EU 40 år + 1 dag, ( samt € )
Fra : Jørn_is-here
Vist : 1170 gange
10 point
Dato : 03-10-12 17:01

Hejsa - Jeg har fundet Mortens EU-Skole, fordi at i går var det 40 År siden,
at et flertal stemte Danmark ind i EU.

Ja, min familie, og mine venner + jeg selv stemte nu Nej - 2. oktober 1972.
og havde dagen i forvejen været til en mega stor demonstration mod EEC, som det hed dengang.

Stemte også Nej til Marstricht + EU-pakken, og hvad vi ellers har fået lov til at stemme om, angående EU.

Hvad med EU i dag ?

Kan Danmark komme ud igen ?

Skal Danmark komme ud igen ?

Er vi så dybt involveret i EU-samarbejdet, at det er umuligt at komme ud nu - 40 år + 1 dag efter ?

Jeg tager dette spørgsmål op, fordi der var en deltager i mit spørgsmål
"Er demokrati el illusion" , som tog problematikken om EU op ...

Men (som sædvanligt) blev jeg blacklistet !

.... Her er jeg dog igen, venner

Altså :

Skal Danmark arbejde for at komme ud af EU ?

Hvordan gøres det i praksis ?

Skal vi have € eller beholde den danske krone ?

Med Venlig Hilsen
Jørn Flemming Helveg Rudolph

P.S - De sædvanlige sladrehanke behøver ikke fortælle, at det er JR,
da jeg fortæller det selv

Fra : Jørn_is-here

Dato : 03-10-12 17:14

Ja, jeg stemmer, normalt, ikke på Mortens parti

Men jeg synes, at Morten er ret god til at forklare ting vedrørende EU ...

Fra : Jørn_is-here

Dato : 03-10-12 17:18

Fra : Jørn_is-here

Dato : 03-10-12 17:25

Ja, jeg håber, at der kommer andre indlæg end mine

Fra : webm

Dato : 03-10-12 17:31

Du er en helt Jørn!

Fra : Jørn_is-here

Dato : 03-10-12 17:33

Fra : Jørn_is-here

Dato : 03-10-12 17:45

4 Europæiske udfordringer ...Hvad gør Danmark ???

Fra : Mosebaek

Dato : 03-10-12 17:59

Jeg går jo ikke ind for racisme. Eller censur. Derfor synes jeg at der skal være plads til både Jørn Flemming Helveg Rudolph og Morten Messerschmidt.

Han (Messerschmidt) og Jens Rohde,er de eneste danskere,der tør træde uhyret lidt over tæerne.
Den buldrende tomme olietønde,Dan Jørgensen,er der vist ikke mange der hæfter sig ved.

Meget bedre er det ikke med Bendt Bendtsen,der er så høflig,afmålt......og intetsigende,at han burde være lærer i nulte klasse.Sikkert en hyggelig bedstefar.

M.

Fra : vagnr

Dato : 03-10-12 18:45

Dk udenfor EU ville have det som et nyfødt lam i en sulten ulveflok, vi ville ikke holde ret længe før en gruppe spekulanter havde lagt vores økonomi HELT ned. For 20 år siden kunne George Soros knække Bank of England, og deres økonomi er godt nok en del større end vores.

Norge, der har sine gigantiske olieindtægter og -fond, og derfor er meget mere robust overfor fjendtlige spekulanter følger alligevel EU i tykt og tyndt, UDEN at have indflydelse på beslutninger, og har en hær af lobbyister i Bruxelles.

Så jeg mener klart vi skal blive, men Euroen kan vi fint vente med, til den (måske) kommer på fode.

Jeg stemte imod de første to gange, men måtte efterhånden acceptere, at med den udvikling der var i EF/EU, kan vi ikke stå alene!

Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 03-10-12 19:20

EU er en stor mastodont for afdankede politikere -og ikke folkevalgte ledere fx., den fhv. Maoist José Manuel Barroso. Ovennævnte pampere mangler det sidste ben m/pension at gnave på inden de skal nyde deres ikke fortjente otium. Mærkeligt nok, samme fremgangsmåde så vi hos russerne dengang de hed USSR.
Derfor burde EU hedde EUSSR

Vagnr. Da læste dit skriv:
Citat
[...]
Tænkte jeg; Hvad satan!!! Er der valgkamp om ØVroen. Argumenterne er kort sagt: samme rille, samme gentagelser -og samme lemfældigheder med sandheden.

Tommy
European by heart.

