/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Skoda Fabia 1,4 2000
Fra : EbenEzer
Vist : 662 gange
100 point
Dato : 25-12-12 19:59

Hej.
Jeg har problemer med min fabia. (1,4 år2000)
Problemet er at olie-lampen og airbag -lampen, pludselig begynder at lys instrumentbrættet.
Somme tiden holder de på igen, somme tiden bliver de ved. Men de kommer samtidig og går samtidig.

Jeg har tjekket for olie, kølervsæke, røg i udstødningen, mislyde. Men alt virker normalt.
For mig at se har olie og airbag ikke noget med hinanden at gøre. Derfor er det meget mærkeligt.
Nogen som ved mere end mig? Kender til noget lignende?

-tak for din tid.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 25-12-12 21:19

hvis du lige har skiftet olie,.. eller snart trænger til det (service)
skulle du måske resette service lamperne,

står det ikke i din manual,. ?

ellers prøv at kikke på nettet, fx.
http://www.vwaudiforum.co.uk/forum/showthread.php?8693-Skoda-Octavia-reset-service-light

Citat
Another option is to hold down the trip counter reset whilst turning the ignition on, then continue to hold down the trip counter whilst rotating your digital time clock adjuster to the right. This i believe resets the car to conventional service, does anyone know if it can be reset to long life by the dealer on the next service ?

http://www.youtube.com/watch?v=PWt7_UpYnJo

http://www.youtube.com/watch?v=NOsk9-HJ9-8

Kommentar
Fra : EbenEzer

Dato : 26-12-12 12:13

EA_HS

Der er skiftet oliefilter og laver syn af olien, + bilen er synet i sugust mdr. 2012. Så jeg regner med at dét er iorden.

Kan det være noget elektrisk? Jeg mener bare, olie og airbag? Det hænger da ikke sådan umidlbart sammen!?!?!?

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 26-12-12 12:51

Citat
Der er skiftet oliefilter og laver syn af olien, + bilen er synet i sugust mdr. 2012. Så jeg regner med at dét er iorden.

det har intet med omtalte fejl / fejlene at gøre,
slet ikke et bilsyn,.. altså syn i en synshal,

Citat
Kan det være noget elektrisk? Jeg mener bare, olie og airbag? Det hænger da ikke sådan umidlbart sammen!?!?!?

det gør det i høj grad,.....
hvis du ved så lidt om bilers elektronik,.. især moderne biler,
vil jeg råde dig til at sætte dig grundig ind i hvordan tingene fungerer,

evt. få en fagmand til at lave en fejlmåling / udlæsning på bilen,
det foregår på bilens OBD stik,

der er virkelig mange ting der 'hænger sammen'
så mange at selv ældre erfarne mekanikere, jævnligt får 'grå hår i hovedet'
mest fordi de ikke har fulgt udviklingen,... men heller ikke råder over det nødvendige måleudstyr

sådan fejlfinder man på moderne biler,.. det har man gjort siden ca. 1996

prøv selv at søge på " OBD / OBD2 ",... google - eller youtube
det vil nok give dig en ide om hvad det drejer sig om,
fx.
http://www.youtube.com/results?search_query=obd+fault+skoda&oq=obd+fault+skoda&gs_l=youtube-reduced.3...36116.47927.0.49254.15.15.0.0.0.0.504.1771.11j3j5-1.15.0...0.0...1ac.1.H39eXYa5NMM

desværre findes der ikke så meget info på dansk, men prøv at læse her :
http://116503.shop12.eseller.dk/pl/_GUIDE_S%C3%85DAN_FINDER_JEG_DEN_RIGTIGE_SCANNER__108.aspx

PS. det kan der godt gå et 'par' aftner med,..

når du har sat dig lidt mere ind i tingene,
kan du købe en fejlkodelæser / OBD scanner til rimelige penge
kan bruges til flere biler,.. fx hvis du har nabo / venner der vil være med i 'klubben'

denne model skulle kunne 'resette' dine servicelamper i instrumentpanelet :
http://www.ebay.com/itm/VAG405-OBD2-EOBD-CAN-Auto-Scanner-VW-AUDI-SKODA-SCAN-Diagnostic-TOOL-Code-Reader-/261146315102?pt=Motors_Automotive_Tools&hash=item3ccd88895e&vxp=mtr

Kommentar
Fra : Otnob

Dato : 26-12-12 15:53

Det var en meget interessant demonstration af måleudstyrets muligheder, det havde været rart med lidt kommentarer undervejs i stedet for den irriterende baggrunds musik.

Det gik jo mget hurtigt, men det så ud for mig som om der skiftedes kilometertal?

Har man nogen mulighed for at printe alle de oplysninger ud som den kommer frem til?

