berlingo 1,9d ik starte
Fra : zantos
Vist : 717 gange
200 point
Dato : 29-12-12 13:57

Hjælp.Når jeg sætter tænding på,starter hazarblinket??Jeg kan slukke det,men ik starte motor.Alle sikringer intakte.Vil den fortælle mig noget??Ingen instruktionsbog.Bil fra 2001.

Fra : EA_HS

Dato : 29-12-12 15:53

Citat
Vil den fortælle mig noget??

det skal godt nok være en dygtig M/K der kan svare på det,
ud fra de to - tre oplysninger,.. !

hvor meget strøm er der på batteriet - fx lidt, middel, eller fuld opladet evt. nyt
hvis du ikke ved det,.. så gå ud og mål det, på batteriets plus og minus poler,

meget lidt / svag strøm KAN,.. i NOGLE tilfælde lave mærkelig revage i elsystemet,
men langt fra alle tilfælde,
et defekt blinkrelæ,.. evt. dårlig stelforbindelse ligeså,

man det er næsten håbløs at spørge om alt, hvad der KUNNE være årsagen,
det ville være mere normalt at du fortalte noget forhistorie,

hvor slidt er den (bilen)
hvor mange km. (gætter på ca. 200.000)
har du fået repareret / udskiftet noget fornylig
hvor gl. er batteriet,.. og hvilken stand,
har der tidligere været problemer med elsystemet,.. især blink / haveriblink
osv osv.

Fra : Beestone

Dato : 29-12-12 19:28

Dert kan som nævnt være et næsten fladt batteri.
Prøv at få hjælp med startkabler fra en anden bil.

Hvis den så springer igang uden problemer, skal du nok have nyt batteri og kontrollere din generator.
Du inviteres indenfor blandt Citroen folket :
http://www.citronik.dk/jforum/forums/list.page
Hvor du også kan få svar.

Fra : zantos

Dato : 30-12-12 15:29

Har masser af strøm.Får også strøm til gløderør.Som om den ikke får brænstof til pumpen.Har haft afmonteret fødeslange fra tank,og kørt med starter,ingen brændstof.Ved bare ikke om der er en pumpe i tanken,som evnt.er defekt,eller fødepumpen suger?Stadig bare bib mærkeligt med det hazarblink. Ved nogen om der er en brændstofpumpe,og hvis,hvor den sidder??

Fra : Fijala

Dato : 30-12-12 17:45

tror zantos mener, det med at hazardblinket blinker ved start, om der er en kode med det blinken der fortæller om fejlen, Er det ikke det du mener zantos?
Jeg har ikke tidligere hørt om den skal lys koder til en Berlingo

Fra : EA_HS

Dato : 30-12-12 17:55

det er stadig ikke mange oplysninger du giver,
er den bare lige blevet umulig at starte, fra den ene dag til den anden,
eller er det kommet over længere tid, ?

ikke fordi jeg er diesel-ekspert,.. men har dog rodet med forskellige dieseltyper
før i tiden,

Citat
Som om den ikke får brænstof til pumpen.

det behøver ikke være pumpen,
det kan være et stoppet brændstoffilter,... ved ikke lige hvor mange der er på din model,
men sikkert et i tanken på føderøret, (mindst)

- det kan også være luft i systemet,..
evt. en utæthed fra en ikke spændt slange / rør,

Citat
Ved bare ikke om der er en pumpe i tanken,som evnt.er defekt,eller fødepumpen suger

pumpen sidder i motorrummet, og bliver trukket af motoren,...en slags tandrem,

Citat
Har haft afmonteret fødeslange fra tank,og kørt med starter,ingen brændstof

ja,.. så er der hvert fald luft i systemet,.. så du skal have den udluftet,
de dieselbiler jeg har rodet med, har haft en mekanisk håndpumpe til at udlufte med,
-- sad monteret under pumpen / filteret,

hvis det var min bil,.. ville jeg prøve at løsne et af højtryksrørene,
kun en anelse (der er meget tryk på systemet)
samtidig holde en klud omkring røret / samlingen
så skulle der gerne komme brændstof ud,.. herefter løsne en 1/8 - 1/4 omgang mere,
hvis det ikke nærmest sprøjter ud med brændstof,
er det stor chance for enten en defekt pumpe,.. eller stoppet filter, (kræver en hjælper)

men udluft brændstofsystemet,.. først,

pumpen burde i øvrigt være den samme som til søstermodellen Peugeot Partner,
hvis du skal bruge en anden, .. evt. ny.

hvis du ikke kan finde info andre steder,
så prøv biblioteket,.. de ar Haynes bøger til de fleste alm. mærker,
til gratis udlån.

Fra : EA_HS

Dato : 30-12-12 18:07
Fra : Fijala

Dato : 30-12-12 18:17

EA_HS

Men der bliver hazaed blinket vist ikke brugt. Jeg kender kun til at det bruges under katastrofe opbremsning. Der tændes det ved de fleste biler i dag.

Ellers meget oplysende links.

Accepteret svar
Fra : EA_HS

Modtaget 200 point
Dato : 31-12-12 13:24

Citat
Ingen instruktionsbog.Bil fra 2001.

så kan du hente en nu,... helt gratis,.. og virus-fri,
http://sharesend.com/4na1hdlx

Fra : zantos

Dato : 05-01-13 10:36

Tak for alles interesse,for mit problem.Har fundet fejlen.Ringede til en gammel livline,som med det samme kendte fejlen.Hazarblinket fortæller at kolitionsrelæet er aktiveret.Det afbryder brændstof til motor ved uheld,og starter hazarblinket..Skide smart.Det har en gummidut,man trykker på,klick bilen som ny.Det sidder i højre side ved tårnet,og er elektrisk.Altså ikke direkte i forbindelse med brændstof.. EA_HS Tak for bogen. GODT NYTÅR til alle.

Godkendelse af svar
Fra : zantos

Dato : 05-01-13 10:38

Tak for svaret EA_HS.