Hvornår er navn efternavn og hvornår mel
Fra : ajohansen
Vist : 1112 gange
200 point
Dato : 06-10-11 16:58

Hej Derude
Er der nogen der kan give mig en forklaring på hvornår et navn er efternavn og hvornår det er mellemnavn?
F.eks. Simon Laursen Bollerup eller Kirstine Simonsdatter Bollerup er begge navne efternavn eller hvad?
Jeg tænker her på hvordan det skrives i slægtstræet om det skrives:

enten
Fornavn: Kirstine
Efternavn Simonsdatter Bollerup

eller
Fornavn: Kirstine Simonsdatter
Efternavn Bollerup

På forhånd tak

Anne

Fra : nednameluj

Dato : 06-10-11 17:07

den sidste måde

Fra : dabj

Dato : 06-10-11 17:10

Fornavn: Kirstine
Efternavn: Simonsdatter
Bollerup må være hendes mands efternavn

Fra : transor

Dato : 06-10-11 17:14

Den moderne udgave er at man kun har et efternavn. Det er det sidste i rækken.
Alle andre er fornavne.

Men i ældre tid var det almindeligt på landet at man også blev benævnt med stedets navn, hvor man kom fra .

Så Simone har opfattet sig som fornavnet simone og så var hun Simons fra Bollerups datter.

Læg mærke til hvor mange efternavne i dag der også er navne på diverse landsbyer. Især i midtjylland. Også gårdenes navne forekommer ofte.

Fra : ajohansen

Dato : 06-10-11 17:17

<dabj Hun er datter at Simon Laursen Bollerup

Fra : o.v.n.

Dato : 06-10-11 17:18

Det sidste navn er efternavn, det siger ordet efternavn jo næsten, alle andre navne er for og mellemnavne, det er måske et ægtepar du nævner som eksempel og her var det tidligere almindelig at konen fik mandens efternavn som sit efternavn
Citat
Bollerup må være hendes mands efternavn
javist men er de gift så er Bollerup også konens efternavn.
Vær opmærksom på at stednavne kan optræde i et navn uden at være en del af navnet men nærmest for at holde styr på at de pågældende kom fra et bestemt sted

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 210 point
Dato : 06-10-11 17:21

Ja så skal du være opmærksom på om Bollerup nu også er mandens efternavn eller bare er Simon Laursen fra Bollerup, for så er Simonsdatter datterens efternavn

Fra : o.v.n.

Dato : 06-10-11 17:24

Min egen familie er et eksempel på at gårdens navn bliver brugt i familie navnet uden at være et navn, ejerne af gården var på skift Poul Pedersen og Peder Poulsen + gårdens navn, senere købte familien gårdens navn og vi er ude af sen (søn) navnet

Fra : Bille1948

Dato : 06-10-11 17:25

Det første navn er fornavn. Det sidste navn er efternavn, alt ind imellem er mellemnavn(e), som ordet siger.

Kvinder tastes altid ind med deres fødenavn, så bør der være en funktion til at få det lavet om til gifte navne format.

Fra : ajohansen

Dato : 06-10-11 17:46

Jeg har forsøgt, om jeg kan finde en by med navnet Bollerup nær Ringkøbing, hvor personerne stammer fra, men det er ikke lykkedes endnu. Vi er tilbage omkring 1800.

Er der nogen, der kan fortælle mig, hvordan jeg finder ud af, om der findes en by med det navn? Selv kommer jeg fra Sjælland og kommer derfor sjældent i det Vestjyske.

Fra : bronno

Dato : 06-10-11 18:27

Som mange korrekt har svaret, så er der ingen tvivl om hvad der er fornavn og hvad der er efternavn. MEN når man se på de gamle dåbsattester, så kunne man godt have flere fornavne, men der var også en rubrik til mellemnavn, og selvfølgelig en rubrik til efternavn. Det er så kun navnet i rubrikken der er et egentligt mellemnavn.

Hedder en person Hans Peder Benjamin Nielsen, så vil fornavnene altså være Hans Peder, mellemnavnet Benjamin (hvis det stod i den rubrik).

