RustStop
Fra : Leo.pedersen
Vist : 1573 gange
300 point
Dato : 26-10-08 10:25

Hej

Jeg leder efter en effektiv rustbehandling til min bil.

For over 20 år siden hørte jeg om en metode hvor man sætter anodestrøm til bilen, og på den måde holder rusten væk - ligesom på skibe og boreplatforme.

Men har ikke hørt om det siden.

Har nu opdaget siden www.ruststopdanmark.dk som tilsyneladende sælger det udstyr som jeg hørte om for mange år siden.

Har søgt nettet igennem, for at se hvad der er af kloge hoveder som siger noget om det.

Alle dem som kommentere det, de er enten positive (de har prøvet det) eller blot negative, men så vidt jeg kan se, så har ingen af de negative prøvet det selv, eller kender nogen som har prøvet det.

Så det jeg godt vil have her, det er positive og negative bemærkninger til ruststopdanmarks produkt.

MEN - VIGTIGT - hvis du ikke selv har 1. (eller allerhøjest 2.) håndskendskab til produktet, så spar din flid, det er konkret erfaring jeg vil høre om.

Hvis du allerede nu er i gang med at rose en anden form for rustbeskyttelse, så spar også din flid, for dem kender vi jo allerede, os der er her.

Hvis du er importør eller forhandler af produktet, så husk at skrive det i dit indlæg.

Hilsen

Leo Pedersen

Accepteret svar
Fra : stilkene

Modtaget 310 point
Dato : 26-10-08 10:44

Jeg er blot nysgerrig og vil følge dit meget udmærkede indlæg. Undskyld!

Fra : svendgiversen

Dato : 26-10-08 11:00

For nogle år siden skiftede man polaritet på alle biler, dvs man byttede om på plus og minus,
og det er ikke længere karesseriet der er katode.

Så katidisk beskyttelse er ikke længere nødvendig....

Fra : LuffeA

Dato : 26-10-08 11:07

Det er jo som Du selv skriver bevist at det virker, men det maximale ville være at det var indført som standard på nybyggede biler, dvs i hulrum/paneler som ikke er ordentligt beskyttede fra fabrikken, og som man senere skal bave boret huller i for at få sprøjtet noget ind.

Hvis lakken ryger af på synlige steder er det fristende at lade "et apparat" holde rusten væk fremfor at reparere lakskaden......eller hvad ?

Jeg tror sgu heller ikke at det forhøjer brugtvognsprisen.

Fra : Beestone

Dato : 26-10-08 11:24

Der er overhovedet ingen tvivl om, at anode (eller katode) metoden kan forhindre korrosion, når vi taler om galvanisk korrosion.
Det benyttes f.eks. på skibskrog, i varmtvandsbeholdere og vandbærende rør installationer generelt.

Det er helt utroligt simpelt : et bil karosseri er ikke udsat for galvanisk korrosion af betydning, og derfor kan de omfattende rustskader heller ikke forhindres med katodisk beskyttelse.
Det eneste der bevisligt fungerer, og som til stadighed kan efterprøves, er 100% at lukke stålets overflade af mod vand og ilt.

Fra : svendgiversen

Dato : 26-10-08 12:17

Rettelse:
Så katodisk beskyttelse er ikke længere nødvendig....

For at forstå at det kunne hjælpe dengang polariteten på biler var modsat må du kende metoden hvor et metal lavere i spændingsrækken end jern påsættes og nedbrydes:

http://en.wikipedia.org/wiki/Cathodic_protection#History

Fra : Leo.pedersen

Dato : 26-10-08 12:21

Hej

Jeg fremhævede åbenbart ikke følgende godt nok, så det gentages hermed:

Fra : svendgiversen

Dato : 26-10-08 12:36

Nå så hør da her: Jeg har talt med en ven der er gammel mekaniker...
Engang havde, især engelske, biler plus til stel, og de rustede for et godt ord.
Så skiftede man, så alle biler fik minus til stel og bilerne holdt meget længere uden at ruste...

Fra : LuffeA

Dato : 26-10-08 12:53
Fra : Sunowich

Dato : 26-10-08 13:26

Ka man ikke tåle lugten i bageriet såee............................ ja

Fra : severino

Dato : 26-10-08 13:53

Diktatoriske ledere på glatis, har det med at blive lidt agresive!
Sådan lugter det lige her i denne tråd!

