Lydsvag indbygnings emhætte
Fra : kentokio
Vist : 7133 gange
100 point
Dato : 12-03-11 12:11

hej jeg står og skal bruge en Lydsvag emhætte da mit køkken er åben køkken-alrm (30kvm med kip)
emhætten skal kunne bygges ind i et overskab, kogepladen er ca 80cm bred og jeg ønsker derfor også en emhætte i ca den størrelse.

har selv kigget lidt på thermex, men syntes det er lidt af en jungle.

har også overvejet om man med fordel kunne placere motoren på loftet (ekstern motor)

hvad er jeres efaringer og forslag,

håber der en nogen der ude der kan hjælpe uen man bliver helt ruineret

mvh kent

Fra : smuller54

Dato : 12-03-11 12:24

Jeg har haft flere forskellige emhætter.
Måtte kassere een fordi, den godt nok var lydsvag, men til gengæld ikke særlig effektiv.
Jeg lever med støjen, da jeg ikke kan gøre det anderledes

Hvis du skal undgå støjen, skal du absolut vælge at placere motoren på loftet.

Fra : Bassebo

Dato : 12-03-11 12:30

Det skal helt sikke vælge et emfang med extern motor, fordi du kan vælge extern motor med forskellige sugemængder og så har du støjen gemt væk, og hvis det er laver rigtig kan man kun høre en svag susen når den køre max hastighed.....

Mvh Bassebo....

Fra : smuller54

Dato : 12-03-11 12:35

Det er vigtigt, at du holder dig til det der står i råd og vejledning i forhold til kapacitet og dimensioner.

http://www.thermex.dk/Kapacitet_og_dimensionering

Fra : LuffeA

Dato : 12-03-11 12:35

Der er jo flere hastigheder på mange emhætter, så kan man jo nøjes med at bruge den højeste når der skal steges på panden i de blot 10 minutter.

Fra : vith

Dato : 12-03-11 12:37

Jeg har selv en Electrolux Silence Tech og er godt tilfreds med den. Den er relativt støjsvag og suger godt.

Der er flere modeller og størrelser og du kan se dem her:

http://www.electrolux.dk/Products/Tilberedning_af_mad/Emh%C3%A6tter

Fra : vagnr

Dato : 12-03-11 12:37

Ja, motor på loft eller tag betyder mindst mulig støj, men er desværre en del dyrere.

Fra : kentokio

Dato : 12-03-11 12:39

har kigget på denne her model:

Thermex Indbygnings Emhætte Citrin

som både fåes med itern motor og til ekstern motor syntes dog den er for dyr.

hvor stor motor skal man bruge til et 30kvm køkken/alrum med kip?

håbede på nogle gode alternativer.

http://www.google.dk/images?hl=da&biw=1120&bih=599&q=citrin%20thermex%20800&wrapid=tlif129993068776511&um=1&ie=UTF-8&source=og&sa=N&tab=wi

Fra : kentokio

Dato : 12-03-11 12:45

skal den kunne flytte luften i hele køkken / alrummet eller kun køkkenet? jo hellere ingen grund til og suge en masse varme ud?

Fra : kentokio

Dato : 12-03-11 12:51

vith> er Electrolux Silence Tech med intern eller ekstern motor? og hvordan ser den, hænger den fast 10-15 cm længer ud ind dit overskab eller er det en form for udtræk?

Fra : smuller54

Dato : 12-03-11 12:52

Dit køkken/alrum er på 78 m3 eller mere da din loftshøjde ikke kun er 2,6 m

med alm. lofthøjde, svarer det til at du skal have en motor som kan klare

780 - 1560 m3 pr. time

jvf. råd og vejledning Thermex

Du bør kigge efter tilbud. For under alle omstændigheder, vil det blive en højere pris, når du skal have en bredde på 80 cm.

Fra : smuller54

Dato : 12-03-11 12:55

umiddelbart kan jeg ikke se at Elecktrolux silence har een på 80 cm

Fra : vagnr

Dato : 12-03-11 12:57

For nogle år siden, da jeg lavede køkken, fant jeg en billig ekstern motor med emhætte i dba.dk, motoren kører stadigvæk, dog hos min søn

se fx

http://www.dba.dk/emhaette-gorenje-k71-h-80-b/id-72319202/

til 500 kr, så kan du jo købe den emhætte du kan li et andet sted

Fra : Bassebo

Dato : 12-03-11 12:58

Ja den vil jo suge i de rum som der er åben til også genmmen en åben dør..... men kik på smuller54's indlæg er faktis ret go........

