Pause i XP opstart
Fra : airbus330
Vist : 464 gange
200 point
Dato : 02-03-09 10:23

Har en Dell Inspiron 4150, som jeg lige har givet en ny WinXP installation - valgte at oprette en ny NTFS partition og slette de gamle ( måske en fejl at jeg slettede den lille partition (mbr)?? )

Alt kører sådan set perfekt bortset fra opstarten hvor XP har en laaang pause på ca 60sekunder lige når baggrundstapetet på skrivebordet er kommet frem. Her står den så uden ikoner eller processlinie og venter i et minut hvorefter alle ikoner og processlinie kommer frem og alt kører normalt igen.

Har en lille ide om at det måske er fordi at jeg har slettet den lille partition der var på harddisken, er det ikke noget med at ældre laptops har brug for den (mbr) ?

Har prøvet at Google dette problem, og fandt noget der ligner mit fænomen (se nedenunder!!) - men fandt ikke nogen løsning.

Håber et en kan hjælpe, på forhånd tak.

Symptoms
After you choose to start Windows from the Boot menu, you may experience a long delay (or pause) before your computer finishes starting. Note that this delay may range from 10 seconds to a minute. Also, this delay occurs before the Starting Windows progress bar appears, and your computer may appear to stop responding (hang) during this time.

Cause
This behavior can occur if Windows is installed on a drive or a partition to which Windows cannot gain access with normal Basic Input/Output System (BIOS) INT-13 or INT-13 extension calls. When Windows Setup determines it cannot use BIOS calls to start, it uses scsi() or signature() syntax in the Boot.ini file instead of multi() syntax.

When booting a system that requires scsi() or signature() syntax, Ntldr loads an additional device driver (Ntbootdd.sys) to initialize and interrogate the boot controllers in your computer. Ntldr then seeks the associated boot drive attached to the controller to finish loading the kernel. These additional operations take more time in Windows because of the Plug and Play nature of the operating system.

This behavior is expected, however, Windows Setup may use scsi() or signature() syntax, even if your computer can boot using the normal BIOS calls. This may occur on Integrated Drive Electronics-based computers when using a large capacity boot drive. In this case, you can try adding an additional entry in the Boot.ini file and use multi() syntax on the new entry to boot from. Note that if this works, your computer starts without pausing.

Fra : Eyvind

Dato : 02-03-09 10:58

MasterBootRecord kan du ikke uden videre slette.
Den lille partition som du har slettet er til geninstallation, af det oprindelige styresystem.

Dit problem er nok nærmere drivere til bundkortet, og hvad du ellers har hængende.
Du skal ind til Dell og hente drivere (ej bios opdate)

Fra : airbus330

Dato : 02-03-09 11:04

Alle drivere er seneste fra Dell til min model - gid det var så simpelt

Fra : Eyvind

Dato : 02-03-09 11:16

Hvis du havde diskettedrev i comp. så kan en win 95 eller 98 eller ME startdiskette rette op på MBR
efter opstart af diskette.
A;\>fdisk /mbr
enter
og MBR er rettet op.

Fra : Manse9933

Dato : 02-03-09 11:38

Prøv at tømme inholdet af denne mappe (kun inholdet)
C:\WINDOWS\Prefetch\

Højreklik på omtalte drev (HDD) og gå til>>
Egenskaber>Funktioner>Undersøg nu>sæt flueben i begge bokse og genstart pc'en,det kan tage et stykke tid,vil du hvide hvad der sker så klik på ? oppe i højre hjørne og klik så på boksene efterfølgende,vil den ikke undersøge disken efter genstart så gør ovenstående en gang til.

Fra : Manse9933

Dato : 02-03-09 11:42

vide

Fra : Manse9933

Dato : 02-03-09 11:43

Prøv at tømme=slette

Fra : airbus330

Dato : 02-03-09 12:03

Manse, den arbejder på sagen

Fra : Klaudi

Dato : 02-03-09 12:05

Prøv at se om "Søg automatisk efter netværksmapper og -printere" er aktiveret.

Åbn Stifinder
Klik på menuen Funktioner>Mappeindstillinger, fanen Vis
find "Søg automatisk efter netværkmapper og -printere"
fjern markering
klik OK

mvh klaudi

Fra : airbus330

Dato : 02-03-09 12:48

Citat
[...]

Gjorde som beskrevet Manse, men det havde desværre ingen effekt på pausen i opstarten.

Fra : airbus330

Dato : 02-03-09 12:52

Citat
Prøv at se om "Søg automatisk efter netværksmapper og -printere" er aktiveret.

Prøvede at deaktivere det Klaudi, men ingen effekt på pausen i opstarten.

