Luftning af jagthund
Fra : ErasmusMontanus
Vist : 1553 gange
50 point
Dato : 14-10-10 15:19

Hejsan

Hvor er det bedst at lufte sin jagthund, stilles der anderledes betingelser for den, end andre hunde, skal den mest luftet i hundeskove?
Erasmus M

Fra : Nordsted1

Dato : 14-10-10 15:40

En jagthund bør vel vide hvornår den er på arbejde, og hvornår den bare skal luftes???

Så du kan vel bare lufte den hvor du har lyst - husk linen hvor det er påkrævet

Fra : LuffeA

Dato : 14-10-10 15:40

En jagthund foretrækker jo nok at pisse op af et træ fremfor en lygtepæl

Fra : Eyvind

Dato : 14-10-10 15:49

Det er bedst at lufte den udenfor.

Fra : Christa.N

Dato : 14-10-10 16:08

Citat
Det er bedst at lufte den udenfor.

Fra : Nordsted1

Dato : 14-10-10 16:21

Ved nærmere eftertanke, tror jeg Eyvind har helt ret

Fra : Sandhedsvidnet

Dato : 14-10-10 16:36

Kan man også lufte den i hundegård uden snor og er det tilladt at lufte en jagthund uden snor i en rundkørsel og hvilken vej skal man gå i rundkørslen jeg hvade engang en jagthund der kunne pisse igennem hullet på en møllesten, uden at den ramte selve stenen
SHV

Fra : ErasmusMontanus

Dato : 14-10-10 16:39

Hejsan igen

Det var et seriøst spørgsmål
Erasmus M

Fra : Nordsted1

Dato : 14-10-10 16:44

Det var mit første svar skam også

Accepteret svar
Fra : Tonganeseren

Modtaget 50 point
Dato : 14-10-10 16:51

Luftningen kan vel kombineres med træningen. Først en tur (trav) på 4 km dagligt ved siden af cyklen, hvor man undgår at lade hunden løbe for meget på asfalt. Det kan være svært, når den er vant til at gå på venstre side af jægeren - men med lidt øvelse går det såmænd godt nok. Så finder man et sted, hvor man lovligt kan øve f.eks. apport m/dummy el. lignende. Så slås man lidt med hunden og cykler hjemad, hvor hunden får påsmurt potecreme. Motionen er god for hund og ejer.
Bor man, som undertegnede, i nærheden af godt badevand, så er det hylende skægt, om sommeren, at tage en eftermiddagssvømmetur med hunden. Rigtig god motion. Derudover kommer de obligatoriske daglige 3 små hyggeture i nabolaget. Ellers bruger hunden tid på at drøne rundt i haven.

En lille anekdote:
Jeg skulle engang passe en Sct. Bernhardshund på Samsø. Op på cyklen (en gammel damecykel) og afsted gennem Mårup. Pludselig satte køteren sig og ville losse - med det resultat, at jeg røg bagud af kværnen.

Mvh.
Tonganeseren
MULTI-X Gruppen

Og ja! En rundkørsel kan også bruges.

Fra : Stouenberg

Dato : 14-10-10 17:03

Citat
Og ja! En rundkørsel kan også bruges.

- men HUSK! Det skal være avet om... så pas på modkørende trafik/hundeluftere.

Fra : Eyvind

Dato : 14-10-10 17:06

Sorry - men det lignede et af de sædvanlige "for sjov" spørgsmål.

Fra : Sandhedsvidnet

Dato : 14-10-10 17:12

Citat
Det kan være svært, når den er vant til at gå på venstre side af jægeren - men med lidt øvelse går det såmænd godt nok

