boot partition
Fra : gda
Vist : 590 gange
110 point
Dato : 24-06-09 19:53

Hej Jeg får en meddelelse:
Opret en ms-dos-boot prtition, hvis du har hpfs eller weindows nt-filsystem.
Deaktiver lantastic-netværk eller super stor - komprimering, før installationsprogrammet køres. Si i install.txt på installationsdiskette 1 eller på cd-rom'en.

Hvordan griber jeg det an

hilsen
Gunner

Fra : Eyvind

Dato : 24-06-09 20:36

Hvad er det du vil installere.
Vil du lægge programmet på en windows partition
Det kan så være med filsystemet NTFS eller FAT 32

En DOS bootpartition er med et ældre type filsystem

Det kan godt lade sig gøre at "rykke" windows og så lægge en DOS partition ind foran.
Det er dog ikke sikkert at det går godt når DOS lægges ind efter windows NTFS eller FAT 32

Fra : granner01

Dato : 24-06-09 23:53

Har du en gammel maskine med dos?

Så kører du fat32, for dos kan ikke lide ntfs. Og du skal ikke partitionere i dos, der er andre programmer der er bedre til det.

Men du må komme med flere oplysninger om din maskine før vi kan hjælpe dig.

Fra : gda

Dato : 25-06-09 14:53

Jo det er en gammel Toshiba bærbar.
Jeg har formateret harddiske og ville i den forbindelse opdele den i to - en stor og en lille.
I den forbindelse tror jeg at jeg har lavet noget skrammel - noget jeg ikke helt har styr på - så nu kan jeg ikke installere windows 95 som jeg kunne før.
Når jeg forsøger få jeg denn meddelses:
[...]

og jeg forstår ikke helt det med fat32 og ntfs - og hvordan jeg ændre på det.

Lige nu er installation af windows 95 vigtige end en opdeling.

med venlig hilsen
Gunner Dalgaard

Fra : granner01

Dato : 25-06-09 15:03

Du skal formatere igen og starte helt forfra.

Windows har indbygget noget der hedder filsysyem. Det hedder enten Fat16, Fat32 eller NTFS.

Windows 95 kører på Fat32 og det er den du skal vælge når installationen kommer til den. Hvis det går galt igen, så er det fordi din 95 kører i Fat16, og så skal du installere igen.

Men start helt forfra, der er gået noget galt i den første installation.

Fra : Eyvind

Dato : 25-06-09 16:10

Som Granner siger - der skal nok ,lige startes forfra, med den installation.

Hvis du har startdiskette kan du rette din harddisk op med den
Har du startdiskette til win 95
Ellers kan jeg finde en til dig.

Lad høre - så får du en forklaring

Fra : gda

Dato : 25-06-09 17:28

tak for Jeres tålmodighed.

Ja - jeg skal ha rette min harddisk op - for jeg har startdiskette til win 95 - og installationen starter også op , men stopper med advarsel som jeg har beskrevet.

Hvordan kan jeg rette harddisken op med en startdiskette??

hilsen
Gunner

Fra : gda

Dato : 25-06-09 17:37

jeg glemte at fortælle at jeg har prøvet at rette op på harddiske med opstartsdisketten - ved at køre fkisk - når jeg her svarer ja så fortæller den at der er en fejl ved disken.

hilsen
gunner

Fra : Eyvind

Dato : 25-06-09 19:07

Start med disketten.
når den standser ved A: skriver du
fdisk /mbr (husk mellemrum mellem k og / )
tryk enter
den arbejder lidt
prøv så fdisk
og slet alt det du kan

4 = viser hvad der er > skal vise en tom harddisk

Fra : Eyvind

Dato : 25-06-09 19:21

Her er en diskette du kan hente, og den sletter din harddisk så den ligner en ny.

http://www.kandu.dk/questionhist.aspx?qid=115302#1298879

Du har jo diskettedrev så hent bare disketten.

Fra : granner01

Dato : 25-06-09 19:56

Her er den genvej du skal bruge fra Eyvind

http://www.knoldpgtot.aab-net.dk/appz/pmdos.exe

Fra : Eyvind

Dato : 25-06-09 23:31

Fra : gda

Dato : 25-06-09 23:49

100000000000000 tak
så lykkedes det at få win95 installeret.
Nu mangler jeg kun af få lavet en harddisk på ca 15 m
det har jeg brug for da jeg bruger den bærbare til et gammel regnskabsprogrem pcplus - det kører kun på en mindre drev og på win 95
Kan jeg mon få hjælp til det?
venlig hilsen
gunner

Fra : granner01

Dato : 25-06-09 23:51

Ja du skal bruge Fdisk.

Og Eyvind, jeg satte genvejen ind fordi der var flere genveje i den genvej til en trår, som du satte ind.