EU ekspert....Ja når Marlene Wind kan kalde sig EU ekspert, så kan jeg da også.

Fra : prio

Dato : 03-10-12 19:47

Stop trolling - stop Jørn.

Fra : PeterTheisen

Dato : 06-10-12 07:17

Vagnr:

England forsøgte at fastholde en kunstig høj kurs. Det tabte de på, fordi der skal være en rimelig sammenhæng mellem et lands økonomi og valutaens værdi. Svenskerne har derimod ladet deres valuta flyde, og det har de haft gavn af. Desuden er det bedst at stå udenfor, fordi det giver den største økonomiske frihed – selvom det også betyder en risiko.

Fra : PeterTheisen

Dato : 06-10-12 07:23

Endelig glemmer du, at Danmark var i bedre økonomisk form end de andre EU-lande uanset vores størrelse.

Fra : PeterTheisen

Dato : 08-10-12 13:16

Baggrunden for at der de sidste godt 30 år har været bred politisk opbakning til fastkurspolitikke. ( hvad enten det var d-mark/ømu/ euro) er jo at devalueringspolitikken som Anker Jørgensen og co brugte til kunstigt at holde os konkurrencedygtige var ved at køre os ud over den økonomiske afgrund. For en lille åben økonomi som DK der eksporterer størstedelen af vores produktion til en valuta ( euroen) er der store fordele ved at holde fast kurs. Det gælder såvel eliminering af kursudsving samt tillid til vores valuta. Det er korrekt at svenskerne via devaluering fik lidt hurtigere gang i hjulene men omkostningen jo at værdien i sverige af alt fra huse, pensioner , løn osv falder tilsvarende. Med andre ord " belønner" devaluering uansvarligt adfærd såsom gældsætning og dårlig konkurrenceevne - mens fastkurspolitik gør det modsatte.

Hvor devaluering giver kortsigtet gevinst giver fastkurs den langsigtede.

Det er interessant at notere sig at de partier der ikke ønsker euroen - fortsat ønsker at gnide sig tæt op af euroen i fastkurssamarbejde. Tror faktisk ikke der er nogen der ønsker flydende kurser herhjemme. Og vi gør altså jvf ovenstående slet ikke.

Fra : PeterTheisen

Dato : 08-10-12 13:16

Danmark har ført en fastkurspolitik siden 1982 over for først d-marken og dernæst euroen. Der er bred politisk enighed om at fortsætte fastkurspolitikken. Det betyder også, at vi dansk og europæisk økonomi hænger meget tæt sammen. Uanset hvordan det går i eurozonen vil det påvirke Danmark. Derfor har vi en stor interesse i at det går godt for EU og eurozonen. Men der sker rigtig mange ting lige nu. Derfor har Regeringen og Radikale Venstre den holdning til dansk medlemskab af euroen, at vi er nødt til at vente og se, i hvilken retning samarbejdet bevæger sig, førend vi kan tage stilling til, om det er i dansk interesse at deltage.

Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 13-10-12 13:15

Norge er et humoristisk land - og den største Practical jokes, der endnu er udført på europæisk grund er dog, at uddele fredsprisen til EU..... undskyld jeg ler..
Hvilket vil svare til, at uddele en fredspris til en præsident, som har to krige kørende......Ups for fanden da, det har Norge sku' også gjort....

Næste gang er det måske Fredens religion som får prisen ? Fredens religion skabte trods alt et forår.....

Tommy.

Fra : vagnr

Dato : 13-10-12 13:27

Tommy, du er jo historisk interesseret, så nævn bare en eneste periode på 60 år, hvor Frankrig, England, germanien (Tyskland/preussen, hvad de nu end har heddet undervejs) og de andre EKSF/EEC/EF/EU medlemmer ikke har været i krig med hinanden?

Hvor mange millioner var det lige, vi fik slået ihjel i krige mellem de lande den første halvdel af det 20.århundrede, og hvor mange i 2. halvdel?

Var det bedre, da fredsprisen gik til Israel og Palæstina, eller til Obama, nærmest inde han var trådt til????

Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 13-10-12 13:27
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 13-10-12 14:05

Citat
[...]

Den eneste grund til at benævnte lande ikke har været i krig med hinanden skyldes 3 ting, nemlig; NATO, A-våben og Pershing raketter - intet andet.

Se hvad der sker i Grækenland og Portugal, de er på randen af en borgerkrig, som ene og alene skyldes EU og deres utopi mønter (euro)

Citat
Var det bedre, da fredsprisen gik til Israel og Palæstina, eller til Obama, nærmest inde han var trådt til????
Nej det har du ret. At Obama fik prisen i 2009 var og er helt uforståligt.