I gamle dage havde man kun fornavne og som efternavn var det jo som også andre har skrevet faderens fornavn efterfulgt af sen (søn) eller datter. Og så kom navneloven så alle beholdt samme efternavn, men det er jo noget andet.

I dagens Danmark bruges det ikke mere med mellemnavne. I diverse registre står der normalt kun fornavne og mellemnavne.

Fra : bronno

Dato : 06-10-11 18:34

Jeg mente i sidste linie, at der i registre i dag normalt kun står fornavne og efternavne!

Fra : svendgiversen

Dato : 06-10-11 18:36

Der findes Bollerup flere steder i Danmark, fandt lige dette:

Christen Andersen Bollerup i Ringkøbing. 13.3.1663, fol.2.

Fra : bronno

Dato : 06-10-11 18:42

Hej Anne

Du spurgte faktisk om hvordan navnet skrives i slægtstræet, og der er jeg ikke i tvivl.

Du skriver:
Fornavn: Kirstine Simonsdatter
Efternavn Bollerup

Og sådan ville jeg helt klart vælge det, når efternavnet Bollerup er ført videre i slægten og hun ved fødslen er døbt Bollerup.

Fra : svendgiversen

Dato : 06-10-11 19:02

Er det ham her:

Simon Bollerup
marriage: 18 Jan 1808 Nysogn, Ringkøbing, Denmark
spouse: Ane Christensdatter

fundet her:
https://www.familysearch.org/search/records#count=20&query=%2Bgivenname%3ASimon~%20%2Bsurname%3ABollerup~%20%2Bany_place%3Adenmark~

Fra : BarsKill

Dato : 06-10-11 19:59

Der er den lille finte, at hvis der er bindestreg mellem næst- og sidste navn betragtes bindingen (altså de to sammenbundne navne) som efternavn.
Man har det altid været - og er det stadig - sådan?

Fra : bronno

Dato : 06-10-11 20:09

Korrekt BarsKill

Hvis der er bindestreg mellem navnet før efternavnet og efternavnet, så er det hele ét samlet efternavn. Og sådan vil jeg også noterer det i slægtstræet uanset hvornår navnet er fra. Jeg synes nu ikke at være stødt på en bindestreg i ældre tid kun i 1900-tallet og selvfølgelig i 2000-tallet. Men det kan da sagtens være det har været brugt tidligere, men så ville jeg altså stadig noteret begge navne som efternavn.

Fra : svendgiversen

Dato : 06-10-11 20:21

Det må være ham:

Simon Laursen Bollerup b. 1766 Hovvig, Nysogn, Hind herred, Ringkøbing amt d. 15 AUG 1827 Hovvig, Nysogn, Hind herred, Ringkøbing amt:

Fundet her:
http://ancestor.dk/getperson.php?personID=I226&tree=1

Fra : ajohansen

Dato : 06-10-11 20:22

>Svendgiversen Ja det er det. Har lige fundet hans søn i kirkebogen, der står han som, hvis jeg læser rigtigt, med fornavn: Simon Laursen Bollerup 1825-1838 Nysogn S. Hind H. Ringkøbing A opslag 31 nr 13.
Jeg har fundet stedet i kirkebogen om vielsen men mine evner til at læse hvad der står rækker ikke langt desværre, men så vidt jeg læser hedder han Bollerup 1777-1815 gammelsogn/nysogn, Hind H, Ringkøbing A

Fra : svendgiversen

Dato : 06-10-11 20:23

Med datter:
Kirstine Matthea Simonsdatter Bollerup

Fundet her:
http://ancestor.dk/getperson.php?personID=I3667&tree=1

Fra : svendgiversen

Dato : 06-10-11 20:25

Eller i andet ægteskab:
Kirstine Simonsdatter Bollerup[1]

Fundet her:
http://ancestor.dk/getperson.php?personID=I3665&tree=1

Fra : karenD

Dato : 06-10-11 20:25

Hej

Stednavne finder du i denne skønne database:

www.krabsen.dk/stednavnebase/

Fra : ajohansen

Dato : 06-10-11 20:27

Undskyld men Simon Laursen Bollerup 1825-1838 Nysogn S. Hind H. Ringkøbing A opslag 31 nr 13.
er ikke hans søn men hans barnebarn

