Spørgsmål contra Tips
Fra : svendgiversen
Vist : 427 gange
50 point
Dato : 02-05-03 22:48

Selv om jeg er ret ny Kandu bruger,
troede jeg der var en klar sondring mellem:

-spørgsmål; om specifikke navne, slægter etc.

og

-tips; oplysninger af generel karakter om metoder, databaser, links etc.

Nu er jeg forvirret, og det skyldes ikke kun for megen pollen,
hvem kan bringe min forvirring op på et højere niveau?

Svend

Accepteret svar
Fra : Fnollerpige

Modtaget 60 point
Dato : 02-05-03 23:34

Jeg skal gerne bringe din forvirring op på et heeeelt andet plan .... herinde er der ingen tips der kun er tips, og heller ingen spørgsmål der kun er spørgsmål - således er det ofte set at spørgsmål bliver til tips og omvendt. Både i "Slægtsforskning" og øvrige kategorier ..... medmindre der findes en uskrevet regel om det blandt slægtsforskere altså.

MEN det burde være så indlysende som du skriver det der - men sådan er virkeligheden på Kandu bare ikke altid.

Håber at have kastet en eller anden form for belysning over sagen.

God weekend Svend

Fra : skingur

Dato : 03-05-03 02:32

Ja, jeg kan jo kun give fnollerpigen så evigt ret..igen igen! Tips er noget, der inden for en given interessegruppe formodes at vække interesse hos FLERE brugere...og derfor kan man undres over de mange tips der bringes og som umuligt kan henvende sig til ret mange interesserede, - selvom interesseområdet er snævert. Du har med andre ord forstået det helt rigtigt...der ER en sondring mellem tips og spørgsmål/oplysninger, nogle extremt få (måske een person!) har glæde af. Et godt tip i slægtsforskning (mit bud!!!) ville være "kom godt i gang" eller "sådan finder du den familie du søger" eller "Sådan søger du en bestemt person"!!!

Fra : rasmus91

Dato : 03-05-03 07:39

Du har ikke helt ret. Mange bruger nemlig kommentarer fra et spørgsmål, til et tip, og tjener på den måde flere point på det. det vil sige at hvis du skriver en kommentar til et spørgsmål, og den bliver godkendt som svar, kan jegindtil der er gået en time gå ind og se svaret. Hvis jeg så nu er klog, bruger jeg det godkendte svar, og skriver det som et tip. Ha, nu får jeg point for noget som du har lavet. Kan du se, det sker også med navne og slægtsforskning, og hvad det nu ellers er du fabler om. På den anden side kan du gøre det omvendt, og tage et tip, lave en kommentar ud af det, ud få point, endnu engang har en fået point for noget en anden har lavet. Jeg håber det hele er lidt klarere nu. De mange tips som bliver skrevet hver dag, har for det meste ikke meget nytte. De lyder tit ligesom: "Ser du dåtligt... så få briller". Fuldstændig nytteløst. vil du have point, så skriv nogle ordentlige tip, og lad være med at bruge andre folks kommentarer som tip. Jeg holder øje med jer.

Fra : skingur

Dato : 03-05-03 11:22

hej rasmus...refererer du til dette spørgsmål:

http://www.kandu.dk/dk/spg/13600
Spørgsmål : "rasmus91--> stjæle svar --> ligge ind som tip

Fra : bantam

Dato : 03-05-03 12:08

Jeg skal indrømme at jeg ikke har en disse forstand på slægtsforskning, men det undrer mig lidt at så mange har ondt af disse tip senta giver i denne gruppe, for jeg har da aldrig endnu set nogle af de brugere som bruger slægtsforskning meget brokke sig over hendes tip, så måske KAN de være nyttige for mange der går op i dette.

