget en død blåhval, målt dens længde, og derefter skåret den i passende stykker og vejet. Man har selvfølgelig også vejet de væsker den indeholder.

Ud fra dette kan man lave en rimelig præcis formel, der viser hvad en hval vejer, hvis man kender længden, og evt. omkredsen

Man skal nok ikke regne med at det passer inden for 10 kg..

Du kan prøve at kigge på nedenst. side. Den er beskyttet mod kopiering, så jeg kan ikke levere noget til dig.

http://www.dinoland.dk/Artikler/langdeoghojde.html

Mvh
Ram

Fra : dabj

Dato : 30-06-03 23:03

Enig med molokyle. Men var det ikke nemmere at at samle det vand op som hvalen fortrænger og så måle det?

Fra : MarsAben

Dato : 30-06-03 23:04

En Molbo spiser 4 kg. mad om dagen.

En blåhval er strandet.

Man har inviteret 500 molboer, som alle begynder at spise af hvalen.

Derefter siger hver molbo "Så mæt har jeg ikke været i 3 uger, ho ho ho....!"

Altså:

500 x 4,5 x 21

Fra : ram2

Dato : 30-06-03 23:06

> dabj

Jo, hvis du havde den i et bassin, men det er vist ikke alm. at have en Blåhval i nogle bassiner.

> molokyle.
Tror du ikke de forskellige kropsdele, samt indvolde mv.har vidt forskellig vægtfylde?

Ram

Fra : molokyle

Dato : 30-06-03 23:08

dabj har ret Husk at gang med ca. 0.8476443243535. Fedt er lettere end vand.

</MOLOKYLE>

Fra : Judleman

Dato : 30-06-03 23:09

Mange interresante svar, undtagen to (hvad laver du MarsAben ?????)

Jeg vil gerne have flere svar, gerne mere detaljerede...

Fra : dabj

Dato : 30-06-03 23:11

Du skulle se mit havebassin---- oh-boy

Fra : MarsAben

Dato : 30-06-03 23:13

selv tak storebror!!!!!!!1111

du er selv en ost

Fra : MarsAben

Dato : 30-06-03 23:13

selv tak storebror!!!!!!!1111

du er selv en ost

Fra : ram2

Dato : 30-06-03 23:13

>dabj

Okay. Må være skønt

Ram

Fra : Judleman

Dato : 30-06-03 23:15

dabj DU skulle se min spa! -plads til en hel fod (eller et hoved), lækker økonomisk udgave, når man trykker på knappen "Flush" kommer der ikke bobler, det hele hvirvler bare rundt og rundt......

Fra : ram2

Dato : 30-06-03 23:16

Stort emne til en smalltalk

Ram

Fra : Judleman

Dato : 30-06-03 23:16

-og så står det lige ude på Toilettet! ;)

Fra : Judleman

Dato : 30-06-03 23:19

helt ærligt, er der ingen der virkelig kan forklare, helt enkelt, hvordan man vejer en Blåhval???? KOM NU!

Fra : molokyle

Dato : 30-06-03 23:22

ram2 -> Lille pige; jo, Det var derfor jeg anførte gennemsnits vægtfylden : 0.8476443243535, men sku' måske ha' skrevet pr. L.

</MOLOKYLE>

Fra : dabj

Dato : 30-06-03 23:26

Nå- spøg til side.
Du tager et stk hval, om den er blå eller grøn er ligegyldigt. Når den i parringsleg kaster sig op af vandet, er du der med badevægten og "Vupti" så er den sag klaret.
PS. Brug svigermors badevægt.
Godnat til ~~~~.
Dabj

Fra : Judleman

Dato : 30-06-03 23:27

Jeg venter til imorgen med at finde det rette svar (der er ikke noget endnu!!!) så god nat alle sammen :)

Dette spørgsmål kan stå natten over, klokken ét i morgen bedømmer jeg....kom nu, jeg ved i er der ude......

Fra : ram2

Dato : 30-06-03 23:28

>molokyle

Jeg troede det var seriøst, selv om det står i smalltalk, men jeg er nu osse så nem at narre.

Men alligevel - Hvordan laver du den opmåling??

[citat]
Udregn kropsfylde i liter........ (rumfang) og gang op.
[/code]

Ram

Fra : Judleman

Dato : 30-06-03 23:29

Svigermor vil ikke låne sin badevægt ud!

Fra : molokyle

Dato : 30-06-03 23:29

Ben er kalk; vejer mere end vand. Fedt mindre. Muskler; mere. Rummet mellem molekyler og atomet intet. Derfor : 0.8476443243535 Kg. pr. L.