Der dog enkelte individer som træner deres jagthund i at gå hinter på højre side

Fra : Øjenvidnet4

Dato : 14-10-10 17:12

Erasmus

Du skal huske at give din jagthund patroner nok med på turen

Sandhedsvidne

En rundkørsel er et fantastisk sted at lufte jagthund, dog skal man huske at gå mod færdelsretningen for det tilfælde at man skulle møde en sær starut (bajut??) som enten holder skydeøvelser eller som er ved at lære at bakke med en trailer !! Som altid, når man har med hunde at gøre, foregår al luftning og træning uden snor.
Det er en sand mester af en jagthund du har haft - tænk sig at den kunne pisse gennem hullet på en møllesten uden at ramme stenen !! Stod stenen op eller lå den fladt på jorden ???
Jeg har hørt om en (jagt-??)hund som havde for vane at pisse i ejerens drivhus, med det resultat at ingenting kunne gro derinde, men til gengæld var det et eminent sted for opdræt af skydefugle. Nu var det også så heldigt, at vedkommende "jæger" samtidig havde et bijob i hele december måned som julemand og drivhuset fungerede ligeledes som stald for Rudolf, når han (Rudolf) ikke brugte en nærliggende rundkørsel som speedway-bane !!

Øjenvidnet4
MULTI-X
Asnæs Kalv

Fra : Provsten1

Dato : 14-10-10 17:27

Kære ErasmusMontanus

Det bedste sted at lufte sin jagthund er ikke en hundeskov, men derimod en jagtskov, hvor den kan jagte alt vildtet ! Det er fuldt lovligt, specielt i Statsskovene !!
På visse private godser er det ligeledes tilladt at færdes med løse jagthunde, dog ikke på Løvenholdt
i Midtjylland - eller rettere - jeg tror ikke det er tilladt: Man ser altid de brave jægersmænd holde deres hunde i snor, så det er nok ét af de få steder det ikke er tilladt - men hvad ham der har lejet jagten er naturligvis underlagt ejeren af godset !! Godt vi andre ikke behøver at spørge nogen om tilladelse !

De venligste hilsner
Provsten1
Multi-X
Bramming

Fra : ErasmusMontanus

Dato : 14-10-10 17:51

Hejsan Provst
Kan det passe det er tilladt at lufte hunden uden snor i statsskove? og den godt må løbe frit omkring? jeg har hørt det kun er tilladt at have hunden fri på faste veje i private skove?
Erasmus M

Fra : Provsten1

Dato : 14-10-10 18:04

Kære ErasmusMontanus.

Det skulle være ganske vist, da nogle bekendtes bekendte har haft en snak med en meget klog herre som påstod, at han som riffel- og hundeinstruktør ved den slags bedre end selv ministeren og det siger jo alligevel en del
M.h.t. de private skove, er det, igen iflg. den kloge herre, tilladt at færdes med løs jagthund på alle tider af døgnet, både på stier og udenfor !!

Men den gode jægersmand må jo vide hvad han fortæller videre !

Mange glade hilsner
Provsten1
Rødgrød

Fra : HFranzen

Dato : 14-10-10 18:06

gælder det også hvis man ejer en münsterlænder?

Fra : Øjenvidnet4

Dato : 14-10-10 18:10

hfranzen

Vi taler om jagthunde

Øjenvidnet4

Fra : betterwisser

Dato : 14-10-10 19:03

Jeg blander ikke luftning af hunden, sammen med det jagtlige, hverken som træning eller egentlig jagttræning.

Jeg lufter hund hvor der er mange ænder og rådyr, og vil ikke have dem til at piske rundt efter dem i tide og utide, så det har vi skilt helt ad, Jagt for sig og luftning for sig.

Mvh
BW

Fra : Heidi-Ho

Dato : 14-10-10 19:08

Citat
Vi taler om jagthunde

Tratum tratum tratum, du er en modig mand, Øjenvidne....

Multi-X
Sdr. Ho

Fra : spam-free

Dato : 14-10-10 20:23

luft dyret på en MARK med jægere
så tvivler jeg på den vil UD MERE

Fra : Heidi-Ho

Dato : 14-10-10 20:55

Citat
luft dyret på en MARK med jægere
så tvivler jeg på den vil UD MERE
Skrev Einstein, der åbenbart er logget ind under navnet Spamfree.
Jeg har tit luftet dyret på åben mark - man kan jo blive tissetrængende.
Og det til trods, at der var mange jægere, vil dyret da gerne ud en anden gang - den hader nemlig at tisse i bukserne.