Jeg spørger så, skal prisen partout uddeles da..?

Fra : vagnr

Dato : 13-10-12 15:57

Nato har givetvis også spillet en rolle, men Europas historie består af masser af alliancer, der blev brudt, med efterfølgende krige, A-våben og Pershing raketter har aldrig været tænkt til andet end Østblokken.

Men EU-landene er nu så tæt sammentømrede /afhængige af hinanden, at det er blevet stort set umuligt at bekrige andre EU-lande, og borgerkrige har jeg ligeså svært ved at se.

At man som alm borger er rasende over, at div korrupte finansfolk, politikere mv har kørt økonomien i sænk, forstår jeg godt, problemet er vel det, at det har været en del af "kulturen", de små har sikker været ligeså gode om det (bare for mindre beløb, hver)!

Fra : vagnr

Dato : 13-10-12 16:06

Nå, jeg ser Jørn has left the party!

Et forslag til nyt nick: pimpernel

"They seek him here, they seek him there,
Those Frenchies seek him everywhere.
Is he in heaven? — Is he in hell?
That damned, elusive Pimpernel"

Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 13-10-12 16:19

Citat
A-våben og Pershing raketter har aldrig været tænkt til andet end Østblokken.
Selvfølgelig blev de udviklet til østblokken. Men tror du dog ikke, at hvis og såfremt indehaveren af disse raketter i tilfældet af et angreb, brugte disse raketter - uanset hvad og hvem raketterne var udviklet til.

Men min utilfredshed i dette tilfælde var fredsprisen. Og EU er ikke fredsgarant for noget som helst. Jeg ved godt, det er yndet argument blandt EU-tilhængere, men tilhængerne kan ikke komme uden om, at EU langt fra skaber fred - tværtimod. EU risikerer at ødelægge freden, fordi EU er endnu en multikulturel statsdannelse, et slags imperium, der underminerer nationalstaterne og underkaster dem en transnational jurisdiktion. Det ender galt, hvilket vi allerede ser tegn på i disse år.

Fra : vagnr

Dato : 13-10-12 16:26

Ja, ja Tommy, det er vist bare endnu et af de mange emner, vi ikke er enige om, kontrafaktisk historie kan være sjovt, men er netop.....kontrafaktisk

Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 13-10-12 17:22

Nej det er ikke kontrafaktisk, men det rene og skære sandhed.
Der er masser af eksempler på hvor multikultien er endt galt - her i europa

og påstå nu ikke, at EU ikke er fortaler for multikulti.

Fra : vagnr

Dato : 13-10-12 18:51

Citat
Der er masser af eksempler på hvor multikultien er endt galt - her i europa

Er det de franske religionskrige, trediveårskrigen, eller alle de andre religionskrige mellem div kristne sekter, du tænker på???

Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 13-10-12 19:29

Citat
Er det de franske religionskrige, trediveårskrigen, eller alle de andre religionskrige mellem div kristne sekter, du tænker på???
Hold kæft, hvor du mestrer flueknepperiet

Multikulturelle stater er og har altid været en kilde til ufred, ustabilitet, mistillid og konflikter. Det tidligere Jugoslavien var et vidnesbyrd.
De stater i Europa, hvor nationsopbygningen ikke er lykkedes, ulmer konflikten. I Belgien kan man ikke enes om en regering - eller har meget meget svært ved det. I Spanien er der etniske stridigheder - og i Schweiz har man løst problemet ved at dele de forskellige nationer – kulturelle grupper – op i de såkaldte kantoner med hver deres udstrakte selvstyre.

Alene ud fra de betragtninger er EU ikke fredsgarant nogen steder.
Stater som Tyskland, Frankrig...osv....holdes i skak -ikke af EU konceptet - men alene af truslen om atomkrig - med efterfølgende ragnarok, hvor ingen vindere er, men udelukkende tabere.
Det er sagen i en nøddeskal.

Fra : vagnr

Dato : 13-10-12 20:50

1 milliard fluer kan ikke tage fejl

Pointen, undskyld, nu om stunder skal det udtales pøjnten, jeg prøvede at komme med, er, at de problemer vi har nu med især muslimske etnere, svarer meget godt til dem vi i Europa havde for 5-600 år siden med protestanter, calvinister, katolikker (delt mellem østlige og vestlige, med flere paver) osv.