Bare en tanke

PS: Rasmus skulle vist lige have tænkt sig lidt om før han gav sin kommentar, der er jo åbenbart også nogle der holder øje med ham

mvh
Bantam

Fra : skingur

Dato : 03-05-03 12:14

he he

Fra : senta

Dato : 03-05-03 12:35

rasmus91....Du skriver..
""""Jeg holder øje med jer """
Ovenstående opfatter undertegnede som en trussel...
hvem har givet dig ret til at ..... formulere..... dig så aggressiv.........og udøve den form for selvjustits på Kandu´´s vegne........

Kandu og ikke du bestemmer hvad ...hvem .... hvordan .... hvor mange .... hvad...... der må skrives Tips om osv....
Kandu har ingen politibetjent..selv om du forsøger at gøre dig til det.......Speciel... denne aggressive formulering...
""""Jeg holder øje med jer"""

""" ....Kom i hu´´ .... det er fortsat Kandu......der bestemmer.... """

Men dine...... frustrationer........over ikke at kunne bestemme over andre bruger .... det giver dig... og mange andre problemer ... problemer ... problemer...og kun Kandu.......og kandu´´s bruger at afreagere på.....uha..uha..uha
......stakkels....stakkels.....stakkels dig......jer......

Kan du..i... ikke skrive pænt til
og om andre.
så.... Stop op....
.... hold fingeren .......
.....fra tasten...
og hold dig .... jer
til spørgsmålet......
Senta

Fra : svendgiversen

Dato : 03-05-03 12:58

Det var slet ikke min mening at starte en gang mudderkastning,

det var kun tips som:
"Er du intereseret i den familie"
eller
"Familien Larsen fra Falster",
der forvirrede mig.

Hvis det er tips, kunne jeg godt komme med nogle tusinde stykker.

God høvisk weekend, Svend

Fra : senta

Dato : 03-05-03 13:19

...det er rart med nogle nye Tips...kom med dine.....

Jeg har ikke glemt Stottrup´´s...
Jeg rejser .... rejser ...rejser ...de næste måneder .... kan derfor ikke gøre noget ved spørgsmålet angående Stottrup´´s ..aner.....håber andre kan hjælpe ..
hvis du fortsat er interesseret.... sender jeg en mail når jeg har nyt...
Senta

Fra : svendgiversen

Dato : 03-05-03 14:44

Jeg er kun to gange kommet med Tips.

Første gang link til en avanceret multinational slægts-søgemaskine,
som kun få kender: http://www.rat.de/kuijsten/navigator/
her fik jeg en middelmådig karakter.

Anden gang noget helt banalt, dengang Kandu ofte gik ned,
"Begynd uden for Kandu"
Her fik jeg en bedre vurdering?

Siden har jeg været med til at vurdere et tips; om den svenske Rötter.
Da det var et anvendeligt tip fik det et par points fra mig,
men alle der har søgt bare en smule efter slægter i Sverige kender jo Rötter,
så jeg savner en valgmulighed: anvendelig, men velkendt; med en minimal score.

Og vi er ikke færdige med Stottrup: Gamle onkel Sigurd skriver stadig til mig,
men han er nu snart 87 år, og virker efterhånden lidt senil.
Så bare vi når at finde nogle slægtninge, mens han er i vigør?

Ja jeg er stadig interesseret og har jo startet et nyt Stottrup spørgsmål,
med en anden indgangslinie, bagermesteren fra Viborg, måske en slægtning?

Hilsen igen Svend

Fra : rasmus91

Dato : 03-05-03 15:06

Jeg vil bare lige sige at intet var ment som en trussel, kun at jeg tager det op hvis jeg igen opdager noget snyd og lusk. Men senta, du kan godt nære dig, bliv ikke for kæphøj. Jeg skriver hvad der passer mig, og sådan bliver det. Har jeg lyst til at skrive at du er en -biiip-, så skriver jeg det, din -biiip-. Men ellers, tak for de pæne ord.