Multi-X
Ndr. Ho

Fra : spam-free

Dato : 14-10-10 21:17

Citat
[...]

jow jow
og under hvilket JAGT/ NATTEGN er du lukket ud

mvh
no multi_tabs
eller x

Fra : spam-free

Dato : 14-10-10 21:20

Citat
stilles der anderledes betingelser for den, end andre hunde

=
Jæger gik at JAGE = udi den _________

i behandler dyr som DYR
HVAD MED AT LADE EN HUND VÆRE
menneskets bedste ven
og lade den skide og pisse hvor den lyster_______som alle andre af samme race GØR

Fra : spam-free

Dato : 14-10-10 21:27

og hvorfor fand__ er jeg ikke blakket
i plejer at stå i KØ for at blakke brugere.

måske i ikke får svar ? ellers

Fra : Tonganeseren

Dato : 14-10-10 21:34

Så - for Fanden da. Nu er der igen overgang i relæet. Eller er der måske tale om en sperm-free kloning, hvor alle ledninger ikke er isolerede??

Mvh.
Tonganeseren

Fra : Nordsted1

Dato : 14-10-10 23:15

Lige et tillægsspørgsmål

Skal en narkohund så kun kunne luftes på en hashmark??

Og bomberydderhunde luftes på skydebanen??

Selvfølgelig kan en jagthund kunne luftes alle vegne

Fra : betterwisser

Dato : 14-10-10 23:19

Ja og Bajutbent skal have en hyrdehund, fordi han foretrækker fåreindhegninger

MVH
BW

Fra : Øjenvidnet4

Dato : 15-10-10 07:50

Betterwisser

Det med hyrdehunden er meeeget rigtigt set

Men det kunne næsten grænse til dyrplageri, når nu ikke hunden må løbe løs for der große Meister, men i stedet skal gebærde sig i en line med VomBendt på slæb !! Det kunne nu være et ømt syn med Bajutten i fuldt firspring efter hunden, som forsøger at "stille" en kronged

Øjenvidnet4
MULTI-X
Øster Assels

Fra : Provsten1

Dato : 15-10-10 12:42

A propos nødder !!

Hvor stammer følgende sætning fra: "Hard boiled eggs and nuts ???

Jeg vil hjælpe så meget, at det ikke var Bent Ballegaard Knudsen - det ville næsten være for meget at forlange

Med venlig hilsen
Provsten4
Multi-X
Tønder

Fra : Heidi-Ho

Dato : 15-10-10 13:48

Hej Provst.
Ja, hvor stammer sætningen fra.??
Jeg gætter på - W.C. Fields - eller fra Gøg og Gokke.

Multi-X
Tjennemarke stationsby

Fra : Provsten1

Dato : 15-10-10 14:02

Hej Heidi-Ho

Du er dygtig - det er fra Gøg og Gokke. Jeg kan ikke huske hvad filmen hedder, men Gokke er indlagt på hostital og Gøg er på besøg, medbringende hårdkogte æg og nødder, som han iøvrigt selv spiser - ingenting til patienten !!
Virkelig nogle perler de leverede.

Håber alt vel med din hustru og at I finder ud af tingene.

Med venlig hilsen
Provsten1

Fra : Øjenvidnet4

Dato : 15-10-10 14:09

Til Tonganeseren

Jeg er frygtelig ked af den lille episode med münsterländer-jagthunden. Det var aldeles utilsigtet at bringe dig og din hund i miskredit, men udelukkende et forsøg på at bremse VomBendts useriøse indavlskøtere. Du skulle jo nødig slåes i hartkorn med DJ-fjoget og hans manglende fornemmelse for godt hundearbejde og jagt, så om forladelse og god week-end.

Øjenvidnet4
MULTI-X
Aalborg Ø

Fra : Tonganeseren

Dato : 15-10-10 14:48

Hej Øjenvidnet.