Det var også "os", der startede med korstog mod muslimerne for omkring 1000 år siden, de skulle fan'me ikke have Jerusalem, for 64 år siden hjalp vi jøderne med at få (en del af) den!

Konflikterne opstår, når der er et magttomrum (bare se SF!), Jugoslavien var et fredeligt diktatur under Tito, USSR det samme, men når magten skrider, kommer småtingene op til overfladen. Jeg tror de fleste religiøse konflikter handler mere om helt andre ting, MAGT!

Vi ser det samme i tidl kolonier i Afrika, der handler det ofte om stammer, landene blev oprettet af kolonimagter, der aftalte lange lige streger, til nød en flod som grænse, men stammer ragede dem!

Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 14-10-12 20:02
Fra : vagnr

Dato : 14-10-12 22:05

Interessant artikel, men den handler for mig at se om, at grækerne, kollektivt, har været vant til at platte sig igennem, de har i laaang tid levet af handouts fra andre lande.

Fx var 40-40-20 "skattesystemet" fast praksis, i stedet for at betale 100 Euro i skat, gav man 40 til skatteopkræveren, 20 til staten, og beholdt 40 selv

http://www.ft.com/cms/s/0/b74b3302-2678-11e1-9ed3-00144feabdc0.html

Nu piver de, fordi Tyskland m.fl. kræver de får fingeren ud, letter røven og selv gør noget!

Er der noget man skal bebrejde EU, er, at man (vi) alt for længe accepterede deres fup og svindel. Havde de skullet klare sig selv, var de gået fallit (eller kommet i arbejdstøjet, det ville de nok mene var værre) forlængst!

Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 15-10-12 13:59

Du mener vel også, at EU var skyld i muren blev revet ned ?

Fra : vagnr

Dato : 15-10-12 14:07

Nej!

Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 15-10-12 17:04

Nobelpriser i det hele taget - kan man egentlig tage priserne for "gode varer" ??

Jeg læser at;
Nobelprisen i medicin gik i 1949 til det "hvide snit"

Da det hovedsageligt var aggressive personer der fik snittet, skulle "snittet" ha' haft fredsprisen...

Fra : vagnr

Dato : 15-10-12 17:16

Det hvide snit var (er stadig??) meget populært i Dk

fra Wiki

"Metoden vandt også frem i Danmark, der opnåede den i alle henseender påfaldende rekord at foretage flest lobotomier i forhold til befolkningens størrelse.[1] Mere end 9000 mennesker blev lobotomeret i Skandinavien i løbet af 1940'erne og 1950'erne. I forhold til befolkningen lå de skandinaviske lande højt med hensyn til dette indgreb. I andre lande var der kritik fra starten, men i Danmark var der stort set ingen, hvilket gjorde, at behandlingen også fortsatte op igennem 1970'erne.[2] "

I 49 blev det hvide snit sikkert set som et stort fremskridt, senere fik vi div. psykofarmaka, men hvem ved, måske ser vi det som håbløst forkert om 60 år!

Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 15-10-12 17:32

Citat
I 49 blev det hvide snit sikkert set som et stort fremskridt,
Javel ja, sikkert indenfor psykiatrien og åndsvageforsorgen har de sikkert taget behandlingen med kyshånd. Patienten var efter endt lobotomibehandling at sammenligne med en grøn agurk - altså når agurken er rolig.

Fra : vagnr

Dato : 15-10-12 17:38

"Patienten var efter endt lobotomibehandling at sammenligne med en grøn agurk - altså når agurken er rolig."

Nu er vi blevet meget mere humane, vi overmedicinerer dem til de ligner og opfører sig som agurken, der ikke blev syltet i Heidelberg eddike

Jeg synger glad med på den der cykelsang, "jå så glad for min psyke..."

Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 15-10-12 20:11

Jeg er så glad for min psyke
jeg kommer hurtigt langt omkring,
når du har fået lobotomi
opfatter du ingenting.

Back in my younger days, sådan starter de fleste eventyr...havde jeg et sommervikariat på en afdeling for fysisk -og psykisk udviklingshæmmede - det man, når man er politisk korrekt, kalder for alternative normale. Jeg skulle jo tjene lidt penge i mine "alt for korte sommerferie" Husk på, jeg både røg og drak...og kvinder sku' der jo også spenderes mønt på - ellers ville de jo ikke med hjem og se ens frimærkesamling med de sjældne stempler....
Nå, men det har nu ikke noget med det "hvide snit" at gøre...Videre i fortællingen.......
Der var en ældre patient af hankøn, som i tidernes morgen havde været lidt for livlig. Overlægen for institutionen havde i tidernes morgen indstillet ham til Lobotomi. Operationen "lykkedes" over forventning, idet, patienten havde fået en særdeles rolig adfærd. Spurgte man om hvad han hed, kiggede han på en med et glasklart og totalt tomt blik med ordene, "Undskyld hr" Og "Undskyld hr" var de eneste ord jeg hørte ham sige i de 4 uger jeg var ansat.