Fra : Leo.pedersen

Dato : 26-10-08 14:06

Hør lige her

Når jeg meget utryggeligt i mit første indlæg beder meget venligt om at man kun skriver hvis man har første eller anden håndserfaring - så er det direkte deprimerende når alfahannerne vælter sig ind i tråden - på trods af at de ikke opfylder denne lille betingelse.

Så hvis I føler jer stødt på manchetterne over at jeg gør opmærksom på den lille detalje, så er det bare ærgerligt.

Jeg håber stadig på at der er nogen som har praktisk erfaring med lige præcis dette produkt, som tør dukke op her i tråden med ris/ros - men må nok indse at der er "nogen" som har ødelagt den mulighed.

Venlig hilsen

Leo Pedersen

Fra : Leo.pedersen

Dato : 26-10-08 14:11

Hej LuffeA

Så først dit indlæg nu, de andre indlæg fik det desværre til at drukne.

Tak for linket, jeg havde faktisk overset det dokument, så rart at læse at Teknologisk Institut har en positiv konklusion.

Men - er der virkelig ikke nogen som læser her i tråden, som har praktisk erfaring med produktet?

Hilsen

Leo Pedersen

Fra : Beestone

Dato : 26-10-08 16:19

Der er jo alene betinget i El-systemets konstruktion store anodestrømme i karosseriet, udledt af de mange stelforbindelser. Hvis ikke de i forvejen har den ønskede virkning, ser jeg ikke grund til yderligere at sende strøm gennem karosseri pladerne. Ingen hér ved sine fulde 5 ville afvise anodestrøms idéen, hvis det var påvist den virker i praksis - uden for et testlaboratorium.

Det er bemærkelsesværdigt, at ikke én eneste bil fabrikant nogensinde har indført et anode system til nedsættelse af korrosion.

Ethvert emne der bringes op hér, kan frit diskuteres. Ingen kan sagsøges for at udtrykke en mening, så længe det skér sobert.
I dette tilfælde har emnet særdeles stor almen bevågenhed, da alle med interesse for biler har ærgret sig over rust djævlen på et eller andet tidspunkt.

Fra : svendgiversen

Dato : 26-10-08 16:45

Jeg er heller ikke i tvivl om at metoden (processen) virker.
(Jævnfør mit link til Katodisk Beskyttelse).

Mere problematisk gør den det også i biler?

Her søgte jeg at forklare at man ved at vende polariteten
allerede i nogen grad har beskyttet karosseriet galvanisk.

Min Ford forhandler forklarede mig engang hvorfor, og det bekræftes af min mekaniker ven...

Fra : dova

Dato : 26-10-08 17:56

Citat
Men - er der virkelig ikke nogen som læser her i tråden, som har praktisk erfaring med produktet?

Næ ingen har da meldt sig, og jeg tror ikke ret mange vil hoppe på sådan et "mirakelmiddel"

For mig ligner det et produkt i dårlig "TV-shop-produkt" kategorien.

Hvis det var effektivt ville systemet også forlængst ha' været mere kendt og ikke mindst anerkendt på markedet, da effektive fremgangsmåder indenfor rustbeskyttelse af biler er noget der gennem tiden har været arbejdet meget med at finde, ikke mindst fra bilfabrikanternes side.

PS....billederne i dit link, kan jeg lave lige så godt i et billedbehandlingsprogram....minder meget om "før og efter"billeder i en reklame for "mirakelslankepiller"

Fra : Sunowich

Dato : 26-10-08 18:08

Så Dova Hvis du ingen erfaringer har har du ikke noget at gører her ligesom os andre.
Citat
[...]
Find dog en side hvor dem der begår sig der kan holde din type/væremåde ud Eller stil dit spørgsmål og modtag hvad du får Din facon får jo netop den modsatte virkning af det du ønsker

Fra : EA_HS

Dato : 27-10-08 05:17

Det er jo komplet latterligt,
især hvis du undlader at give din bil en omgang ”rigtig” rustbeskyttelse,
at du ikke hører fra nogen der har (direkte) erfaring med produktet,
er da ikke så sært,

der går formentlig et GODT stykke tid, inden de første par fjolser har
investeret i noget så tåbeligt,.. derefter går der vel nogle år inden bilerne
er rustet så meget at man med sikkerhed kan konstatere at produktet
IKKE virker efter hensigten,

hvis du læser siderne KRITISK igennem, finder du intet brugbart bevis
på at produktet holder hvad det lover,
testen fra Teknologisk institut er ikke særlig relevant, da den foregår
under helt andre forhold, + de renser, og skifter ”zinkanoder” ustandselig,
det kan du ikke under normale forhold,.. samtidig testes der på to små plader
ca. 15 x 15 cm. som ”RUSTOP DK” har LEVERET og MONTERET, !
udover to Danske navngivne personer, (familie / venner ? )
og et par Unavngivne Udenlandske, er der intet brugbart,
tvært imod,.. der er absolut INGEN GARANTI, hvis bilen alligevel ruster,