Jeg bemærkede naturligvis din lille finte med Münsterländeren, men tog det ikke ilde op. Jeg valgte racen pga. dens livlige væsen og venlighed. Her er der nemlig tale om en hurtigt arbejdende hund og ikke en overfed labber - prustende 20 meter efter jægeren. Jeg hat set skrækkelige eksempler på sådanne tøndeformede hunde, hvor ikke engang en garvet prostitueret ville kunne skræve over hundens brede ryg.
Næh! Sådan en lille münsterländertæve giver jagten på fuglevildt en helt anden dimension.
Har fundet ud af at den også er god til at plukke skudte fasaner.

Mvh.
Tonganeseren
MULTI-X Gruppen

Fra : Heidi-Ho

Dato : 15-10-10 15:00

Hej Provst, ja, selv en blind høne kan finde et korn....
I mine barndomsår så jeg en masse Gøg & Gokke film - og jeg savner dem sku'

Kan det passe, i 70'erne var der på tv, fredag sidst på eftermiddagen, små film med hhv. Gøg & Gokke, Buster Keaton og Charlie Chaplin.??
Jeg synes jeg kan huske, at mine søskende og jeg altid samledes om flimmerkassen denne dag - lige før spisetid.

Jo tak, det går ganske godt på hjemmefronten. Konen er startet på jobbet igen.

OG PÅ SØNDAG SKAL JEG PÅ JAGT.!!!!

Multi-X
Nu med nye sko

Fra : Heidi-Ho

Dato : 15-10-10 16:19

Hej Tonganeser.
Du skriver;
Citat
Har fundet ud af at den også er god til at plukke skudte fasaner
Hvad mener du med det.??

Multi-X
Ålborg

Fra : Tonganeseren

Dato : 15-10-10 16:44

Hej HH
Dens først apporterede fasan skulle undersøges, og så røg der jo nogle fjer og en masse dun. Det er historie nu - og den næste blev apporteret lige efter bogen.

Nej, jeg sætter den ikke til at plukke fjerkræ.

Mvh.

Tonganeseren
MULTI-X Gruppen

Fra : Heidi-Ho

Dato : 15-10-10 17:24

Hej Tonganeser, pyyyhaaaa, der faldt en stor sten fra mit hjerte.

Fra : Heidi-Ho

Dato : 15-10-10 17:34

Den Amerikanske forfatter Stanley Coren, udgav for nogle år siden bogen "Din intelligente hund". I denne bog fortæller han historien om hvordan forskere udfra en række forsøg, heriblandt dressur og intelligenstest har testet 133 hunderacer på en skala med 79 trin.

De brugte 3 forskellige slags test:
- Adaptiv intelligens (evnen til at lære og løse problemer), målt med en "IQ-test".
- Instinktiv intelligens, ligeledes målt med en "IQ-test", afhængig af racen.
- Arbejds/lydigheds-intelligens. Denne er afhængig af racen..

Placering 1-10: De klogeste hunde
Forståelse for nye kommandoer: under 5 gentagelser
Adlyder første kommando: 95% af gangene eller bedre

1 Border Collie
2 Dværgpuddel
3 Schæferhund
4 Golden Retriever
5 Dobermann
6 Shetland sheepdog
7 Labrador retriever
8 Papillon
9 Rottweiler
10 Australsk cattle dog

Placering 11-26: Gode arbejdshunde
Forståelse for nye kommandoer: 5-15 gentagelse
Adlyder første kommando: 85% af gangene eller bedre

11 Welsh corgi (pembroke)
12 Dværgschnauzer
13 Engelsk springer spaniel
14 Tervuren
15 Schipperke
Belgisk sheepdog
16 Collie keeshond
17 Tysk korthåret pointer
18 Flat-coated retriever
Cocker spaniel
Mellemschnauzer
19 Breton
20 Amerikansk cocker spaniel
21 Weimaraner
22 Malinois
Berner sennenhund
23 Pomeranian
24 Irisk water spaniel
25 Ruhåret vizsla
26 Welsh corgi cardigan

Placering 27-39: Over gennemsnittet for arbejdshunde
Forståelse for nye kommandoer: 15-25 gentagelser
Adlyder første kommando: 70% af gangene eller bedre

