Jagt på vildsvin
Fra : Øjenvidnet4
Vist : 856 gange
20 point
Dato : 15-06-09 11:20

Da megen svineproduktion i denne tid flyttes fra Danmark til Tyskland/Polen p.g.a. gunstigere forhold for drift og lønudvikling, bliver der vel plads til vildsvin på den frie vildtbane igen i DK ? Tendensen i udflytningen har jo også bevirket, at slagterierne lukker afdelinger flere steder i landet !
Det gør heller ikke noget, da vi alligevel ikke får de bedste kødkvaliteter til salg i DK - de bliver eksporteret til bl.a. Italien og Spanien, som så producerer fine skinker og pølsevarer til bl.a det danske marked !!
Det er det nogle forstår ved "godt købmandsskab".
Diskusionen om vildsvin har været fremme før, men det var da vi selv producerede svin på livet løs, så situationen har vel ændret sig ? Ligeledes mener jeg, at en del skovejere, heriblandt statens, gerne vil have disse vilde grise, som jo iøvrigt er en fantastisk delikatesse.
Men hvad mener danske jægere ? Seriøse kommentarer, please.

Øjenvidnet4

Fra : vic2000

Dato : 15-06-09 12:08

Du glemte ENGLAND som aftager en kæmpe andel af de danske svin, men det er rigtigt at det er kun de 1kl som går der over, men de bliver der så også, for de bliver spist på de Engelske borde,
velbekomme til dem,

Fra : Øjenvidnet4

Dato : 15-06-09 13:54

Til vic2000

Du har fuldstændig ret - England er én af de største importører af fødevarer fra DK, specielt bacon.

Øjenvidnet4

Fra : TheRealDeal

Dato : 15-06-09 15:01

Kære Øjenvidnet4+1

Et ganske glimrende spørgsmål du kommer med, jeg er tilhænger af vildsvin i Danmark
TRD

Fra : LuffeA

Dato : 15-06-09 17:35

Hmm, er vores skove og agre biologisk rustet til at klare 5000 (slagte)vildsvin om dagen ?

For ikke at tale om at flere jagtforeninger skal slås om de regler der måtte komme for skydning af svin, samt uskrevne regler der bliver høvlet igennem dag og nat her på Kandu.

Fra : Sandhedsvidnet

Dato : 15-06-09 17:53

Hej Øjenvidnet4 vi skal helt bestemt have vildsvin i Danmark, de danske gyllebaroner har jo flyttet deres produktion af svin til udlandet Polen, Rusland, der er miljøkravene ikke så store, enda slagtningen er flyttet til Tyskland.
Det interessante er at i de tidligere østeuropæiske lande er der masser af svin, der kan de danske gyllebaroner godt produterer svin, men i Danmark kan de ikke, selv flere danske ministere fra den borgerlige regering, har haft anparter i disse anlæg i Polen Rusland, jeg mener Ulla Tørnæs mand er med i et af disse udenlandske selvskaber
SHV

Fra : Sandhedsvidnet

Dato : 15-06-09 18:57

Jeg hedder jo ikke Sandhedsvidnet for ingen ting, igen har jeg husket rigtig omkring Ulla Tørnæs mand, der har en stor egenkapital bundet i svineproduktion i østlandene, trods der er en hulens masse vildsvin på de pågældende steder.
http://nyheder.3f.dk/article/20051006/NYHEDER/51005023/1006
Jeg hæfter mig især ved det her afsnit, hvor han virklig har miljøsyndet.
Jørgen L. Tørnæs er også blandt de 30 danske svineproducenter bag svinefarmen Poldanor, som Fagbladet 3F tidligere har afsløret i grove og gentagne miljøovertrædelser i fobindelse med deres svineproduktion i Danmark.
Hans alvorligste forseelse var at have 6,5 tons asbestholdige tagplader liggende på jorden.

Nu kan man undre sig over at en minister der står for udvikling i U-landene, kan accepterer den håndtering hendes mand fortager sig? og der en forbindelse mellem DJ og deres Danida kroner, udviklingsministeren Ulla Tørnæs, og DJ formand Ole Roed Jakobsen, er det fordi de to er tro venstre folk og derfor ORJ ikke vil have vildsvin i Danmark, grunden kan være at ORJ tager gyllebaronernes parti
SHV

Fra : Øjenvidnet4

Dato : 15-06-09 21:07

Mit gode Sandhedsvidne.