HVIS det, mod forventning, har en forebyggende virkning, kan du være
120% sikker på at det ville være KENDT og ROST til skyerne i samtlige aviser,
TV avisen, bilblade /magasiner,.. og ikke mindst FDM,…
simpelthen ALLE ville kende produktet,
det ville være en af de største sensationer, siden bilen blev opfundet,

Citat
For over 20 år siden hørte jeg om en metode hvor man sætter anodestrøm til bilen, og på den måde holder rusten væk.

Citat
ligesom på skibe og boreplatforme.

Hvis det er tilfældet at det har været afprøvet for 20 år siden, så er det vel
et godt bevis på at det ikke virker, da dette ikke findes mere,

På skibe anvender man zinkklodser,.. det samme gør man i varmtvandsbeholdere,
men det har INTET med STRØM at gøre,.. (det er en helt anden historie)

oven i det hele skal der cirkulere et ekstra strøm kredsløb,..
som om der ikke er problemer nok med ét system, !!
(mener ild i Peugeot,.. airbag der udløses,.. F1 biler m / gearproblemer,.. (EL.)

HVIS du køber systemet,… er jeg sikker på vi er mange der interesseret i
at høre om det,.. især positivt,
miraklernes tid er vel ikke forbi,.. ?
og hvem ved,.. måske kan ”vidunderet” bruges til andre formål,
ex. finde jordstråler,.. olie eller vandårer.

Fra : Ekspress105

Dato : 27-10-08 09:00

Er jeg den eneste der sættr spørgsmålstegn ved at sætte op til 45 volt til stel siden???????

Kan KUN forstille mig at det vil give problemer

Fra : Beestone

Dato : 27-10-08 16:33

Citat : Ekspress105
"Er jeg den eneste der sættr spørgsmålstegn ved at sætte op til 45 volt til stel siden??????? [Meget forvirret]

Kan KUN forstille mig at det vil give problemer [Hmmmm, ikk` godt!]"

Man kan jo sætte hvad det skal være af spænding på stel siden. Resultatet er bare at spændingen falder til 0Volt - eller tæt deromkring. Det afgørende er strømstyrken (som måles i Ampere).

Godkendelse af svar
Fra : Leo.pedersen

Dato : 27-10-08 16:50

Tak for svaret stilkene og UffeA.

Jeg lukker tråden nu, idet hvis der dukker nogen op som har prøvet produktet, så er det helt sikkert at de ikke tør skrive det her, med den flok af alfahanner der har brølet her.

Når man klart og tydeligt beder om at man kun skriver i tråden hvis man har første eller anden håndskendskab til produktet - så er det et tegn på dårlig opdragelse at man så alligevel gør det.

Når jeg så gør opmærksom på det, så bliver man fornærmet og direkte ubehagelige.

FØJ FOR POKKER.

Det er ikke min normale stil at udtrykke mig på den måde, men med det forløb der har været her, så kan det ikke udtrykkes anderledes.

Da det kun er stilkene og UffeA som har taget denne tråd seriøs, så slog jeg plat og krone om hvem af jer som skulle have point.

Fra : dova

Dato : 27-10-08 17:14

Citat
Da det kun er stilkene og UffeA som har taget denne tråd seriøs,

Sikke da noget ævl.....men hvis du kun, i sådan et forum, forventer svar der bekræfter dine egne forhåbninger til et tvivlsomt produkt, så kan jeg slet ikke forstå du gider spørge...

Alfa-hUnnen dova

Fra : svendgiversen

Dato : 27-10-08 17:54

Jeg svarede også seriøst.

Fordi jeg tilfældigvis vidste det med polændringen i biler
og jeg prøvede forgæves at forklare at det overflødigør det du spurgte om...

Fra : Sunowich

Dato : 27-10-08 18:41

Du har følgende muligheder