27 Chesapeake bay retriever
Puli
Yorkshire terrier
28 Riesenschnauzer
29 Airedale terrier
Bouvier des flandres
30 Border terrier
Briard
31 Welsh springer spaniel
32 Manchester terrier
33 Samoyedhund
34 Field spaniel
Newfoundland
Australsk terrier
Amerikansk Staffordshire terrier
Gordon setter
Bearded collie
35 Cairn terrier
Kerry blue terrier
Irish Setter
36 Norsk elghund
37 Affenpincher
Silky terrier
Dværgpinscher
Engelsk setter
Pharao hound
Clumber spaniel
38 Norwich terrier
39 Dalmatiner

Placering 40-54: Gennemsnitligt arbejde / lydighedsintelligens
Forståelse for nye kommandoer: 25-40 gentagelser
Adlyder første kommando: 50% af gangene eller bedre

40 Irsk softcoated wheaten terrier
Bedlington terrier
Glathåret foxterrier
41 Curly-coated retriever
Irsk ulvehund
42 Kuvasz
Australian Shepherd
43 Saluki
Finsk spids
Pointer 44
Cavalier king Charles spaniel
Ruhåret hønsehund
Black & tan coonhound
Amerikansk water spaniel
45 Siberian husky
Bichon Frise
Engelsk toy spaniel
46 Tibetansk spaniel
Foxhound (Engelsk)
Odderhund
Foxhound (Amerikansk)
Greyhound
Wirehaired pointing griffon
47 West highland white terrier
Skotsk hjortehund
48 Boxer
Grand danois
49 Gravhund
Stafforshire bull terrier
50 Alaskan malamute
51 Whippet
Shar-pei
Fox terrier (wire)
52 Afrikansk løvehund (Rhodesian Ridgeback)
53 Ibezan Hound
Welsh terrier
Irsk terrier
54 Boston terrier
Akita

Placering 55-69: Nogenlunde god arbejds-/lydighedsintelligens
Forståelse for nye kommandoer: 40-80 gentagelser
Adlyder første kommando: 30% af gangene eller bedre

55 Skye terrier
56 Norfolk terrier
Sealyham terrier
57 Mops
58 Fransk bulldog
59 Griffon bruxellois
Malteser
60 Italiensk mynde
61 Chinese crested
62 Dandie dinmont terrier
Petit Basset Griffon Vendeen
Tibetansk terrier
Japansk Chin (Japanese)
Lakeland terrier
63 Old english sheepdog
64 Pyreneerhund
65 Skotsk terrier
Saint bernard
66 Bullterrier
67 Chihuahua
68 Lhasa apso
69 Bullmastiff

Placering 70-79: Laveste grad af arbejds-/lydighedsintelligens
Forståelse for nye kommandoer: 80-100 gentagelser eller mere
Adlyder første kommando: 25% af gangene eller dårligere

70 Shih tzu
71 Basset hound
72 Mastiff
Beagle
73 Pekingeser
74 Blodhund
75 Borzoi
76 Chow chow
77 Engelsk bulldog
78 Basenji
79 Afghansk mynde

Meget interessant undersøgelse.
Tyskeren findes ikke på listen.....

Fra : betterwisser

Dato : 15-10-10 17:43

Citat
- prustende 20 meter efter mig. Jeg hat set skrækkelige eksempler på sådanne tøndeformede mænd, hvor ikke engang en garvet prostitueret ville kunne skræve over hans brede ryg.
.

Dette citat.- er tilbøjet ud fra en Kleine Mynsterlænders hov vov samtale, med en prægtig veltrænet labbe han, under de utallige hvil de havde, medens de ventede på hans stønner af en ejermand til Mynsterlænderen.

Mynsterlænderfolket går altid med bagudrettet ryg, på grund af den bremsende effekt på deres hunde, når de endelig får dem fanget og koblet, og hvis de er så heldige, at de ikke bliver viklet ind i dens line. De er mega glade i bakket terræn for deres fordiable trækkraft, så de ikke skal ned på alle 4!