</MOLOKYLE>

Fra : ans

Dato : 30-06-03 23:30

Judleman og MarsAben, det er som at høre brdr. Madsen.
Som Ram siger stort emne til smalltalk.

Judleman du kan jo ringe til Zoologisk museum, de ved det sikkert.

Fra : molokyle

Dato : 30-06-03 23:31

Uderforstået rummet mellem elementarpartiklerne. Selvom det ikke kan måle sig med en Blåhval i størrelsen.

</MOLOKYLE>

Fra : ans

Dato : 30-06-03 23:35

er det hos mig der er noget galt, men spørgsmålet fra MarsAben er forsvundet fra siden: seneste 25

Fra : ans

Dato : 30-06-03 23:37

MarsAben og Judleman blev brugere på samme tid?????

Fra : molokyle

Dato : 30-06-03 23:41

ram2 -> Seriøst ? Udregning ? Rumfang af en hval der er 38 meter lang (eller noget...), dobbelt konisk cylinder og 12 meter på det tykkeste sted. Jae... lad mig se, lidt integraler og... Øh.. Jeg har glemt min matematik eller jeg ka' ikke lige huske. Det må blive et estimat = . Andet har jeg ikke at sige.
Joeh... Go'nat og hygge -> ALLE SAMMEN

</MOLOKYLE>

Fra : ans

Dato : 30-06-03 23:44

Dette har ikke noget med en hval at gøre, men er der en, der kan fortælle mig, hvordan et spørgsmål, der står øverst på siden pludselig er væk. Kan man slette sine egne spørgsmål?

Fra : ram2

Dato : 30-06-03 23:45

>molokyle.

Godnat

Ram

Fra : ram2

Dato : 30-06-03 23:46

>ans

Ja, hvis ingen har svaret på sp.

Ram

Fra : molokyle

Dato : 30-06-03 23:47

<MOLOKYLE>

ans og ram2 -> øv, hvorfor er det altid ans der får ret til sidst ?

</MOLOKYLE>

Fra : ans

Dato : 30-06-03 23:54

Har jeg fået ret i noget? Det undrer mig bare, at et spørgsmål pludselig forsvinder. Og Ram, jeg mener, at der var en, der havde svaret. Jeg kunne da godt lide at få at vide, hvordan man kan slette et spørgsmål. Måske en dag at jeg fortrød, det jeg havde spurgt om.

Svar mig helt ærligt

ans

Fra : ram2

Dato : 01-07-03 00:02

Jamen ans, du kan ikke slette et sp. hvis der først er svaret.

Hvis jeg husker ret, så er der foroven, når man har stillet et sp, og accepteret dette, en en rubrik el. lign.oppe foroven der hedder "Rediger spørgsmål". Hvis du aktiverer den, kan du slette dit sp. og ligeledes tip.

Har lige i går brugt den, fordi jeg havde skrevet noget vrøvl. Så i stedet for en lang forklaring der skulle udrede denne fejl, valgte jeg at slette sp, og stille et nyt.

Ram

Fra : ans

Dato : 01-07-03 00:15

ram2, jeg mener at i det øjeblik at spørgsmålet er kommet på siden "seneste 25" kan det så slettes?Det var det, der skete med et spørgsmål for ca. 15 min. siden.

mvh ans

Fra : molokyle

Dato : 01-07-03 00:21

Nu bli'r jeg nysgerrig. Hviket spørgmål forsvandt bare fra seneste 25 ans?

</MOLOKYLE>

Fra : ans

Dato : 01-07-03 00:27

Det gjorde spørgsmålet: ´" Hva´for en ged" Tror nok at det var sådan. Spørgsmålet blev stillet under smalltalk. Det blev stillet af MarsAben. Han har også svaret på dette indlæg, du kan læse længere oppe.

mvh ans

Fra : ans

Dato : 01-07-03 00:35

Spørgsmålet blev stillet efter dette indlæg, så det burde jo stå der stadig, eller er der noget jeg ikke forstår?
mvh ans

Fra : molokyle

Dato : 01-07-03 00:39

Nu ka' jeg huske det. Jeg var derinde og så det var en samtale mellem MarsAben og Judleman. En aller anden nonsens aftale. Åndsvagt. Men du har ret igen (*GG*), det er sgu da mystisk !

