Tæmning af dværgpapegøje
Fra : Christian3400
Vist : 6841 gange
20 point
Dato : 07-09-09 09:53

Hej jeg her igår (Søndag) købt mig et par rosenhovedet dværgpapegøjer hos en dyrehandler og de er ca. 8 uger gamle... Mit spørgsmål er nu hvordan jeg kan gøre dem tamme?

Fra : webm

Dato : 07-09-09 10:06

Det er da nærliggende at spørge den dyrehandler du købte dem af!

Fra : dova

Dato : 07-09-09 10:18

Jeg har faktisk aldrig hørt om nogen der har gjort dværgpapegøjer sådan rigtigt tamme, det er fortrinsvis volierefugle og ikke som eks. undulater og nymfeparakitter, som er nemme nok at gøre tamme.

Og fugle er generelt svære at gøre tamme når der er mere end en.

Fordi fugle foretrækker selskab af artsfæller og opnår kun tæt kontakt med mennesker i mangel af bedre..altså hvis der kun er en fugl.

Men dværgpapegøjer trives slet ikke alene, netop fordi de ikke knytter sig så meget til mennesker som andre fugle.

Men du kan selvfølgelig gøre forsøget.

Tålmodighed, fuglene vænnes først til at du er tæt på buret og du taler til dem, uden at forsøge at røre dem.
Når de så har vænnet sig til det, kan du meget forsigtigt begynde at sætte hånden ind i buret.
Når fuglene så har vænnet sig til din hånd, altså at de ikke flakser rundt og forsøger at kome væk, så kan du forsigtigt begynde at sætte hånden hen under brystet på fuglen og se om den er tillidsfuld nok til at sætte sig på hånden.

Endelig ikke forsøge at fange fuglene og at holde dem.
Alt skal foregå i fuglenes eget tempo

Fra : housegoat

Dato : 07-09-09 14:51

Citat
Jeg har faktisk aldrig hørt om nogen der har gjort dværgpapegøjer sådan rigtigt tamme, det er fortrinsvis volierefugle og ikke som eks. undulater og nymfeparakitter, som er nemme nok at gøre tamme.

Det passer ikke - alle fugle er flokdyr/volierefugle. - Jeg kender personligt en dværgpapegøje der er meget, meget tam - nøjagtig lige som en undulat. - Der skete dog det, at de efter nogle år købte en anden fugl til den, fordi de synes den var lidt for meget alene. - Den tamme fugl gad overhovedet ikke have noget med den nye fugl at gøre og den nye er aldrig blevet tam - og er næsten mere ensom (har ikke en artsfælle, der kan lide den, og er 'bange' for menneskerne) end den første var, inden de anskaffede sig nr. 2.

Så dine fugle fra dyrehandleren får du aldrig gjort tamme så længe de er to. - Men prøv dog alligevel og følge 'dovas' råd om tålmodighed.

Fra : LuffeA

Dato : 07-09-09 16:14

Nu kender jeg ikke dærgpapegøjer, men de har jo stadig instinkterne med at flygte i samlet flok hvis en af dem bliver skræmt, det gælder om overlevelse.

Dermed vil jeg ind på at kommer Du ind på livet af den ene og opnår at den piller Dig lidt på fingeren i væbnet tillid vil den straks flakse rundt hvis den anden er nervøs.

Indespærret i bur bliver kan panikken blive større da de ikke har så langt at flygte, det har jeg selv opdaget med min særdeles tamme undulat. Når den er ude og på min finger og bliver forskrækket over noget tager den blot en nogenlunde rolig flyvetyr rundt og er beroliget efter et øjeblik, er den inde i buret på min finger og bliver forskrækket er der mere panik på.

Fra : molokyle

Dato : 07-09-09 17:27

Som Herre ? ..så Hund !

Dette gælder alle sociale dyr som: Hunde, Heste, Katte, ...og Papegøjer !

Hvis du selv viser dit kæledyr opmærksomhed/kærlighed? ..så får du gerne igen af samme skuffe.

Ps. Jeg er selv Papegøje 'ven', fra næste søndag. Jeg har dog købt min af en erfaren privat-opdrætter. Således fik jeg også lidt 'in-sider' information om fugleartens 'væsen'. Jeg lærte bl.a., at der findes mange forskellige temperamenter inden for de ca. 4.200 arter af Syd-Amerikanske papegøje-arter

ad. 1.) VAGT fugle (De som skriiiiiiiger ...hvis der kommer no'en de IKKE kender)
ad. 2.) KOLONI fugle (Trives bedst i flok)
ad. 3.) SOCIALE fugle (De er monogame og danner par, men tåler gerne artsfæller)
ad. 4.) OPPORTONIST fugle (Danner par ...men finder gerne alternativt selvskab)

Alle typer kan 'opdrages', ..de med flair derfor; kan lære at tale, men TAMME kan de alle blive, hvis de som Dova nævner; lever solitært med mennesker

</MOLOKYLE>

Fra : molokyle

Dato : 07-09-09 17:43

Pps. Jeg valgte derfor en grøn (..øeh; den har gråt hoved og er rød under/omkring vingerne) CONURE papegøje:

1.) http://www.odensezoo.dk/site/dyr/sydamerika/Fugle/Conure/?Zite3Session=e750e54fbcfc4867f8166dc5ad38f52c

2.) Ligner en smule disse: http://www.jeka-eksotiskedyr.dk/media/gallery/Fugle/gronkindet%20conure.JPG

Den 'stod' mig i 400 fuldgode Danske Kroner. Er ringmærket = En garanti for, at den kun er 10 måneder gammel.

</MOLOKYLE>

Du har følgende muligheder