Og ja vagnr hvad betyder et par tusinden kroner mere på et nyt køkken/ombygning til måske hundrede eller to hundre tusinden kroner......

Bassebo....

Fra : kentokio

Dato : 12-03-11 13:27

så må jeg jo næsten vælge den på 1200

Fra : kentokio

Dato : 12-03-11 13:28

Bassebo>> det er altid de sidste penge der er svære og finde

Fra : svendgiversen

Dato : 12-03-11 13:29

Her ser du en oversigt:

http://www.kelkoo.dk/c-100283023-emhaetter.html?kpartnerid=?96911779

Vælg endelig en med motor på loftet...

Fra : smuller54

Dato : 12-03-11 13:37

Jeg synes stadig ikke jeg kan se een til indbygning på 80 cm i linket og med en kapacitet der matcher

Fra : vith

Dato : 12-03-11 13:56

Jeg tror at min er en model EFT60466S og der er ikke udtræk, den går 47 cm ud fra væggen. Den har intern motor, så den kan du ikke sætte op på loftet.

Den har 3 sugestyrker plus en intensiv, der stopper automatisk. Den larmer max. 50 dB(A).

Fra : kentokio

Dato : 12-03-11 15:23

EFT60466S kan jeg kun finde i 60 så er ikke så aktuelt for mig

Fra : smuller54

Dato : 12-03-11 16:04

http://www.skiftselv.dk/p/Emh%c3%83%c2%a6tte--Emfang-Thermex-Citrin-80-cm-u-motor-4451780883/8c1da365-bc5f-4fcb-aff8-47fe21f8ff5b?utm_source=Kelkoo&utm_medium=cpc&utm_campaign=produkt

hertil en motor :
http://www.hvidevarebutikken.dk/shop/thermex-ekstern-motor-4065p.html

Dette bare for at vise dig, hvordan du kan kombinere

Og ja, det koster men du kan kombinere og evt. finde en billigere emhætte. Men det er altså fordi du skal have 2 ting opfyldt- dels de 80 cm og dels en kapacitet der passer.

Fra : smuller54

Dato : 12-03-11 16:10
Fra : smuller54

Dato : 12-03-11 16:22
Fra : Eyvind

Dato : 12-03-11 16:51

Det allerbedste er en motor tæt på afgangen............effektiv og minimal støj.

Fra : kentokio

Dato : 12-03-11 17:18

smuller54> den havde jeg ikke set super alternativ..

tro thermexen med 1200 motor koster omkring 11.500

hvorimod gerson gerson jo koster 4500 emfang + motor(1000m3) 2600 = 7100

aligevel en forskel på 4400 har dog ikke hørt om gerson før er det noget du kender til?

Fra : kentokio

Dato : 12-03-11 17:27

eyvind > mener du på loftet? så tæt på der hvor røret går ud gennem taget?

Fra : smuller54

Dato : 12-03-11 17:31

Citat
aligevel en forskel på 4400 har dog ikke hørt om gerson før er det noget du kender til?

Ja, jeg tænkte også, at det dog er noget af en forskel. Jeg kender ikke mærket, men det optræder i forbindelse med lavpriskøkkener.

Fra : vagnr

Dato : 12-03-11 17:32

> Bassebo

[CITAT]Og ja vagnr hvad betyder et par tusinden kroner mere på et nyt køkken/ombygning til måske hundrede eller to hundre tusinden kroner......
/CITAT]

5 kr sparet er 5 kr. tjent, uanset om du køber en frostkylling eller et helt køkken, det vil enhver fagøkonom fortælle dig. De forstår nu forbløffende lidt af hvordan mennesker tænker, men det er da stadig rart ikke at skylde et par tusind kr. mere væk end nødvendigt, og det er netop det, spm drejer sig om.

Fra : smuller54

Dato : 12-03-11 17:37

Falmec er mærket og genson et italiensk design

Citat
Falmec Emfang Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Er der nogen som har erfaring med Falmec Quasar emfang?

Svar:
Ja....og udelukkende gode erfarringer.....eneste måske lille minus er at jeg ikke synes siderne på den skrå del af selve kassen er super gennemført hvis du har glasfronter på idet siderne så fortsat står hen i relativt groftbørstet rustfrit stål.....

