NavneUdviklingsKilder
Fra : svendgiversen
Vist : 658 gange
200 point
Dato : 07-06-03 08:42

Er der nogle sprogforskere i Kandu, der kan spore navnes udvikling gennem tiderne?

Hvor finder man disse oplysninger ?

Først dette pinse debat spørgsmål om kilder,
siden kommer et sværere, konkret eksempel.

Ikke dette:
Poul, Paul, Paulus, apostel, 1. århundrede, kristen jøde, Romerriget.

Lidt andet en blot at slå op i FamilySearch,
hvem kan anvise kilder ?

Svend
Og Stottrup kontakten er nu overdraget til nulevende Støttrup slægtninge,
så I skal slippe for flere efterlysninger om den familie fra min side.
Tak til jer der hjalp os på sporet.

Fra : NielsErling

Dato : 07-06-03 09:32

Hej!

Alle mennesker er sprogforskere - i større eller mindre grad. Alle her på Kandu sidder med hver vores lille brik til dit puslespil. Hvis du vil spore navnes udvikling gennem tiderne, burde du så ikke rejse tilbage i tiden og spørge dem der fandt på navnene? Hvis ikke den første mand/kvinde der fandt på navnet Poul skrev sin viden ned - hvordan er det så muligt at finde den korrekte/oprindelige betydning? Nu tænker du - mund til mund metoden ;) og det er selvfølgelig en mulighed, men hvad nu hvis den første person der hørte forklaringen på navnet Poul ikke rigtigt hørte efter hvad der blev sagt? Eller misforstod en del af forklaringen? Så er vi lige vidt. Mit forslag er - brug din fantasi. Find en betydning som giver mening og del den med os andre. Hvem ved, måske kan du regne den ud selv - hvis du prøver. Den bedste kilde til information i dag er - internettet. Lær at brug det effektivt (stil de rigtige spørgsmål) og den viden du søger vil komme strømmende til dig.

Fra : svendgiversen

Dato : 07-06-03 11:50

Ja kun fantasien sætter grænser,

så fik vi begyndt i det tænksomme hjørne.

Forhåbentligt kommer også noget mere konkret:

Hvor finder vi hvordan navne har udviklet sig,
fra oldnordisk, germansk eller som det nævnte kristne eksempel ?

Der må da være kilder; opslagsbøger, navne gennem tiderne ??

Og internettet: stil de rigtige spørgsmål,

ja men hvilke i dette tilfælde; prøv at komme fra Poul til Paulus ???

Svend

Fra : svendgiversen

Dato : 07-06-03 21:37

> Der må da være kilder; opslagsbøger, navne gennem tiderne ??

Fra navneforskere uden for kandu, erfarer jeg:

- at der findes en bog af Gunnar Knudsen: "Danmarks gamle Personnavne"

er der nogen der kender dette værk og ved hvordan man får fat i det ?

Og der er sikkert andre ??

Svend

Fra : senta

Dato : 07-06-03 22:24

Her er et par adresser om navne fra google, du kan låne bøger om navnets oprindelse på bibliotekerne , hvad de har der , kan du se og søge efter på denne adresse
http://www.aakb.dk/

http://www.hf.uib.no/i/Nordisk/navn/utland.html
http://www.lub.lu.se/ub/amnen/hum/spr/s5.html
http://www.dsl.dk/go_kildeartikler1.html
http://www.sdu.dk/Folkeuni/Program%20F%2003/historie.htm#1028
Senta

Fra : svendgiversen

Dato : 08-06-03 16:00

>bibliotekerne , hvad de har der , kan du se og søge efter på denne adresse,

Tak senta,
men dette er jo Århus bibliotek.
Er navne materialet primært der ?
eller bor du tilfældigvis i Århus området ??

Og vi må næsten anvende de samme søge metoder,
jeg fandt 3 af dine 4 links i går plus denne:
http://www.ku.dk/aarbog/97/4/4331.html

Der findes altså et helt Instititut for Navneforkning,
(her må man da kunne få hjælp).