</MOLOKYLE>

Fra : ans

Dato : 01-07-03 00:52

Ja det er mystisk. Men mit spørgsmål er stadig, hvordan kan det forsvinde fra siden, det var et af de øverste spørgsmål?

ans

Fra : Manse9933

Dato : 01-07-03 00:52

Det sker på en valfanger båd når de bliver trukket ombord,pateret og kogt,udstykket,solgt,spist,ned i den store hvide telefon,også ender
de i havet igenføj for den lede,læbestifter,tranlamper,japan,norge
grimme fætre,forsøg,forskning,ja go dav do,GRÅDIGHEDYES

Manse9933

Fra : Manse9933

Dato : 01-07-03 01:10
Fra : ram2

Dato : 01-07-03 01:13

>ans

Hvis et sp. der har stået på sidste 25, har fået èn kommentar / svar, og derefter er væk / slettet, så kan jeg ikke forklare det. Så er det en fejl.

Med mindre der lige har siddet en fra Kandu, og set idiotien i sp. og tænkt det skal bare slettes.

Ram

Fra : ans

Dato : 01-07-03 01:29

Nu har jeg skrevet til kandu, måske de kan give mig et svar. MarsAben og Judleman blev brugere samme dag, den 30.06.03.

mvh ans

Fra : Manse9933

Dato : 01-07-03 03:38

Brødre

Fra : Melander

Dato : 01-07-03 05:45

hold da op, jeg var ikke engang klar over at det er ulovligt hvis der er en der er oprettet samme da som mig....

Fra : ram2

Dato : 01-07-03 05:48

Vidste du ikke det Melander?

Ram

Fra : viskinge

Dato : 01-07-03 06:10

Man ligger en feks. strandet blåhval op på en blokvogn med en mobilkran. så vejer man hval og blokvogn, og trækker blokvognens vægt fra. I dag kan man veje flere tusinde tons, med få kilos nøjagtighed.
Man vejer feks. borepaltforme, inden de opstilles.

MVH

Fra : ram2

Dato : 01-07-03 06:15

>viskinge

En boreplatform - okay, men man har da muligheden for at veje stumperne inden man skruer skidtet sammen.

Ram

Fra : viskinge

Dato : 01-07-03 07:45

Jo, men det er et kæmpe regnestykke. Det er nemmmere at veje det, når det er færdigt. Tænk blot på svejse-elektroder, de skal vejes inden brug, alle rester skal samles sammen, vejes, og trækkes fra.

MVH

Fra : Clausen

Dato : 01-07-03 07:59

Det er ganske enkelt. Man måler forøgelsen af vandstanden i Østersøen og via den specifiske vægt kommer man til hvalens vægt.
Ellers kan der vel kun være tale om godt gæt af en erfaren fisker, der har øjnet Hvalborg 2.
En hærdet landmand ved dog også temmelig præcis, hvor meget en tyr vejer, bare ved at se på den.

Fra : molokyle

Dato : 01-07-03 09:54

Øhh, go'mor'n.....

ans -> Nu har jeg sovet lidt på det. Måske har ram2 ret:
[citat]
Med mindre der lige har siddet en fra Kandu, og set idiotien i sp. og tænkt det skal bare slettes.
[/code]
,men så kom jeg til at tænke på; hvad sker der, hvis man opretter 2 brugerprofiler og logger ind samtidig fra samme IP (ka' man det?) og kan man så stille spørgsmål og svare selv? Og hvis ingen andre blander sig er der så en bug der gør, man selv kan slette spørgmålet?
Det ville jo li'som undergrave ideen med point systemet.

ans -> Er du sød at vende tilbage her med svaret, når du har hørt fra kandu ?

TIL ALLE-> Fik vist lige lovligt meget rødvin igår håber I kan bære over med mig.

</MOLOKYLE>

Fra : ans

Dato : 01-07-03 10:09

go´morgen molokyle!

Når jeg hører fra kandu skal jeg nok vende tilbage.

sommerhilsen ans

Godkendelse af svar
Fra : Judleman

Dato : 01-07-03 11:10

Tak for svaret molokyle.

Fra : ram2

Dato : 01-07-03 11:15

Accepteret svar

Det er rart at se folk har humor.

Mvh
Ram

Fra : molokyle

Dato : 01-07-03 11:46

Takker for point; så er der alligevel retfærdighed til

Der var nu ellers mange go'e... Jeg kunne godt li' den med svigermors badevægt

Ans -> jeg bli'r lige hængende her. Nysgerrig efter svar.

</MOLOKYLE>

Fra : ans

Dato : 01-07-03 13:31

molokyle, jeg vender tilbage, når jeg har svaret. Skal nok finde dig.

ans

Du har følgende muligheder