Svar:
også her,, de quardronede steahlt side belægninger kan få persillesovsen til at løbe af og ned i gryden igen,, super duber herfra.

citat fra http://www.byggeri.dk/debat/forum.asp?katid=8

Fra : smuller54

Dato : 12-03-11 17:48

Citat
Jeg vil helt klart anbefale FALMEC emfang. i Danmark er det Gerson Units der importerer dem. De har et flot showroom i Kolding. De er betydelig billigere end Trpol og thermex, men kvalitetsmæsigt og sugeevnen er ALTID i top! - Desuden er det et italiensk mærke, som typisk gør, at designet også er super fedt!

http://www.byggeri.dk/debat/forum.asp?page=18&katid=8

Fra : kentokio

Dato : 12-03-11 17:56

dejligt med nogle efaringer

Fra : smuller54

Dato : 12-03-11 17:57
Fra : Eyvind

Dato : 12-03-11 18:29

Ja - jeg mener tæt på taget hvor den munder ud eller oven på taget.

Men du vil altid høre luftstrømmen.

Fra : kentokio

Dato : 13-03-11 08:42

smuller54> det ser altså ikke helt tosset ud tænker bare om der passer i et 60 overskab?

eyvind> okay, ja trækket slipper man nok aldrig for :9

Fra : Bassebo

Dato : 13-03-11 10:25

Der er da noget rigtig i at man spare , men har nu set igenmen 25 år at de der har sparet de der 5 kroner mange gange bruger 25 kr på noget som ikke helt var som det skulle være og det er jo altid når man står og er færdig og mange af de tilfælde jeg har været med til at lave om er netop extern motor på loftet istedet for i emhætten , og det kommer efter et par år at det skal laves om.

Bassebo....

Fra : smuller54

Dato : 13-03-11 11:52

Indbygning i et 60 cm overskab- nej selvfølgelig ikke. Prøv nu at læs mit link 12.03 kl. 16.22

Der er også en vedhæftet fil, med dimensioner.

Citat
Gerson 01GRU-90/12 Gruppo emfang - 01GRU-90/12

Materiale: Stål
Motor: til ekstern
Kapacitet: -
Lydniveau: -
Bredde: 805 mm

Har flere anvendelsesmuligheder, både som indbygning under overskabe, direkte på væg eller loftmontering.
120 mm høj model til ekstern motor og centralsug samt indbygning i 80'er eller 90'er skab.
AISI 304 rustfri stål
Elektronisk betjeningspanel samt fjernbetjening.
mål (HxBxD): 135,2x805x299,6 mm
Ekstern motor medfølger ikke. Skal tilkøbes - se under relaterede varer.

Fra : smuller54

Dato : 13-03-11 12:02

Måske du skal kontakte lavpriskøkkener. Så kan du måske få en model der passer.

Fra : 3773

Dato : 13-03-11 16:59

Tror da aldrig jeg har set så mange værdiløse svar samlet i en tråd!

Fra : smuller54

Dato : 13-03-11 17:34

Citat
Tror da aldrig jeg har set så mange værdiløse svar samlet i en tråd!

synes ellers vi er ved at være tæt på- manglede lige den sidste oplysning omkring overskabets størrelse.

Der blev spurgt om en emhætte til en kogeplade, 80 cm. Men en rumvolume på omkring 30 m2.
osv.

Så jeg synes ikke det er en helt retfærdig kommentar.

Men ellers giver jeg dig ret i, at der er mange links, som er fuldstændige overflødige, i forhold til det der bliver spurgt om.

Fra : 3773

Dato : 13-03-11 17:58

Prøv nu lige at høre her. Der er ikke EEN emhætteproducent, udover Gybo Rustfri Ståldesign i Horsens, der fatter bare en anelse om ventilatorer. Hvis vores venner ved Thermex kender en anelse til ventilator-teknologi, er de i bedste fald at karakterisere som bedragere. At sælge pisbillige pulverlakerede italiener-ventilatorer med fremadkrummede scirocco-skovle til horrible overpriser, kan man simpelthen ikke være bekendt. At man samtidig ydelsesmæssigt opfører sig som autoradiobranchen (og Bilka), med hensyn til ydelser er jo direkte snyd og bedrag. 1200 kbm/h 2000 kbm/h????? I en ø150 eller 160 slange???? Ø200 hvis det er vildt! Afsluttet med en DUKA hætte i eternitten!

Folk skal være ekstrem heldige hvis de opnår en tredjedel af den lovede luftmængde.

Skal lortet være lydløst, brug en god kanalventilator - Lindab eller Systemair. Den store 160'er.

