Birhes første og anden tip
Fra : svendgiversen
Vist : 1378 gange
209 point
Dato : 27-01-11 19:07

Vi har nu næsten alle Birthes tipoldeforældre, men ikke de første.

Peder herunder født i 1845 er hendes oldefar, farfars far,
vi har fundet hendes tipoldefar Niels Larsen som far, men ikke født, nok 1801 i Jebjerg?
og hans kone Birthes tipoldemor Mette Marie Christensdatter skulle være født i Thise ca 1803,
hende kan vi heller ikke finde, hvem kan??

Viborg, Nørre, Jebjerg, Jeberg By, en Gaard, 66, FT-1850, D3415
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Niels Larsen 49 Gift Gaardmand og lever af Gaarden Her i Sognet [ Jebjerg]
Mette Marie Christensdatter 47 Gift hans Kone Thise
Lars Nielsen 22 Ugift deres Børn Her i Sognet [ Jebjerg]
Maren Nielsdatter 16 Ugift deres Børn Do [ Her i Sognet, Jebjerg]
Peder Christian Nielsen 5 Ugift deres Børn Do [ Her i Sognet, Jebjerg]

Fra : vith

Dato : 27-01-11 19:22

groom's name:   Niels Larsen
bride's name:   Mette Marie Christensdr
marriage date:   04 Jan 1828
marriage place:   Tise,Viborg,Denmark
groom's mother's name:   Bodil Pedersdr
bride's father's name:   Christen Pedersen

Fra : svendgiversen

Dato : 27-01-11 19:33

Det var hurtigt vith, hvordan fandt du dog dette?

Men hvorfor kun én af forældrene?
Jeg gætter på at Bodil er gift med Lars, men hvad mere??
Og hvem Christen Pedersen er gift med er endnu mere usikker???

Fra : vith

Dato : 27-01-11 19:49

Jeg fandt det på familysearch, men jeg er ikke sikker på at det med forældrene er rigtigt.

Jeg har fundet vielsen på AO KB 1813-1834 Tise, Viborg opslag 102 nederst.

Det er ret svært at læse, men måske tjener da hos hhv Christen Pedersen og Bodil Pedersdatter.
Måske er der andre her på kandu, der kan tyde det?

Fra : vith

Dato : 27-01-11 19:58

Viborg, Nørre, Jebjerg, Nannerup Bye, en Gaard, 56, FT-1834, C2283
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Bodil Pedersdatter   73    Enke      Gaardfæsters Enke
Niels Larsen   33    Gift      hendes hjælpende Søn
Mette Marie Christensdatter   32    Gift      hans Kone
Lars Nielsen   6    Ugift      deres Børn
Peder Nielsen   2    Ugift      deres Børn

Det ser ud til at det er Bodil, der er hans mor!

Fra : vith

Dato : 27-01-11 19:59

Og her er Bodil med mand:

Viborg, Nørre, Jebjerg, Nannerup by, , 5, FT-1801, B8492
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Lars Chrestensen   43    Gift   Husbonde   Bonde og gårdbeboer
Bodil Pedersdatter   40    Gift   Hans kone
Chresten Larsen   12    Ugift   Deres barn
Karen Larsdatter   9    Ugift   Deres barn
Ane Larsdatter   7    Ugift   Deres barn
Johanne Larsdatter   4    Ugift   Deres barn

Fra : vith

Dato : 27-01-11 20:09

Dette er et bud på Mette Maries forældre:

Viborg, Nørre, Thise, Nør Thisse, , 2, FT-1801, B8215
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Christen Pedersen   30    Gift   Husbonde   Bonde og Gaardbeboer
Maren Jacobsdatter   34    Gift   hans Kone
Mariane Christensdatter   3       deres Børn
Dorthe Christensdatter   2       deres Børn
Anna Christensdatter   1       deres Børn
Peder Jacobsen   16    Ugift   Konens Broder
Johanne Jacobsdatter   22    Ugift   Konens Søster
Maren Jensdatter   80    Enke   Mandens Moder   Har Ophold hos Manden

Ved Mette Maries vielse står der noget der kunne ligne

"Pigen Mette Marie Christensdatter, 25 Aar, hjemme hos Faderen Gaardmand Christen Pedersen i Nørthisegaard"

Fra : svendgiversen

Dato : 27-01-11 20:17

Godt
så mangler vi kun moderen til : Marie Christensdatter, 32 i 1834 hans Kone, dvs. født ca 1802
hendes far har du jo angivet som Christen Pedersen?