Undskyld hr, synes du stadig prisen var rigtig, dengang i 1949 eller ca. deromkring, da der var krig i Korea....citat fra Kim Larsens "Jutlandia"

Fra : vagnr

Dato : 15-10-12 20:22

Tak for resten af verset, så langt har mine digterevner aldrig rakt

Jeg har åbenbart ikke udtrykt mig klart nok, det jeg troede jeg skrev var, at man kan vurdere sagerne forskelligt over tid, bl.a. fordi man (forhåbentlig) bliver klogere med tiden!

Hvis man gennemgik alle Nobelpriser gennem tiderne, ville man sikkert finde ud af at nogle af priserne er givet for noget, der ikke er i overensstemmelse med de nuværende gængse videnskabelige teorier!

Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 15-10-12 21:07

Skal vi tage et væddemål - bare for sjov..?

De næste der får Nobelfredsprisen bliver......da......da.......Det Muslimske Broderskab for deres "Det arabiske forår"

Fra : vagnr

Dato : 15-10-12 21:19

Nej, Kina for at tæmme de vilde tibetanere er da et bedre bud!

Fra : PeterTheisen

Dato : 16-10-12 10:04

Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 16-10-12 11:17

At kronen er bundet fast til euroen kan vi takke de politikere, der er european by heeart for.
De var - og er villige til at sælge deres egen bedstemor for et par euro.

Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 16-10-12 11:20
Fra : vagnr

Dato : 16-10-12 16:48

Peter, da England forpligtede sig til at følge primært Tyskland, lovede de også at følge Tysklands økonomiske politik, men helt som Grækenland m.fl. nu, gjorde de det ikke og gjorde sig derved sårbare.

http://en.wikipedia.org/wiki/Black_Wednesday

Det er med lande som med flokke af planteædere, rovdyrene tager de svageste!

Tommy, den korte avis er ca ligeså troværdig som modkraft!

Det er Sverige der er den store flygtningemagnet

http://www.multisamfund.dk/asyl/2010/flere%20syrere%20soeger%20asyl%20i%20Danmark.html

Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 16-10-12 17:12

Citat
Tommy, den korte avis er ca ligeså troværdig som modkraft!
vrøvl !!
Mht. troværdighed, så er det Samarbejdspolitiken der er utroværdig.

Fra : vagnr

Dato : 16-10-12 17:59

Citat
Mht. troværdighed, så er det Samarbejdspolitiken der er utroværdig.

Og du gør den ekstra utroværdig (i din optik) ved at stave den poltiken med kun et K

Det er jo den rene kulturliberalisme

Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 16-10-12 23:51

Citat
Og du gør den ekstra utroværdig (i din optik) ved at stave den poltiken med kun et K
Hmmmm....ikke forstået. Gider du at forklare det nærmere.

Fra : vagnr

Dato : 17-10-12 05:40

En meget lille vits, du plejer at være opmærksom på enkelt- hhv dobbeltkonsonanter, jf kasserne

Politiken (et k) anses af mange som en kulturradikal avis, i andre sammenhænge staves det med 2 k'er, fx

http://da.wikipedia.org/wiki/Samarbejdspolitikken

Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 17-10-12 21:05

Nårhhh... okay, jeg fattede ikke helt hvad du hentydede til.

Læste du forøvrigt i avisen, at en skolelærer var blevet anmeldt for racisme for at sige:- "Jeg er så skide træt af jer muslimer, som ødelægger undervisningen."

Den arme skolelærer - som forøvrigt også er skoleleder, skulle vel bare ha' ventilleret sine "nu er nok, den ondehylme nok" Jaaaa.... men det medførte skam en racismesag.

Kvinden sagde såmænd bare det, 97 % af befolkningen tænker. Passer det ikke meget godt med, at der er 3% rabiat radigale???

Personligt har jeg svært ved at se, hvor racismen er henne..? Muslim = religion - derved ikke en race. Ingen race - derved ingen racisme.
Meeeeen, der går nok Arla i sagen -og derved ender det hele med en undskyldning fra skolelederens side. "Alle" bliver glade, og de skide muslimer fortsætter med at ødelægge undervisningen.........Vi andre tænker; Kors i røven !!! Hovsa, det var vist ikke et politisk korrekt ord. Det hedder; Halvmåne i røven....