Er der nogen der har positive resultater herfra ?
Har I fået oplysninger om navne fra dette institut ??
Er det ikke Susanne Vogt man skal kontakte ???

Og instituttet har tilsyneladende også Gunnar Knudsens bog, der ellers er udsolgt.

Godt senta,
nu er ved at nærme os det jeg efterlyser,
kilder om navnes udvikling gennem tiderne.
Svend

Fra : svendgiversen

Dato : 09-06-03 09:52

> navnes udvikling gennem tiderne.

udvikling er måske ikke det rigtige ord, navne er jo navne;
og mange har jo ikke ændret sig i 1000 år eller mere.

Eksempelvis Svend, der er kendt siden vikingetiden,
(betød oprindeligt fri mand, men i andens tjeneste).
Det findes dog også uden d, og som et slags eksamensbevis, svendebrev,
(med afledte bagersvend, slagtersvend etc.)

Andre navne fra den nordiske mythologi er endnu ældre, eksempelvis Thor.
Og kendt fra sagaerne, Eigil eller Egil, Erik, Leif etc.

Men mange navne har ændret sig, af flere årsager,

-ønske om forenkling og tilpasning til nyere udtale
(j i Kjøbenhavn er jo et typisk eksempel)
her er vi jyder speciel gode til at forkorte,
(ChranØester skal dog fortsat skrive Christian Østergård på papir).
Andre dialekter vil sikkert kunne vise lignende sproglige forkortelser.

- udenlandsk påvirkning,
Romersk, Kristen, Germansk og Angelsaksisk,
(mange eksempler kan nævnes).

- afledt heraf
sproglige forskelle i udtale,
(enkelt v er f på tysk, i lyder ofte som y på jysk, og klassikeren: Høst på fransk)

- og sproglige forskelle i betydning,
(Teddi er en pige i UK/US, Inge er en mand i Sverige, og Oloef en pige på Island).

- fejlagtig eller ændret tydning af den håndskrevne,
(hvem har eksempler).

håber dette kan give inspiration til en bredere debat,
nu hvor det ikke er så varmt længere,
Svend

Fra : senta

Dato : 09-06-03 16:06

Lidt om navnets oprindelse og hvordan de forskellige navne ændre sig op gennem tiderne.
De fleste navne stammer fra biblen F.eks.. Jehova eller Jahve,
Ulla er en forkortelse af Ulrikka osv.

http://www.kryhlmand.esenet.dk/92.Kryhlmand.htm
http://www.henrikfrank.dk/frank/kartoffeltyskere/alhedennavne.html
Du kan se på http://www.aakb.dk/
hvad de har af bøger angående dit spørgsmål om navne, hvis de ikke har bøgerne på dit lokale bibliotek, kan bøgerne du gerne vil læse lånes fra F.eks.. det kongelige biblioteks fjernlager og hjemlånes til dit bibliotek osv.

eller bor du tilfældigvis i Århus området ??
Nej jeg bor i udlandet.

held og lykke
Senta

Accepteret svar
Fra : senta

Modtaget 200 point
Dato : 09-06-03 16:56

Du får lige denne adresse også
http://www.gladsaxegymnasium.dk/fag/da/NAVNE.htm
Senta

Fra : svendgiversen

Dato : 09-06-03 17:43

Sjovt nok, Senta,

bor vi tæt ved "æ Kryl" og kender flere Krylmand / Krylmann her på Als,

og da min farmors famile kom fra Frederiks, blev hun kaldt kartoffeltysker,
men vi har nu fundet ud af hendes stamfader er født få år før de kom til landet,
så jeg er ren dansker, tror jeg da ?
Men jeg har været i kontakt med flere efterkommere efter kartoffeltyskere
og kender godt denne navneliste.

Men den sidste du sendte er god, den fra Gladsakse Gymnasium,
det er lige hvad jeg har brug for.