Fra : svendgiversen

Dato : 06-10-11 20:28

Om dem:

?Simon Laursen Bollerups første kone hed Stine. Hun døde i 1807, og ved dødstilførslen står blot: "Stine, Simon Bollerups kone". Simon Laursen Bollerup var skibsfører og sejlede for købmændene i Ringkøbing både til Holland og Norge. Han hjembragte mange smukke ting fra sine rejser og var meget velset, hvor han færdedes. Der var ikke mindre end 7 døtre i dette hjem med Anne Christensdatter Banch, og den kønneste af dem alle hed Lene Cathrine Simonsdatter (7). Hun kom til Søndervig, hvor hun blev gift med sin fætter, Hans Pedersen Lodberg, en søn af Peder Christensen Lodberg og Karen Christensdatter Banch. Det var denne Hans, der på sin mors ryg fik "en udflugt" under englændernes strandhugst, mens han var lille.Efter hendes død blev han gift med Ane Christensdatter Banch, og de fik datteren Lene Cathrine Simonsdatter (7), der blev gift med Hans Pedersen Lodberg (6) i Søndervig og mor til Bedstemor

Er der mere du vil vide?

Fra : karenD

Dato : 06-10-11 20:28

Bollerup ved Ringkøbing:

Ringkøbing amt, Hind herred, Gammelsogn, Bollerup (en bebyggelse)

Fra : ajohansen

Dato : 06-10-11 20:30

>Svendgiversen han var gift 2 gange.
<Karen D tak for tipset den base kendte jeg ikke.

Fra : svendgiversen

Dato : 06-10-11 20:39

Her har du forbindelsen fra Bollerup til Havvig

Margrethe Poulsdatter, død, var g.m. Christen Bollerup på Havrvig. 1B:

http://www.brejl.dk/ring.htm

Et meget gammelt skifte...

Fra : ajohansen

Dato : 06-10-11 22:00

<svendgiversen uha der fik du mig Skifte hvad er det? og hvordan bruger jeg det?

Fra : svendgiversen

Dato : 07-10-11 09:29

Du bruger til at se at det sandsynligvis var Christen her der første Bollerup navnet til Hav(r)vig.
Fra Gammelsogn til Nysogn...

Kirkebøgerne har vi jo først i 1700 tallet, før den tid må vi nøjes med disse skifteuddrag,
men mindre man er adelig eller gejstlig?

Fra : svendgiversen

Dato : 07-10-11 12:28

Og nu har du vel det hele med om Bollerup familien i Hovvig?

Det er jo ikke så godt med den yngre Christen Bollerup:
http://www.virgo-fyn.dk/html/tugthushtml/tugthus_2.html

Fra : ajohansen

Dato : 07-10-11 13:02

hej svend du har godt nok tjek på slægtsforskning, lige et spørgsmål til hvordan kom du på at lede efter en i tugthusregistret?

Anne

Fra : ajohansen

Dato : 07-10-11 13:13

Citat
SvendGiversen

Der findes Bollerup flere steder i Danmark, fandt lige dette:
Christen Andersen Bollerup i Ringkøbing. 13.3.1663, fol.2.

Hvad mener du med 13.3.1663, fol.2.

og ja mon ikke jeg har hvad der er om den gren

Anne

Fra : svendgiversen

Dato : 07-10-11 14:36

Om >Christen Andersen Bollerup i Ringkøbing. 13.3.1663, fol.2.

Det var første gang jeg stødte på Christen her:
http://www.brejl.dk/ring.htm#ring1663

dengang vi stadig ledte efter Bollerup ved Ringkøbing.

Det med tugthuset fandt jeg bare ved at søge på Bollerup i MNS search.

Fra : svendgiversen

Dato : 07-10-11 14:53

Fra samme søgninger...

Senere findes der også Bollerup på tugthuset i Viborg,
men da der også findes et Bollerup i Himmerland, hvor jeg kommer fra,
behøver det ikke være din slægt?

Et tredie Bollerup findes i Skåne, men dem bliver din familier nok ikke forvekslet med??