Selv om din henvisning er af ældre dato, mener jeg stadig at produktionen fortsætter, selvom der i de pågældende lande findes vildsvin i hobetal, men det gør åbenbart ikke noget ? Bare der er penge i "skidtet", ser man gennem fingre med evt. svinesygdomme der måtte være i de vilde dyr - mageløst ! For ikke at tale om de skamløse transporter af levende dyr over lange afstande og gylleforureningen - også dét ser man igennem fingre med!
Vildsvin i den danske fauna ville være en kærkommen fornyelse og burde være til at styre, hvis man indførte passende jagttider. Jeg ved godt at vildsvin reproducerer sig med høj hastighed, men jeg tror på, at hvis danske jægere vil, kan de også tage denne udfordning op, vel at mærke med behørig hjælp fra jagt- og naturorganisationerne. Noget andet er så naturligvis de stærke interesseorganisationer inden for landbrug og industri - tidshorisonten for indførelse af vildsvin tør jeg ikke spå om, men der må være kloge hoveder der ved den slags.

Øjenvidnet4

Fra : LuffeA

Dato : 15-06-09 21:22

Skal vi så også have saltvandskrokodiller på Amager Strandpark så damerne kan få tasker og punge ?

Fra : Øjenvidnet4

Dato : 16-06-09 09:44

Hej LuffeA

Hvor er det befriende med dine små kommentarer

Din sidste kommentar vedr. saltvandskrodiller ved Amager Strandpark, var måske ikke nogen dum idé for at holde københavnerne væk, hvorimod de flinke amarkanere har fortjent bedre.
Det giver nok sig selv, da klimaet p.t. nok er for koldt til disse væsener, men måske på lidt længere sigt, hvis man skal tro alle de "kloge" der snakker så meget om klimaforandringer

Øjenvidnet4

Fra : Sandhedsvidnet

Dato : 16-06-09 18:05

Det er rigtig Øjenvidnet4, produktionen fortsætter i uformindsket styrke, selv om vildbasserne tøffer rundt om produktionsbygningerne
Venstre havde et valgslogan, eller de har det vel stadig "Venstre ved du hvor du har" jeg mener ordlyden er korrekt gengivet og ORJ er som bekendt en god venstre politiker og lur mig ikke om han holder lav cigarføring, vedrørende vildsvin i Danmark, fordi han måske frygter gyllebaronernes vrede, hvis han skal genvælges som politiker i et byråd, når han bliver verfet på porten som formand for DJ.
Just for the record, gyllebaronerne kæfter op om dårlig økonomi, men de kan godt finde penge frem til at betale de tyske jægere for at nedlægge vildsvin så de ikke indvandre i Danmark.
SHV

Accepteret svar
Fra : Provsten1

Modtaget 20 point
Dato : 17-06-09 08:59

Til Øjenvidnet4

Det er et interessant indlæg du har sat på programmet. Du har egentlig ret i det meste af det du nævner - hvis der kommer lovændringer om tilladelse til vildsvin i Danmark, vil jeg tage imod tilbudet med kyshånd, da mine skove ville have godt af faste besøg af "basserne", helt i den ånd, som nogle forstandige forstfolk igennem årene har nævnt. At der visse steder i landet vil blive mindre problemer med ødelæggelse af marker og afgrøder, må vi som landbrugere leve med, men den berigelse disse dyr vil give bl.a. til jægere, skal vi skam da tage imod.
At man kommer til at træde landbruget på nogle ømme tæer, må vi finde os i - jeg er jo selv "bonde", dog næsten udelukkende med planteavl, lidt frilands høns og kyllinger, samt lidt kødkvæg, så mine besiddelser vil skam da også blive berørt, men det må man tage som en udfordring. - Som du sluttelig nævner i din tråd, er vildsvin en meget udsøgt delikatesse som kan tilberedes på utallige måder - og så er de endda fedtfattige !
Det er egentlig en skam at der ikke er flere kommentarer til emnet - det kan da ikke være således, at folk er "bange" for at tage stilling ?