Fra : vith

Dato : 27-01-11 20:23

Mon ikke det er Maren Jacobsdatter, som Christen er gift med i FT 1801?

Det kan være det står ved hendes konfirmation.

Fra : modersvilje

Dato : 27-01-11 20:26

Hej Svend
Jeg har vist fundet Niels Larsen død (svær at læse)
Jebjerg døde mandekjøn 1854- 1883 opsag 137 1867 nr 3

PS: har været i Ft 1860 der lever han, Ft 1870 er Mette enke

MVH
Modersvilje

Fra : svendgiversen

Dato : 27-01-11 20:26

godt vith

og så fik vi endda også Christen Pedersen s mor Maren Jensdatter født ca 1721,
så kommer vi vist ikke længere tilbage i den gren...

Men hun føder vel ikke som 50 årig??

Fra : svendgiversen

Dato : 27-01-11 20:31

også fint du hjælper modersvilje, hvornår dør Niels Larsen?

Fra : vith

Dato : 27-01-11 20:37

Ved ikke om det er den rigtige, men Lyby ligger lige ved siden af Jebjerg

Viborg, Nørre, Lyby, Vester Lybye, , 14, FT-1787, C0565
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Karen Jens[datter]   74       gl. pige   Almissefolk
Maren Jensd[atter]   64       hendes Søster   Almissefolk

Fra : svendgiversen

Dato : 27-01-11 20:49

De sidste fra Lybye, rigtigt naboby, kan jeg ikke rigtigt forbinde?

og jeg har flere ting der ser mærkelige ud, jeg vil prøve at resumere i morgen...

bl.a. Peder Christian Nielsen født 24 dec 1845 i Jebjerg,
jeg har ham som død 04 jan 1946, altså 101 år gammel?

Om hans kone Johanne Kirstine Jensen har jeg intet,
udover at hun er mor til Birthes farfar Jens Marinus Nielsen født 29 apr 1889

hvor er fejlen?? og hvor stammer Johanne Kirstine Jensen fra???

Fra : svendgiversen

Dato : 28-01-11 10:00

Resume, mandlig gren:
Birthes farfar Jens Marinus Nielsen født 29 apr 1889

Farfars far Peder Christian Nielsen født 24 dec 1845 i Jebjerg,
jeg har ham som død 04 jan 1946, altså 101 år gammel?
Det er det første jeg ikke tror på, 1. løse ende…
Farfars mor Johanne Kirstine Jensen?? Om hende har jeg intet, 2. løse ende…

Farfars farfar Niels Larsen 49 år i 1850 dvs født ca 1801 i Jebjerg,
Gift Gaardmand med hustru Mette Marie Christensdatter fra Thise,
Farfars farmor 47 år i 1850 dvs født ca 1803.

Farfars farfar forældre: Lars ukendt efternavn??? 3. løse ende…
og Bodil Pedersdatter 73 år i 1834 dvs født ca 1761 nok i Jebjerg???? 4. løse ende…

Farfars farmor forældre: bride's father's name: Christen Pedersen
Med ukendt hustru, de er nok født ca 1770????? 5 og 6. løse ender…

Fra : svendgiversen

Dato : 28-01-11 10:21

Undskyld Lars hedder Chrestensen

fra vith ovenfor:
Viborg, Nørre, Jebjerg, Nannerup by, , 5, FT-1801,

Lars Chrestensen 43 i 1834 Gift Husbonde Bonde og gårdbeboer 3. løse ende…
Bodil Pedersdatter 40 i 1834 Gift Hans kone 4. løse ende…

Fra : vith

Dato : 28-01-11 11:54

Hvor er det lige Johanne Kirstine Jensen kommer ind i billedet?

Se her:

Viborg, Nørre, Jebjerg, Nannerup By, en Hus, 21, FT-1880, C5355
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Mette Marie Krestensdatter   77    Enke   Husmoder lever af sin Jordlod   Thise Sogn, Viborg Amt
Peder Kristian Nielsen   33    Gift   Medhjælper Daglejer i Agerbruget   Her i Sognet
Maren Katrine Mortensen   33    Gift   hans Kone      Odense !! Sogn, Viborg Amt
Mette Marie Nielsen   10    Ugift   hans Børn      Resen Sogn, Viborg Amt
Niels Nielsen   7    Ugift   hans Børn      Her i Sognet
Ane Marie Nielsen   4    Ugift   hans Børn      Dito [Her i Sognet]

Her er han da gift med Maren Kathrine Mortensen.