Der bliver delt " håndmadder " ud, når man genere en mands 4 X 4 sofabord

MVBH
BW
Multi-X

Fra : Sandhedsvidnet

Dato : 15-10-10 18:04

Tonganeser du spurgte på et tidspunkt om hvorfor Knudsens gamle hund døde. Det ved jeg godt, for Knudsen har skrevet et sted, det var på grund af et tægebid og hunden havde så fået hjernebetændelse og han påstår enda at der er en større risiko for tægebid i hundeskove, end andre skove
SHV

Fra : Tonganeseren

Dato : 15-10-10 20:40

Hej Betterwisser:

Det er fordi du ikke fik hele listen med.

Her er den rigtige:

[...]

Placering +1 - +2: De superbegavede hunde. Forståelse af alle kommandoer - under 2 gentagelser.
Henter øl i køleskabet ved 1. kommando ud af 100 gennemførte.

Placering 1-10: De klogeste hunde
Forståelse for nye kommandoer: under 5 gentagelser
Adlyder første kommando: 95% af gangene eller bedre

Placering +1 - +2: De superbegavede hunde
+2 Kleiner Münsterländer (tæve)
+1 Kleiner Münsterländer (han)

1 Border Collie
2 Dværgpuddel
3 Schæferhund
4 Golden Retriever
5 Dobermann
6 Shetland sheepdog
7 Labrador retriever
8 Papillon
9 Rottweiler
10 Australsk cattle dog

1 Border Collie
2 Dværgpuddel
3 Schæferhund
4 Golden Retriever
5 Dobermann
6 Shetland sheepdog
7 Labrador retriever
8 Papillon
9 Rottweiler
10 Australsk cattle dog

Fra : Tonganeseren

Dato : 15-10-10 20:45

[...]

Hold da helt ferie - manner. Jeg har skreget af grin over formuleringen. Rent visuelt genkender jeg Betterwissers forklaring - fra dressuren.

Mvh.
Tonganeseren
MULTI-X Gruppen

Fra : Tonganeseren

Dato : 15-10-10 20:47

[...]
OK, så blev jeg så meget klogere. Jeg troede den kedede sig ihjel.
Mvh.
Tonganeseren
MULTI-X Gruppen

Fra : Øjenvidnet4

Dato : 15-10-10 21:48

Gud ved om denne Knudsen (VomBendt) selv er blevet bidt af en tæge ? For det sker der nemlig ikke noget ved. Det der kan være farligt er en skovflåt, som kan være bærer af borrelia-virus. Dette kan forårsage bl.a. hjernebetændelse - så tag ikke fejl af tæger kontra flåter !!!
At det skulle være forbundet med større fare at bevæge sig i en hundeskov end alm. skov er naturligvis noget fordrukket sludder - men hvad kan man forvente af DJ-instruktøren??

http://www.netdoktor.dk/sunderaad/fakta/skovflaat.htm

Prøv selv at læse om skovflåter her.

Øjenvidnet4
MULTI-X
I hundeskoven

Fra : betterwisser

Dato : 15-10-10 22:50

Strækmarchen er en direkte udløber fra, at gå med Mynsterlændere i snor.

Da de lettere eller svært korpulente fører,- yderst sjældent har visiuel kontakt med deres støvler, eller sågar andre ting syd for halvbuen, har de udviklet denne gangart, for at holde balancen.
Den er yderst virkningsfuld på harretramp, eller ved en begyndende markbrand

Mvbh
BW

Fra : betterwisser

Dato : 15-10-10 23:03

Alonge

Jeg mener at BajutBent af vandvare, kom til at trampe bemeldte Mynsterlænder til den evige hundehimmel, da Trolds Bimmer forsøgte at trække ham op over rundkørsel, hvilket var umuligt for Trolds Bimmer. Årsagen til hændelsen var, at BajutBent førte hunden i for kort snor, da han igen var viklet ind i den og han netop gåt strækmarch med 45 graders bagudvendt rygsvaj, i forbindelse med hans hundelufteri.

MVBH
BW

Godkendelse af svar
Fra : ErasmusMontanus

Dato : 16-10-10 08:21

Tak for svaret Tonganeseren.

Fra : Tonganeseren

Dato : 16-10-10 13:34

Også tak herfra - i øvrigt en fantastisk flot blå himmel.

Mvh.
Tonganeseren

Du har følgende muligheder