Mvh
Provsten1

Fra : Heidi-Ho

Dato : 17-06-09 23:15

Har i spekuleret over dette her.?

På nuværende tidspunkt er der cirka 80.000 vildsvin i Sverige. Den bestand forventes at være fordoblet om tre år. I skoven er svinenes tilstedeværelse ikke det store problem set ud fra en økonomisk og økologisk synsvinkel, men ude på landbrugsarealerne ser det helt anderledes ud.
Vildsvin er ikke som sådan kræsne, men går dog målrettet efter deres livretter som af mange eksperter regnes for at være - i aftagende orden - majs, ærter, kartofler, hvede og havre.
Især landmænd med hang til disse afgrøder oplever store og stigende markskader med faldende indtægter til følge.
En øget afskydning og dermed større jagtlejeindtægter udgør den eneste reelle kompensationsmulighed som landbruget kan regne med, for ifølge alle svenske eksperter så er vildsvinene kommet for at blive.

Ødelagte veje - og gravfred.
At vildsvinene er stærke og hærgende er ingen længere i tvivl om i Sverige, men det kom dog som en overraskelse for de ansvarlige vejmyndigheder, da man for kort tid siden opdagede forklaringen på den mildest talt sørgelige forfatning som nogle vejstrækninger i Dalarna stander i.
Det viser sig nemlig, at det er vildsvinene der bryder asfalten op. Fuldkommen som de river tørven op i skovbunden eller inde i prydhaverne, hvor de søger efter føde nede i jorden. Det var en vejrarbejder der tog dyrene på fersk gerning.
I Göteborg er man i gang med at iværksætte en plan der skal udrydde en særlig udspekuleret flok vildsvin, som har slået sig ned på en af byens kirkegårde.
Selvom det ofte er byboerne der belærer landbefolkningen om, at de må finde sig i at deres hunde og øvrige husdyr fra tid til anden dræbes af de svenske ulve, så kan gravsvinene under ingen omstændigheder tillades, hvis det står til Göeborgs befolkning og politikere, som er helt ligeglade med argumenter om, at vildsvinene primært er vegetarer….. og i Dalarna diskuterer man fortsat, hvem der skal betale for de skader, som vildsvinene har tilføjet vejene.

Sakset fra Hunters Magasin.

Fra : Sandhedsvidnet

Dato : 18-06-09 06:10

Med det danske kulturlandskab vil koncentrationen af svin være størst omkring de store skovområder, så med jagttider og natjagt, skal de ca 180000 danske jægere nok holde bestanden af vildsvin nede på et niveau der er acceptabelt
SHV

Fra : Øjenvidnet4

Dato : 18-06-09 10:33

Heidi-Ho

Det er skam da interessant læsning du har sakset fra Hunters Magazine. Men jeg er af den overbevisning, at hvis man får skruet en ordentlig lovgivning sammen i DK, så kan vi også styre det.
80.000 grise i Sverige, lyder af meget, men du kan ikke sammenligne et så arealmæssigt større land med lille Danmark. Hvordan svenskerne griber sagen an, ved jeg ikke, så det kan jeg ikke udtale mig om - en egentlig sammenligning er måske ikke helt retfærdigt, men jeg vover alligevel:
Superslagteriet Danish Crown v/Horsens (?), slagter ca. 75.000 svin om ugen !! Så 80.000 grisebasser hos naboens tusindevis af ha, skræmmer mig ikke ! Sikken en chance for danske jægere og den store befolkningsgruppe der "sukker" for sundt og fedtfattigt !!

Hvad er din egen holdning ??

Øjenvidnet4

Fra : Heidi-Ho

Dato : 18-06-09 12:53

Nej, jeg ved godt at Sverige, arealmæssigt er 10 gange større end Danmark.

Der er ifølge Hunters Magasine 80.000 vildbasser. De forventes at blive fordoblet, altså der bliver 180.000 vildbasser på bare 3 år.

Min holdning.? Helt ærligt, jeg ved det ikke. Jeg er hverken for eller imod.

Godkendelse af svar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 23-06-09 08:10

Tak for svaret Provsten1. Det er dejligt med positive tilkendegivelser.

Ørenfignen4

Du har følgende muligheder