Kondensator
Fra : coehlen
Vist : 732 gange
200 point
Dato : 11-02-12 14:27

Findes der en kondensator(?), der langsomt kan lades op for efterfølgende af sig selv at udlades, når den er fyldt med strøm.
(som en cisterne, hvor flyderen er sat så højt, at den skyller ud og starter forfra med fylde op)

Jeg vil gerne have en 3 volt solcelle til at lade en kondensator(?) op, som udløser sin strøm til en 3 volt motor, som lige får drejet et par omgange og derefter venter på en ny udladning.
Jeg har lavet en opstilling, som virker fint, når jeg langsomt manuelt slutter og bryder strømmen til motoren.

Fra : BertelBrander

Dato : 11-02-12 15:26

Det kan man sagtens lave, det kræver lidt mere end en kondensator, f.eks. et relæ eller et par transistorer. Hvordan ser den del du har lavet ud? Hvor meget strøm skal den motoren have? Hvor lang tid skal motoren køre? Osv?
Jeg kan godt lave et lille diagram senere...

Fra : coehlen

Dato : 11-02-12 15:47

Der er kun de 3 volt med meget lidt ampere fra de små solceller at gøre godt med.
Så der er ikke strøm til hverken relæer eller transistorer.

Solcellerne kan ikke trække motoren direkte, men lader jeg dem oplade en kondensator, snurrer den en lille smule, hver gang strømmen sluttes.
Det er funktionen med at lade kondensatoren "spare op" inden den udlades, jeg søger en automatiseret løsning på.
En lille soldrevet legetøjsbil til et par dollars ville mekanisk med passende gearing kunne trække en tænd/sluk-kontakt. Men jeg håber da at der findes en mere fiks elektronisk "dims", der kan klare det.

Fra : transor

Dato : 11-02-12 15:54

Man kan sagtens lave elektronik med transistorer, hvor egetforbruget er nede i mikroampere størrelsen. De skal bare ikke trække et relæ men en transistorswitch , som slutter strømmen til din motor. På den måde er stømforbruget til elektonikken så lille at det selv for din lille solcelle er betydningsløst.
c-mos teknologi og field effetkt krafttransistor er løsningen.

Fra : coehlen

Dato : 11-02-12 16:28

Det lyder meget lovende, for mit projekt, "transor".
Men det er ikke noget, "man sagtens kan lave", når man som jeg ikke har så meget forstand på elektronik. Kunne du eventuelt henvise til et sted, hvor jeg kunne finde ud af hvilke komponenter, jeg skal bruge og hvordan de skal kobles ?
Jeg er ved at lave en "tracker" til et stort hulspejl, der skal samle solens stråler på min varmtvandstank.
Jeg har fået lavet den fysiske del af opstillingen, og jeg har fået gearet den lille 3 volt motor så den fint kan dreje hele den tunge opstilling ved brug af kun et par AA-batterier.
Styringen har jeg fået klaret medet par transistorer og lys/skygge på et par små solceller.
Men jeg ville meget gerne erstatte AA-batterierne med solcelle-kondensator-ideen.

Fra : anuarak

Dato : 11-02-12 18:38

er med på en kigger
anuarak

Fra : Eyvind

Dato : 11-02-12 19:39

http://www.kpsec.freeuk.com/555timer.htm
Denne timer kan også spændingsstyres, det er bare meget længe siden jeg arbejdede med den.
Ellers er der 40xx cmos som også kan gøre det. Evt. en smidthtrikker
Begge kører på 3volt

http://www.datasheetcatalog.org/datasheets/228/108664_DS.pdf
IC gates kan godt køre paralelt for størrer udgangsefekt

Fra : lham

Dato : 12-02-12 05:15

hvis dit hovedmål er at erstatte 2 AA batterier med "kondensensatorløsningen" ville det jo kunne klares med et par genopladelige AA der lades direkte fra solcellen.

Fra : coehlen

Dato : 12-02-12 10:31

Til Iham: Det er selvfølgelig forsøgt, men strømforbruget pr. uge er større end opladningen pr. uge.
Det er derfor, at jeg ønsker "kondensensatorløsningen", hvor tabet er mindre, end hvis strømmen først skal "via" et genopladeligt.

Fra : coehlen

Dato : 12-02-12 10:39

Til Eyvind.
Selvom der i "data sheet" står, at 555 timer har brug for min. 4,5 V har jeg nu, på dit råd, bestilt et par stykker hjem for at prøve, om jeg kan få det til at virke.
Jeg vender tilbage, når og hvis jeg ikke kan finde ud af hvordan det skal kobles

Fra : Eyvind

Dato : 12-02-12 11:20

Jammen jammen - det er rigtig mange år siden, at jeg legede med de 555, så jeg håber andre kan hjælpe.

http://www.doctronics.co.uk/555.htm

Men ellers er der jo kredsen 4093
http://www.fluxmonkey.com/electronoize/4093_Oscillator.htm
som kan bruges til andet end oscillator.

Princippet i 4093 er at udgangen først skifter når indgangen er steget/faldet til en spænding.
(Det er faktisk grundlaget i alle computere)

Fra : lham

Dato : 12-02-12 14:50

Hvis du bruger kvalitets opladelige batterier vil de opmagasinere "strømmen" omtrent lige så effektivt som en kondensator-hvis ikke bedre ( lækstrømsproblematik ).

Hvis der bruges mere strøm pr uge end opladning må du anskaffe en arealmæssigt større solcelle eller en med større virkningsgrad.

Du slipper næppe uden om at bruge noget elektronik ( Schmidt Trigger kedsløb ) hertil er 4093 ikke god. LM 555 kan bruges ,men nemmest er at bruge operationsforstærker feks LM 324 og så nogle modstande.

Problemet er med kondensator "løsningen" at den vil give en varierende forsyningsspænding til Schmidt Trigger kredsløbet , det dur ikke da triggerpunktet så vil variere ( først eft efter kondensatorens spænding når over elektronikkens mindste forsyningsspændingskrav vil elektronikken virke )-derfor opladelige batterier eller alm batterier / DC adaptor til elektronikken og så en mindre power transistor der lukker op for kondensatoren til motoren.

Sidegevinst: sol/skygge styringen du har lavet med diskrete komponenter kan LM 324 og så klare da der er indbygget 4 operationsforstærkere i 14 bens chippen.

Som jeg ser det leverer din solcelle simpelt hen for lidt strøm pr uge ?

Fra : lham

Dato : 12-02-12 14:57
Fra : winetaster

Dato : 12-05-12 20:04