Giversen eller Thomsen hovedgård
Fra : svendgiversen
Vist : 939 gange
140 point
Dato : 26-12-13 21:05

Vi boede som børn kun to familier i Trangbæk, lidt vest for Skals tæt på Hjarbæk fjord,
vi var 4 Giversen børn på matrikkel 11a og på nabogården var der 3 Thomsen børn på 11b,
som jeg nu har fået kontakt med efter næsten 50 år, og der var vist også en 3. matrikkel 11c?

Der er sikkert tale om at en større gård er blevet delt mellem arvinger, men hvornår?

Og Thomsen familien påstår stadig at de er de oprindelige beboere og vi er tilflyttere,
det er vi også, men med matrikkel 11a må vi da have hovedgården, det strides vi om...
Hvem kan hjælpe??

Jeg kan sagtens finde begge familier, her er først en folketælling med min familie:

Viborg, Rinds, Skals, Skals, 11a, 30, FT-1901, B6285
Niels Andersen Giversen 1611 1865 Gift Husfader Gårdejer Jordbruger Skals
Mette Marie Sørensen 0409 1863 Gift Husmoder Skals
Anders Giversen Andersen 1809 1892 Ugift Søn Intet Erhver Skals
Søren Villekold Giversen Andersen 0302 1895 Ugift Søn Skals
Albert Giversen Andersen 0907 1897 Ugift Søn Skals
Laurits Giversen Andersen 2908 1899 Ugift Søn Skals
Lauge Pedersen 1710 1821 Gift Aftægtsmand Aftægtsnyder Skals
Ane Bertelsdatter 1402 1822 Gift Aftægtskone Aftægtsnyder Skals

Og så to fra nobogården:

Viborg, Rinds, Skals, Skals, 11b, 31, FT-1901, B6285
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Jens Thomsen 3004 1868 Gift Husfader Gårdejer Jordbruger Skals
Birthe Marie Laustsen 1701 1872 Gift Husmoder Laastrup
Thora Katrine Thomsen 208 1892 Ugift Datter Skals
Niels Mortensen Thomsen 0609 1894 Ugift Søn Skals
Kristen Laustsen Thomsen 1009 1896 Ugift Søn Skals
Marinus Severin Thomsen 0508 1898 Ugift Søn Skals
Mette Marie Sørensen 1503 1886 Ugift Tjenestetyende Barnepige Skals
Niels Mortensen Slot 0711 1836 Gift Aftægtsmand Aftægtsnyder Laastrup
Karen Nielsdatter 2007 1832 Gift Aftægtskone Aftægtsnyder Laastrup

Viborg, Rinds, Skals, Skals udflyttere, matr.nr. 11a, 11b, 2, 9, FT-1906, D3297
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Jens Thomsen ?-8 1868 Gift husfader gaardejer
Marie Thomsen 14-1 1872 Gift husmoder
Thora Katrine Thomsen 2?-8 1892 Ugift barn
Niels Mortensen Thomsen 6-7 1884 Ugift barn
Marinus Thomsen ?-6 18? Ugift barn
Mine Thomsen 9-3 1902 Ugift barn
Viliam Thomsen 5-3 1904 Ugift barn
Valdemar Thomsen 16-7 1905 Ugift barn
Anton Kristensen 27-1 1889 Ugift tjenestetyende
Niels Mortensen 7-11 1836 Gift aftægtsnyder
Karen Nielsen 27-7 1832 Gift aftægtsnyder

Fra : Bille1948

Dato : 26-12-13 21:17

Hvis du går ind på AO, så er der også mulighed ofr at se ejedomsoplysninger - matriklen - der vil jeg tro, du kan finde ud af det: http://www.sa.dk/content/dk/ao-forside/find_ejendomsoplysninger

Fra : Bille1948

Dato : 26-12-13 21:25

Det er den første af dem, og første gang jeg ser 11a er på opslag 320, men der er den "omskrevet".

Fra : svendgiversen

Dato : 26-12-13 21:28

Supplerende, min far er Laurits Giversen, han fik aldrig slettet Andersen,
opkaldt efter Gammel Lau, Lauge Pedersen, som min farfar Niels Andersen købte gården af,
så ja, vi er tilflyttere fra sidst i 1800 tallet.

Men se så på nabogården, hvor min jævnaldrende hedder Jens Thomsen, opkaldt efter sin farfar.
Her er der jo også tydeligt tale om aftægt, endda fra nabobyen Laastrup.

Senere prøver de også at benytte matrikkel 11a, men da er de vist udflyttere til Skals Mark?
Hvor dele af Thomsen familien stadig bor.

Jeg kan godt finde begge familier, men ikke den oprindelige matrikkel opdeling. Hvem kan??
Og hermed afklare mange års stridigheder om hvem der havde hovedgården...

Fra : svendgiversen

Dato : 27-12-13 12:32

Tak Bille, jeg har fundet 11a og 11b, men ingen kommentarer, eller oprindelige ejere?

Før regions opdelingen kunne man finde luftfoto på nettet over Viborg amt med matrikler,
men ikke længere, hvor finder vi dem i dag??

Og endnu bedre, hvor finder vi de gamle matrikkel numre???
Måske helt tilbage fra udstykningen, hvornår var den????

Fra : Huusom

Dato : 27-12-13 15:11

På siden "Kort på nettet" tilhørende Miljøministeriet Geodatastyrelsen findes land- og matrikelkort,
historiske såvel som nye. Desværre virker "Find stedet i historiske matrikelkort" ikke lige nu, men der er dog stadig oplysninger at hente.

Skals By, Skals (761253)
Matr.nr. 11b
Areal 6778 m²
Vejareal 498 m²
Noteringstype Samlet fast ejendom
Jordforureningsforhold efter jordforureningsloven ikke oplyst
Journalnr. U1970/12649
Ændringsdato 01-jan-1800
SagsID 7658211
SFE ejdnr 3462171

Fra : Huusom

Dato : 27-12-13 15:11

Glemte lige henvisning:
http://kmswww3.kms.dk/kortpaanettet/

Fra : katekismus

Dato : 28-12-13 00:33
Accepteret svar
Fra : LMu

Modtaget 140 point
Dato : 28-12-13 12:31

Jeg tror ikke 11a, 11b og 11 c stammer fra udstykning af samme gård.
Matriklerne ses første gang på matrikelkort opmålt i 1894.
På tidligere opmålinger eksempelvis fra 1797 findes der flere jordstykker i sognet benævnt 11a, 11b, 11 c osv.
De nuværende 11a og 11 b synes at være samlet af jordstykker fra 34a, 10 og enkelte af 11a og 11b jordstykkerne. I øvrigt er et af 11b jordstykkerne markeret med "Thomsen".

Men se selv efter her:
http://arkiv.kms.dk/mpn/mpnxy.aspx?x=523967&y=6268143.5

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen