Slap af ferie Nordtyskland
Fra : tararam
Vist : 997 gange
300 point
Dato : 16-11-10 23:05

Vi trænger til lidt ferie. Nogle år siden vi har haft tid til det. Med ny bil har vi lyst til noget kør selv i Nordtyskland. Er der nogle der har tips omkring steder max 500 km fra grænsen sydpå.
By, hotel/ guesthause/serværdigheder mm, alt har interesse.
Vi vil afsted i Januar måned.

Fra : trimare46

Dato : 17-11-10 00:00

wandlitz som ligger ca 15 km nor for berlin er et fantastisk rekreativt område. det var der den gamle ddr-regering boede. området er nu omdannet til mange forskellige specialklinikker, men der er stadig mange ting der har overlevet murens fald. bestemt et besøg værd. området hedder nu brandenburger klinik.
og så er der jo heller ikke ret langt til en million seværdigheder i berlin.
husk at komme ind og se museet ved checkpoint charlie. det er særdeles spændende.
og så skal du invitere konen på middag i tv-tårnet. så får i set hele byen på en behagelig måde.
jeg kan også anbefale et spisested i wandlitz som hedder verzunkende glocke. det ligger lidt afsides, men er superhyggeligt.
jeg kan ikke huske hvad der er af hoteller i byen, men der er helt sikkert flere at vælge imellem

Fra : IBM760

Dato : 17-11-10 00:00

Husk vinterdæk, det er et krav i Tyskland!

Fra : transor

Dato : 17-11-10 00:43

Nej vinterdæk r ikke et krav i nordtyskland. Hvor har du dog den ide fra.

Fra : rotw

Dato : 17-11-10 05:52

hvormange skal i af sted og er der børn ?

Fra : marc43

Dato : 17-11-10 07:08
Fra : IBM760

Dato : 17-11-10 08:20

Tyskland:
Vinterdæk
Ifølge loven skal biler i Tyskland være udstyret med dæk, der er velegnede til vejr- og vejforhold. Det betyder i praksis, at man om vinteren bør køre med vinterdæk i Tyskland. Vinterdækkene skal være mærket med M+S eller et snefnug. Derudover skal man sørge for, at sprinklervæsken er med antifrost. Er bilen ikke udstyret efter de lokale vejforhold, kan man få en bøde på 20 euro. Hindrer bilen trafikken, fordi den ikke er udstyret med vinterdæk, kan bøden være 40 euro.

Pigdæk
Det er ikke tilladt at køre med pigdæk i Tyskland.

Snekæder
Det er tilladt at benytte snekæder. I så fald er der en fartgrænse på 50 km/t. I bjergområder vil der i vintervejr være skilte, hvis snekæder er påkrævet.

Hentet fra FDM's side: http://www.fdm.dk/koer-selv-ferie/regler-vinterdaek-andre-lande

Fra : IBM760

Dato : 17-11-10 08:23

Hotel Schifferkrug i Celle er en god oplevelse - et virkelig godt spisested.
Men små og meget forskellige værelser, men generelt et hyggeligt sted.

Se omtale hos FDM:
http://www.fdm-travel.dk/tyskland/niedersachsen/celle/hotel-schifferkrug-miniferie.html

Fra : marc43

Dato : 17-11-10 08:25

Det er ikke en diskussion om vinterdæk, men om et sted at holde ferie i nordtyskland.

Jeg oplever tit, når jeg laver et indlæg så drejer diskussionen over til noget helt andet fordi der er nogen, der skal "kloge sig" og det er faktisk temmelig træls fordi andre, der måske har noget positivt at bidrage med (der har noget med emnet at gøre) skal læse sig igennem noget, der slet ikke er relevant.

Fra : IBM760

Dato : 17-11-10 08:40

Citat
Det er ikke en diskussion om vinterdæk
du har ganske ret, men i betragtning af rejsetidspuktet (januar) - skal det bare betragtes som en vejledning.

Fra : marc43

Dato : 17-11-10 09:08

Jo, men hvis jeg spørger om et godt sted at holde ferie i Tyrkiet i sommerferien, så vil det da være tåbeligt at skrive "husk pas og sygesikringsbevis"

Det er da ikke relevant.

Fra : svendgiversen

Dato : 17-11-10 09:52

Må jeg foreslå De Holstenske Alper,
et fantastisk område og ikke nær så langt som til Celle...

se eksempelvis her:
http://www.thybo.net/cancer/weekthree_2.htm

Fra : Camillasmoster

Dato : 17-11-10 15:56

Friedrichstadt skulle også være et dejligt sted.
Weekendophold, køre-selv.

Fra : marc43

Dato : 17-11-10 16:01

Vi var i Friedrichstadt i vinterferien.

Alt var lukket og totalt forladt. Der var skilte i vinduerne, at de først åbnede til Påske, men ellers så er det helt sikkert en hyggelig by.

Ellers kan jeg anbefale Lübeck eller Husum. I kan nå begge dele.

Hvis I har børn er der ikke langt til Weisenhäuser som er danskernes foretrukne Lalandia i nordtyskland. Bare i mindre format.

Fra : svendgiversen

Dato : 17-11-10 16:39

Husum er endnu mere øde end Friedrichstat om vinteren.

Og Lübeck skal I besøge op til Jul, ikke i Januar, så hellere Harzen, lidt længere væk,
med de nærmeste bjerge og nogen mulighed for vintersport.

Hvis I tager til Harzen, så book endelig på den vestlige del, meget mere gemytlig,
end i den østlige tidligere DDR del, der sker der intet hverken eftermiddag eller aften.

Fra : prosat

Dato : 17-11-10 16:50

Selvfølgelig er det en god reminder at dæk også skal være iorden, inden turen går sydover

Mvh
prosat

Fra : marc43

Dato : 17-11-10 16:52

Ja Harzen er også godt og kun 500 km. fra grænsen.

Fra : FrejaFlop

Dato : 17-11-10 20:42

Kig også på dette link- de har mange steder i Nordtyskland

http://www.happydays.nu/dk/index.php

Du har følgende muligheder