Fra : vagnr

Dato : 17-10-12 21:34

Dagens overraskelse, vi er helt enige!

Selv min viv, som er "nigger-lover" og anser mig for at være racist, er enig

Hvad vílle der mon være sket, hvis skolelederen havde sagt tøser, rødhårede eller knægte????

Ikke en skid!

Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 18-10-12 21:27

AAAh hvaaaad mand......er vi enige...?
Jeg er mundlam.

Tåmmyyyy

Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 18-10-12 22:52

http://www.bt.dk/danmark/traekker-racisme-anklager-mod-fynsk-skoleleder-tilbage

Og så læs denne her -Masseys blog....

Hvem sagde fordrejning af sandheden.....

Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 18-10-12 22:53
Fra : PeterTheisen

Dato : 22-10-12 14:36

Vagnr, hvis argumentet om valutaspekulation skulle holde, bør man så ikke inddrage alle verdens lande i et fælles valutasamarbejde?

Fra : vagnr

Dato : 22-10-12 15:51

Og oprette en verdensregering samtidig?

Fra : PeterTheisen

Dato : 22-10-12 16:22

Hvorfor er det relevant at oprette en verdensregering?

Fra : vagnr

Dato : 22-10-12 16:43

En valutaunion forudsætter, at landene følger en nogenlunde ensartet økonomisk politik.

Et korrupt og svindlende Grækenland i Euroen viser med al ønskelig tydelighed hvor vigtigt det er!

På et tidspunkt under krisen i 1929-30'erne, blev USAs dollarfællesskab ophævet, mener det var Chicagos børs der ikke ville modtage alm US-dollars (og omvendt), og dengang havde deres fællesdollar været i brug ca 70 år!

Jeg kan desv ikke lige finde et link til det

Fra : PeterTheisen

Dato : 22-10-12 17:24

Hvad var konsekvensen af, at dollarfællesskabet blev ophævet? Var det, at krisen i USA blev forværret?

Fra : vagnr

Dato : 22-10-12 17:33

Som jeg husker det var det simpelthen, at Chicago mistede tilliden til US-dollaren.

Men, det er læænge siden jeg læste det, jeg ville gerne opfriske min hukommelse, men har googlet forgæves!

Fra : PeterTheisen

Dato : 22-10-12 18:00

Men er Chicago ikke blot en lille, ubetydelig del af USA i denne sammenhæng?

Fra : vagnr

Dato : 22-10-12 18:06

Chicagos børser er ganske store, USA er jo ikke som Dk med kun en børs

http://www.world-stock-exchanges.net/usa.html

Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 22-10-12 19:02

Krisen på Wall Street skyldtes således, at USA havde ført en protektionistisk politik, hvor den øvrige verden var blevet afhængig af import fra USA, som ikke var villig til at importere fra andre lande. Investeringerne var yderligere hovedsageligt blevet foretaget i USA, da der blev spekuleret i de stigende kurser på Wall Street, som gav forventning om en hurtig gevinst. Boblen brast, da de ikke-industrielle lande ikke havde råd til at importere fra USA, og dermed var der en kæmpe overproduktion i USA, som ikke kunne afsættes.

Tommy

Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 22-10-12 20:04

Kan I se parallellerne...?

Fra : vagnr

Dato : 22-10-12 20:21

Har du fået skæve øjne, Tommy?

Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 22-10-12 20:24

Nej, det er mongoler der har det.

Fra : vagnr

Dato : 22-10-12 20:25

Og kinesere!

Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 22-10-12 20:44

Og japanesere......

Fra : PeterTheisen

Dato : 22-10-12 21:37

Okay. Jeg troede faktisk kun, at USA havde en stor børs som i Danmark, der var placeret i New York.

Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 23-10-12 15:47
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 24-10-12 21:33

Før og under 2. verdenskrig gik spørgsmålet: "Har jøder en fremtid i Europa" ???
Uden at vide det, tror jeg nok de fleste svarede, NEJ!!!

Tyskerne tabte som bekendt krigen og resten af historien kender de fleste.
Såvidt så godt.

Nu 2012 - snart 2013 spørger jeg: Har jøderne en fremtid i Europa...????
Værsågod - tyg lidt på den.