Fra : svendgiversen

Dato : 28-01-11 12:23

Måske er der to Peder Christian Nielsen,
den rigtige er ham her:

[...]

Og ifølge Birthes onkels håndskrevne oplysninger er han født 24. dec 1845
Det har jeg fundet i AO Jebjerg, men ikke at han dør 4. jan 1946, det tror jeg ikke på.

I det samme håndskrevne er han gift med Johanne Kirstine Jensen, som jeg ikke kan finde?
men din Peder Kristian Nielsen, gift med Maren Katrine Mortensen, virker lidt for ung??

Men Nannerup er godt nok, måske har den gamle onkel taget fejl???

Fra : svendgiversen

Dato : 28-01-11 12:38

Da Birthes farfar Jens Marinus Nielsen født 29 apr 1889 bliver døbt 21 juli 1889
er moderen Johanne Kirstine Jensen 30 år, hun er så født ca 1859?

Fra : modersvilje

Dato : 28-01-11 12:41

men at han dør 4. jan 1946, det tror jeg ikke på, det gør jeg heller ikke
i Ft 1870 er Mette enke

Jeg har fundet Niels Larsen død (svær at læse)
Jebjerg døde mandekjøn 1854- 1883 opsag 137, død 1867
Mener der står søn af ? men som sagt svær at læse

Kan du ikke komme på AO siden du ikke ser efter selv????

MVH
Modersvilje

Fra : svendgiversen

Dato : 28-01-11 12:57

Til vith
jeg har fundet Jens Marinus Nielsen i AO født 29 apr 1889 bliver døbt 21 juli 1889
med mor Johanne Kirstine Jensen men hun er 35 år, hun er så født ca 1855?
Lige oven over står 30 år for en anden mor, så den gamle onkel er ikke helt pålidelig,
men ingen tvivl om at moderen er Johanne Kirstine Jensen.

og Ja, moders vilje, jeg har været inde i AO, men kunne ikke rigtig tyde hvad der stod,
jeg er ikke så god til at læse håndskrift.

Og det er ikke Niels Larsen der bliver 101 år og dør i 1946, det er hans søn Peder Christian Nielsen.
Den rigtige af dem, nu ved vi der er flere, og han har måske fundet en anden død?

Men tak for oplysningen Niels Larsen død 1867, det har vor gamle onkel heller ikke kunnet finde.

Fra : svendgiversen

Dato : 28-01-11 15:57

Jeg kunne ikke komme ind på folketællingerne, det kan jeg nu igen,
men jeg kan stadig ikke finde Johanne Kirstine Jensen?

Måske er et af hendes fornavne forkert ved hendes søns fødsel i Jebjerg 29 april 1889??

Fra : svendgiversen

Dato : 28-01-11 16:30

To år før den 17 juni får de en ældre datter vist Katrine Nielsen
Moderen står her som kommende fra Nannerup?
Jebjerg 1884-91 opslag 20 nr 6
Boelsmand Niels Jensen, måske hendes far, og Jeppe Sørensen fra Nannerup er faddere.
Nannerup er en bebyggelse nordvest for Jebjerg, altså også Jebjerg sogn??

Fra : modersvilje

Dato : 28-01-11 17:26

Hjælp til tydning
Død 3 nov. begravet 12. nov 1867, Niels Larsen født i Na???? aftægtsmd. i ?rup 67 år

Mon dog ikke der står Nannerup begge steder

MVH
Modersvilje

Fra : modersvilje

Dato : 28-01-11 17:44

Mette Marie Krestensdatter
død 20 marts, begravet 27 marts 1888, aftægtsenke i Nannerup, 85 år

MVH
Modersvilje

Fra : svendgiversen

Dato : 28-01-11 17:51

Tak modersvilje, altså Nannerup, men det er også Jebjerg sogn.

kommer tilbage efter håndbold kampene...

Fra : vith

Dato : 28-01-11 18:17

Ifølge FT 1890 (opslag 40) er Johanne Kirstine Jensen født i Fur Sogn.
Hun er angiveligt 35 år i 1890, så hun må være født omkring 1855.

