ESQ, JR, SR
Fra : Højris
Vist : 868 gange
200 point
Dato : 25-11-09 01:28

Min lillebror der nusser lidt med slægtsforskning, han har et spørgsmål.
I det program han bruger er der nogle muligheder, "måske".
Men hvad er det til. ?

ESQ
II
III
JR
SR
Jeg ved ikke hvad programmet heder og han er gået i seng, så det er først i morgen at jeg kan oplyse det, hvis det er nødvendigt.
Højris

Fra : Jimmy17

Dato : 25-11-09 01:32

JR = Junior
SR = Senior

Fra : Jimmy17

Dato : 25-11-09 01:33

Så vidt jeg husker, så er ESQ noget med hvor høj/lav status man har i samfundet. Men den er jeg ikke sikker på..

Fra : frieda

Dato : 25-11-09 03:42

Må være et amerikansk program, hvor de netop bruger disse titler.

ESQ = esquire, oprindeligt en britisk rang, men brugt i USA om en person,, der er jurist
Romertallene= ... den anden, ... den tredje ...

Fra : svendgiversen

Dato : 25-11-09 07:08

>Huguenot mand er noble, hans efterkommere blev beskrevet Esq, som er det franske derfor
> Ec Squire, familien forsøgt at få titlen på Count ...

ESQ altså derfor på fransk,
I, II og III første anden tredie generation...

Fra : Højris

Dato : 25-11-09 08:55

Så langt så godt ! tak for det men hvad kan det så bruges til, sådan på mere Dansk.
Eller ?
Skulle der lige være et eksembel, forklaring.
Højris

Fra : frieda

Dato : 25-11-09 09:01

Ganske enkelt svar.

Jeg/Vi bruger det IKKE på dansk

Fra : svendgiversen

Dato : 25-11-09 09:30

Dette bekræfter hvad frieda skrev:
"
Esq. (abbreviation of Esquire) is a British term, at least in origin. The suffix was used to denote social status.

In the United States Esq. has been assumed, not awarded by any authority, mainly by law practitioners.
"
Som jeg ikke havde set da jeg kom med mit franske...

Fra : Teil

Dato : 25-11-09 09:58

Han skal finde et dansk program, eksvis Legacy

Fra : f.larsen

Dato : 25-11-09 10:01

Jeg har ikke brugt det.

Men jeg har da set nogle bruge jr og sr om junior og senior.

/Frits

Fra : svendgiversen

Dato : 25-11-09 10:49

Så fandt jeg en anden, den engelske forklaring, i Oxford Dictionary, så det må rigtigt, i UK...

es quire er en mands titel, der sættes efter efternavnet i stedet for Mr =hr foran.

B.R. Giversen ESQ

Fra : Højris

Dato : 26-11-09 22:34

Brormand virker sådan umiddelbart, som værende tilfreds med svaret, men spør så om den danske mulighed. kan den erhverves gratis et sted. ?
Brormand og Højris

Fra : svendgiversen

Dato : 26-11-09 22:42

Mon ikke du skulle oplyse, hvad det er for et slægtsprogram din bror bruger?

Og er det efterstillet Hr. betegnelse, eller Jurist, ESQ står for i dette program??

Accepteret svar
Fra : frieda

Modtaget 200 point
Dato : 27-11-09 01:00

Hvis han ellers er glad for programmet, så skal han da bare ignorere titlerne, som jeg gør.

Godkendelse af svar
Fra : Højris

Dato : 24-12-09 11:39

Tak for svaret frieda.
Og det gør han så. Blev da også klogere på det han spurgte om.
Glædelig jul og godt nytår til alle her på tråden.

Lillebror & Højris

Du har følgende muligheder