Er atomkraft sikkert?
Fra : PeterTheisen
Vist : 471 gange
20 point
Dato : 10-06-09 14:20

Er atomkraft den energiressource, der er sikrest på lang sigt?

Fra : o.v.n.

Dato : 10-06-09 14:24

ja

Fra : Nordsted1

Dato : 10-06-09 14:32

Hva' med affaldet??

Fra : 3773

Dato : 10-06-09 14:34

Jada (eller var der et lille problem på Tree Mile Island & Tjernobyl????)

Jeg gætter på enten Vagnr eller Bertel!

Fra : vic2000

Dato : 10-06-09 14:36

TIL Hvad

Fra : 3773

Dato : 10-06-09 14:46

...ham der får godkendt svar!

Accepteret svar
Fra : hjkofoed

Modtaget 30 point
Dato : 10-06-09 14:57

husker ikke længere kilden, men der er opstillet en beregning, der viser, at kul er den energikilde, der leverer færrest mwh pr medgået liv, derefter følger olie og gas. så skulle der være et langt spring opad til vandkraft og atomkraft. Beregningen blev foretaget lige efter Tjernobyl-fejlbetjeningskatastrofen, og der blev brugt den dystre prognose. Vindkraft klarede sig ikke specielt godt, men blev udeladt, da man mente, at produktudviklingen ville forbedre resultaterne væsentligt.
Affaldet: Omkring 1975(dengang man stadig spekulerede på en mulig dansk Akraftforsyning) beregnede man, at hvis det danske energiforbrug blev dækket af Akraft, ville hver dansker hvert år efterlade affald svarende til EN stor vitaminpille, godt nok en meget tung én. Med udviklingen i såvel forbrug som teknologi(stærkt forbedret udnyttelsesgrad) vil et pessimistisk skøn give max 2 piller om året. Hvis man sammenligner det med CO2udledningen og dens rumfang, mener jeg, at selv med affaldsproblemet indregnet er Akraft den sikreste stabile energikilde i øjeblikket.

Fra : transor

Dato : 10-06-09 15:00

Det er fulstændigt sikkert.

Godkendelse af svar
Fra : PeterTheisen

Dato : 10-06-09 15:01

Tak for svaret hjkofoed.

Fra : transor

Dato : 10-06-09 15:02

Der er uanede resourcer når vi medregner fusion og andre givtige processer.

Husk at alle solenergianlæg indirekte kører på atomkraft.

Fra : vagnr

Dato : 10-06-09 15:17

>3773 jeg gætter på Hjkofoed, et glimrende svar og den helt rigtige vinkel, for der er ikke noget der er sikkert, sikkerhed må altid ses i forhold til noget andet.

Three Mile Island kostede ingen menneskeliv, antal ofre ved Tjernobyl er vildt omdiskuteret.

IAEA (det internationale atomenergiagentur) og WHO skønnede i 2005 56 direkte dødsfald og ca 4000 ekstra dødsfald over tid pga. kræft ved Tjernobyl, Ukraine, der skulle have maksimeret sin bistand, havde tal der var langt, langt højere, men der dør årligt tusinder af kulminearbejdere verden over pga. ulykker (5-7000 om året alene i Kina, som vist er det værste land), andre pga. sorte lunger+ atter tusinder af almindelige borgere pga. luftforurening forårsaget af kulafbrænding.

Der er en interessant oversigt over større ulykker i forbindelse med energi her

http://209.85.229.132/search?q=cache:oln2TboLCsEJ:www.world-nuclear.org/info/inf06app.htm+coalmines+casualties+world+annual&cd=1&hl=da&ct=clnk&gl=dk&client=firefox-a

Fra : Flash77

Dato : 10-06-09 15:18

Fiskene kan også godt lige atomkraft

Fra : hjkofoed

Dato : 11-06-09 04:28

tak, også til vagnr

Fra : skibonitten01

Dato : 04-07-09 15:53

FÅ SÅ BYGGET DET ATOMKRAFTVÆRK ,OG LAD OS BLIVE FRI FOR ALT DET SLAGSMÅL
OM ALT DET HVOR FARLIG DET KAN VÆRE. VI VIL JO GERNE MODTAGE STRØM FRA
ANDRE LANDES A-VÆRKER.

Du har følgende muligheder