Sakset fra Den Korte Avis:
Citat
Flere tusinde hændelser
Synagoger, der sættes i brand. Demonstranter, der råber slagord som ”Død over jøderne” og ”Heil Hitler”. Unge drenge med kippa, der overfaldes på gaden. Kvinder med Davidsstjerner om halsen, der får spytklatter i hovedet.

I de seneste år har der, ifølge Global Forum Against Anti-Semitism, været en markant stigning i antallet af antisemitiske hændelser i Tyskland, Østrig, Storbritannien, Frankrig og i de nordiske lande.

De flere tusinde hændelser beskrives af det globale forum som “en rystende stigning i antal og brutalitet af angreb på jøder, holocaustbenægtelse og et forøget antal i sammenligninger mellem Israel og Nazityskland”.

Sakset fra Den korte Avis:

Citat
Eksempler fra Skandinavien
Hvis vi tager Skandinavien som eksempel, så har vi og vore naboer også oplevet et stigende antal af overgreb. Molotovcocktails smidt ind i synagoger, og hærværk mod jødiske kirkegårde i Sverige og Norge.

Og i Danmark oven i købet en skudepisode hvor to israelere blev såret, da en gerningsmand åbnede ild mod dem. Angrebet skete samtidig med, at Israels Operation Cast Lead fandt sted i Gaza.

Den danske rabbiner, Bent Lexner, udtalte følgende, efter bombningen af det jødiske Forsamlings Hus i Malmø: ”Nogle grupper vil ikke jøder det særlig godt – deriblandt enkelte af de unge muslimske grupper. De er opdraget med et had til Israel og til jøder og føler derfor en religiøs forpligtelse til at slå jøder ihjel. Hadet ligger indgroet hos nogle af dem”, lød det fra overrabbineren.

Det er vigtigt, at vi ikke ignorerer, at Israels handlinger kan have en direkte påvirkning på jøder i Europa. Mange indvandrergrupper fra Nordafrika og Mellemøsten, som er stigende i antal i mange europæiske lande, anser Israel og jøderne som værende en og samme ting.

Sakset fra Den Korte Avis.

Citat
Arabisk TV
Der sker i disse år en eksplosion af had og intolerance overfor jøder i vores indvandrersamfund, som arabiske TV kanaler så som Al Jazeera sørger for at holde gang i. Dette er desværre den virkelige situation næsten 70 år efter Holocaust.

Det må være op til os i vores Europæiske lande at slå fast, at vi ikke vil finde os i had, overfald og religiøst motiveret vold. En sådan opførsel må og skal vi simpelthen ikke tolerere.

(Jødiske befolkningstal i Europa, cirkatal.: Frankrig 500.000, Storbritannien 300.000, Tyskland 120.000, Sverige 15.000, Danmark 6.500, Norge 1.200, Rusland 200.000. Hele Europa, ca 1.455.900 – jøderne repræsenterer 0,18 % af Europas samlede befolkning (inklusive Tyrkiet og Rusland) 809.344.000. Kilde: www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/Judaism/jewpop.html)

Kæmper idelogierne Nazisme, Islam og yderste venstrefløj for samme sag..?
Eller, hvad er forskellen på Islam og Nazisme - og ligeså, hvad er forskellen på yderste venstrefløj og nazismen..?

Og hvad er fredspris modtageren EU's holdning..?

Tommy.

Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 24-10-12 21:42

Som supplement til ovenstående;

Sakset fra Berlingske Tidende
Citat
I begyndelsen af september dannede Nørrebro rammen for en række minoriteters fejring af kulturel mangfoldighed. Det var dog ikke alle flag, der var lige velkomne på festivalen:

- Vi fik at vide, at vi helst ikke måtte flage synligt, men hvordan kan man flage usynligt?, lyder det undrende fra Malgorzata H. Hansen.

Hun var repræsentant for den jødiske forening til møderne, hvor man sammen med kommunen planlagde, hvordan »Smag Verden – Mangfoldighedsfest« skulle løbe af stablen.

Baggrunden for opfordringen var, at Københavns Kommune frygtede, at det kunne komme til sammenstød mellem den jødiske forening og muslimske og venstreradikale grupperinger, da det blev kendt, at israelerne ønskede at deltage.