En lyddæmper længde helst 1200. Monteret i tagrummet. Sørg for en ordentlig og stor taghætte. Bedste er Exhausto THAV, lidt billigere er Ølands kopi.

Men fra emfanget og ud - yder INGEN emhætteleverandører seriøs rådgivning. Tager gerne chanchen med et sagsanlæg. Gybo har fat i det rigtige, med en temmelig kraftig (og voldsom dyr) størrelsesrådgivning. Gersson har jeg leveret til. De kører ret fedt, har relativt lavt internt trykfald (og dermed lav egenstøj). Thermex er ganske fin (dog undtaget deres ventilatorer der er en grov parodi, både prismæssigt og teknisk).

Jeg har levet af det her i 30 år, så jeg tror jeg har lidt fat i det.

Fra : kentokio

Dato : 13-03-11 18:12

3773> jeg kan forstå du ikke syntes det er så heldig en løsning og vælge et emfang fra thermex og ekstern motor ckb1200 på loftet?

så ville være super hvis du har et andet alternativ til udsugning over min kogeplade som er ca 80cm bred, over kogepladen hænger der 3stk 60'er overskabe.

og helst lydsvag uden det koster kassen :)

Fra : kentokio

Dato : 13-03-11 18:14

kom endelig med dine efaringer og forslag

Fra : smuller54

Dato : 13-03-11 18:17

@3773

Det var da dejligt, der kom en ægte ekspert på banen, hvad er så dit forslag til et overskab på 60 cm, en indbygget emhætte på 80 cm ( i forhold til kogepladen) og en ekstern motor /alternativ en støjsvag motor, til et køkken på 30 m2 og en højde optil kip og til en rimelig pris ????

Fra : kentokio

Dato : 13-03-11 18:23

60' skabet kan muligtvis laves om til 80'er men vil helst beholde et 60'er, glæder mig til og se dit forslag

Fra : 3773

Dato : 13-03-11 18:24

I skal få et forslag imorgen.

Gider ikke nu (er i krig med maden)!

Fra : kentokio

Dato : 13-03-11 19:31

super glæder mig til og høre dit forslag.

Fra : 3773

Dato : 14-03-11 11:36

Om selve fedfiltret hedder det ene eller det andet er nogenlunde ligegyldigt. Den støj man kommer til at høre vil være strømningsstøj i diffuserhalsen inde i fedfiltret. Gerson har klart nogle smarte, men kan styringsmæssigt "kun" snakke med deres egne ventilatorer. Der findes en dims til at sætte imellem, der kan bringes til at virke, men man kommer til at mangle et enkelt trin.

Thermex er smarte derhen at de anvender Thyristorer fra LS Control og kan derfor styre alle slags standard ventilatorer.

Til en Thermex eller en Gerson ville jeg normalt anvende en fast forbindelse udført i spirorør (absolut ingen slange). Røret føres til egnet tagrum. Der ville jeg montere lyddæmper, feks. Lindab SLU 160 1200 alternativt Ølands tilsvarende. Ventilatoren kunne så passende hedde SystemAir K160 XL. Vælges hætten så som Ølands ITA 160-900 er det vist optimeret ret kraftigt. Vil man spare, kan hætten skiftes til noget billigt plastig-noget fra DUKA, helst str 200 x 200mm.

Er emhætte tilslutningen større end ø150/ø160 kan overvejes et nummer større ventilator. Men som oftest er det rent overkill.

Fra : kentokio

Dato : 14-03-11 22:08

hvis jeg nu vælger denne her opsætning

Ventilator:
Kanalventilator K160XL ø160 mm med beslag, valgfri indbygning. Luftmængde 0-770
http://www.wattoo.dk/shop/kanalventilator-k160xl-106209p.html

lyddæmper:
Lyddæmper LDC, cirkulær ø160 mm med 50 mm isolering. Længde 900 mm, ydre
http://www.wattoo.dk/shop/lyddaemper-ldc-cirkulaer-106242p.html

rør:
Ventilationsrør ø160 mm i galvaniseret plade. Længde 3 m. Pladetykkelse 0,5 mm.
http://www.wattoo.dk/shop/ventilationsroer-oe160-105723p.html

emhætte:
Thermex , eller hvis der er nogen der har forslag ?

Hvordan styre jeg så hastigheden på min ventilator?

Fra : kentokio

Dato : 14-03-11 22:09

og hvordan får jeg det hele isoleret?