Fra : Eyvind

Dato : 26-06-09 11:09

Jammen det er da ok granner.

Der er flere muligheder, for at lave om på partitionerne.

Det kan gøres med den knoldogtot diskette
(det er ikke en pjatte diskette, og den er lavet af en Kandubruger som har fået job hos Microsoft)

Men lad os lige høre inden du bruger den.

Fra : gda

Dato : 26-06-09 15:19

jeg vil gerne ´prøve at bruge knoldogtot programmet - jeg gerne lave to en c der er stor og d der er på ca 15megabit
hilsen
Gunner

Fra : dos-man

Dato : 26-06-09 15:27

denne knoldogtot diskette kan også hentes som en iso fil .
dvs . at istedetfor diskette så kommer den på en boot CD

http://www.knoldpgtot.aab-net.dk/appz/pmdos.iso

Fra : granner01

Dato : 26-06-09 16:09

Hov vent lidt. Win95 skal ligge på C: Så hvis du skal have win95 til et spec program så skal det instalkleres først på C: Og så skal C: være mindst. Det er noget dos bestemmer.

Fra : Eyvind

Dato : 26-06-09 17:03

Altså Gunner - du kan ikke springe over det lave gærde.

Så nu ridser jeg det lige op.

Du har et program som skal køre i windows 95
........................Den skal ligge i første bootpartition
Du vil have en partition mere D:
........................hvor stor skal den være og hvad skal den bruges til.
........................hvor stor er hele din harddisk

Hvad hedder det progran du vil køre og hvilke krav er der til programmet

Fra : granner01

Dato : 26-06-09 20:28

Citat
jeg vil gerne ´prøve at bruge knoldogtot programmet - jeg gerne lave to en c der er stor og d der er på ca 15megabit
hilsen
Gunner

Jeg springer ikke over gærdet. Han har skrevet at det skal være en lille partition med win95 på, og win95 kan kun ligge på C: og bestemt ikke på D:

Og Gunner vil have en stor C: og lille D: Det hænger ikke sammen.
Der skrev jeg holdt.

Hav en god weekend.

Fra : Eyvind

Dato : 26-06-09 20:32

Fra : gda

Dato : 27-06-09 00:16

Hej
jeg bliver ldit forvirret - jeg har lagt ind win95 ind på c. drev - det fint og der skal den gerne blive - så har jeg bare brug gor er d-drev på ca. 15 megabit - min pc er kun på ca 65 megabit.

D drev skal jeg bruge til pcplus - gammel dos regskabsprogram .

Lyder det urealistisk - eller forklare jeg mig ikke tydelig nok

Hvordan laver jeg en lille d-drev

hilsen
gunner

Fra : Eyvind

Dato : 27-06-09 09:46

Ja det lyder ikke som den rigtige måde at lave det på.

Jeg tror nu at det er dette du vil lave.

Dit regnskabsprogram skal sikkert køre direkte i DOS
Og så vil du gerne have windows 95 på en anden partition.

Men DOS skal ligge i starten af harddisken.
Og win 95 skal ligge ved siden af (efter DOS)

Du har brug for en vælger når du starter (boot manager)

Derfor skal DOS lægges ind først.
I DOS lægges en boot manager
Og så laves en partition til win 95

Boot manager sættes til at vælge mellem DOS og WIN 95

Der er andre metoder hvor DOS køres fra win 95 - men den kender jeg ikke nok til.

Fra : gda

Dato : 29-06-09 16:07

Hej

Jeg kan städig ikke finde ud af at lave en lille partition til mit pcplus.

hilsen Gunner

Fra : Eyvind

Dato : 29-06-09 16:20

Har du hentet disketten eller CD'en fra technet.

Du kan ikke lave noget med dine partitioner / DOS uden et partitions program

Technet har lavet et gratis program du kan bruge.

Hent det og lad os tale videre fra det.

http://www.knoldpgtot.aab-net.dk/appz/pmdos.iso

Gem den på skrivebordet........................dobbelkilik på ikonet som ligner en diskette.

Og lad os snakke derfra.

Fra : gda

Dato : 29-06-09 20:44

hej
så har jeg pmdos klar på diskette
gunner

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 110 point
Dato : 30-06-09 13:23

Min computer falder hele tiden af nettet i øjeblikket.
Men du skal starte computeren med diskettenog ved A:\>
skrive pm
tryk enter
så kan du se din harddisk og hvad der er af partitioner på den.

Håber at dette kan sendes.

Fra : gda

Dato : 30-06-09 22:13

Hey Eyvind og jer andre.

Nu kører det perfekt. Jeg har lavet 3 harddiske og jeg har fundet frem til at mit regnskabsprogram PC-plus kun kan køre på en harddisk som er maximum 32 mb.

Mange tak for hjælpen!

Venlig hilsen Gunner.

Godkendelse af svar
Fra : gda