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 26-12-12 17:28

du kan sagtens købe en der kan lave udskrifter / print,...
det afhænger af hvor meget du vil betale for vidunderet,

men for garage / perlegrus-mekanikeren er det ikke nødvendigt,

det er nu faktisk forholdsvis enkelt (i de fleste tilfælde)
OBD scanneren viser en fejlkode på displayet, (dem er der rigtig mange af)
det kan fx være fejlkode : P0230 ...

fejlkode P0230,.. kan så bla. findes på nettet,.. hvis ikke den medfølger,
http://www.nology.com/OBD2FaultCodes.htm

når du bladrer ned til koden, kan du se det er en fejl i elsystemet til brændstofpumpen,.. !
så ved man ret præcis hvor fejlen skal findes,..

i stedet for,.. som en del gør,.. at udskifte
tændrør, luftfilter, strønfordelerdæksel osv.. som i bedste fald kun er penge ud af vinduet,

man kunne jo sige at der skal ikke udskiftes ret mange forkerte dele,
før en OBD scanner har tjent sig selv ind,.. så rigeligt,

prøv også at læse
http://en.wikipedia.org/wiki/OBD-II#OBD-II

måske denne video er lidt bedre

http://www.youtube.com/watch?v=vnrv6_0Mz_0

ellers prøv at søge på nettet, youtube, google " OBD2 / SCANNER / READER / HOW / USE"
så kommer der ret hurtigt 12 - 13 millioner hit's.

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 26-12-12 18:30

Jeg vil godt medgive, at en OBD scanner er både praktisk og mere eller mindre uundværlig i vore dage. Men, at der skulle være en logisk sammenhæng mellem de to fejl hhv. olietryk og airbag den køber jeg ikke lige. Sandsynligheden taler mere for en fejl i noget print eller et multistik bag instrumenterne. Fugt og korrosion kan sagtens lave rav i systemet, men selv i de nyeste modeller har olielampen den samme funktion som i de ældre: Den skal sladre om for lavt / manglende olietryk.
Airbag lampen er et helt andet system ( sikkert inkl. selestrammere ) og den har næppe noget med service lamper, at gøre. Den primære funktion er en selvtest hvorefter lampen ( helst ) skal slukke, eller advare om manglende funktion. I nogle biler kan airbag i højre side afbrydes ved montering af barnestol, og så skal lampen naturligvis sladre om dette.
Jeg ville nok tage en snak med en autoelektriker og få hans bud på, hvor fejlen ligger og evt. et overslag på en reparation ?

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 26-12-12 19:01

det er korrekt,.. Cortina01

nu skal jeg heller ikke gøre det værre end det er,
jeg skulle nok have skrevet det KAN,.. måske sagtens,.. have noget med hinanden at gøre,

hvis det to omtalte lamper fx. kører på samme stel,.. sååå,
omvendt kan olieindikatoren være defekt, eller olietrykket for lavt,
airbag lampen kan også have mange fejlmuligheder hvis ikke det er stel,

der KAN også være løse / irrede ledninger / forbindelser / samlinger
stikforbindelser,..og temmelig mange andre årsager,
det er svært at sige præcist,

men én ting er ret sikkert
et bilsyn,.. eller godkendelse i en synshal
er ingen garanti mod nogle af fejlene,.. det var faktisk det første jeg tænkte da jeg læste.

Citat
Jeg har tjekket for olie, kølervsæke, røg i udstødningen, mislyde. Men alt virker normalt.

omvendt kunne man sige at når der står :

Citat
Men de kommer samtidig og går samtidig.

så burde der måske være en sammenhæng,.. fx. et fælles stel / stik der er irret / defekt. mm.

Kommentar
Fra : Peder99

Dato : 26-12-12 21:05

Hej.

Har haft en 1,4 MPI fra 2001 og vil anbefale følgende:

1) køb sådan en her:
(http://dx.com/p/usb-kkl-vag-com-409-1-compatible-interface-for-vw-audi-seat-skoda-120cm-length-37635)
den er lige til at bruge og iver nogle gode informationer som kan ligges på diverse forum.

Du bruger programmet VCDS-Lite fra ross-tech (gratis når det er trial)

Du finder svar på de koder den kommer med her:
http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/Category:Fault_Codes

2) lav en profil på VAGcars.dk og Briskoda.com - Her kan du spørge om en masse.

den scanner samt de forums har altid hjulpet mig!

Peder

Kommentar
Fra : Otnob

Dato : 26-12-12 22:10

http://dx.com/p/usb-kkl-vag-com-409-1-compatible-interface-for-vw-audi-seat-skoda-120cm-length-37635

For at gøre det lettere sender jeg lige linken Uden dem her ( )