Tommy

Fra : vagnr

Dato : 24-10-12 22:41

Tommy, kan du nævne et andet land end Israel, der i 45 år har trodset en sikkerhedsrådsresolution, undervejs udvidet sit "territorium" på besat område, haft ansvaret for massakrer på flygtninge (Sabra og Shatila), ulovligt bortført folk fra andre lande, myrdet uskyldige i andre lande fordi Israel ved Ol havde været ude for et attentat, har udviklet atombomber i strid med internationale regler, og hele vejen igennem haft fuld støtte fra USA, og ingen reel modstand fra EU, m.fl?? Altså, EU betaler en masse penge til Palæstina, så de kan bygge skoler/rådhuse nv, så Israel har noget at sigte efter

Jeg synes ikke det er spor mærkeligt, at muslimer generelt ser Israel som deres værste fjende.

Der hvor det går over gevind, er når man holder jøder i resten af verden ansvarlig for Israels misgerninger.

INGEN må flage med udenlandsk flag i DK, uden at have fået polititilladelse, det er trist at Kbhs kommune ikke følger gældende dansk ret, og kun fortæller det til jøderne!!!

Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 25-10-12 00:14

Ja, ja, vagnr., men glemmer du ikke noget helt vigtigt i din iver efter at forsvare muslimerne - nemlig, at Resolutionens indeholder et krav om israelsk tilbagetrækning fra en ikke nærmere defineret del af områderne besat i 1967 til gengæld for at Israels naboer anerkender den jødiske stat, garanterer dens sikkerhed og respekterer dens grænser. Samtidigt overser du, at Syrien, Libanon, Det Palæstinensiske Selvstyre og Iran kun har et mål - nemlig, at udslette Israel fra jordens overflade. Disse ting overser du fuldstændig. Det var ikke med vilje, vel ?

Citat
INGEN må flage med udenlandsk flag i DK, uden at have fået polititilladelse, det er trist at Kbhs kommune ikke følger gældende dansk ret, og kun fortæller det til jøderne!!!
Det du skriver her, vagnr., er direkte manipulerende, fordi, det var slet ikke det, det handlede om - Men om udvise mangfoldighed - du ved, de Radigal Rabiates yndlingssport.

Tommy.
Nå, kanen kalder!!

Fra : vagnr

Dato : 25-10-12 08:41

Nej, Tommy, jeg glemmer ikke at der er tale om gensidige krav for at få fred, men Israel har ikke på noget tidspunkt vist vilje til andet end at udvide deres territorium, men i praksis løbende udvidet det, og har samtidig indført noget der mener om sydafrikanske eller rhodesiske tilstande.

Den der med Israels flag var ment som en joke! Jeg blev også sur da jeg læste det.

Det er helt forrykt, at folk der bor i Dk skal tage deres mellemøstlige vanvid med herop, i flere generationer ovenikøbet.

Men det er noget der burde klares ved at bruge de sanktionsmuligheder vi har, nemlig at straffe folk der fx kaster med sten efter demonstranter, i stedet for at forbyde nogle at flage, fordi andre kunne reagere tosset!

Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 25-10-12 10:36

Tilbage til jødeforfølgelsen.
I Malmø flygter jøderne ud af byen - simpelthen jaget ud af muslimerne. Alle ved det- ingen tør sige det. I frankrig, Belgien - ja selv på Nørrebro sker jødeforfølgelsen. Hvornår får folk øjnene op??

Gamle Adolf og hans kumpaner ligger nok i deres grave og gnækker af fryd.

Fra : vagnr

Dato : 25-10-12 19:09

Arhh, det kan vi jo ikke være uenige om.

For en 6-7 år siden spiste jeg frokost i Krystalgade, lige overfor synagogen, det har nok været en fredag, for pludselig myldrede det ud med hærdebrede, rockeragtige typer, bortset fra det sorte tøj uden rygmærker, men med kalot!

Først da de havde kigget sig godt omkring, og nærmest spærret gaden af, kom menigheden ud, det var trist at se, at det skal være nødvendigt i Dk

Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 26-10-12 15:02

http://jyllands-posten.dk/politik/article4886703.ece Hvad skal stakkels Helle nu gøre ?
Besparelsen er jo indregnet i husholdningsbudgettet.

Hmmmm...Jow, jeg har det!! Læg flere afgifter på alm. forbrugsvarer, såsom sukker, mel, gryn, øl, vand og slik. Det forhøjer alligevel ikke grænsehandlen, påstår de kloge S og SF'ere.
Samtidigt kan drikkevand og El også få et ordenligt gok i nøden - nu, de er igang.

Fra : vagnr

Dato : 26-10-12 15:06

Tjah, Tommy, det afgørende er ikke forspillet, men resultatet!

Så jeg vil indtil videre holde fast i Yes, minister modellen "Firm, masterly, inactivity."

Du har følgende muligheder