Jeg lader spørgsmålet stå lidt endnu,

der er stadig et par missing links, for eksempel:
Hvorfor er der ingen der nævner Adam af Bremen ??
Svend

Fra : svendgiversen

Dato : 09-06-03 19:07

Citat, uddrag, fra Senta' s sidste link:
"
Fornyelsen kommer sydfra, fra Tyskland. Allerede i højmiddelalderen var der startet en massiv tysk indvandring, særlig af tyske håndværkere og adelsfolk fra Holsten og Mecklenburg. Og de tog deres navne med. I senmiddelalderen florerede de tyske former af helgennavnene Johannes og Nikolaus, Johan, Hans og Claus ved siden af de danske udviklinger Jens og Niels. Det tyske sprog blev omgangssproget for de højere klasser, og det første bevarede dokument vi har fra middelalderen, som ikke er på latin, er ikke på dansk men på nedertysk. De danske konger giftede sig næsten udelukkende ind i tyske fyrsteslægter. Det forte fornyet tysk indflydelse med sig og tyske navne som Dietrich, Hermann, Ludwig, Wilhelm, Alhed, Amalie, Gertrud. Frederik lIls tyskfødte dronning Sofie Amalie favoriserede i den grad den indvandrede holstenske adel, at man ondskabsfuldt kaldte 1600-tallet for Ahlefeldternes århundrede' efter den mest begunstigede adelsslægt.
"

Dette bekræfter hvad jeg har fundet frem til om svigermors familie,
(jeg er nu næsten gjort arveløs).

Min svigermors farmor hed Caroline Cristiane Katrine Scharling

Fra : svendgiversen

Dato : 09-06-03 19:43

fortsættes,

jeg kom til at trykke på "send", da jeg ville åbne vor Scharling oversigt.

Caralines far hed Michael Scharling, det samme hed hendes farfar,
men hendes oldefar hed Johan Mathias Gerling.

Han kom til Kalundborg fra Holsten, og udtalte Gerling som Scherling,
(det er ikke kun franskmænd, der udtaler G som i Gendarm).

Siden blev Scherling til Scharling, som den kendte præstefamilie,
(som svigermor troede hun tilhørte; derfor ingen arv til mig, måske til min kone).

Johan Mathias Gerlings far hed Johan Nicolaus Gerling og kom fra Thüringen,
han far hed ...
Lad mig stoppe her,

det bekræfter dels:
>I senmiddelalderen florerede de tyske former af helgennavnene Johannes og Nikolaus

og dels de fra Tyskland kommende dobbelt navne, især for piger.

Som nævnt er dette spørgsmål om navnes udvikling kun en indledning til
et langt sværere konkret spørgsmål.

Måske kommer der lidt flere generelle informationer om navne gennem tiderne,
så vi er bedre rustede til dette, for min familie ultimative, navne spørgsmål.
Svend

Fra : svendgiversen

Dato : 09-06-03 20:06

Og angående Adam af Bremen,

så se eksepelvis:
http://www.rootsweb.com/~medieval/gorm.htm

Svend

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-06-03 19:48

Tak for svaret senta.

Man kunne jo næsten få lyst til at gå i Gymnasiet igen,
hvis man kunne få læreren fra Gladsaxe i dansk.

Herudover er jeg skuffet over det lave navne Know How i Kandu ?
Eller er det bare agurketid ??

Når der ikke kommer reaktioner på en så kendt historiker som Adam af Bremen.
skal vi nok ikke forvente megen hjælp fra eksperter i Kandu,
til den konkrete navne udviklings sag vi tumler med i min familie.

Vi holder tidlig sommerferie nu,
(som udlands dansker behøver du ikke være misundelig, vi rejser kun til Læsø)
så jeg venter et par uger med det svære spørsmål.

Tak for henvisningen til den gode omtale af vore navnes udvikling,
Svend

Du har følgende muligheder