Fra : vith

Dato : 28-01-11 18:36

Der er en Johanne Kirstine Jensen født 14 dec 1852 her:

KB 1844-1864 Fur, Harre, Viborg opslag 58 nr 19

og her

Viborg, Harre, Fur, Engelstskov, Huus, 9, FT-1860, A9223
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Jens Sørensen   37    gift   Fisker      Fur
Mariane Jeppesen   36    gift   Hans Kone      Fur
Johanne Kirstine Jensen 7    ugift   Deres Børn   Fur
Kirsten Marie Jensen   5 ugift Deres Børn      Fur
Søren Jensen   4    ugift   Deres Børn      Fur
Jeppe Jensen   2    ugift   Deres Børn      Fur
Jensine Jensen   1    ugift   Deres Børn      Fur

Fra : svendgiversen

Dato : 28-01-11 19:11

godt vith, det må være hende

kommer tilbage efter håndbold kampen e...

Fra : vith

Dato : 28-01-11 19:37

Her er hun i 1870

Viborg, Harre, Fur, x, ., 7, FT-1870, A9224
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Jens Sørensen   48    gift   Huusfader   Fisker   .
Mariane Jeppesen   45    gift   Huusmoder   .   .
Johne Kiersten Jensen   17    ugift   Barn   .   .
Kirsten Marie Jensen   14    ugift   Barn   .   .
Søren Jensen   13    ugift   Barn   .   .
Jensine Jensen   10    ugift   Barn   .   .
Ane Jensen   5    ugift   Barn   .   .
Anders Jensen   4    ugift   Barn

Fra : svendgiversen

Dato : 28-01-11 22:03

Godt vi vandt...
Niels Larsen født i Nannerup og død i Nannerup i 1867 som 67 årig,
han må da være født ca 1800 og i Nannerup Jebjerg sogn,

og hans kone Mette Marie Krestensdatter, begravet 27 marts 1888 i Nannerup, 85 år
hun må så være født ca 1803, nok tæt på Nannerup Jebjerg sogn?
De må være til at finde, tak modersvilje.

Og jeg som troede Salling var delt i Nørre og Søndre del, havde slet ikke tænkt på Harre og Fur.
På den lille ø må Jens Sørensen født ca 1822 og Mariane Jeppesen født ca 1825 være let at finde...
Også godt fundet vith.

Fra : modersvilje

Dato : 28-01-11 22:51

Niels Larsen født i Nannerup
jeg tror at jeg har fundet ham kirkebogen, men det kræver godtnok en skrift-klog

Jebjerg-Lyby 1767-1813 opslag nr. 4 nedefra
? september 1801 Niels lars ? søn af Nannerup

Så kan jeg ikke mere,
men jeg vil gerne sende den til tydning på DIS hvis du tror at det er ham,
og hvis du ønsker hjælp fra "de fine Disser"

MVH
Modersvilje

Fra : modersvilje

Dato : 28-01-11 23:05

Mette Marie Krestensdatter
Konfirmeret 1819 (16 år)
Tise 1813-1834
opslag 70 _ år 1819 nr. 2
Den er lige så ulæselig

MVH
Modersvilje

Fra : vith

Dato : 28-01-11 23:20

Ved Niels' dåb kunne der godt stå

Lars Christensens Søn af Nannerup

- hvis det er opslag 80, du mener, Modersvilje

Fra : modersvilje

Dato : 28-01-11 23:32

- hvis det er opslag 80, du mener, Modersvilje
det er det da UNDSKYLD

Fra : vith

Dato : 29-01-11 00:26
Fra : svendgiversen

Dato : 29-01-11 10:10

Tak begge to,
omkring Winter Jensen har han ganske rigtigt Larsen familien men ikke Peders rigtige hustru?

Her vielsen:
16 april 1868 (Alder 22) Maren Cathrine Mortensen Oddense,Hindborg,Viborg,DNK

Ved Jens Marinus fødsel er moderen helt klart Johanne Kirstine Jensen,
som vi nu ved er fra Fur.

Du vith fandt jo den samme:

[...]

Nu kommer jeg i tvivl, men er der ikke to Peder Kristian Nielsen?
Hvem af os tager fejl??

Fra : svendgiversen

Dato : 29-01-11 10:16

Og modersvilje du må meget gerne spørge i DIS...

Selv synes jeg de er lidt omstændige og gentager sig selv med gamle oplysninger i kæde,
men helt klart er vore største slægtsforskere at finde der.

Birthe er jo kun en veninde til min nye kone og ikke slægtsforsker
og hun vil sikkert være tilfreds med alt det vi har fundet,
men nu har vi også en modstrid med noget på nettet som andre kan (mis)bruge?