Fra : volden

Dato : 03-05-03 19:55

Hej, ?Svend Giversen? + øvrige - anonyme? - bidragydere.
Det forekommer mig at problemet her i "KANDU"s slægtsforsknings-del handler om at "tjene points" mere end at hjælpe hinanden med slægtsforsknings-oplysninger.

Måske er det sådan " KANDU" er bygget op? I så fald må man da acceptere det og følge spillets regler, hvis man vil deltage her.
Vil man noget andet, er der masser af muligheder.
venlig hilsen Kirsten

Fra : skingur

Dato : 03-05-03 20:01

ja...det har du da sådan set ret i Kirsten!

Og rasmus....vær venlig at huske netiketten!!!!

Fra : svendgiversen

Dato : 03-05-03 21:12

>om at "tjene points" mere end at hjælpe hinanden med slægtsforsknings-oplysninger.

Det er også noget der har undret mig.
hvorfor er så mange så ivrige efter at få points, det er jo kun Matador penge.

Jeg kan se det overordnede formål,
at begrænse eventuelle snakkebassers taletid
(her skrivebassers spørgsmål).

Men for os andre er det jo en fordel,
vi kan "betale" for assistance uden reelle udgifter.

Hvad får man ud af at tjene points?
Hvis der er en form for gevinst, hvordan finansieres den så??

Mit uskyldige spørgsmål er jo ved at udarte til en hel Kandu analyse,
Svend

Fra : skingur

Dato : 03-05-03 21:24

- selv i Matador hidser folk sig op når de taber!!!
Pointene kan bruges til at vinde månedenspræmie, hvis man er superbruger (kig ude til venstre på din skærm)

Christina

Fra : svendgiversen

Dato : 03-05-03 21:52

>til at vinde månedenspræmie

Det har jeg bemærket,
men også at chancen for at vinde er lille.

Det jeg ikke ved er:
-hvor store gevinster, der er tale om?
(eksempler/anskaffelsesværdi)
og
-hvordan de finansieres??

Jeg har været med i Kandu et halvt års tid,
men har endnu ikke betalt en eneste krone
(min erfaring siger mig; noget for noget),

hilsen igen Svend

Fra : skingur

Dato : 03-05-03 21:58

noget for noget... du bistår andre med din hjælp helt gratis

Fra : Fnollerpige

Dato : 03-05-03 23:29

Heeeeyyy - sikken en udvikling tingene tager - og Senta ( dette er spøgefuldt ment - men dine skrivekundskaber lader Michael Strunge meget tilbage at ønske ) - der er lidt Dan Turell over dine formuleringer ......

Kandu burde være lidt mere MakkaDonalls-agtig og have ting svarende til Employee of the month - bare i stil med "Månedens Bommert", Månedens fair-play-præmie, Månedens diplomat osv osv .....

Fra : skingur

Dato : 04-05-03 00:27

mærkeligt..blev lige smidt af hver gang jeg skrev et indlæg...

Fra : svendgiversen

Dato : 04-05-03 10:02

Nu skal jeg til årets første rigtige golf match,

men jeg lader dette mere og mere kult(urelle) spørgsmål stå lidt endnu,
(jeg kunne ellers sikkert "tjene" nogle billige points ved at lukke det nu).

God Søndag, Svend

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 05-05-03 19:01

Tak for svaret Fnollerpige.

>Håber at have kastet en eller anden form for belysning over sagen.

Snarere et vist slør ?!?!?
men jeg forstår budskabet, der er ikke en klar sondring,
og du svarede før spørgsmålet udartede...

En dag må du forklare hvorfor du har valgt det fnollede navn,
Svend

Fra : Fnollerpige

Dato : 05-05-03 19:44

Hej Svend - det gør jeg gerne med det samme - det er mit kælenavn - Fnoller ( deraf opstod så Fnollerpigen ), min mand og hans drenge kalder mig det ....

Ud af de kælenavne jeg har er det det mindst gakkede

Karina

Du har følgende muligheder