Hvorfor være for biobrændstof?
Fra : PeterTheisen
Vist : 404 gange
20 point
Dato : 19-01-09 17:14

Jeg spørger mig selv, hvorfor man kan være fortaler for biobrændsler, når de vil forårsage mere skade på natur, helbred, sundhed, landbrugsressourcer, vanforsyning, end kulkraft vil gøre. Vind er den bedste alternative energikilde, derefter følger sol- og vandkraft, og den værste er majs og cellulose.

Er I fortalere for biobrændstof? Hvorfor/hvorfor ikke?

Fra : taunusanden

Dato : 19-01-09 17:26

Jeg blander rapsolie i min diesel, både fordi det er billigt (ihvertfald før brændstof priserne faldt) og fordi jeg gik i den tro at det var godt for miljøet.

Hvordan skader raps olien miljøet?

Fra : Wolf10

Dato : 19-01-09 17:35

Citat
I starten lavede man biobrændsler af afgrøder, som man lige så godt kunne spise. Det rejste dilemmaet: Skal vi bruge markerne til at producere brændstof til biler, når der er mennesker, der sulter mange steder i verden? Men i dag kan man producere de flydende biobrændsler ud fra de dele af planten, som landmanden ellers ikke kunne bruge – for eksempel strå. Det kalder man også 2. generations biobrændsler.
Ulemperne ved bioenergi kan være, at man bruger noget af det plante- og dyreaffald, som skulle have været brugt som gødning på markerne. Det kan føre til en dårligere jordkvalitet, hvis man ikke passer på. En anden ulempe er, at dyrkning af bioafgrøder kan spærre for dyrkning af spiselige afgrøder. For selv om man tænker i 2. generations biobrændsler, hvor man bruger de ikke spiselige dele af planterne, så kan landmanden jo godt komme i et dilemma, hvis han kan tjene mere på afgrøder, som især er gode til fremstilling af biobrændsler. Priserne på korn og brød stiger for eksempel i øjeblikket mere, end de har gjort de seneste 10 år. Det hænger blandt andet sammen med, at der sættes flere marker af til at dyrke biobrændsel – og dermed er der færre marker til dyrkning af mad.

Fra : taunusanden

Dato : 19-01-09 17:42

Sådan har jeg aldrig tænkt på det, troede faktisk jeg gjorde noget godt

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 30 point
Dato : 19-01-09 17:42

På ing.dk har jeg i dag set denne prioritering af co2-reduktion , 1 er bedst.

1) Vindkraft
2) Koncentreret solkraft (altså solvarme, som fanges i spejle og sendes mod et tårn)
3) Geotermisk energi
4) Tidevandsenergi
5) Solceller
6) Bølgeenergi
7) Vandkraft fra opstemmede søer
8) Atomkraft
9) Kulkraft med opsugning og lagring af CO2
10) Biobrændsel fra majs
11) Biobrændsel fra cellulose

Og med den i hovedet skal man jo ikke gå ind for biobrændsel.

Jeg har dog 2 tvivlspørgsmål til beregningen, som jeg syntes mangler noget, MÅSKE fordi den kun tænker elproduktion eller anden storskala energiproduktion(der er link til selve rapporten på ing.dk, men den er for langhåret til mig.

1) Hvor befinder den helt almindelige solfanger til opvarmning af varmt brugsvand sig, eller rettere, hvorfor er den ikke med. Det er lavteknologisk, men det virker, folk køber dem sågar uden tilskud!

2) Det kunne jo tænkes en bedre teknologi kunne give en større co2-effekt på fremtidige biobrændsler, så jeg syntes ikke man skal stoppe en teknologiudvikling, hvilket som bekendt kræver penge. De første vindmøller kunne heller ikke løbe rundt, økonomisk altså

Men her i Dk har vi jo et fremragende system med kraftvarmeværker, med rigtig høj udnyttelsesgrad af vores brændbare affald, så det skal vi ikke holde op med før der er fundet noget der er mere effektivt.

Fra : PeterTheisen

Dato : 19-01-09 17:45

Er du så tilhænger af biobrændstof, vagnr?

Godkendelse af svar
Fra : PeterTheisen

Dato : 19-01-09 19:20

Tak for svaret vagnr.