God fortsat søgning,
Svend fra Skals, nu Sønderborg

Fra : ajohansen

Dato : 07-10-11 15:42

citat:
2 Christen Andersen Bollerup i Ringkøbing. 13.3.1663, fol.2.
E: Maren Lauridsdatter. A: Jens Laugesen i Røjklit [i Nysogn].

Hej Svend
med fare for at lyde dum så må jeg nok sige at jeg overhovedet ikke forstår, hvad de tal betyder og har linien med enken og arvingen noget at gøre med Christen. som sagt jeg har aldrig set et skifte før og har derfor ikke en hujene forstand på det.
Anne

Fra : svendgiversen

Dato : 07-10-11 16:07

Jeg kender det heller ikke, men prøver:
"
1 Maren Dinesdatter i Ringkøbing. 19.2.1663, fol.1.
Enke. B:
1) Gravers Christensen
2) Kirsten Christensdatter.

2 Christen Andersen Bollerup i Ringkøbing. 13.3.1663, fol.2.
E: Maren Lauridsdatter. A: Jens Laugesen i Røjklit [i Nysogn].
"

fol.1. og .2. er er jo nok de afsnit/skuffer hvor skøderne blev arkiveret,
i dag kunne vi sige folder 1 og 2...

1), 2) og 3) er arvefølgen for skifterne.

E: er jo nok Enke, eller Enkemand

A kunne være Arbejdsgiver, men her er jeg ikke sikker??

Et oplagt spørgsmål for slægtsinteresserede i kandu...

Fra : svendgiversen

Dato : 07-10-11 18:39

Nu har jeg selv spurgt:
Du ser det bedste af svarene her:

"
Hej Svend

Jeg mener bestemt at fol er en forkortelse af folio (side).
Når jeg så ser på det du har sat ind så er mit bud.
1 Maren Dinesdatter i Ringkøbing. 19.2.1663, fol.1. - hun er enke -
Enke. B: - Børn:
1) Gravers Christensen
2) Kirsten Christensdatter.

2 Christen Andersen Bollerup i Ringkøbing. 13.3.1663, fol.2.
E (Enke): Maren Lauridsdatter. A (Arving): Jens Laugesen i Røjklit [i Nysogn].

osv.

Håber det hjalp lidt. Hvor har du fundet det?
"

Fra : gywerd

Dato : 14-10-11 12:22

Det kommer helt an på tidspunktet.

Før navneloven i anden halvdel af 1800-tallet var det typiske:
x antal fornavne, efternavn (patronymikon) og evt. tilnavn (cognomine).
Fx. Jens - Andersøn - cogn. Giversøn
tilnavnet var praktisk, da der kunne være flere Jens Andersen'er i samme sogn.

Lige efter denne navnelove var der en overgang nogle dobbelte efternavne uden bindestreg:
x antal fornavne, evt. efternavn (patronymikon) og efternavn (familienavn)
Fx. Jens - Pedersen - Giversøn
Familienavnet kunne være baseret på et patronymikon, ældre tilnavn, sogn eller eller erhverv

I første halvdel af 1900-tallet kunne man uden regler tillægge mellemnavne, fx. et glemt familienavn - sammensatte efternavne er altid med bindestreg:
x antal fornavne, mellemnavn(e), efternavn (familienavn)
Fx Kirstine Ruth - Rugbjerg - Larsen

Så kom der krav om beskyttelse af visse mellem-/efternavne og omkring 1980 krav om godkendte fornavne. Med den sidste navnelov, der er under 10 år gammel blev mellem- og efternavne næsten ligestillet, så de kan byttes med hinanden samt. patronymikon delvist genindført. Mellem- og efternavne kan frit tages 3 generationer bagud (oldeforældre) - sammensatte efternavne er stadig med bindestreg. Med lidt fantasi kan navnene blive finurlige og lange:
Daniel Bernhard Anders Jens Peder Jørgen - Rugbjerg Gammelgaard - Giversen
Lidt royal er man vel altid...

Godkendelse af svar
Fra : ajohansen

Dato : 25-10-11 23:37

Tak for svaret o.v.n.. jeg godkender dig fordi jeg tror du har en pointe

mvh Anne

Du har følgende muligheder