Fra : 3773

Dato : 15-03-11 15:24

Hvis der er en hastighedsregulator i emhætten anvender man denne. Alternativt må man købe en og indbygge den.

Isolering gøres med rockwool eller glasuld. Oftest anvendes af nemheds hensyn noget med påklæbet alu. Ingen krav til at samlinger skal tapes. 30mm er normalt fint til kondensisolering.

Flottere er det at anvende 13 eller 19 mm armaflex. Det er måske lidt nemmere at håndtere som fusker.

Selve lyddæmperen skal du ikke isolere.

Fra : kentokio

Dato : 15-03-11 15:50

hvordan ved jeg om der er regulering i emhætten , så jeg bare kan bruge det touch panel (betjening der er med til den)

eks.

thermex - pompie

thermex - citrin

Fra : 3773

Dato : 15-03-11 15:58

Begge to elendige emhætter, set ud fra et funktionsmæssigt syn.

God funktion = "kasse" nederst altså en volumen-emhætte

Men du skal nu nok få det til at virke hvis du bruger den ventilator.

El ???! Thermex synes ikke de vil offentliggøre et eldiagram, men normalt sidder der en LS Thyristor i Thermex. Den vil være fin sammen med en K160XL

Fra : kentokio

Dato : 15-03-11 16:13

hvad med denne her kender godt nok ikke noget til dem men der er nævnt før..

http://www.gerson.dk/pages/emfang/gruppo.html

Fra : kentokio

Dato : 15-03-11 16:14

ved ikke hvad det der LS Thyristor er ?

Fra : kentokio

Dato : 15-03-11 16:15

har du evt et godt forslag til 80 bred indbygnings emhætte?

Fra : 3773

Dato : 16-03-11 08:48

Gersson har et uegnet styresystem. Thermex'en er formentlig bedre. LS Control er et sydsjællands elektronikfirma, der bygger næsten alle de spændingsregulatorer der handles i DK. Med 99% sikkerhed også den der er i Thermex emfanget. En kontrolopringning til Stig Petersen kan måske afsløre dette. Gersson emfanget er med ventilationsøjne ligeså uegnet som Thermex.

Forslag: Næh.....ville formentlig bygge en selv!

Fra : kentokio

Dato : 20-03-11 12:34

ville høre om man kunne få 160xl'eren i et nummer større da jeg er i trivl om 770m3 er nok? til et rum på cirka 80m3

Fra : kentokio

Dato : 21-03-11 18:25

hvor købes motor / lyddæmper / rør og isolering billigst?

Fra : 3773

Dato : 22-03-11 10:00

Du får under ingen omstændigheder så meget luft ud gennem et ø160 rør. Hvordan havde du iøvrigt tænkt dig erstatningsluft skulle komme ind i huset igen?

Med en smule held får du den til at yde omkring 4- 500 kbm/h svarende til en luftudskiftning på 5 - 6 gange pr time (hvis du sætter et vindue på klem) Dvs for hver 10 - 12 minutter er udsuget svarende til rummets fulde volumen.

Du kan lave det ligeså stort du vil. Øvre grænse ligger nogenlunde på 5-600 kbm/h. Så bliver det dynamiske tryk i kanalen så stort (med deraf følgende støj) at du skal op i mellemtryksventilatorer.

K-ventilatoren kan du få op til ø315.! Men så skal rør og hætte også øges i størrelse. Det næste bliver om du kan holde varme på huset, hvis du suger hårdere.

Fra : 3773

Dato : 22-03-11 10:03

Når prisen er meget betydende skal du zappe nettet. Når man som leverandør intet må tjene, er det ikke værd at røre ved. Så du må igennem alle www.fidusvvs.dk firmaerne. Regn med at rådgivningen er på level 0 og i bedste fald værdiløs. Viden om hvad "vi" sælger ligger nærmest på minus.

Fra : kentokio

Dato : 22-03-11 18:30

3773> jeg takker og bukker for dine super svar det lyder virkelig til du ved meget om ventilation, i huset er der også installeret et Nilan comfort , varme genvendings anlæg. hvis dette har nogen betydning.

hehe hvis jeg så skulle undgå fidusvvs er der så nogle du ville anbefale?

tror jeg satser på følgende setup

emhætte: thermex (tyristor)
rør: 160mm spion
div bøjninger : 160mm
isolering :alt på loftet rør,dæmper,motor
lyddæmper: lcd900 160mm (er det forstået rigtig at denne sider på loftet inden motor?
ventilator: k160xl
ophæng:

Du har følgende muligheder