Det må vi i hvert fald have afklaret...

Fra : svendgiversen

Dato : 29-01-11 10:37

Denne besked er sendt til winter jensen hovedpuden:

Du sendte følgende besked til administratoren af hjemmesiden:

Dit navn: Svend Giversen
E-mail-adresse: sv.giversen@stofanet.dk

Vi er enige om: Fornavn: Peder Christian Efternavn: Nielsen Køn: Mand Født: 24 december 1845 44 44 -- Jebjerg, Salling Nørre, Viborg, DNK

men ved sønnens Jens Marinus fødsel i 1889
er moderen Johanne Kirstine Jensen

fra vor søgning i kandu:
[...]
Mon ikke der er to Peder? Hvem har den rigtige, det har vi...

Fra : vith

Dato : 29-01-11 16:03

Måske har han været gift 2 gange?

Fra : modersvilje

Dato : 30-01-11 11:45

Hjælpen fra DIS

Eodem die (samme dag) (6. sept.)
Niels, Lars Christensens Søn af Nannerup, hans Hjemmedaab
offentl. Bekiendtgiort; ??, baaret af Inger Thomsdatter; Fadder-
ne vare Niels Christensen, Jens Jensen, Henrik Christensen
og Lisbet Christensdatter.

MVH
Modersvilje

Accepteret svar
Fra : modersvilje

Modtaget 209 point
Dato : 30-01-11 12:39

Nyt fra DIS

Jeg får det til:
Eodem die J. K. (Jebjerg Kirke) (d: 6te Sept:) (Står ved foregående dåb)
(september 1801) Niels, Lars Christensens Søn af Nannerup, hans hiemmedaab
offentl: Bekiendtgiort i J: K:, Baaret af Karen Andersdatter.
Fadderne vare: Chresten Bund?gaard, Chresten Espersen, An-
ders Nederbye og Ane Marie Andersdatter

PS: Navnet Bundgaard forekommer i Nannerup senere (FT 1840 og 1845)

MVH
Modersvilje

Fra : svendgiversen

Dato : 31-01-11 09:42

Tak modersvilje,
jeg ved nu også hvad du hedder, men siger det ikke.

Det undrer mig at to af de kloge DIS´er kan være så uenige.
Det sidste må jo være det rigtige.

Stadig intet fra John om de to koner, som jeg jo har flyttet til mit nye spørgsmål.
Vil lige se hvad jeg mangler om de to første tipoldeforældre, så lukker jeg dette spørgsmål...

Fra : modersvilje

Dato : 31-01-11 10:15

Hej Svend
Mit navn er det mest almindelige navn i Danmark,
og tak for det, jeg har før heddet et efternavn som ingen kunne stave til
man skulle tro at jeg bevidst havde valgt en ægtemand med et af Danmarks mest almindelige efternavne, og kombineret ned mit almindelige fornavne, giver det Danmarks mest almindelige navne
Spøg til side
Den første tydning på DIS var ham lige oven over i kirkebogen
Så ja det er den sidste der gælder
MVH
Modersvilje
(Kirsten Nielsen)

Fra : svendgiversen

Dato : 31-01-11 10:16

Jeg har stadig Peder Christian Nielsen død i 1946, som 101 årig,
men det hænger sammen med forvekslingen af de to eller flere Peder...

Vi har nu begge tipoldeforældre, alle 4 tip tip og endda 1 tip tip tip,
det må være nok i denne første mandlige gren...

Fra : svendgiversen

Dato : 31-01-11 10:26

Jeg gengiver lige John Damm Sørensens data i Winther Jensen fra Rødding for de to tip tip

Lars Christensen (I549)
Fornavn: Lars
Efternavn: Christensen       Køn: Mand
      Født: omkring 1757
Død: 1824 (Alder 67) Alder: 66 -- Jebjerg, Salling Nørre, Viborg, DNK

Bodil Pedersdatter (I548)
Fornavn: Bodil
Efternavn: Pedersdatter       Køn: Kvinde
      Født: 7 marts 1763 -- Eising, Ginding, Ringkøbing, DNK

Med håb om at vi alligevel kan finde flere tip tip tip?
Det der undrer mig er at Bodil skulle være helt fra Eising i Ringkøbing amt??
Og John har jo ikke kunne finde den ældste Lars født???

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 31-01-11 12:37

Tak for svaret modersvilje.

vith vinder så Johanne fra Fur, fantastisk hjælp fra jer begge to...

Du har følgende muligheder