o,2 mm² > tykkelse i mm.
Fra : Eyvind
Vist : 512 gange
100 point
Dato : 31-03-15 11:57

Hej
Et lille spørgsmål om tykkelse af ledning.
Jeg ser her en ledning med 4 X 0,2 mm²
http://www.biltema.dk/da/Kontor---Teknik/Computere/Kabler/Telefon-alarmkabel-44276/?artId=44277

Jeg vil gerne vide hvad det svarer til i mm. , da jeg vil sammenligne med en ledning som jeg har.

Ps. Jeg har vist spurgt om det før men kan ikke finde det.

Accepteret svar
Fra : Klaudi

Modtaget 110 point
Dato : 31-03-15 12:36
Fra : pbp_et

Dato : 31-03-15 12:45

Du ganger arealet med 4 og dividerer med pi, uddrager kvadratroden og ender tæt på 0.5 mm diameter (hvis det er massiv rund tråd).
vh
pbp

Fra : Eyvind

Dato : 31-03-15 13:17

Ja klaudi - der er det jo.

Tak pbp_et

Nu har jeg 2 gode svar og opretter derfor et spørgsmål mere.

Godkendelse af svar
Fra : Eyvind

Dato : 31-03-15 13:24

Tak for svaret Klaudi. Du kom først.

Og til pbp_et http://www.kandu.dk/newquestion.aspx?grpid=20403

Fra : svendgiversen

Dato : 31-03-15 13:31

Kun for at anskueliggøre:

A = pi * r^2 = 0,2 mm^2
r^2 = A/pi =0,2/pi= 0,0637 mm^2

r= sqrt( 0,0637) = 0,2523 mm

d = 0,5046 mm

som pbp rigtigt svarede...

(omkredsen er så pi * d =1,5853 mm, pi fundet af Phytagoras for næsten 3000 år siden)

Fra : Klaudi

Dato : 31-03-15 13:54

velbekomme

Fra : Eyvind

Dato : 31-03-15 14:59

Ja svendgiversen, og meget af det fandt han på nede på Samos i Pytagorion.
http://peecee.dk/upload/view/449061/full
eller hvis det er for stort.
http://peecee.dk/upload/view/449061

Du har følgende muligheder