Fra : Klaudi

Dato : 02-03-09 13:01

Surt show

Har du koblet noget USB udstyr til? så prøv at starte uden, havde engang ligende problem,
det var min eksterne USB-HD, klarede problemet med en BIOS opdatering.

mvh klaudi

Fra : Fijala

Dato : 02-03-09 18:03

Lyder som en svær sag. Jeg havde også en pc med samme problem engang og jeg fandt aldrig ud af hvad det var der hang i opstarten.
Jeg ville starte helt forfra of slette alle partitioner så du har en stor hd. Smide XP skiven i drevet og boote på den. Opret så en ny partition i den størrelse du vil have og formater den med NTFS. Installer igen osv osv. Et helvedes arbejde, men jeg er bange for du ikke kommer det til livs.

Med mindre: Kig i msconfig og se om der er noget der starter op sammen med windows, bare fjern flueben du kan jo altid tilføje igen.
Prøv det og se hvad der sker

Fra : airbus330

Dato : 03-03-09 23:41

Fijala, det er jo det jeg lige har gjort - altså re-partitioneret HD, og lavet en clean Win XP Pro installation, installeret alle Dell drivers, og opdateret Windows. Derefter problemet med pause i opstarten. Det har den aldrig gjort før!

Microsoft beskriver jo denne opførsel ( som jeg kopierede ind i starten ), men jeg kan ikke rigtig afkode hvad de mener man skal gøre

Nogen der kan se hvad de mener her?:

Fra : Eyvind

Dato : 04-03-09 13:33

Hedder din nye partition C: eller er den kommet til at hedde D: ?????????

Fra : airbus330

Dato : 04-03-09 15:18

Hej Eyvind

Den hedder C:

Dælme mærkeligt, men kan du afkode Microsoft's løsning - som jeg har kopieret ind? Det lyder jo nøjagtig som det fænomen jeg er ramt af

Fra : Eyvind

Dato : 04-03-09 16:17

Det jeg kan læse, er at du måske har lagt XP på en anden partition eks. D: og den så har svært ved at finde frem til de rigtiger mapper/ filer.

Derfor spurgte jeg om drevbogstavet...................men ellers er jeg blank på det felt.

Fra : Fijala

Dato : 04-03-09 16:45

Oversat fra Google Translate

Citat
Symptomer
Når du vælger at starte Windows fra Boot-menuen, kan du opleve en lang forsinkelse (eller pause), før computeren er færdig med at starte. Bemærk, at denne forsinkelse kan variere fra 10 sekunder til et minut. Også denne forsinkelsen indtræffer før Starting Windows statuslinjen vises, og computeren kan se ud til at holde op med at reagere (hænger) i dette tidsrum.

Årsag
Dette problem kan opstå, hvis Windows er installeret på et drev eller en partition, som Windows ikke kan få adgang med normal Basic Input / Output System (BIOS) INT-13 eller INT-13-udvidelse opkald. Når Windows Setup afgør det kan ikke bruge BIOS opkald til start, det bruger scsi () eller underskrift () syntaks i filen Boot.ini i stedet for multi () syntaks.

Ved opstart af et system, der kræver scsi () eller underskrift () syntaks, Ntldr belastninger en ekstra enhedsdriver (Ntbootdd.sys) at initialisere og afhøre boot controllere på din computer. Ntldr derefter søger de associerede boot drev knyttet til den registeransvarlige at afslutte lastning kernen. Disse yderligere operationer tage længere tid i Windows på grund af Plug and Play karakter af operativsystemet.

Dette problem forventes dog, Windows Setup kan bruge scsi () eller underskrift () syntaks, selvom computeren kan starte op ved hjælp af normale BIOS opkald. Dette kan forekomme på Integrated Drive Electronics-baserede computere, når du bruger en stor kapacitet boot drev. I dette tilfælde, kan du prøve at tilføje en ekstra indgang i filen Boot.ini og bruger multi () syntaks om ny post for at starte fra. Bemærk, at hvis det virker, du starter computeren uden pauser.

Altså det jeg kan læse mig til (og det havde jeg faktisk også gjort før mit første indlæg), det er at ligesom Eyvind er inde på så er der rod i partitionerne på en eller anden måde. Netop derfor ville jeg starte forfra påny igen for at komme denne hændelse kvit og starte påen frisk. Menjeg er ellers ked af at jeg ikke lige kan komme med noget mere brugbart

Fra : Eyvind

Dato : 04-03-09 18:45

Og starte på en frisk vil sige:

Ind med XP
installer
Når den spørger om hvor du vil have XP til at ligge.

Så slet (L) alle partitionerne.

Du behøver ikke at oprette nogen partitioner for det gør XP selv (det er bedst med NTFS)

Fra : Fijala

Dato : 04-03-09 18:48

Netop sådan vil jeg gøre det Eyvind, du er vel enig i at det ind i mellem er god med en hel ny frisk install

Fra : Eyvind

Dato : 04-03-09 19:46

Jeps - helt enig.

Fra : Klaudi

Dato : 21-03-09 10:17

(prik prik) Hvo'n er det gået, er den klaret?

Du har følgende muligheder